Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Bijna helft websites musea niet reponsive



Bijna helft websites musea niet reponsive

Voor veel bedrijven is de website hét online uithangbord. Hier kunnen potentiële klanten en zakenpartners een goede indruk krijgen van de organisatie en haar werkzaamheden. Dat geldt misschien nog wel iets meer voor musea. Door alvast een "sneak preview" te geven van de collectie kunnen mogelijke bezoekers geënthousiasmeerd worden voor een dergelijk uitje. Ter ere van de Nationale Museumweek neemt Telefoonboek.nl de websites van musea onder de loep.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek.nl staan 1318 bedrijven geregistreerd in de categorie "Museum". Bij deze bedrijven werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten. Bij 985 bedrijven werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op 73,7%. Dat wil zeggen dat 26,3% van de musea, zo'n 347 gevallen, geen werkende website heeft.

Responsive

De 985 musea die wél een website hebben, zijn vervolgens getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 53,4% van de 985 musea werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat meer dan de helft, zo'n 46,6% van de musea aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op mobiel of tablet.

Tentoonstellen

Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl, meent dat een goede website cruciaal is in deze branche: "De meeste musea hebben dat natuurlijk al lang door. Niet alleen zijn contactgegevens en een routebeschrijving belangrijk, ook is het verstandig om aankondigingen over tentoonstellingen op de website te plaatsen. Waarschijnlijk zal het bij de 26,3% zonder website vooral gaan om kleinere particuliere musea. Ook zij kunnen hun bezoekersaantallen een boost geven met een goede website."


Delen:



Reacties