Places logo
Menu

Belangrijke tips voor startende ondernemers bij het kiezen van een bedrijfsnaam

Belangrijke tips voor startende ondernemers bij het kiezen van een bedrijfsnaam

Bij het opzetten van een bedrijf ben je aan het begin vooral bezig met het product of de dienst die je gaat verkopen. Voordat je producten kan gaan verkopen is het belangrijk dat jouw bedrijf een naam heeft. Een goede bedrijfsnaam zorgt ervoor dat je herkenbaar bent, het blijft hangen bij consumenten en het maakt duidelijk wat jouw bedrijf te bieden heeft. Vind je het lastig om een goede naam te bedenken? Places Nieuws heeft aantal tips voor je op een rij gezet.

- Neem de tijd

Denk rustig na als je een bedrijfsnaam gaat kiezen. Een bedrijfsnaam moet een lange tijd kunnen meegaan. Houd een brainstormsessie met collega's of ga eens met vrienden of familieleden sparren. Soms kunnen mensen die buiten je bedrijf staan interessante inzichten bieden.

- Kies een bedrijfsnaam die geen verwarring oproept

Kies een originele bedrijfsnaam die niet te verwarren is met een bestaande naam. Als jouw bedrijfsnaam te veel lijkt op een bestaande bedrijfsnaam of als het om een andere reden verwarring oproept, kunnen klanten een procedure starten bij de rechtbank. Verwarring kan ontstaan door gelijkenis in de naam, als de activiteiten op elkaar lijken of als het werkgebied van jouw onderneming overlapt met een ander bedrijf.

- Wees eerlijk over je bedrijf

Benoem geen partners in je bedrijfsnaam als je een eenmanszaak hebt. Daarnaast mag je de woorden 'bank', 'architect' of 'account' alleen gebruiken als je dat ook echt bent. Je mag tot slot geen persoonsnaam van iemand anders gebruiken. Gebruik je eigen naam alleen als die niet al gebruikt wordt in een bedrijfsnaam. Op de website van de Kamer van Koophandel vind je meer regels omtrent het kiezen van een geschikte bedrijfsnaam.

- Internationale naam

Kies een bedrijfsnaam die ook in het buitenland gebruikt kan worden. Ook al ben je nu nog niet bezig met de internationale markt is het toch slim om daar bij stil te staan. Als je in de toekomst over de grens wilt gaan is het belangrijk dat je bedrijfsnaam ook daar geschikt is. Controleer dus hoe jouw gekozen bedrijfsnaam in het Engels, Frans, Duits of Chinees klinkt. Bovendien is het belangrijk dat het woord of de klank geen vreemde betekenis heeft in een andere taal.

- Houd rekening met de alfabetische volgorde

Veel registers met bedrijfsnamen staan op alfabet. Als jouw bedrijfsnaam met een cijfer of met een A begint staat deze bovenaan. Hierdoor sta je dus bovenaan de pagina en ben je sneller vindbaar. Dit kan goed zijn voor de naamsbekendheid van je bedrijf. Een bedrijfsnaam die begint met een cijfer staat ook vaak bovenaan in een register.

- Bekijk het Handelsregister

In het Handelsregister kun je controleren of jouw gewenste bedrijfsnaam al wordt gebruikt door een ander bedrijf. Als je een zoekopdracht uitvoert krijg je een resultatenpagina. Daar zie je de eerste bedrijfsnaam en ook eventuele extra bedrijfsnaam of -namen, controleer of jouw bedrijfsnaam overeenkomt met de namen.

- Raadpleeg onderzoeken bij het kiezen van een bedrijfsnaam

Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar bedrijfsnamen. Het is verstandig om eens te kijken naar deze onderzoeken bij het kiezen van een bedrijfsnaam. Onderzoekers Song en Schwarz hebben gekeken of makkelijke of moeilijke bedrijfsnamen effectiever zijn.

Uit het onderzoek blijkt dat merknamen contextafhankelijk zijn. Als mensen risicozoekend zijn geven zij de voorkeur aan merknamen die moeilijk uit te spreken zijn. Bezoekers van een pretpark beoordelen bijvoorbeeld een achtbaan met een moeilijk uit te spreken naam als minder saai en meer avontuurlijk. In risicovermijdende situaties geven mensen echter de voorkeur aan eenvoudige naam. Bijvoorbeeld bij voedselingrediënten, daarbij worden ingrediënten met een moeilijk uit te spreken naam als meer schadelijk gezien dan ingrediënten met een makkelijkere naam. In welke behoefte voorziet jouw bedrijf? Bekijk of dit aansluit bij risicozoekend of risicovermijdend gedrag, aan de hand daarvan kan je bepalen of een makkelijke of iets moeilijke bedrijfsnaam gepaster is.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!