Ondernemers in Nijmegen goed beoordeeld
Nijmegen telt een groot aantal ondernemers en bedrijven. Maar hoe worden die bedrijven beoordeeld door de consument? Online review- en ratingsystemen worden steeds belangrijker en veel consumenten zoeken online informatie over een bedrijf voordat zij een aankoop doen of een bedrijf benaderen. De meeste consumenten willen namelijk een bepaalde mate van zekerheid over een bedrijf voordat zij hieraan hun geld uitgeven. Hebben bedrijven veel positieve reviews, dan kan dit in hun voordeel werken en kunnen zij veel nieuwe klanten aantrekken. Daarentegen kunnen negatieve reviews schade aanrichten bij bedrijven, aangezien potentiële klanten afgeschrikt kunnen worden door negatieve beoordelingen over producten of diensten. Telefoonboek.nl onderzocht daarom hoe Nijmeegse bedrijven online beoordeeld worden.
Onderzoek
In de database van Telefoonboek.nl zijn 1.095 geschreven reviews verzameld over bedrijven uit Nijmegen. Daarbij is gekeken naar de toon van de beoordelingen en is er onderscheid gemaakt tussen positieve en negatieve reviews. Er werden daarbij veel meer positieve (914) dan negatieve (181) reviews geschreven. Daarmee is 83,5% van de geschreven reviews over bedrijven in Nijmegen via Telefoonboek.nl positief van aard en een relatief klein percentage van de reviews (16,5%) negatief. Dat lijkt een mooi compliment voor de meeste bedrijven, zeker aangezien het gemiddelde cijfer van de bedrijven neerkomt op een 8,4 en daarmee ruim voldoende is.
Negatief
Hoewel het aantal negatieve reviews redelijk laag is, is het belangrijk dat bedrijven deze reviews serieus nemen. Wanneer bedrijven weten dat er een negatieve review is geschreven, hebben zij de mogelijkheid om alsnog contact op te nemen met de consument waardoor een negatieve ervaring in sommige gevallen alsnog een positieve uitkomst kan hebben. Het is daarom van belang dat bedrijven geschreven reviews op het internet monitoren. Bij het analyseren van de reviews viel het op dat negatieve reviews veel meer tekst bevatten dan positieve reviews. Het lijkt er daarmee op dat de meeste consumenten een specifieke situatie beschrijven waaruit blijkt dat zij niet tevreden zijn over het desbetreffende bedrijf. Ook blijkt uit de reviews dat consumenten erg ontevreden zijn wanneer het betreffende bedrijf een fout ontkent of als het ware afschuift op de consument. Het lijkt erop dat het schrijven van een negatieve review voor consumenten een manier is om hun frustratie te uiten.
De meeste negatieve reviews hadden betrekking op slechte service en met name op het gebied van leveringen en bestellingen (67). Daarnaast werd er veelal geklaagd over de kwaliteit van producten of diensten (59). Tot slot betroffen veel klachten de slechte telefonische bereikbaarheid van bedrijven (43). Ook waren er klachten die geen betrekking hadden op één van deze onderwerpen.
Het bedrijf Care Commerce uit Nijmegen ontving de meeste negatieve reviews (29). Dit bleek te komen door de hype van fidgetspinners die dit voorjaar razend populair werden. De organisatie bleek overdonderd te zijn door het grote aantal bestellingen waardoor de levering van fidgetspinners verlaat was. De meeste reviews hadden dan ook betrekking op de verlate levering door de organisatie. Wel gaf de organisatie nog een reactie op de negatieve reviews, maar was er geen sprake van een tegemoetkoming of excuus. Het is dan ook de vraag of dit de juiste manier is om te reageren op ontevreden klanten.
Positief
Het merendeel van de geschreven reviews over bedrijven in Nijmegen was positief. Hoewel het monitoren van negatieve reviews erg belangrijk is, geldt dat ook voor positieve reviews. Op die manier kunnen bedrijven namelijk zien op welke punten zij het extra goed doen en waarmee zij zich onderscheiden van concurrenten. Na het analyseren van de positieve reviews blijkt dat de meeste reviews een algemene, positieve uiting zijn. Het gaat hierbij om termen zoals 'Goed!' en 'Klasse!'. Daarnaast is goede service een belangrijk en veelvoorkomend punt in positieve reviews. Tot slot wordt de prijskwaliteit verhouding vaak aangehaald als positief punt. Daarmee lijken de genoemde onderwerpen van positieve reviews grotendeels overeen te komen met de onderdelen van het ratingssysteem op Telefoonboek.nl
Top drie onderwerpen reviews Telefoonboek.nl
Positief Negatief
- Algemeen Service - leveringen
- Service Kwaliteit
- Prijs/kwaliteit Telefonische bereikbaarheid
Branches
Naast de aard van de reviews is er ook gekeken naar de branches die de meeste positieve en negatieve reviews ontvingen. Belangrijk daarbij is dat er niet voor elk bedrijf en elke branche evenveel reviews zijn geschreven waardoor kleinere branches wellicht niet in de top drie voorkomen vanwege het lage aantal geschreven reviews. Allereerst is er gekeken welke branches de meeste positieve reviews ontvingen. Kappers in Nijmegen bleken de meeste positieve reviews te hebben ontvangen (68). Daarnaast werden ook autobedrijven (30) en kleding bedrijven (25) goed beoordeeld door middel van een positieve review. Zo bleken webshops de meeste negatieve reviews te hebben ontvangen (37). Wel is het daarbij belangrijk dat 29 reviews betrekking hadden op één webshop. Deze webshop had dan ook een grote invloed op de gehele branche. Naast webshops, ontvingen ook telefoonwinkels relatief veel negatieve reviews (15). Tot slot ontvingen restaurants in Nijmegen relatief veel (8) negatieve reviews waardoor zij tot de top drie behoren van branches met de meeste negatieve reviews. Hoewel dit relatief gezien is, zijn de cijfers redelijk laag en lijken de meeste bedrijven het alsnog goed te doen.
Top drie branches met positieve en negatieve beoordelingen volgens Telefoonboek.nl
Positief Negatief
- Kappers Webshops
- Autobedrijven Telefoonwinkels
- Kleding Restaurants
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen