Menu

Webcare

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Sanne
Webcare
19 februari 2016

WhatsApp webcare, de nieuwe klantenservice?

WhatsApp is onder consumenten ontzettend populair. Wist u dat bijna vier op de tien WhatsApp-gebruikers de app gebruikt voor zakelijke doeleinden? Essent, Transavia, SNS en Schiphol gingen u al voor. Dat is niet zo vreemd, want via een digitaal kanaal kunt u vaak sterke service verlenen omdat er meer technische mogelijkheden zijn dan via bijvoorbeeld een telefoongesprek. Places vertelt u vandaag meer over het bieden van klantenservice via WhatsApp. Haken, ogen Wanneer u heeft bepaald wat u met het gebruik van WhatsApp binnen uw organisatie wilt bereiken, is het noodzakelijk om alle juridische risico"s in kaart te brengen. Denk aan de Wet bescherming persoonsgegevens. Bij het afsluiten van een contract via Whatsapp mag u bijvoorbeeld niet zomaar ter verificatie adresgegevens vragen, waardoor alsnog telefonisch contact moet plaatsvinden. Formeel gezien moet u de klanten informeren over wat er met de gespreksdata gebeurt en voor welke doelen deze ingezet worden. Slechts 16,9% van de bedrijven die klantcontact heeft via WhatsApp deelt met de klant een juridische disclaimer over de privacy policy. Daarnaast is het belangrijk om de veiligheidsrisico's in kaart te brengen. Inmiddels is 95% van de Whatsapp gesprekken versleuteld, maar alle informatie wordt wel op Amerikaanse servers geplaatst en kan opgevraagd worden door de NSA. Dit betekent niet dat u WhatsApp niet kunt gebruiken voor zakelijke doeleinden, maar wel dat u de voor- en nadelen moet afwegen en op de hoogte moet zijn van de juridische- en veiligheidsrisico's. Gefaseerd invoeren Heeft u alles helder voor ogen? Rol de online klantenservice via WhatsApp dan gefaseerd uit. Zo kunt u een hoge piek in volume voorkomen. Bij een enorme piek is de kans groot dat u moet inleveren op snelheid en kwaliteit, terwijl de eerste indruk die u op dit voor veel klanten nieuwe medium achterlaat erg belangrijk is. Begin met een kleine, vertrouwde groep klanten. Wanneer dit goed gaat kunt u de communicatiekraan telkens een stukje verder opendraaien zodat de groep gebruikers langzaam groeit terwijl u steeds vertrouwder raakt met het systeem. Verwacht u meer dan 10 WhatsApp berichten per dag te krijgen? Maak dan gebruik van een professioneel en betrouwbaar softwarepakket zodat u gemakkelijk met meerdere personen online kunt inloggen en zo alle vragen kunt beantwoorden. Toename in aantal vragen Houd rekening met een enorme toename in het aantal vragen. WhatsApp is de middenweg tussen een individueel telefoongesprek en social media. Het contact is persoonlijk en erg laagdrempelig. Het gevolg? Een forse toename in het aantal vragen. Dat is niet erg, want de vragen kunnen sneller en effectiever afgehandeld worden. Daarnaast is er in het gesprek ruimte voor een personal touch, door net wat extra empathie te tonen of tussendoor een grapje te maken. Persoonlijk contact voorop Webcare via Whatsapp is zeker het proberen waard. Dit betekent natuurlijk niet dat telefonisch contact volledig wegvalt. Is uw bedrijf niet altijd optimaal telefonisch bereikbaar? Focus dan liever op de optimalisatie hiervan, en probeer Places Antwoordservice dan 30 dagen gratis en geheel vrijblijvend. Alle oproepen die u mist, nemen wij voor u aan. U kunt zelf een belscript opstellen en na ieder aangenomen gesprek ontvangt u direct via e-mail een volledig verslag. Zo bent u 24/7 bereikbaar! Heeft u vragen over Places Antwoordservice? Neem dan contact op door te bellen naar 024-3506953. Places adviseert u graag vrijblijvend over de mogelijkheden om de telefonische bereikbaarheid van uw bedrijf te vergroten.

Sanne
Webcare
19 augustus 2015

10 spot on klantenservice reacties

Om klantenservice is altijd veel te doen. Het ene bedrijf komt met de ene ludieke reactie na de andere op de proppen, terwijl het andere bedrijf moeite heeft om binnen 24 uur te reageren. En dan is er nog het aan populariteit winnende Facebookaccount 'Klantenservice', met reacties waarin zij zich voordoen als de klantenservice van een bekend bedrijf. Een goede klantenservice hebben is dus van belang! In deze blog neemt Places.nl een tien bijzondere klantenserviceacties onder de loep. Klantenservices en social media Advies vragen, hulp inschakelen, klagen, grappen of gewoon een complimentje geven. Sociale media fungeren vaak als de praatpaal onder de klantenservices. Gelukkig heeft het tijdperk van sociale media ook een verandering in de wereld van de klantenservice teweeg gebracht. Medewerkers zijn zeker niet op hun mondje gevallen en zeggen de klant vaak op gepaste én gevatte manieren waar het op staat. Tussen alle doorsnee berichten heen komen er daardoor af en toe hele grappige woordenwisselingen naar boven. Wat leren we ervan? Wat we hiervan leren is dat sommige klanten het juist waarderen als klantenservices met een verrassend antwoord komen. Deze reacties worden dan vaak massaal gedeeld door social media, met als gevolg dat het groots onder de aandacht wordt gebracht. Deze 'succesverhalen' ontvangen honderden reacties en in sommige gevallen wel duizenden likes. Het is dus naast goede klantenservice, ook een knap staaltje reclamewerk. En wie wil er nu niet goedkoop reclame maken en daarmee massa's mensen bereiken? Juist. Wat deze voorbeelden laten zien is dat het best mag om een beetje gedurfd te zijn. Virale reacties balanceren vaak nét op het randje en passen daardoor helemaal in de tijdsgeest. Klantenservices hoeven al lang niet alleen maar 'ja' en 'amen' te zeggen, maar mogen ook best eens op hun strepen gaan staan. Bovendien is het goed om je als bedrijf op deze manier te laten zien en je te mengen in de conversatie. Dit levert namelijk soms wel hele leuke situaties op, waarvan Places.nl een selectie heeft gemaakt. 10 adviezen voor een spot on reactie Grote bedrijven hebben hele teams van klantenservicemedewerkers die grondig het internet afspeuren en elke woordenwisseling waarin ze genoemd worden in de gaten houden. Maar hoe ga je nu te werk als je die mankracht (nog) niet hebt? Begin klein en begin met de conversaties die direct aan u gericht zijn. Wie weet heeft u dan ook binnen no time een virale reactie te pakken. Advies #1: Vind een leuke manier om in te haken op collega ondernemers Advies #2: Wees niet al te serieus Advies #3: Maak grapjes Advies #4: Maak nog meer grapjes Advies #5: Bijdehand zijn mag af en toe ook Advies #6: Maar vooral ook medelevend Advies #7: Laat zien dat u de handen uit de mouwen steekt Advies #8: Wees klanten af en toe te slim af Advies #9: Houd uw (bekende) bezoekers in de gaten Advies #10: Een beetje fantasie kan nooit kwaad Meer inspiratie opdoen? Neem dan eens een kijkje op Debestesocialmedia.nl voor nog meer voorbeelden. Op de blog van Places.nl leest u onder andere alles over het belang van Twitter webcare voor ondernemers en het genereren van interactie op social media.

Sanne
Webcare
2 juni 2015

Waarom webcare via Twitter voor uw bedrijf van belang is

Webcare is in opkomst en niet zo'n beetje ook. Door sociale media zoals Twitter was de mogelijkheid voor consumenten om bedrijven snel te bereiken nog nooit zo groot. Bedrijven worden overspoeld met vragen, opmerking of klachten en willen hun klanten natuurlijk tevreden stellen. De moeilijkheid aan webcare is echter dat iedereen kan mee kan kijken, niet alleen bij het ontvangen van positieve, maar ook bij het ontvangen van negatieve reacties van consumenten. Placesvertelt u in deze blog hoe u het beste om kunt gaan met webcare op Twitter en waarom deze vorm van communicatie vandaag de dag zo belangrijk is. Wat is webcare eigenlijk? Webcare is een beleid dat u als ondernemer kunt nastreven, om snel en duidelijk te reageren op berichten van consumenten via sociale media. Naast deze klantenservicedoelen wordt webcare ook gebruikt voor pr-doeleinden en marketingdoeleinden om producten en diensten te promoten. Het medium Twitter is voor alle vormen van webcare erg populair, omdat er snel gereageerd kan worden. Daarnaast kan goede webcare ook zorgen voor een verbetering van uw bedrijfsimago. Webcare als klantenservicedoel Places heeft al eerder geschreven over de waarde van het genereren van interactie op social media. Ook bij webcare komt dit erg goed naar voren. Consumenten geven niet alleen positieve, maar ook negatieve reacties. Het beste is om wanneer mogelijk te reageren en alle berichten van consumenten op een serieuze, maar nette manier te beantwoorden. Ook wanneer er vanaf de kant van uw bedrijf een foutje is gemaakt is, is het geen schande dit toe te geven en de consument verder te helpen. Blijf eerlijk, dit geeft de consument het gevoel dat hij of zij serieus genomen wordt, waardoor uw bedrijf betrouwbaar overkomt. Wacht niet te lang met actie ondernemen Daarnaast is ook snelheid is van belang. Consumenten houden er over het algemeen niet van om lang te wachten op antwoord. Ze kunnen dan het idee krijgen dat u hen niet belangrijk vindt. Probeer daarom altijd zo snel mogelijk te reageren of aan te geven dat er op een later moment naar de opmerking of vraag gekeken zal worden. Een klein nadeel van Twitter is dat uw antwoord maar 140 kan bevatten. Is het antwoord van uw bedrijf te lang? Dan kunt u gelukkig nog antwoorden via een privébericht.Positieve reacties mogen ook niet onbeantwoord blijven. Door hier kort op te antwoorden maakt u de tevreden consument nog eens duidelijk dat uw bedrijf betrokken is, wat het waarschijnlijker maakt dat hij of zij nog eens terugkomt. Vermeld uw Twitterprofiel op Places.nl en trek meer volgers Webcare bevordert de tevredenheid van consumenten, wanneer hun berichten serieus worden genomen en worden beantwoord. Nog geen webcare? Denk eens na over een twitteraccount voor uw bedrijf en help uw klanten razendsnel! Heeft u uw Twitterprofiel aangemaakt, vergeet deze dan niet te promoten. Places biedt u de mogelijkheid om uw social media links te tonen aan bezoekers, ook bij een gratis vermelding. Wilt u meer informatie over Places en de services die wij bieden? Neem dan gerust vrijblijvend contact op met onze servicedesk via 024-3555 299. Wij helpen u graag!

Sanne
Webcare
19 mei 2014

Haal het beste uit uw content met content mapping!

Als u moeite heeft gedaan voor het produceren van interessante content wilt u hier natuurlijk het uiterste uithalen. Content is alle informatie die u door middel van communicatie overbrengt, en verschijnt in verschillende vormen. Maar hoe zorgt u er nou voor dat u deze content zo effectief mogelijk gebruikt? U kunt uw content meerdere malen inzetten door deze in verschillende subcategorieën onder te verdelen. Deze strategie van het hergebruiken van content wordt 'content mapping' genoemd. In deze blog leest u wat de voordelen zijn van content mapping en hoe content mapping precies in zijn werk gaat. Na een aantal tips en trucs bent u er helemaal klaar voor om met uw eigen content map aan de slag te gaan en het beste uit uw content te halen! Mindmapping van content Content mapping is afgeleid van mindmapping. Mindmapping wordt gebruikt om associaties bij bepaalde onderwerpen in kaart te brengen en daardoor het creatieve proces te ondersteunen. Een mindmap bestaat uit een diagram waarbij allerlei trefwoorden aan een centraal thema worden gelinkt. Een mindmap bij het woord 'social media' kan bijvoorbeeld bestaan uit de woorden 'interactief', 'volgers', 'strategieën' en 'content'. Het subonderwerp 'content' kun je dan bijvoorbeeld weer onderverdelen in 'visueel', 'informatief' en 'reclame'. Hierdoor ontstaat er een boomstructuur van hoofd- en subcategorieën. In feite is mindmapping dus het opbreken van een breed onderwerp in kleinere, hapklare brokken. Content mapping werkt in feite op dezelfde manier. U verdeelt uw content in verschillende subonderwerpen, die u over verschillende momenten op verschillende tijdstippen naar buiten brengt. Doordat u uw content op deze manier meerdere malen kunt gebruiken, heeft u meer profijt van de tijd en moeite die u in het creëren van uw content steekt. Daarnaast bereikt u er meer mensen mee! Waarom content mapping? Het uitstippelen van een content map neemt wat tijd in beslag, maar op de lange termijn zal dit u tijd besparen. Een content map gebruikt u namelijk niet alleen om uw content op te delen in verschillende subonderwerpen, maar ook om te bepalen waar, wanneer en hoe u uw content vervolgens plaatst. Met een content map heeft u dus een gedetailleerd stappenplan aan de hand waarvan u uw content kunt plaatsen. Dit zorgt er voor dat u meer plezier heeft van de tijd en moeite die u stopt in de informatie die u verzamelt. Ook gaat u gerichter te werk: u schrijft niet alleen meer over wat u interessant vindt, maar de content die u plaatst maakt deel uit van een groter geheel. De rol van social media U bent waarschijnlijk actief op één of meerdere social media. Dan weet u ook dat ieder medium zijn eigen specifieke karakteristieken heeft en dat dus niet alle content geschikt is voor elk medium. Hier kunt u als ondernemer gemakkelijk gebruik van maken door dezelfde content aan te passen naar verschillende media. Omdat de verschillende media elkaar onderling aanvullen kunt u uw content op verschillende manieren onder de aandacht brengen, waardoor deze bij uitstek geschikt zijn voor content mapping. Facebook is als medium bijvoorbeeld erg geschikt voor het bieden van een goede klantenservice en het contact met de klant, terwijl u op Twitter het beste in kunt spelen op de actualiteiten. LinkedIn is ideaal voor het bereiken van de zakelijke markt en voor mensen die meer geïnteresseerd zijn in visuele content kunt u bijvoorbeeld Instagram of Pinterest gebruiken. Qua social media is er dus voor ieder wat wils. Door uw content aan te passen op het medium waarop u het plaatst kunt u verschillende doelgroepen bereiken met dezelfde informatie. Hoe gaat dit in zijn werk? Eigenlijk haalt u door middel van content mapping het meeste uit de informatie die u aanbiedt. Misschien heeft u als onderneming wel een bedrijfsmagazine dat wordt verspreid onder uw klanten. U heeft dan mensen in dienst die zich bezig houden met interviews, het verzamelen van achtergrondinformatie en het maken van foto's. Als uw magazine eenmaal gelezen is, wordt er vaak niet meer naar gekeken. Dat is zonde! Met een content map kunt u anticiperen op de content die u gaat plaatsen. In plaats van alleen foto's zou u uw fotograaf ook een korte video kunnen laten opnemen die u naderhand op YouTube kunt plaatsen. Ook kunt u al het materiaal dat u heeft verzameld tijdens het interview gebruiken om op LinkedIn een klein overzicht te geven van de meest interessante punten die naar voren zijn gekomen. Misschien bent u tijdens het verzamelen van informatie wel gestuit op een paar interessante links die u met uw volgers op Facebook of Twitter kunt delen. En past dit onderwerp niet ook toevallig heel goed bij een interesse groep op Pinterest? Kortom, er zijn voldoende manieren waarop u één informatiebron kunt gebruiken voor meerdere berichten. Natuurlijk werkt het ook heel goed om hier kleinere onderdelen van te gebruiken om mensen alvast nieuwsgierig te vermaken. Door door te verwijzen naar andere social media heeft u meer exposure en een groter bereik. Het stappenplan Een content strategie heeft u misschien al, maar hoe maakt u nou uw eigen content map? Dit doet u door deze vijf simpele stappen te volgen. Eerst brengt u in kaart welke thema's u wilt gaan behandelen, vervolgens deelt u deze in in subcategorieën. Dan is het pas tijd om na te gaan denken over welke soorten media u kunt gebruiken om deze onderwerpen optimaal tot hun recht te laten komen. U koppelt deze dan aan de social media kanalen waarop u actief bent en maakt een tijdsindeling waarin u beschrijft welke content u wanneer wilt plaatsen. 1. Welke thema's wil ik behandelen? Allereerst is het belangrijk om te kijken welke thema's relevant zijn voor de sector waarin u werkzaam bent. Het werkt het beste om verschillende soorten content af te wisselen: elke goede content strategie bevat een mix van educatie, entertainment, interactie en inspiratie. Binnen uw eigen sector kunt u aan de hand van deze categorieën bepalen welke thema's relevant zijn om content over te creëren. 2.In welke subcategorieën kan ik deze thema's onderverdelen? Elk thema valt uiteen in meerdere onderwerpen. Wilt u uw klanten bijvoorbeeld informeren over een nieuw product dat u in het assortiment heeft? Denk dan eens na over alle onderwerpen die hiermee te maken hebben. U kunt vertellen over de productsoort in het algemeen, een interview plaatsen met een tevreden klant, een handleiding filmen en op YouTube plaatsen en tips geven over hoe u het product het beste kunt gebruiken. Op deze manier pluist u uw onderwerpen uit totdat deze uiteenvallen in kleinere subonderwerpen. 3. Welke soorten content kan ik voor deze subcategorieën gebruiken? In deze fase van het plan gaat u nadenken over de beste vorm waarin u de informatie kunt gieten. Een handleiding kan bijvoorbeeld het beste gefilmd worden, terwijl een interview fijner is om te lezen. Maar denk ook eens na over speciale en niet voor de hand liggende manieren om content onder de aandacht te brengen. Vakgerelateerde tips kunt u bijvoorbeeld heel goed in een Infographic plaatsen. Instagram is een hele goede manier om uw verhaal op een visuele manier te vertellen. Visuele content springt het meeste in het oog en blijft ook het beste hangen. Het is daarom slim als ondernemer om hier op in te spelen en veel van beeldmateriaal gebruik te maken bij het plaatsen van uw content. 4. Welke media kanalen kan ik gebruiken voor mijn content? Verschillende social media zijn geschikt voor verschillende doeleinden. Dit geldt niet alleen voor het soort bedrijf dat u bent, maar ook zeker voor de soort content die u wilt plaatsen. Denk dus goed na over wie u wilt bereiken en via welk medium u dat het beste kunt doen. Een handig hulpmiddel is om in deze stap uw buyer persona's in kaart te brengen. Hierin geeft u aan hoe een gemiddelde klant in een doelgroep er uit ziet. Op deze manier kunt u zich beter verplaatsen in uw klant en kunt u uw content gerichter plaatsen. 5. Hoe kan ik mijn content over de tijd verdelen? Om het beste resultaat te bereiken is het verstandig om uw content te spreiden. Bouw bijvoorbeeld naar bepaalde content toe: plaats eerst posts met kleine onthullingen om de klant nieuwsgierig te maken. Nadat u content heeft geplaatst kunt u bijvoorbeeld nog een samenvatting schrijven of ingaan op de reacties achteraf. Op deze manier gebruikt u uw content op de meest veelzijdig mogelijke manier. Plaats uw content ook alleen op momenten dat de meeste van uw volgers online zijn. Dit verschilt per social media. Content mapping in de praktijk Als u al deze stappen heeft doorlopen heeft u uw eigen content map gemaakt en kunt hiermee aan de slag. Als u goed heeft nagedacht over de content die voor uw bedrijf relevant is en een concreet plan heeft, zal het in het vervolg veel minder werk zijn om content te creëren. Het is daarbij belangrijk dat u weet waar u als bedrijf voor staat: uw personal brand kan hier een handig hulpmiddel bij zijn. Natuurlijk kunt u er ook altijd voor kiezen om uw social media uit te besteden. Een extern bureau zal dan uw content mapping uitvoeren en voor u uw social media monitoren. Meer informatie over content mapping vindt u op Frankwatching.com.

Sanne
Webcare
13 december 2013

Week 50: Webcare voor uw MKB, uw eigen bedrijfslogo ontwerpen en topdrukte op Telefoonboek.nl

Goed voorbereid de feestdagen in, uw eigen logo ontwerpen, topdrukte op Telefoonboek.nl in de week voor kerst en webcare voor uw MKB. U kon het deze week allemaal terugvinden op de blog van Places.nl. Omdat het weekend voor de deur staat hebben wij voor u nog even alles op een rij gezet. Uw bedrijf goed voorbereid de feestdagen in: zes tips De feestdagen staan voor de deur, een goede kans voor MKB-bedrijven om extra omzet te draaien. Veel bedrijven bereiden zich voor op de feestdagen, toch liggen er hier en daar nog aardig wat kansen voor het grijpen. Denk aan bijvoorbeeld extra promotie en het tijdelijk uitbreiden van uw assortiment. In deze blog vindt u zes tips om met uw bedrijf goed voorbereid richting de feestdagen te gaan. Bent u al klaar voor de feestdagen? Lees meer over hoe u uw bedrijf goed kunt voorbereiden op de feestdagen Ontwerp uw eigen bedrijfslogo Uw bedrijfslogo is hét visitekaartje van uw organisatie. Het is herkenbaar voor uw klanten en straalt uit waar uw bedrijf voor staat. Het hebben van een goed bedrijfslogo is dus van groot belang voor de naamsbekendheid van uw organisatie. Maar voor het ontwerpen van een bedrijfslogo hoeft u geen expert voor in te schakelen. Met deze handige stappen vanPlaces.nlontwerpt u namelijk gewoon zelf uw bedrijfslogo. Lees meer over het ontwerpen van uw bedrijfslogo Topdrukte op Telefoonboek.nl: staan uw juiste gegevens weergegeven? In de week voor kerst is heel Nederland druk. De laatste kerstkaarten worden verstuurd, er wordt ingeslagen voor het kerstdiner, er worden cadeaus gekocht en er wordt nog snel een bezoek aan de kapper gebracht. Grote kans dat veel mensen op zoek zijn naar uw bedrijf. Maar is uw bedrijf online vindbaar met de juiste gegevens? Lees meer over het belang van de juiste gegevens op Telefoonboek.nl Webcare voor uw MKB Webcare is een belangrijk middel om negatieve berichtgeving online te beperken. Daar waar u met een klantenservice wellicht tekort schiet, kunt u dit opvangen met een actief webcare beleid. Ook voor een kleine onderneming kan dit al heel gunstig zijn. Met goede webcare vergroot u namelijk naamsbekendheid en versterkt u uw bedrijfsimago.

Sanne
Webcare
12 december 2013

Webcare voor uw mkb-onderneming

Webcare is een belangrijk middel om negatieve berichtgeving online te beperken. Daar waar u met een klantenservice wellicht tekort schiet, kunt u dit opvangen met een actief webcare beleid. Ook voor een kleine onderneming kan dit al heel gunstig zijn. Met goede webcare vergroot u namelijk naamsbekendheid en versterkt u uw bedrijfsimago. Maar hoe pakt u dit nu aan? Wat is webcare? Webcare is het online reageren op klachten. Naast het hebben van een offline klantenservice, doen steeds meer bedrijven tegenwoordig aan webcare. Met webcare registreert u online communicatie over uw bedrijf en speelt u hier direct op in. Dit kan om zowel positieve als negatieve berichtgeving gaan. Een klantenservice is een zichtbaar punt waar klanten terecht kunnen met servicegerichte vragen of klachten. Webcare speelt zich echter veel meer af op de achtergrond. Daarnaast is webcare uitsluitend gericht op het onderscheppen van online berichtgeving over de organisatie en de afhandeling daarvan. Deze berichtgeving is vaak niet aan het bedrijf zelf gericht en kan voorkomen op verschillende platformen. Waarom is webcare belangrijk? Webcare is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van uw klantenservice. Met de enorme toename van het gebruik van Social Media is het namelijk belangrijk dat u ook online goed bereikbaar bent. Maar liefst 71% van de online klachten blijkt het gevolg te zijn van geen of slechte klantenservice. Door deze klachten te onderscheppen en als bedrijf goede webcare te bieden kunt u een negatief bedrijfsimago voorkomen. Beginnen met webcare Omdat het voor u als kleine ondernemer niet mogelijk is om vierentwintig uur per dag online te zijn, zijn er verschillende gratis tools beschikbaar die u kunnen helpen bij uw webcare. Negatieve berichtgeving wordt namelijk niet altijd direct aan uw onderneming gericht, maar kan ook geplaatst worden op fora en andere websites. Het is daarom moeilijk om te peilen wat er over uw bedrijf gezegd wordt. Deze tools zoeken het internet af naar door u ingestelde zoektermen. Op deze manier heeft u een overzicht van wat er wanneer en door wie wordt gezegd over uw bedrijf. Places.nl zet voor u een aantal handige tools op een rijtje. 1. Google Alerts Een van de gemakkelijkste tools om te gebruiken is Google Alerts. Google Alerts zijn meldingen van de meest recente zoekresultaten op Google.com op een bepaalde zoekopdracht. In Google Alerts kunt u zelf aangeven op welke zoekwoorden u wilt zoeken. De zoekresultaten ontvangt u via de e-mail. Vervolgens wordt u op de hoogte gehouden van de nieuwste resultaten van deze zoekopdracht. Om niet te veel tijd kwijt te zijn aan irrelevante resultaten stelt u een slimme zoekopdracht in. Deze bestaat bijvoorbeeld uit de naam van uw bedrijf, merk, product of dienst. De zoekterm die u gebruikt zet u tussen haakjes om informatie op de juiste zoekterm te ontvangen. 2. Boardreader.com Deze zoekmachine kunt u inzetten als u geïnteresseerd bent in wat er over uw bedrijf gezegd wordt op verschillende fora. Boardreader.com zoekt automatisch alle fora af op basis van de zoektermen die u heeft ingegeven. Zo heeft u één overzicht van alles wat er over uw organisatie gezegd wordt op voor u relevante fora. 3. Nutshellmail.com Ook op het gebied van Social Media is er een tool die u op de hoogte houdt van alle berichtgeving die met uw bedrijf te maken heeft. Met Nutshellmail.com wordt u op de hoogte gehouden van verschillende Social Media, waaronder Facebook, Twitter, LinkedIn, Yelp, MySpace, Youtube en Foursquare. U kunt echter zelf selecteren welke Social Media u wilt meenemen in de zoekopdracht. Vervolgens ontvangt u de resultaten in de vorm van een afbeelding via de e-mail op een door u aangegeven moment. 4. Socialmention.com Deze tool biedt u de mogelijkheid om het hele internet af te zoeken naar berichtgeving over uw organisatie. Zowel websites als Social Media worden in de zoekopdracht meegenomen. Socialmention.com geeft u de mogelijkheid om zelf aan te geven op welke zoekterm u wilt zoeken. U krijgt dan direct een overzicht van de meest recente resultaten. 5. Netvibes.com Natuurlijk is het ook mogelijk om gebruik te maken van de zoekfuncties van Social Media. Het nadeel hiervan is dat u alle Social Media handmatig af moet gaan. Het voordeel van het gebruik van tools is dat u daarmee websites, fora en Social Media met elkaar kunt combineren. Dit kunt u nog gemakkelijker maken door Netvibes.com te gebruiken. Netvibes.com maakt het namelijk mogelijk om alle tools die u gebruikt op een rijtje te zetten. Op uw eigen pagina kunt u tabs maken naar de verschillende websites die u monitort. U ziet dan gemakkelijk in één overzicht waar er over uw bedrijf gecommuniceerd wordt. Hoe gaat u met negatieve berichtgeving om? Wanneer u te maken heeft met negatieve berichtgeving kunt u hier op twee manieren mee om gaan. Ten eerste kunt u er voor kiezen om een reactieve houding aan te nemen. Dat betekent dat u alleen reageert wanneer een bericht om een reactie vraagt. Een proactieve houding daarentegen houdt in dat u discussieert met uw klanten en ook ongevraagd de interactie aangaat. Dit doet u door bijvoorbeeld advies te geven, vragen te beantwoorden en positieve feedback te geven. Op deze manier werkt u aan uw naamsbekendheid en bouwt u aan een positief bedrijfsimago voor uw organisatie. Het is belangrijk om bij negatieve berichtgeving altijd vriendelijk te blijven. Daarmee laat u zien dat u het probleem serieus neemt. Probeer daarnaast om zo snel mogelijk een oplossing te bieden. Soms kan het natuurlijk voorkomen dat u niet direct een oplossing voor handen heeft. Geef dan in ieder geval aan dat u er mee bezig bent. U probeert op die manier het vertrouwen van de klant in uw bedrijf te herstellen. U voorkomt zo dat de klant andere negatieve berichtgeving verspreidt. Wanneer u de klant een passende oplossing heeft geboden gaat u altijd nog even na of u de klant naar tevredenheid heeft geholpen. Een tevreden klant is namelijk de beste reclame die er is voor uw bedrijf. Wilt u meer weten? U leest meer over het omgaan met positieve en negatieve reacties online op de blog van Places.nl. Webcare in de praktijk Webcare is dus belangrijk om uw klanten tevreden te houden. Met goede webcare heeft u namelijk de mogelijkheid om uw naamsbekendheid te vergroten en bedrijfsimago te versterken. Ook zorgt u ervoor dat verdere negatieve berichtgeving wordt beperkt. Met een goede webcare bent u in staat om een negatieve ervaring om te zetten in een positieve ervaring. U bouwt daarmee een goede band op met uw klanten en zorgt ervoor dat deze klanten ook in de toekomst zaken met u blijven doen. Dit zorgt niet alleen voor gratis promotie, maar ook voor betere resultaten. Kortom, een win-winsituatie voor u én uw klanten. Voorbeelden van bedrijven die bekend staan om goede webcare zijnBen& Jerry's, Vodafone, Ziggo en KPN. Neem eens een kijkje bij één van deze bedrijven om een beeld te krijgen van de mogelijkheden met webcare. Een goed voorbeeld van webcare van een MKB vindt u op Frank-ly.com. Met de tips die Places.nl biedt kunt u in een mum van tijd aan de slag met uw eigen webcare beleid. Meer ondernemingstips vindt u op de blog van Places.nl. Wist u dat u gratis uw Social Media links op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com kunt plaatsen? Een goede online vindbaarheid zorgt er voor dat klanten gemakkelijker contact met u op kunnen nemen. Verbeter dus uw webcare door gratis een online bedrijfsvermelding aan te maken op Places.nl. U vindt er ook meer informatie over een betere online vindbaarheid.


Even geduld alstublieft...