Menu

Het functioneringsgesprek: 4 aandachtspunten

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Management

Het functioneringsgesprek: 4 aandachtspunten

Het functioneringsgesprek: 4 aandachtspunten

U voert ze misschien wel binnen uw bedrijf: functioneringsgesprekken. Een keer per jaar, of vaker als u daar behoefte aan heeft, gaat u het gesprek aan met uw werknemers. Dit blijkt vaak een stresspunt. Niet alleen voor uw werknemers, maar misschien ook voor u. Places.nl zette een aantal punten op een rij waar u rekening mee kunt houden tijdens het voeren van deze lastige gesprekken.

Houdt u rekening met werknemers die oog hebben voor belangen van het bedrijf?

Deze werknemers zijn de moeite waard om in het oog te houden. Zij zijn echt betrokken en met hen kunt u samenwerken. Maar welke werknemers hebben geen oog voor uw belangen? Naar deze werknemers moet u luisteren, door hun behoeften te zien kunt u ze motiveren meer betrokken te raken bij uw bedrijf en uw belangen.

Denkt u na over kritiek geven op uw werknemers?

Wanneer u kritiek geeft kunt u dit het beste doen met de feedback regels. Veel werknemers verlaten een functioneringsgesprek met een slecht gevoel doordat ze feedback kregen die ze niet goed kunnen plaatsen. Maar wanneer u feedback geeft op gedrag dat direct veranderd kan worden, zal uw werknemer eerder weggaan met een veranderstrategie.

Vindt u het lastig uw werknemers te beoordelen?

Wanneer u een ondernemer bent die het lastig vindt punten ter verbetering van prestatie te vinden van uw werknemers op het functioneringsgesprek, richt u dan op feitelijke prestaties. Zoals welke targets er gehaald zijn of hoeveel klanten er zijn teruggekomen. Dat kunt u eventueel vanaf het begin van het jaar bijhouden, zodat u concreet kunt vertellen wat uw werknemer beter kan doen ten opzichte van het afgelopen jaar.

Grijp niet te snel naar cursussen

Het klinkt verleidelijk, uw werknemers naar een cursus sturen om bepaalde eigenschappen te ontwikkelen. Maar naast dat het duur is, is gebleken dat leren op de werkvloer veel effectiever is. Leren door observeren en daarna doen blijkt goed te zijn voor uw bedrijf. Hierbij is het van belang dat u of de manager op de werkvloer betrokken is.

Besef het belang van uw werknemer

Natuurlijk is uw werknemer bij u in dienst, maar hij is voor u ook van groot belang. De juiste mensen vinden voor uw bedrijf kost tijd en energie, dus ga op een correcte manier met uw werknemers om. Vraag hen ook naar uw eigen functioneren in het bedrijf. Op die manier laat u zien dat verbetering van beiden kanten komt en willen ze ook graag bij u blijven.

Feedback ontvangen is altijd de beste manier om uw bedrijf te verbeteren. Dit kan via uw werknemers, maar natuurlijk ook via uw klanten. Places.nl heeft een handige manier om feedback te ontvangen, namelijk reviews. Bel voor meer informatie over Places Reviews naar 024 - 3555 299.

Reacties



Even geduld alstublieft...