Menu

Een terugblik op Snapchat in 2018: vijf belangrijke ontwikkelingen



Vooral onder tieners en jongeren is Snapchat populair. Dit veranderde er in 2018

Visuele content lijkt belangrijk te zijn en zal steeds belangrijker worden. Dit verklaart de populariteit van de app Snapchat. Via Snapchat kun je met vrienden of bekenden chatten door middel van het sturen van foto's en video's die maximaal 10 seconden in beeld blijven. Vooral onder tieners (onder de 18 jaar) en jongeren (18 tot 24 jaar) is dit een populaire applicatie: 72% van hen gebruikt Snapchat. Places Nieuws zette de belangrijkste ontwikkelingen op Snapchat van het afgelopen jaar voor je op een rijtje.

Populariteit in 2018

Er zijn momenteel circa 186 miljoen gebruikers wereldwijd actief op Snapchat. Nog meer leuke weetjes over het social media platform:

  • Gemiddelde gebruikers spenderen 34,5 minuten per dag aan Snapchat
  • Actieve gebruikers openen de app zo'n 25 keer per dag
  • Dagelijks worden er meer dan 3 miljard Snaps verstuurd
  • Zo'n 60% van de gebruikers creëert dagelijks nieuwe content
  • Alle gebruikers samen kijken zo'n 10 miljard video's per dag op het platform

1. Dalend aantal gebruikers door redesign

Afgelopen augustus is het aantal gebruikers van Snapchat voor het eerst sinds de oprichting in 2011 gedaald. In de afgelopen drie maanden gebruikten 188 miljoen mensen de app dagelijks, daarvoor waren dat er 191 miljoen. Volgens het management is de voornaamste oorzaak hiervan het redesign. Het redesign bracht voor veel mensen een aantal problemen met zich mee met dalende gebruikscijfers als gevolg. In mei 2018 is het redesign weer teruggedraaid door de veel kritieken die Snapchat ontving. De update was eigenlijk bedoeld om de app duidelijker te maken, maar heeft blijkbaar het tegenovergestelde effect.

2. E-commerce features

Gelukkig voor Snapchat waren er in 2018 ook genoeg positieve ontwikkelingen. Snapchat mag dan voornamelijk wel een camera-app zijn, deze app wordt ook als winkeletalage gebruikt. Snapchat is begonnen met twee interessante e-commerce features: Visual Search Shopping en Shoppable Snap Ads. Visual Search Shopping houdt in dat producten real life herkend worden waardoor het product in je snapchat camera tevoorschijn komt met een Amazon shopping link om het product direct te bestellen. Ook heeft Snapchat een nieuw advertentietype uitgerold: de Collection Ad. De collection add bestaat uit één visual aangevuld met producten uit de productcatalogus. Het voordeel hiervan is dat de gebruiker de advertentie niet hoeft te verlaten om meer producten te kunnen ontdekken van het merk.

3. Customizen: maak je eigen lens/filter

Customizen is een brede marketingtrend. Ook op Snapchat wordt hier gebruik van gemaakt: sinds 2018 is het mogelijk om je eigen Lens te maken. Een eigen Lens is een functie in de app en kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld een feestje of als cadeau. Afhankelijk van de grootte van de locatie waar de Lens beschikbaar is en hoe lang de Lens online moet staan kost de functie vanaf 6,99 euro per keer. Gebruikers kunnen kiezen tussen een filter en een ar-lens. Een filter ligt over een afbeelding, terwijl een lens elementen in het beeld of op een gezicht kan plaatsen.

4. SnapMap en locatie delen

In mei 2018 maakte Snapchat bekend een nieuwe functie aan de app toe te voegen. Met deze functie kunnen gebruikers direct aan iemand de locatie vragen van waar diegene nu is. Ook werd het afgelopen jaar mogelijk om publiekelijk je locatie te delen op de SnapMap. Via de SnapMap is het mogelijk om te zien waar vrienden zijn en hun stories te bekijken. Verder kunnen willekeurige stories bekeken worden door een bepaalde locatie aan te kikken en kunnen evenementen gevolgd worden.

5. Messaging-app

Snapchat is onder jongeren erg populair, maar oudere gebruikers zien de app meer als tijdverspilling en meer als één van de vele social media kanalen dan als een voor hen waardevolle messaging-app. In november 2018 bracht Snapchat naar buiten de oudere gebruikers meer aan te willen spreken. Hiervoor is een andere manier van communiceren nodig: Snapchat wordt 'the fastest way to communicate', zo stelt CEO Evan Spiegel.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek