Imago

Altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Jeroen Rutten
Imago
10 november 2017

Bakkers: kwaliteit en service meest genoemde klachten én complimenten

Hoewel bijna alle supermarkten brood en gebak verkopen, lijken veel mensen toch de voorkeur te geven aan het brood van de echte bakker. Maar worden die bakkers ook altijd goed beoordeeld? Telefoonboek.nl onderzocht hoe bakkers uit haar database online worden beoordeeld door consumenten. Daaruit bleek dat bakkers worden geroemd om de kwaliteit van hun brood en gebak, maar daarnaast veel klachten ontvangen over het nakomen van afspraken. Reviews op Telefoonboek.nl In totaal werden er 1.378 reviews over bakkers geschreven op Telefoonboek.nl. Bij de geregistreerde reviews is allereerst een onderscheid gemaakt tussen beoordelingen met een positieve of negatieve aard. Ook is er gekeken naar de meest benoemde klachten en de meest beschreven complimenten. Daaruit bleek dat er 1.081 positieve reviews waren en er 297 negatieve reviews geschreven werden. Daarmee is een ruime meerderheid (78,4%) van het totaal aantal geschreven reviews positief van aard. Toch was 21,6% van de geregistreerde reviews negatief en moet de inhoud van deze reviews niet onderschat worden door bakkers. Uit de gemiddelde score van bakkers blijkt ook dat het overgrote deel van de consumenten tevreden is. Bakkers scoorden namelijk gemiddeld een 8,1 en daarmee ruim voldoende. Negatief Hoewel het aantal negatieve reviews relatief laag was met 21,6%, moeten bakkers reviews met een negatieve aard monitoren. Op die manier kunnen zij reageren op de reviews van ontevreden klanten en proberen om alsnog samen tot een oplossing te komen. Hierdoor is het mogelijk dat klanten alsnog positief zijn over een bakker. De geregistreerde negatieve reviews betroffen verschillende onderwerpen. Toch bleek er een duidelijke top drie te zijn van meest voorkomende klachten. Zo bleek dat de meeste klanten een negatieve review schreven over de slechte kwaliteit van brood of gebak (106) dat zij gekocht hadden. Klanten gaven vooral aan dat brood of gebak niet vers was of uit de vriezer leek te komen. Daarnaast werden er relatief veel klachten geuit over de service en bediening door het personeel (86). Hierbij ging het voornamelijk om het ontbreken van excuses bij fouten of een onvriendelijke houding. Tot slot werd er geklaagd over de openingstijden (16) van bakkers die volgens de klant niet ruim genoeg of onduidelijk waren weergegeven. Top drie klachten reviews Telefoonboek.nl Kwaliteit van brood en gebak Service en bediening Openingstijden Positief Het merendeel van het totaal aantal geschreven reviews over bakkers is positief. Positieve reviews zijn niet alleen een mooi compliment voor bakkers, maar kunnen ook worden ingezet ter promotie. Zo kunnen bakkers inzicht krijgen in de sterke punten van hun organisatie en zich daarmee onderscheiden van concurrentie. De meeste positieve reviews over bakkers bevatten complimenten over de service en bediening in de bakkerij (321). Klanten gaven aan dat de klantvriendelijkheid van bakkers ervoor zorgde dat zij terug bleven komen. Naast de service en bediening in de bakkerij, betroffen veel reviews complimenten over de kwaliteit van het brood of gebak (318). Veelal werden de goede kwaliteit en service ook samen genoemd. Tot slot werden er veel algemeen positieve kreten (276) geschreven over bakkers, zoals "Gewoon goed!" of "Tevreden met alles!". Top drie complimenten reviews Telefoonboek.nl Service en bediening Kwaliteit Algemeen positief Uit de gegevens blijkt dat bakkers het over het algemeen erg goed doen. Dat is af te leiden aan zowel de gemiddelde score als het hoge aantal positieve reviews. Wel is het van belang dat bakkers zich voornamelijk richten op een goede kwaliteit en daarnaast ook een goede service bieden. Is dat het geval, dan zijn de meeste klanten erg tevreden.

Jeroen Rutten
Imago
9 november 2017

Drukkerijen doen het goed en worden geroemd om service

Soms wil men speciale afdrukken laten maken bijvoorbeeld op een T-shirt of een boek laten binden. Daarvoor gaan de meeste mensen graag naar de drukkerij. Voor tips over een goede drukkerij kan men niet altijd bij vrienden terecht, maar ook op het internet. Om van tevoren wel al een beeld te krijgen van een drukkerij en een weloverwogen keuze te maken, is het handig om online reviews van klanten te lezen. Dit kan op Telefoonboek.nl. Uit de beoordelingen van drukkerijen op Telefoonboek.nl blijkt dat klanten vrij tevreden zijn over drukkerijen. Reviews op Telefoonboek.nl Op Telefoonboek.nl kunnen klanten een bedrijf beoordelen de algemene indruk, service en prijs/kwaliteitverhouding. Naast een cijfer kunnen klanten ook een geschreven review achterlaten. Hierin kan de klant bijvoorbeeld het cijfer dat hij of zij heeft gegeven toelichten. Er zijn 271 beoordelingen over drukkerijen achtergelaten. Het grootste gedeelte van deze beoordelingen is positief (73.8%). Dit weerspiegelt ook in het gemiddelde cijfers dat de drukkerijen ontvangen, namelijk een 7.6. Dit is een ruime voldoende. Positief Drukkerijen worden op Telefoonboek.nl vaker positief dan negatief beoordeeld. Van de 271 reviews zijn er namelijk 200 positief. Het compliment dat veruit het vaakst (76 keer) wordt gegeven aan drukkerijen is dat de service goed is. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat iemand goed geadviseerd is. In 38 reviews werd genoemd dat de drukkerij snel werk levert. Mensen vinden het dus belangrijk om snel geholpen te worden als het om druk- of bindwerk gaat. Ook vaak (33 keer) werd het personeel van de drukkerij gecomplimenteerd, bijvoorbeeld op vriendelijkheid en vakkundigheid. Tevens werd in de geschreven reviews vaak genoemd dat de prijs/kwaliteitverhouding van de drukkerij goed is. Top drie complimenten over drukkerijen Goede service genoemd in 76 reviews Snelle afhandeling genoemd in 38 reviews Goed personeel genoemd in 33 reviews Negatief Een klein gedeelte (26.2%) van de reviews over drukkerijen is negatief, namelijk 70 reviews. De klacht die het vaakst (22 keer) door klanten genoemd wordt op Telefoonboek.nl is dat de drukkerij zich niet aan de afspraken houdt. Deze klacht komt vaak voor in combinatie met beklag over slechte bereikbaarheid van de drukkerij, wat 16 keer genoemd wordt. Het komt vaak voor dat de klant een bestelling heeft gedaan, al betaald heeft, maar vervolgens de bestelling niet ontvangt. Als de klant dan probeerde contact op te nemen met de drukkerij kreeg de klant geen gehoor of werd er niet gereageerd. In 12 reviews werd genoemd dat men ontevreden was over de service van de drukkerij. Dit houdt bijvoorbeeld in dat een klant zich niet goed geholpen voelde bij de oplossing van een probleem. Ook werd genoemd dat het personeel onvriendelijk of onkundig was, dat de kwaliteit van het drukwerk niet goed was en dat de drukkerij de duur was. Opvallend is dat ook 21 keer voorkwam dat de klant alleen een algemene opmerking maakte en hierbij niet specificeerde wat er precies negatief was aan het bedrijf. Dan werd door de klant bijvoorbeeld geschreven "zeer slecht" of "ik heb slechte ervaring met dit bedrijf". Dit wijst erop dat klanten vaak een negatieve algemene indruk hebben van een bedrijf en de behoefte voelen deze over te brengen. Top drie klachten over drukkerijen Afspraken worden niet nagekomen genoemd in 22 reviews Slecht bereikbaar genoemd in 16 reviews Slechte service genoemd in 12 reviews

Jeroen Rutten
Imago
6 november 2017

Reviews sportscholen: Sporten doen we het liefst in een goede sfeer

Rond de jaarwisseling wordt er altijd veel gesproken over voornemens. Een van de meest voorkomende voornemens is toch wel "meer gaan sporten". In de aanloop naar het nieuwe jaar gaan veel mensen dan ook op zoek naar een sportschool die bij hen past. De informatie die de sportschool zelf geeft, reflecteert niet altijd de ervaring van de klant. Daarom is het slim om naast het bekijken van de website van de sportschool, ook de reviews van klanten te lezen. Op Telefoonboek.nl laten klanten een beoordeling achter over sportscholen. Uit deze beoordelingen blijkt dat Nederlandse sportscholen nog wel zaken te wensen overlaten… Beoordelingen op Telefoonboek.nl Op Telefoonboek.nl kunnen bezoekers niet alleen de contactgegevens van een bedrijf vinden, maar kunnen ze ook een beoordeling geven. De bezoeker kan het bedrijf een cijfer geven op basis van de algemene indruk, de service en de prijs/kwaliteitverhouding. Aan deze beoordeling kan de klant ook een geschreven review toevoegen. Hierin kan men een toelichting geven voor het cijfer. Op Telefoonboek.nl zijn 617 reviews over sportscholen achtergelaten. Van de reviews zijn er 342 positief en 275 negatief. Dit betekent dat maar een krappe meerderheid van de reviews positief is. Dit is ook zichtbaar in het gemiddelde cijfer dat de sportscholen ontvangen. De sportscholen zijn namelijk beoordeeld met een 6.4, een krappe voldoende. Negatief Er zijn minder negatieve reviews over sportscholen op Telefoonboek.nl dan positieve. De positieve reviews winnen het echter maar net van de negatieve reviews. Namelijk, 44,6 procent van de reviews is negatief. Dit is maar iets minder dan de helft. Er zijn een aantal terugkerende verschijnselen waar veel over geklaagd wordt in de reviews. In 95 reviews wordt genoemd dat de service van de sportschool erg slecht is. Dit kan verschillende oorzaken hebben. In de meeste reviews over de service van de sportscholen worden problemen met geld en contracten genoemd. Zo komt het vaak voor dat afspraken die gemaakt zijn in een contract niet nageleefd worden door de sportschool. Tevens klagen klanten over incassobureaus die op hen worden afgestuurd omdat ze volgens hen door de sportschool vals beschuldigd worden van nalatigheid bij het betalen. Ook een vaak voorkomende klacht is dat de sportschool slecht bereikbaar is. In 69 reviews wordt hierover geklaagd. In 29 reviews wordt genoemd dat het personeel van de sportschool onvriendelijk of niet genoeg deskundig is en dat de openingstijden beperkt zijn. Over het laatste verschijnsel wordt ook wel eens in overwegend positieve reviews geklaagd. Ook wordt door klanten ontevredenheid geuit over beperkte openingstijden, onhygiënisch faciliteiten, een hoge prijs en weinig innovatie. Top drie vaakst voorkomende klachten Slechte service genoemd in 95 reviews Slechte bereikbaarheid genoemd in 69 reviews Slecht personeel genoemd in 29 reviews Beperkte openingstijden genoemd in 29 reviews Positief Een kleine meerderheid van de reviews over sportscholen is positief, namelijk 55,4 procent. De eigenschap waar sportscholen het vaakst op gecomplimenteerd worden, heeft opmerkelijk genoeg niets te maken met het sporten zelf. In 57 reviews wordt namelijk genoemd dat de sfeer in de sportschool goed is. Ook wordt in veel reviews (53) het personeel gecomplimenteerd, bijvoorbeeld op vriendelijkheid, deskundigheid of professionaliteit. Tevens in 53 reviews wordt genoemd dat de service in de sportschool erg goed is. Dit gaat bijvoorbeeld over de behandeling van contracten en goede begeleiding. Ook wordt vaak (46) de kwaliteit van het sporten en de faciliteiten genoemd in de reviews. Daarnaast worden ook een goede prijs en locatie genoemd als positieve eigenschappen van de sportscholen. Top drie vaakst voorkomende complimenten Goede sfeer genoemd in 57 reviews Goede service genoemd in 53 reviews Goede service genoemd in 53 reviews Algemeen oordeel over sportscholen Hoewel de hoeveelheid positieve reviews dus groter is dan de hoeveelheid negatieve, kunnen sportscholen nog niet gaan juichen. Het gemiddelde cijfer van een 6,4 dat sportscholen krijgen van hun klanten toont dat er nog veel ruimte is voor verbetering bij veel sportscholen. Er zijn een aantal aspecten waar sportscholen het beste aandacht aan kunnen besteden om een positieve reactie van klanten te krijgen. Klanten lijken het namelijk belangrijk te vinden dat de sportschool goede service levert en dat de sfeer goed is. Goede service betekent verschillende dingen, zoals goed advies geven en het opzeggen van een contract gemakkelijk maken.




Even geduld alstublieft...