Menu

Liquid marketing: wat is het, wat doet het, hoe moet het?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Online Marketing

Liquid marketing: wat is het, wat doet het, hoe moet het?

Liquid marketing: wat is het, wat doet het, hoe moet het?

Als bedrijf kan het moeilijk zijn uzelf te onderscheiden ten overstaan van alle andere bedrijven binnen uw branche. Het voornaamste doel is de klant ervan te overtuigen dat ze bij u moeten zijn en niet bij uw concurrent. Maar dit is voornamelijk te bewerkstelligen door een connectie te creëren tussen uw bedrijf en de klant. Een van de manieren waarop u dit voor elkaar krijgt is door liquid marketing. Er zijn meerdere vormen van deze manier van marketing.

Wat is liquid marketing?

Met deze term wordt bedoeld het aanpassen van content op uw website aan de klant. Het is relevant voor bedrijven met een gevarieerd aanbod of publiek. Met deze manier van werken ziet niet elke bezoeker exact hetzelfde. Deze gepersonaliseerde content zorgt voor een verhoogde conversie omdat een bezoek aan uw website efficiënter wordt.

Liquid marketing door middel van pretargeting

Een van de vormen is het profileren van bezoekers al voordat ze op uw website terecht komen. Hiervoor zijn trackingcookies of externe volgsoftware nodig. Deze hulpmiddelen bouwen een profiel op door het verzamelen van online gedrag. Op basis van IP-adres kan bijvoorbeeld gezien worden uit welke branche de bezoeker komt en kan het juiste product of de juiste dienst getoond worden op de website.

Liquid marketing door middel van real time profilering

Wanneer er van tevoren geen gegevens beschikbaar zijn van uw bezoeker kan er ook tijdens het bezoek een snel profiel worden opgebouwd. Wanneer bezoekers namelijk op een specifieke webpagina binnenkomen als bijvoorbeeld kindvriendelijke hotels, dan kun je meer kindvriendelijke vakanties laten zien. Op deze manier wordt het websitebezoek voor de consument efficiënter en heeft u een grotere kans op verkoop.

Liquid marketing door middel van remarketing

Bezoekers die vaker terugkomen kunt u profileren op basis van hun gedrag van voorheen. Ze komen terug om een reden, dan kan het lonen om hierop in te spelen. Laat bijvoorbeeld aanbiedingen zien die te maken hebben met voorgaande klikgedrag. Of laat, zoals de luchtvaartbranche nog wel eens doet, de prijzen stijgen voor klanten die eerder naar dezelfde reis gekeken hebben.

Liquid marketing door middel van klant en nieuwe bezoeker onderscheiding

Klanten en nieuwe bezoekers zoeken vaak heel andere dingen op een website. De klant weet al wie u bent, maar een nieuwe bezoeker zal als eerste meer informatie willen over wie u bent en wat u doet. Klanten kunt u veel beter direct doorsturen naar pagina"s waar ze meer informatie krijgen over specifieke diensten die zij al afnemen.

Wanneer liquid marketing gebruiken?

Zo op het eerste gezicht lijkt deze strategie iets dat iedere website wel kan gebruiken, maar een van de eerste stappen is conversieoptimalisatie. Wanneer u dit al vergevorderd heeft toegepast kunt u overgaan op liquid marketing, maar alleen als uw doelgroep zich daarvoor leent. Wanneer u een groot assortiment hebt, voor een grote gevarieerde doelgroep kan het nuttig zijn, maar als uw website al gespecialiseerd is op een bepaald product is het weer onnodig. Maak dus een afweging voor u besluit deze manier van marketing toe te passen.

Foto: Pixabay

Reacties



Even geduld alstublieft...