Menu

Social media: uitbesteden of in eigen beheer houden?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Social Media

Social media: uitbesteden of in eigen beheer houden?

Social media: uitbesteden of in eigen beheer houden?

Een bekende quote op het gebied van social media luidt: "We don't have a choice whether we do social media, the question is how well we do it (Erik Qualman)." Social media zijn er, ongeacht of u er voor kiest om hier aan deel te nemen of niet. Het is niet langer een trend, maar is vaak een vast onderdeel van de marketingstrategie geworden. Voor ondernemingen kan het echter lastig zijn om naast het runnen van een bedrijf ook voldoende tijd te besteden aan een social media beleid. Daarom kunt u er voor kiezen om uw social media uit te besteden aan professionals. Maar wat zijn hier de voor- en nadelen van? Places.nl zet ze voor u op een rij.

Waarom zou u uw social media uitbesteden?

Het uitbesteden van social media betekent dat u een externe partij inhuurt om uw social media te beheren. Dit is voordelig, want met het bijhouden van een bedrijfspagina op één platform bent u wekelijks enkele uren bezig. Omdat de meeste bedrijven actief zijn op verschillende social media loopt het aantal uren dat hiervoor moet worden uitgetrokken alleen maar op. Deze tijd kan niet aan andere taken worden besteed, waardoor andere belangrijke zaken misschien verwaarloosd worden. Bovendien bent u zelf waarschijnlijk geen expert op het gebied van social media. Als u een probleem heeft met de riolering, belt u immers ook de loodgieter omdat die over de benodigde vakkennis beschikt. Waarom zou u er dan niet voor kiezen om een expert het werk te laten doen en zelf te focussen op andere belangrijke taken?

social media uitbesteden

Wat kunt u van een social media bureau verwachten?

Een social media bureau neemt alle taken van u over die gerelateerd zijn aan social media. Daarnaast stellen ze een social media strategie voor u op om het gewenste doel te bereiken. Natuurlijk gaat dit allemaal in overleg. Samen met het bureau stippelt u een plan uit en bespreekt u uw visie. Het social media bureau kan dan in uw naam berichten plaatsen, acties promoten en communiceren met de klant. De meeste social media bureaus koppelen achteraf de resultaten naar u terug. U kunt dus nog wel zien wat er op uw pagina's gebeurt, maar heeft hier zelf geen hand meer in. Maar hoe bepaalt u of het noodzakelijk is om uw social media uit te besteden? Aan het uitbesteden van uw social media zitten natuurlijk niet alleen voordelen. Het is dus zaak om goed na te denken voordat u een externe partij inhuurt. Ook is het belangrijk om na te gaan of u met het uitbesteden van social media betere resultaten kunt behalen. Elke onderneming kan baat hebben bij social media, maar de één meer dan de ander. Denk dus goed na of u zich niet beter kunt richten op andere manieren om uw onderneming op de kaart te zetten.

Wat zijn de voordelen van uitbesteden?

1. U houdt meer tijd over voor andere activiteiten

Het bijhouden van één social media pagina vergt enkele uren tijd per week. Omdat de meeste bedrijven actief zijn op meerdere social media kanalen, kan het uitbesteden hiervan u al gauw veel arbeidsuren besparen. U houdt dan meer tijd over voor andere werkzaamheden die uw aandacht vergen, zodat u zich kunt richten op zaken waar uw prioriteit ligt.

2. Uw social media zijn in handen van experts

Zoals u gespecialiseerd bent in werkzaamheden in uw eigen branche, is een social media bureau gespecialiseerd in alles wat met social media te maken heeft. Zij zijn op de hoogte van de laatste tips en trics op het gebied van social media. U kunt er daarom van uit gaan dat uw social media met hun expertise in goede handen zijn en u hoeft dus niet zelf aan de slag te gaan met het uitstippelen van strategieën en tactieken.

3. Het uitbesteden van social media kan u geld besparen

U zou het misschien niet denken, maar het uitbesteden van social media kan u juist geld besparen. Omdat het u waarschijnlijk veel meer tijd kost om hetzelfde werk te verzetten, is het veel efficiënter om dit door een extern bureau te laten doen. U kunt uw mankracht dan aan activiteiten besteden die rendabeler zijn voor uw onderneming.

social media bureau

Wat zijn de nadelen van uitbesteden?

1. U heeft minder controle over wat er wel en niet wordt geplaatst

Het uitbesteden van uw social media aan een extern bureau betekent een vermindering van uw eigen controle. U bent niet meer aanwezig bij het plaatsen van berichten en krijgt pas achteraf resultaten te zien. Wanneer u uw social media zelf beheert, bent u constant op de hoogte van wat er gebeurt en kunt u zelf ingrijpen wanneer dat nodig is.

2. U verliest uw persoonlijke touch

U bent de enige die uw klanten kent en die de boodschap zo kunt uitdragen als u voor ogen heeft. Voor een extern bureau is het soms moeilijker om uw missie goed over te dragen. Natuurlijk kunt u proberen om uw en doelen en technieken zo goed mogelijk naar het externe bureau te communiceren, maar toch bereikt u nooit de persoonlijke aanpak die u heeft wanneer u zelf uw social media beheert.

3. U mist direct contact met de klant

Social media zijn een belangrijk onderdeel van de service die u levert. Klantenservice vindt tegenwoordig steeds vaker plaats in de vorm van webcare. Wanneer u het beheer van uw social media uitbesteedt, verliest u het directe contact met de klant. U kunt dan minder snel inspelen op problemen die ontstaan en neemt zelf niet meer deel aan de conversatie. Dit kan een vervreemding van de klant als gevolg hebben.

Waar moet u op letten bij het kiezen van een externe partij?

Er zijn een aantal vragen die u kunt stellen aan een mogelijk extern bureau om te bepalen of het een goede partij is. Zo'n bureau is natuurlijk wel expert op het gebied van social media, maar het is ook belangrijk dat zij gevoel hebben voor uw branche zodat zij zich beter kunnen inleven. Het is daarom goed om te checken of de externe partij die u op het oog heeft ervaring heeft met vergelijkbare bedrijven. Ook is het belangrijk om na te gaan wat u er voor terugkrijgt. Kortom, met welk doel zet u het externe bureau in? Probeer concreet te formuleren wat u wilt bereiken zodat de externe partij kan aangeven of ze u dat kunnen bieden. Bespreek tenslotte hoe de samenwerking er op de lange termijn uit gaat zien. Het inhuren van een extern bureau voor het beheren van uw social media is een voortdurend proces dat nauwe samenwerking vraagt om resultaat te behalen. Het is daarom belangrijk om goede afspraken te maken voordat u een externe bureau inschakelt. Of u er nou voor kiest om uw social media uit te besteden of in eigen beheer te houden, een goede content strategie is het halve werk.

Reacties



Even geduld alstublieft...