Uw website

Altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Branche huishoudelijke apparaten onvoldoende werkende websites

Huishoudelijke apparaten zijn vaak onmisbaar en wanneer iets kapot gaat, worden ze vaak gelijk vervangen. Blenders en magnetrons, maar ook vaatwasmachines en andere huishoudelijke apparaten worden dagelijks gebruikt. Wanneer een nieuw product aangeschaft moet worden, zullen veel mensen dan ook online op zoek gaan naar winkels met aanbiedingen en opties die een goede prijs-kwaliteitverhouding hebben. Maar spelen bedrijven ook voldoende in op deze online behoeftes? Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van ondernemingen uit de branche 'huishoudelijke apparaten' in haar database. Onderzoek In totaal zijn 1.109 bedrijven onderzocht op een werkende website die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl in de categorie 'huishoudelijke apparaten'. Deze organisaties hebben zelf aangegeven dat zij werkzaam zijn in deze branche. Belangrijk is dat organisaties in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' werden beschouwd in dit onderzoek. Uit de resultaten bleek dat er slechts 355 ondernemingen uit de categorie 'huishoudelijke apparaten' in het bezit waren van een werkende website, hetgeen neerkomt op 32%. Daarmee lijkt het erop dat 68% van de geregistreerde ondernemingen niet online vindbaar is via een werkende bedrijfswebsite. Wel is het mogelijk dat deze ondernemingen online vindbaar zijn via online bedrijfsvermeldingen of actief zijn op social media. Toch lijkt er voor een groot gedeelte van de winkels uit de branche 'huishoudelijke apparaten' ruimte voor verbetering. Beveiliging Naast het hebben van een werkende website is er ook gekeken naar het aantal websites met een SSL-certificaat. Daaruit bleek dat 32,2% van de websites een http-website betreft en de ruime meerderheid (67,8%) van de bedrijven met een werkende website is beveiligd door middel van https. Bij de websites zonder beveiliging met https kan het zo zijn dat het gedeelte van de websites waar met persoonsgegevens wordt gewerkt zich achter een (vaak externe) beveiliging plaatsvindt. Daarmee zijn de hoofdwebsites vaak niet in het bezit van een SSL-certificaat. Gegevens die daar worden ingevuld zijn dus nog niet altijd beveiligd. Ruimte voor verbetering Op het gebied van online aanwezigheid via een bedrijfswebsite is er volgens Ronny Oonk, manager van Places Websites, nog ruimte voor verbetering. "Voornamelijk voor de kleinere speciaalzaken is het belangrijk om online vindbaar te zijn via een werkende website. Om de grotere bedrijven uit deze branche bij te houden is het van belang om aandacht te besteden aan de online dienstverlening. Bedrijven kunnen op een bedrijfswebsite namelijk bedrijfsinformatie, het assortiment en een prijslijst tonen. Dit kan bijdragen aan het aantrekken van nieuwe klanten en daarmee indirect het verhogen van verkopen."

Marije Schiffelers
Uw website
31 augustus 2017

31,2% secretariaatsdiensten in bezit werkende website

Wanneer ondernemingen onvoldoende middelen hebben om vast personeel in dienst te nemen voor administratief werk en tegelijkertijd zelf geen tijd hebben om dit af te handelen dan kunnen secretariaatsdiensten een uitkomst bieden. Secretariaatsdiensten kunnen verlichting bieden bij taken zoals agendabeheer, notuleren of financiële administratie. Voordat een secretariaatsdienst ingehuurd wordt, zal er waarschijnlijk eerst online research worden gedaan naar de mogelijkheden. Maar zijn secretariaatsdiensten zich bewust van het belang van online aanwezigheid? Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van secretariaatsdiensten uit haar database. Onderzoek In totaal zijn 2.450 bedrijven onderzocht op een werkende website die bij Telefoonboek.nl geregistreerd staan in de categorie 'Secretariaatsdiensten'. Belangrijk daarbij is dat organisaties in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' werden meegeteld in dit onderzoek. Bij 779 secretariaatsdiensten bleek uiteindelijk sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 31,2% van de onderzochte bedrijven. Daarmee lijkt het merendeel van de secretariaatsdiensten (68,8%) niet online vindbaar via een werkende website. Het is wel mogelijk dat deze bedrijven online vindbaar zijn via een overkoepelende website of via online bedrijfsvermeldingen. Toch lijkt er voor het grootste gedeelte van de secretariaatsdiensten verbeteringen mogelijk op het gebied van online vindbaarheid en aanwezigheid via een werkende website. Responsive Daarnaast is er ook getest op responsiveness. Want niet alleen een werkende website, maar ook een responsive webdesign is aan te raden. Dit komt doordat een responsive website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van het apparaat waarop de website getoond wordt. Hierdoor is een website gebruiksvriendelijk en leesbaar voor zowel desktop als mobiel en tablet. Zeker nu het aantal mobiele zoekopdrachten blijft toenemen, is naast een werkende website ook een responsive webdesign aan te raden. Vanwege het gebruiksgemak worden deze websites namelijk als relevant gezien door zoekmachines als Google. Dit heeft als gevolg dat deze websites hoger worden geplaatst in de Google ranking en daarmee gemakkelijker vindbaar zijn. Ook zullen bezoekers websites met een responsive design langer en vaker bezoeken vanwege de leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. 93,9% van de secretariaatsdiensten met een werkende website bleek ook in het bezit te zijn van een responsive webdesign. Daarmee lijkt dit gedeelte van de secretariaatsdiensten zich bewust te zijn van de vele voordelen die een werkende én responsive website met zich meebrengt. Online mogelijkheden Volgens Ronny Oonk, manager van Places Websites liggen er nog veel kansen voor secretariaatsdiensten als het aankomt op online aanwezigheid. "Als blijkt dat er slechts 31,2% van de geregistreerde secretariaatsdiensten een werkende website heeft, dan lijkt het erop dat veel ondernemingen kansen laten liggen als het aankomt op online dienstverlening. Voordat bedrijven en ondernemers een secretariaatsdienst inhuren, zullen zij online research doen. Een werkende website kan dienen als online visitekaartje en moet duidelijk, overzichtelijk en professioneel zijn. Ontbreekt een werkende website, dan lopen bedrijven waarschijnlijk potentiële klanten mis."

Marije Schiffelers
Uw website
30 augustus 2017

Minder dan helft fysiotherapiepraktijken met website

Voor de meeste sectoren lijkt online dienstverlening een belangrijk en ondersteunend aspect van de dienstverlening. Dat lijkt ook zo te zijn voor fysiotherapiepraktijken. Cliënten willen zich namelijk online oriënteren voordat zij een eerste afspraak maken. Een bedrijfswebsite kan daarbij een belangrijke eerste indruk geven. Een tarievenlijst of online afsprakenplanner kan veel informatie verschaffen, zeker als men geen tijd heeft om tijdens kantooruren te bellen. Maar is het wel vanzelfsprekend dat fysiotherapiepraktijken hierop inspelen? Telefoonboek.nl zocht het uit en onderzocht het aantal werkende websites van fysiotherapiepraktijken uit haar database. Onderzoek In totaal zijn 10.090 organisaties onderzocht op een werkende website die bij Telefoonboek.nl in de categorie 'fysiotherapie' staan geregistreerd. Belangrijk hierbij is dat bedrijven in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' werden beschouwd in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek bij 4.780 fysiotherapie praktijken sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 47,4%. Daarmee lijkt het merendeel van de fysiotherapie organisaties die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl geen werkende website te hebben. Wel is het mogelijk dat deze organisaties onderdeel zijn van een overkoepelende organisatie en online vindbaar zijn via de algemene bedrijfswebsite, social media of via online bedrijfsvermeldingen. Toch lijkt er voor ruim vijftig procent van de geregistreerde fysiotherapie bedrijven bij Telefoonboek.nl ruimte voor verbetering. Responsive Naast het hebben van een werkende website is het aantal fysiotherapie organisaties met een werkende website getest op responsiveness. Het hebben van een werkende website is erg belangrijk voor organisaties, maar dat geldt ook voor het bezit van een responsive webdesign. Responsiveness zorgt er namelijk voor dat een website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van het apparaat waarop de website wordt getoond. Daarmee is een website leesbaar en gebruiksvriendelijk op zowel desktop als smartphone en tablet. Aangezien het aantal mobiele zoekopdrachten blijft toenemen, is het daarom aan te raden om een responsive webdesign te gebruiken als organisatie. Daardoor zullen websites online namelijk gemakkelijker vindbaar zijn en zullen bezoekers een website langer en vaker bezoeken. Uiteindelijk bleek 94,6% van de werkende websites ook in het bezit te zijn van een responsive design. Het lijkt er daarmee op dat het een aanzienlijk deel van de onderzochte fysiotherapie bedrijven zich bewust is van de voordelen die een responsive website met zich meebrengt. Bewustwording Ronny Oonk, manager van Places Websites stelt dat er voor fysiotherapiepraktijken nog verschillende manieren zijn om hun online dienstverlening te verbeteren. "Het hebben van een werkende website lijkt gewoon een onmisbaar aspect te zijn van online dienstverlening en aanwezigheid. Voor mogelijke cliënten die zich willen oriënteren is een duidelijke en overzichtelijke bedrijfswebsite van groot belang. Daarom is het goed om te zien dat ruim 47% van de geregistreerde bedrijven uit deze sector hier aan voldoen en een groot deel ook een responsive webdesign heeft. De uitkomsten van dit onderzoek kunnen dan ook dienen ter bewustwording voor fysiotherapeuten zonder werkende website."

Marije Schiffelers
Uw website
29 augustus 2017

Relatief weinig woonwinkels in bezit werkende website

Uit onderzoek is gebleken dat de omzet van de detailhandel 3,5% hoger lag ten opzichte van 2016 en woonwinkels een nog sterkere groei doormaakten. Nu de economie weer aantrekt, lijkt het er dan ook op dan consumenten meer besteden in deze sectoren. Daarnaast blijft het aantal online bestedingen van consumenten ook toenemen. Dit lijken belangrijke gegevens voor woonwinkels en bieden nieuwe mogelijkheden op het gebied van online verkopen. Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van woonwinkels uit haar database. Onderzoek In totaal zijn 2.336 bedrijven onderzocht op een werkende website die in de database van Telefoonboek.nl geregistreerd staan in de categorie 'woonwinkel'. Belangrijk daarbij is dat organisaties in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' werden meegeteld in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek bij 1.068 woonwinkels sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 45,7%. Daarmee lijkt het merendeel van de woonwinkels die bij Telefoonboek.nl geregistreerd zijn niet online vindbaar via een werkende website. Wel kan het zijn dat de overige 54,3% van de woonwinkels online vindbaar is via social media of online bedrijfsvermeldingen. Responsive Naast een werkende website zijn de geregistreerde woonwinkels getest op responsiveness. Niet alleen een werkende website, maar ook een responsive website is belangrijk vanwege een aantal redenen. Responsiveness zorgt er namelijk voor dat een website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van het apparaat waarop de website getoond wordt. Daardoor is een website gebruiksvriendelijk en leesbaar ongeacht het gebruik van een desktop, tablet of smartphone. Websites met een responsive webdesign worden als relevant gezien en kunnen daarom hoger geplaatst worden in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Hierdoor zullen bedrijven met een werkende website en responsive design online beter vindbaar zijn. Ook zullen bezoekers de website langer en vaker bezoeken vanwege de leesbaarheid en het gebruiksgemak. Uit de resultaten bleek 91,2% van de woonwinkels met een werkende website ook een responsive design te hebben. Daarmee lijkt een gedeelte van de woonwinkels die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl zich bewust te zijn van de voordelen die een werkende en responsive website met zich meebrengt. Inspelen op online ontwikkelingen Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat woonwinkels nog meer kunnen inspelen op ontwikkelingen in de markt. "Cijfers tonen aan dat woonwinkels meer omzet draaien en dat consumenten steeds meer online bestedingen doen. Deze gegevens bieden een mogelijkheid om verder in te spelen op online verkopen. Een professionele bedrijfswebsite kan dan ook hieraan bijdragen door het verschaffen van informatie over prijzen en het assortiment. Naast het verbeteren van het oriëntatieproces kunnen woonwinkels ook een webshop invoegen waar consumenten daadwerkelijk online aankopen kunnen doen. Voor een merendeel van de woonwinkels lijkt er nog een slag te slaan op dit gebied. Hopelijk dienen de resultaten van dit onderzoek dan ook ter inspiratie voor deze bedrijven."

Marije Schiffelers
Uw website
29 augustus 2017

Een derde van scheepsbouwbedrijven heeft werkende website

Nederlands grootste maritieme festival gaat volgend weekend weer van start. De Wereld Haven Dagen vinden plaats in Rotterdam van één tot en met drie september. Tijdens deze dagen staat het mondiale karakter van de haven in Rotterdam centraal. Tijdens de Wereld Haven Dagen wordt aandacht besteed aan zaken als innovatie, maar natuurlijk ook aan de fascinerende schepen die aanleggen. Maar hoe staat het met innovatie op online gebied voor bijvoorbeeld bedrijven in de scheepsbouw? Hoewel deze sector minder te maken heeft met consumenten, kan dit alsnog een belangrijk aspect zijn. Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van scheepsbouwbedrijven uit haar database. Onderzoek In totaal werden 1.141 bedrijven onderzocht op een werkende website die bij Telefoonboek.nl geregistreerd staan in de categorie 'scheepsbouw'. Belangrijk hierbij is dat scheepsbouwbedrijven in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' werden beschouwd in dit onderzoek. Bij slechts 380 bedrijven bleek uiteindelijk sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 33,3%. Daarmee lijkt twee derde van de geregistreerde bedrijven in de scheepsbouw online niet vindbaar via een werkende bedrijfswebsite. Wel is het mogelijk dat deze bedrijven online vindbaar zijn via een overkoepelende scheepsbouw website of via online bedrijfsvermeldingen. Responsive Daarnaast zijn de werkende websites ook getest op responsiveness. Zowel het hebben van een werkende als een responsive website is van belang voor de online vindbaarheid van bedrijven. Een responsive webdesign zorgt er namelijk voor dat een website zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van het apparaat dat in gebruik is. Een responsive website brengt daardoor een aantal voordelen met zich mee. Zo is een responsive website leesbaar en gebruiksvriendelijk voor zowel desktop als mobiel en tablet. Aangezien deze websites een groot gebruiksgemak met zich meebrengen, worden ze door zoekmachines als Google relevant voor bezoekers gezien. Responsive websites worden dan ook hoger in de Google ranking geplaatst dan websites die niet responsive zijn. Hierdoor zullen bezoekers websites langer en vaker bezoeken. 57,6% van het aantal werkende websites van scheepsbouwbedrijven bleek ook een responsive design te hebben. Daarmee is een kleine meerderheid zich bewust van de voordelen die een werkende en responsive website oplevert. Toch lijkt er voor de overige 42,4% nog ruimte voor verbetering. Hoewel scheepsbouwbedrijven voornamelijk met zakelijke klanten te maken hebben, betekent dat niet dat online aanwezigheid geen belangrijk aspect is. Volgens Ronny Oonk, manager van Places Websites, oriënteren ook zakelijke klanten zich online voordat zij een bedrijf benaderen. "Ook voor scheepsbouwbedrijven geldt dat een website het online visitekaartje is van een bedrijf. Een werkende website die online gemakkelijk vindbaar is en een groot gebruiksgemak heeft, verbetert daarmee ook nog een de geloofwaardigheid en deskundigheid van een organisatie."

Marije Schiffelers
Uw website
21 augustus 2017

44,7% fotografen heeft werkende website

Op zaterdag 19 augustus was het de Internationale Dag van de Fotografie. Een dag waarop fotografen worden opgeroepen om hun foto's te delen met de wereld en te laten zien wat fotografie voor hen betekent. Tegenwoordig lijkt het er dan ook op dat men momenten steeds vaker willen laten vastleggen op een professionele manier. Social media zoals Facebook en Instagram zijn voor consumenten ene bedrijven dan ook vaak de kanalen om de betreffende foto's te delen. Maar hoe zit het met de bedrijfswebsites van bedrijven in de fotografie? Dit soort websites kunnen vaak een indruk geven van het eerdere werk van fotografen en bevatten contactgegevens waardoor consumenten contact op kunnen nemen of een afspraak kunnen inplannen. Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van fotografiebedrijven uit haar database. Onderzoek In totaal zijn 13.864 bedrijven onderzocht op een werkende website die bij Telefoonboek.nl in de categorie 'fotografie' staan geregistreerd. Belangrijk hierbij is dat ondernemingen in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' werden beschouwd in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek bij 7.663 fotografiebedrijven sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 55,3%. Daarmee heeft een meerderheid van de fotografiebedrijven die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl een werkende website. Daarentegen lijkt er voor een substantieel gedeelte van bedrijven in de fotografie (44,7%) nog ruimte voor verbetering. Wel kan het zo zijn dat deze bedrijven online vindbaar zijn via social media of via online bedrijfsvermeldingen. Responsive Naast het hebben van een werkende website, is er gekeken naar het aantal fotografiebedrijven met een responsive website. Het hebben van een werkende website is belangrijk voor organisaties en dat geldt ook zeker voor het hebben van een responsive webdesign. Responsiveness zorgt er namelijk voor dat een website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van het apparaat waarop de website wordt getoond. Daarmee is een website leesbaar en gebruiksvriendelijk op zowel desktop als smartphone en tablet. Zeker nu het aantal mobiele zoekopdrachten blijft toenemen, is het aan te raden dat bedrijven niet alleen een werkende, maar ook responsive website hebben. Dit soort websites worden namelijk als relevant gezien en kunnen daarom hoger geplaatst worden in de zoekresultaten van zoekmachines als Google. Daardoor zullen websites online gemakkelijker vindbaar zijn en zullen bezoekers een website langer en vaker bezoeken. Uiteindelijk bleek 91,3% van de werkende websites ook in het bezit te zijn van een responsive design. Daarmee lijkt het overgrote deel van de onderzochte bedrijven in de sector 'fotografie' zich bewust te zijn van de voordelen die een responsive website met zich meebrengt. Impressie Ronny Oonk, manager van Places Websites stelt dat de resultaten van het onderzoek enige verbeterpunten voor fotografen aankaart. "Voor fotografen en verwante bedrijven die werkzaam zijn in de fotografie, is het van belang om een werkende website te hebben. Ze zeggen wel eens dat een foto meer zegt dan duizend woorden en dat kan ook zeker worden toegepast in een website. Door een portfolio te tonen en een indruk te geven van de stijl, kunnen fotografen en vergelijkbare bedrijven nieuwe klanten aantrekken."

Marije Schiffelers
Uw website
14 augustus 2017

Verzorgingshuizen scoren goed op bezit werkende website

Uit cijfers van het CBS blijkt dat het aantal ouderen in Nederland verder toeneemt de komende jaren en daarmee ook de vraag naar zorg. Wanneer de zorg vanuit een thuissituatie niet meer te dragen is, oriënteren veel families zich over de mogelijkheid van een verzorgingshuis. Maar voordat een dergelijke keuze wordt gemaakt, wil men inzicht verkrijgen in de verschillende mogelijkheden en opties. Online research kan dan een eerste stap zijn in dit proces. Maar zijn verzorgingshuizen voldoende vindbaar via een werkende website waar men informatie kan vinden? Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van verzorgingshuizen uit haar database. Onderzoek In totaal zijn 1.255 organisaties onderzocht op een werkende website die bij Telefoonboek.nl in de categorie 'verzorgingshuis' staan geregistreerd. Belangrijk hierbij is dat verzorgingshuizen in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' werden beschouwd in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek bij 958 verzorgingshuizen sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 76,3%. Daarmee heeft een ruime meerderheid van de verzorgingshuizen die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl een werkende website. Daarentegen lijkt er voor de overige 23,7% van de organisaties nog ruimte voor verbetering. Aangezien verzorgingshuizen vaak een onderdeel zijn van een grotere zorgcorporatie, is het wel mogelijk dat deze verzorgingshuizen online vindbaar zijn via een algemene website. Responsive Naast het hebben van een werkende website, is er gekeken naar het aantal verzorgingshuizen met een responsive website. Het hebben van een werkende website is erg belangrijk voor organisaties, maar ook het bezit van een responsive webdesign. Responsiveness zorgt er namelijk voor dat een website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van het apparaat waarop de website wordt getoond. Daarmee is een website leesbaar en gebruiksvriendelijk op zowel desktop als smartphone en tablet. Aangezien het aantal mobiele zoekopdrachten blijft toenemen, is niet alleen een werkende website maar ook een responsive webdesign aan te raden. Dit soort websites worden namelijk als relevant gezien en kunnen daarom hoger geplaatst worden in de zoekresultaten van zoekmachines als Google. Daardoor zullen websites online gemakkelijker vindbaar zijn en zullen bezoekers een website langer en vaker bezoeken. Uiteindelijk bleek 94% van de werkende websites ook in het bezit te zijn van een responsive design. Daarmee lijkt het overgrote deel van de onderzochte verzorgingshuizen zich bewust te zijn van de voordelen die een responsive website met zich meebrengt. Mooie cijfers Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat het onderzoek een mooie uitkomst toont. " Voor een sector die al tijden onder druk staat, is het goed om te zien dat het merendeel van de verzorgingshuizen uit de database van Telefoonboek.nl een werkende en responsive website heeft. Hoewel persoonlijk contact bij een verzorgingshuis vaak als een van de hoogste prioriteiten wordt gezien, kan een overzichtelijke en up-to-date website bijdragen aan het overbrengen van benodigde informatie. De onderzochte verzorgingshuizen lijken het dan ook goed te doen wanneer het aankomt op online vindbaarheid via een werkende en responsive website."

Marije Schiffelers
Uw website
11 augustus 2017

Dansscholen scoren onvoldoende op bezit werkende website

Een gezonde levensstijl met goede voeding en voldoende beweging is erg belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat steeds meer Nederlanders zich hiervan bewust worden, want het aantal Nederlanders dat minimaal één keer per week sportte, bereikte in 2016 een recordaantal. Voor veel mensen is dans een geschikte manier om bezig te zijn met een hobby die ook nog erg gezond is. Wanneer mensen een abonnement willen afsluiten, zullen zij vaak eerst online research doen om een dansschool te vinden met de gewenste dansstijl en een goede prijs. Telefoonboek.nl vroeg zich daarom af of dansscholen online actief zijn en onderzocht het aantal werkende websites. Onderzoek In totaal zijn 1.581 dansscholen uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht op een werkende website. Belangrijk daarbij is dat organisaties in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' werden meegeteld in dit onderzoek. Uiteindelijk was er bij 611 dansscholen sprake van een werkende website, hetgeen neerkomt op slechts 38,6%. Daarmee is het overgrote gedeelte dansscholen (61,4%) niet online vindbaar via een werkende bedrijfswebsite. Wel is het mogelijk dat deze dansscholen online actief zijn via social media of online te vinden zijn via een bedrijfsvermelding. Toch lijkt er voor het overgrote gedeelte van dansscholen ruimte voor verbetering. Responsive Naast een werkende website, zijn de dansscholen ook onderzocht op het hebben van een responsive website. Een responsive design zorgt ervoor dat een website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van het apparaat waarop de website getoond wordt. Hierdoor is een website gebruiksvriendelijk en leesbaar op zowel desktop als mobiel en tablet. Daarnaast biedt het hebben van een responsive design enkele voordelen. Zo zijn websites met een responsive design gemakkelijker te vinden via zoekmachines als Google. Dit komt doordat ze hoger geplaatst worden in de ranking, aangezien responsive websites relevant en gebruiksvriendelijk zijn voor bezoekers. Als gevolg daarvan zullen deze websites ook langer en vaker worden bezocht. Uiteindelijk bleek 92,6% van de dansscholen met een werkende website ook een responsive design te hebben. Daarmee lijken deze bedrijven zich bewust van de voordelen die een responsive website met zich meebrengt. Online oriënteren Ronny Oonk, manager van Places Websites stelt dat een werkende website een belangrijk onderdeel vormt bij het aantrekken van nieuwe klanten. "Consumenten blijven zich online oriënteren voordat zij een beslissing maken en dat geldt ook voor een abonnement bij een dansschool. Het hebben van een werkende en responsive website kan dan ook bijdragen aan het aantrekken van nieuwe klanten. Zo kunnen dansscholen een overzicht en tijdsschema van danslessen tonen, maar kunnen zij ook hun team voorstellen om potentiële leerlingen een eerste indruk te geven."

Marije Schiffelers
Uw website
11 augustus 2017

Minder dan helft babywinkels heeft werkende website

De komst van een baby zorgt voor veel mensen voor een drukke periode waarin zij allerhande voorbereidingen moeten treffen. Aanstaande ouders willen zich vaak op tijd klaarstomen voor al het nieuws dat komen gaat en hebben daarvoor verschillende spullen nodig. Zo zijn een wiegje en kinderwagen, maar ook kleertjes en verzorgingsspullen onmisbaar. Zeker tijdens een zwangerschap is het dan gemakkelijk als deze bestellingen vanuit thuis gedaan kunnen worden. Daarnaast blijkt uit onderzoek dat het aantal online bestedingen in Nederland in 2016 al meer dan € 20 miljard betrof. Een belangrijk gegeven voor winkels die babyartikelen verkopen. Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van babywinkels. Onderzoek In totaal zijn 1.318 bedrijven onderzocht op een werkende website die bij Telefoonboek.nl geregistreerd staan in de categorie 'Babyartikelen'. Hierbij zijn organisaties in het bezit van een URL, maar zonder werkende pagina als 'niet werkend' beschouwd in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek bij 569 babywinkels sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 43,2%. Daarmee is meer dan de helft van de babywinkels online niet vindbaar via een werkende website. Wel kan het zijn dat de deze bedrijven online vindbaar zijn via een bedrijfsvermelding. Responsive Naast het hebben van een werkende website, is er gekeken naar responsiveness. Een responsive design zorgt ervoor dat een website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van het apparaat dat gebruikt wordt. Zo is een website gebruiksvriendelijk en leesbaar op zowel desktop als mobiel en tablet. Het hebben van een responsive website kan een aantal voordelen opleveren voor babywinkels. Zo zullen bezoekers een website vaker en langer bezoeken, aangezien de website een groot gebruiksgemak heeft. Daarnaast zijn websites met een responsive design gemakkelijker te vinden via zoekmachines als Google. Deze websites zijn relevant en gebruiksvriendelijk voor bezoekers en worden daarom hoger in de ranking geplaatst. In totaal bleek 86,8% van de babywinkels met een werkende website ook een responsive site te hebben. Een gedeelte van winkels met babyartikelen lijkt zich daarmee bewust van de voordelen die een werkende en responsive website met zich meebrengt. Onmisbaar Ronny Oonk, manager van Places Websites is van mening dat er voor een groot gedeelte van winkels met babyartikelen nog ruimte voor verbetering is. "Om de dienstverlening voor klanten te verbeteren is het aan te raden dat babywinkels ook online producten aanbieden. Zoals eerder onderzoek al heeft aangetoond, wordt er in Nederland online veel besteed. Het hebben van een werkende website met een overzicht van het assortiment en een webshop lijkt daarmee onmisbaar."

Marije Schiffelers
Uw website
11 augustus 2017

Verrassend weinig arbeidsbureaus met werkende website

Het zoeken naar vacatures en informatie omtrent werk wordt steeds vaker online gedaan. Zo bleek uit eerder onderzoek al dat het aantal online geplaatste vacatures blijft toenemen. Daarmee is het voor uitzendbureaus, intermediairs en loopbaancoaches belangrijk om een website te hebben met up-to-date informatie. Telefoonboek.nl vroeg zich daarom af of arbeidsbureaus zich hiervan bewust zijn en onderzocht het aantal werkende websites. Onderzoek In totaal werden 17.449 bedrijven die geregistreerd zijn bij Telefoonboek.nl in de categorie 'arbeidsbureau' onderzocht op een werkende website. Belangrijk hierbij is dat organisaties in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' werden beschouwd in dit onderzoek. De uitkomsten toonden aan dat bij 7.202 arbeidsbureaus sprake bleek te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op slechts 41,3%. Daarmee lijkt het erop dat er voor de meeste arbeidsbureaus nog online verbeteringen gemaakt kunnen worden. Wel kan het zo zijn dat deze bedrijven zijn aangesloten bij een algemene of overkoepelende organisatie. Responsive Daarnaast is er in dit onderzoek gekeken naar het aantal werkende websites met een responsive design. Responsiveness zorgt ervoor dat een website automatisch meebeweegt met de grootte van het scherm. Daarmee is een website altijd goed leesbaar en bruikbaar op zowel desktop als tablet en mobiel. Hierdoor zullen bezoekers vaker en langer een website bezoeken wanneer deze gemakkelijk in gebruik is voor elk apparaat. Ook zijn dit soort websites sneller te vinden, aangezien zij hoger worden geplaatst in de Google ranking. Uiteindelijk werd bij maar liefst 92,4% een responsive design gevonden. Dat betekent dat bij slechts een klein percentage (7,6%) van de websites van arbeidsbureaus aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze worden bekeken op mobiel of tablet. Gemengde uitkomsten Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat een gedeelte van de arbeidsbureaus het erg goed doet en doorheeft wat ze kunnen bereiken met hun website. Daarentegen is er voor het grootste gedeelte van de arbeidsbureaus nog ruimte voor verbetering: "Voor de arbeidsbureaus zonder werkende website en responsive design is er nog werk aan de winkel. Om de dienstverlening te verbeteren is het hebben van een werkende website namelijk onmisbaar, zeker in een tijd waarin het aantal online plaatsingen van vacatures en ontwikkelingen blijft toenemen."

Marije Schiffelers
Uw website
10 augustus 2017

Slechts 39,4% tekstschrijvers heeft werkende website

Wanneer organisaties een persbericht, nieuwsartikel of blog publiceren is het belangrijk dat deze deskundig en professioneel is geschreven. Daarnaast moet een bericht een juist beeld geven van de organisatie en moet de schrijfstijl hierop worden aangepast. Bedrijven willen dan ook eerst research doen voordat ze het schrijven van een tekst uitbesteden. Online research is dan een geschikte uitkomst, aangezien dit vanuit bijna elke locatie en op elk moment mogelijk is. Het is dan wel noodzakelijk dat tekstschrijvers online vindbaar zijn. Telefoonboek onderzocht daarom het aantal werkende websites van tekstschrijvers in Nederland. Onderzoek In totaal werden 27.858 bedrijven onderzocht op een werkende website die bij Telefoonboek.nl geregistreerd staan in de categorie 'Tekstschrijver'. Belangrijk is dat ondernemingen in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' werden beschouwd. Uiteindelijk bleek bij 10.975 tekstschrijvers sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 39,4%. Daarmee is het overgrote gedeelte van tekstschrijvers in Nederland niet online vindbaar via een werkende website. Wel is het mogelijk dat zij online vindbaar zijn via social media, een overkoepelende website of online bedrijfsvermelding. Responsive Naast het bezit van een werkende website, is er ook gekeken naar het aantal tekstschrijvers met een responsive website. Een responsive design zorgt ervoor dat een website gebruiksvriendelijk en leesbaar is, ongeacht het apparaat dat wordt gebruikt. Dit komt doordat de website automatisch meebeweegt met de grootte van het scherm. Het hebben van een responsive website biedt om die reden een aantal voordelen. Allereerst zullen bezoekers dit soort websites vaker en langer bezoeken. Verder zijn responsive websites gemakkelijker te vinden via zoekmachines als Google, omdat ze vanwege hun relevantie en gebruiksgemak hoger worden geplaatst in de ranking. 92,4% van het aantal werkende websites bleek ook responsive te zijn. In tegenstelling tot het percentage tekstschrijvers met een werkende website, is het percentage tekstschrijvers met een responsive website dus erg goed. Daarmee lijkt er een relatief klein gedeelte van tekstschrijvers te zijn die de voordelen begrijpen van online aanwezigheid via een werkende en responsive website. Niet veel moeite Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat tekstschrijvers in Nederland online nog veel kunnen verbeteren om nieuwe klanten en opdrachtgevers aan te trekken. "Het implementeren van een werkende en responsive website hoeft niet moeilijk te zijn. Zo hebben ondernemers vaak zelf de mogelijkheid om een simpele en overzichtelijke website te maken, maar kunnen ze dit ook uitbesteden."

Marije Schiffelers
Uw website
10 augustus 2017

Slechts 25,3% schoonheidssalons heeft werkende website

Een bezoek aan de schoonheidsspecialiste is voor veel mensen een verwenmoment dat niet wekelijks plaatsvindt. Voordat een afspraak wordt gepland bij een schoonheidssalon is het dus van belang om een salon te vinden die voldoet aan wensen. Om een geschikte schoonheidssalon te vinden, gaan veel mensen online op zoek naar een schoonheidssalon met een goede prijskwaliteitverhouding. Maar bieden Nederlandse schoonheidssalons online deze informatie aan waar mensen naar op zoek zijn en spelen zij in op deze online behoeftes? Telefoonboek.nl onderzocht het aantal werkende websites van schoonheidssalons in Nederland. Onderzoek In totaal werden 25.322 bedrijven onderzocht op een werkende website die bij Telefoonboek.nl geregistreerd staan in de categorie 'schoonheidssalon'. Hierbij werden ondernemingen in het bezit van een URL, maar zonder werkende website als 'niet werkend' meegeteld. Uiteindelijk bleek bij 6.396 schoonheidssalons sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op slechts 25,3%. Daarmee is 74,7% van de Nederlandse schoonheidssalons niet online aanwezig via een werkende website en is er nog een grote slag te slaan. Wel is het aannemelijk dat een gedeelte van de schoonheidssalons zonder werkende website online actief is via social media of online te vinden is via een bedrijfsvermelding. Responsive Naast het hebben van een werkende website, is er ook gekeken naar responsiveness. Wanneer een website responsive is, beweegt de webpagina automatisch mee met de schermgrootte van het apparaat waarop deze getoond wordt. Dit zorgt ervoor dat de leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid intact blijft voor zowel desktop als mobiel en tablet. Een voordeel van een responsive design is de hogere relevantie voor bezoekers. Wanneer een website gebruiksvriendelijk is voor elk apparaat, zullen bezoekers de website langer en vaker bezoeken. Mede door de verhoogde relevantie, worden deze websites eerder getoond in zoekmachines zoals Google. In tegenstelling tot het lage percentage van werkende websites, bleek 92% van het aantal werkende websites ook responsive te zijn. Dit percentage van schoonheidssalons lijkt zich daarmee bewust te zijn van huidige online ontwikkelingen en de voordelen die daaraan gebonden zijn. Wisselende uitkomsten Volgens Ronny Oonk, manager van Places Websites zijn er voor Nederlandse schoonheidssalons nog veel kansen op het gebied van online vindbaarheid. "Zeker voor de kleinere en zelfstandige schoonheidssalons kan het hebben van een werkende bedrijfswebsite een groot verschil maken. Zo kunnen schoonheidssalons een overzicht geven van behandelingen, prijslijsten en kunnen zij reviews tonen van tevreden klanten. Het vermelden van deze informatie op een bedrijfsinformatie kan daarmee bijdragen aan het aantrekken van nieuwe klanten. Hopelijk zijn deze resultaten dan ook een eyeopener voor schoonheidssalons zonder werkende website."

Marije Schiffelers
Uw website
8 augustus 2017

Merendeel Nederlandse dierenartsen heeft werkende website

Het is vandaag World Cat Day oftewel Internationale Kattendag. Een dag waarop de band tussen mens en dier wordt gevierd. Voornamelijk het IFAW ( International Fund of Animal Welfare) wil tijdens deze dag aandacht bieden aan het bestrijden van verwaarlozing en misbruik van katten. Gelukkig zijn de meeste mensen erg gesteld op hun kat en willen zij hun huisdier de beste zorg bieden wanneer dat nodig is. Een bezoekje aan de dierenarts is dan ook van belang zo nu en dan. Maar hoe gemakkelijk is het om online een geschikte dierenarts te vinden? Telefoonboek.nl zocht het uit en onderzocht het aantal werkende websites van dierenartsen. Onderzoek In totaal werden 1424 bedrijven onderzocht op een werkende website die zijn geregistreerd bij Telefoonboek.nl in de categorie 'Dierenarts'. Belangrijk hierbij is dat bedrijven in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' werden beschouwd in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek bij 840 dierenartsen sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 59%. Daarmee heeft meer dan de helft van de Nederlandse dierenartsen een werkende website, maar is er voor ruim veertig procent nog ruimte voor verbetering. Wel is het mogelijk dat de overige 41% van dierenartspraktijken actief is via social media of is aangesloten bij een overkoepelende bedrijfswebsite. Responsive Daarnaast zijn de bedrijven met een werkende website gecheckt op responsiveness. Een responsive design zorgt ervoor dat een website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van het apparaat dat in gebruik is. Zo is een website gebruiksvriendelijk en leesbaar op zowel desktop als mobiel en tablet. Het hebben van een responsive webdesign levert een aantal voordelen op voor bedrijven. Zo zullen bezoekers een website vaker en langer bezoeken aangezien de website makkelijk in gebruik is. Daarnaast zijn websites met een responsive design gemakkelijker te vinden via zoekmachines als Google, aangezien zij hoger in de ranking worden geplaatst. Dit komt doordat deze websites relevant en gebruiksvriendelijk zijn voor bezoekers. In totaal bleek 98% van de dierenartsen met een werkende website ook een responsive website te hebben. Daaruit blijkt dat een groot gedeelte zich bewust is van ontwikkelingen op online gebied en de voordelen die dit met zich meebrengt. Veelbelovende resultaten Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat dit onderzoek veelbelovende resultaten toont. "Het is mooi om te zien dat een merendeel van de Nederlandse dierenartsen een werkende website heeft. Daarnaast is het goed dat 98% van deze dierenartsen ook nog eens een responsive website heeft. Zeker nu er steeds meer mobiele zoekopdrachten worden uitgevoerd, wordt het hebben van een werkende en responsive website een onmisbaar onderdeel voor bedrijven. De overige 41% van dierenartsen zonder werkende website kan dus een voorbeeld nemen aan hun collega's."

Marije Schiffelers
Uw website
7 augustus 2017

Minder dan helft apotheken heeft werkende website

Waar voor de meeste sectoren het aanbieden van een online dienstverlening steeds belangrijker wordt, geldt dat ook zeker voor apotheken. Zo willen steeds meer patiënten zich online inlezen over bepaalde medicijnen en herhaalrecepten aanvragen. Zeker wanneer men overdag werkt, biedt de mogelijkheid om online recepten aan te vragen na sluitingstijd een uitkomst. Maar is het ook zo vanzelfsprekend dat apotheken deze mogelijkheid aanbieden? Telefoonboek.nl zocht het uit en onderzocht het aantal werkende websites van Nederlandse apotheken. Onderzoek In totaal werden 2.651 apotheken uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht op het hebben van een werkende website. Hierbij werden bedrijven in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' meegeteld. Uiteindelijk bleek dat 1.281 apotheken een werkende website hadden, hetgeen neerkomt op 48,3%. Daarmee is minder dan de helft van de Nederlandse apotheken online vindbaar via een werkende website. Wel kan het zo zijn dat de apotheken zonder werkende website online actief zijn via social media of via bedrijfsvermeldingen online te vinden zijn. Toch lijkt er voor het merendeel van de Nederlandse apotheken nog een slag te slaan als het aankomt op het hebben van een werkende bedrijfswebsite. Responsive Naast het hebben van een werkende bedrijfswebsite, is er gekeken naar het aantal websites met een responsive design. Responsiveness zorgt ervoor dat de website automatisch meebeweegt met de grootte van het scherm waarop de website getoond wordt. Daarmee is een website zowel gebruiksvriendelijk en leesbaar ongeacht het apparaat dat gebruikt wordt. Ook levert een responsive webdesign enkele voordelen op als het aankomt op online vindbaarheid. Vanwege het gebruiksgemak voor de consument, worden websites met een responsive design namelijk eerder getoond in zoekmachines zoals Google. Zo is het hebben van een responsive website een win-winsituatie voor zowel de consument als het bedrijf. Wanneer we kijken naar het percentage van apotheken met een responsive website, lijkt het erop dat het aantal apotheken met een werkende website zich bewust is van deze voordelen. Bij 94% van deze apotheken bleek de website niet alleen werkend te zijn, maar ook responsive. Deskundigheid Volgens Ronny Oonk, manager van Places Websites zijn er nog zeker mogelijkheden voor apotheken om hun online dienstverlening te verbeteren. "Online blijft een belangrijk onderdeel en het hebben van een werkende website is dan ook bijna onmisbaar voor Nederlandse apotheken. Daarnaast draagt het hebben van een overzichtelijke en duidelijke website bij aan de deskundigheid en daarmee het imago van een apotheek. De uitkomsten van dit onderzoek lijken dan ook van belang voor apotheken zonder werkende website."

Marije Schiffelers
Uw website
4 augustus 2017

Minder dan de helft voetbalorganisaties heeft website

Zaterdag 5 augustus spelen Feyenoord en Vitesse om de Johan Cruijff Schaal. Tijdens deze wedstrijd spelen de Nederlandse bekerwinnaar en de Nederlandse landskampioen tegen elkaar en is dit tevens de start van het voetbalseizoen. Een reden voor veel amateurvoetballers om ook weer te starten en zich aan te sluiten bij een voetbalclub. Telefoonboek.nl vroeg zich daarom af hoe het gesteld is met de online vindbaarheid van Nederlandse voetbalorganisaties en onderzocht het aantal werkende websites. Onderzoek In totaal werden 1019 organisaties die geregistreerd staan bij Telefoonboek.nl in de categorie 'voetbal' onderzocht op een werkende website. Hierbij werden organisaties in het bezit van een URL, maar zonder werkende website als 'niet werkend' meegeteld in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek bij slechts 404 organisaties sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 39,6%. Daarmee lijkt ruim 60% van de voetbalorganisaties onvoldoende vindbaar via een werkende website. Wel kan het zo zijn dat deze organisaties online actief zijn via social media of via een overkoepelende voetbalwebsite. Responsive Daarnaast zijn bedrijven met een werkende website ook getest op responsiveness. Een responsive design zorgt ervoor dat een website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van het apparaat waarop de website getoond wordt. Hierdoor blijft een website leesbaar en gebruiksvriendelijk op zowel desktop, mobiel als tablet. Aangezien het gebruiksgemak van een website intact blijft, heeft Google besloten dat dit soort websites hoger geplaatst worden in de Google ranking. Een responsive design kan daarmee dus de online vindbaarheid van voetbalorganisaties vergroten. Uiteindelijk bleek 90,8% van het aantal werkende websites ook responsive te zijn. Dat betekent dat bij 9,2% van de websites van voetbalorganisaties aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken wordt op mobiel of tablet. Ruimte voor verbetering "De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat er voor de meeste voetbalorganisaties zeker ruimte voor verbetering is" stelt Ronny Oonk, manager van Places Websites. "Tegenwoordig worden veel zaken online geregeld, zo ook aanmeldingen bij voetbalclubs en vergelijkbare organisaties. Een duidelijke en overzichtelijke website kan dan voor veel voetbalorganisaties een uitkomst bieden."

Marije Schiffelers
Uw website
2 augustus 2017

Slechts 15,6% groenteboeren heeft werkende website

Een watermeloen is verfrissend en zomers. Dat zijn de associaties die de meeste mensen hebben wanneer ze een watermeloen zien. Hoewel veel mensen denken dat watermeloen voornamelijk bestaat uit suiker en water, bevat watermeloen ook vitamine A, vitamine B6 en Vitamine C. Om dit nog meer onder de aandacht te brengen is het op 3 augustus 2017 'Watermelon Day'. Daarnaast is de watermeloen officieel een groente en behoort het tot de komkommerachtigen. Een goede reden dus om een verfrissende watermeloen bij de lokale groenteboer te halen. Maar hoe staat het met de online vindbaarheid van groentewinkels? Telefoonboek.nl onderzocht het aantal werkende websites. Onderzoek In totaal werden 1242 bedrijven onderzocht die bij Telefoonboek.nl geregistreerd staan in de categorie 'Groenteboer'. Bedrijven met een URL, maar zonder werkende website werden in dit onderzoek als 'niet werkend' beschouwd. In totaal bleek bij slechts 194 groentewinkels sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 15,6%. Hiermee lijkt er voor de meeste groenteboeren nog een grote slag te slaan en vormt dit tevens een nieuwe kans om de verkoop te vergroten. Zo kunnen groenteboeren online meer naamsbekendheid creëren en daarmee ook meer nieuwe klanten aantrekken. Responsive Daarnaast zijn groentewinkels met een werkende website getest op het hebben van een responsive design. Met een responsive design is een website zowel leesbaar als gebruiksvriendelijk, ongeacht het apparaat dat gebruikt wordt. Dit komt doordat de website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van desktop, mobiel of tablet. Als een website een responsive design heeft, zal dit de online vindbaarheid ten goede komen. Google heeft namelijk in 2015 al besloten dat dit soort websites hoger geplaatst worden in de Google ranking. Verrassend is dat 94% van het aantal groentewinkels met een werkende website ook een responsive website heeft. Het lijkt erop dat de relatief kleine groep van groenteboeren met een werkende website zich bewust is van de vele voordelen die een responsive design met zich meebrengt. Deze bedrijven kunnen dan ook een voorbeeld vormen voor de overige groep groenteboeren. Kansen Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat een groot gedeelte van de Nederlandse groenteboeren kansen misloopt. "Het hebben van een duidelijke en overzichtelijke bedrijfswebsite kan bijdragen aan naamsbekendheid en het aantrekken van nieuwe klanten. Zo kunnen groenteboeren een overzicht van hun assortiment tonen en een kijkje in de keuken geven. Het overgrote gedeelte van de groenteboeren zonder bedrijfswebsite kan dus een voorbeeld nemen aan de relatief kleine groep groenteboeren met zowel een werkende als responsive website."

Marije Schiffelers
Uw website
24 juli 2017

Minder dan helft drukkerijen heeft eigen website

Het festivalseizoen is weer in volle gang. Zo komen er nog een aantal grote festivals aan zoals Solar Weekend Festival en Lowlands. Daarnaast zijn er elk weekend ook tal van kleinschalige festivals te vinden. Voornamelijk voor de kleinere festivals wordt er volop geflyerd om bezoekers aan te trekken en bekendheid te creëren. Voor deze festivals is het belangrijk om op tijd flyers en posters te bestellen. Om online te kunnen vergelijken welke drukkerij hiervoor de beste keus is, moeten drukkerijen wel een eigen website hebben. Telefoonboek.nl vroeg zich dan ook af of Nederlandse drukkerijen hierop inspelen en onderzocht het aantal werkende websites. Onderzoek In totaal werden 3308 drukkerijen uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht op het bezit van een werkende website. Hierbij werden bedrijven in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' beschouwd. Uiteindelijk bleek er bij 1503 drukkerijen sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 45,4%. Dit betekent dat minder dan de helft van de Nederlandse drukkerijen online vindbaar is via een werkende website. Daarmee lijkt er voor een groot gedeelte nog ruimte voor verbetering. Wel kan het zo zijn dat deze drukkerijen online vindbaar zijn via social media pagina's of als bedrijfsvermelding. Responsive Naast het hebben van een werkende website, zijn de bedrijven getest op responsiveness. Een responsive design zorgt ervoor dat een website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van het apparaat dat gebruikt wordt. Zo blijft een website leesbaar en gebruiksvriendelijk, ongeacht het apparaat waarop deze getoond wordt. Daarnaast kan het hebben van een responsive design de online vindbaarheid van bedrijven vergroten en kan dit een aantal plaatsen schelen in de Google ranking. De resultaten laten zien dat drukkerijen het erg goed doen als het aankomt op responsiveness, in tegenstelling tot het percentage van werkende websites. Zo heeft 94% van het aantal drukkerijen met een werkende website ook een responsive design. Deze bedrijven lijken zich daarmee bewust te zijn van de vele voordelen die een werkende en responsive website met zich meebrengt. Gemiste kansen Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat drukkerijen zonder werkende website potentiële klanten en daarmee verkopen mislopen. "Zeker tijdens het festivalseizoen zullen er veel partijen zijn die flyers en posters willen afdrukken. Men gaat dan online op zoek naar drukkerijen om de prijs en kwaliteit te vergelijken. Zijn drukkerijen niet online vindbaar, dan lopen zij hoogstwaarschijnlijk en onnodig klanten mis."

Marije Schiffelers
Uw website
21 juli 2017

Grootste deel websites post- en koeriersbedrijven werkend

Vorige week bleek uit een analyse van het Ministerie van Economische zaken dat het versturen van post in de vorm van een brief of kaart minder populair wordt. Dit komt grotendeels door het toenemende gebruik van apps zoals What's app. Dat was natuurlijk al te verwachten, maar deze ontwikkelingen zorgen ervoor dat post in de toekomst wellicht door een pakketbezorger of boodschappenbezorger wordt afgeleverd. Met al deze ontwikkelingen en plannen voor de toekomst vroeg Telefoonboek.nl zich af hoe het staat met de online aanwezigheid van dit soort bedrijven. Daarom onderzochten wij het aantal werkende websites van bedrijven in de sector 'post en koerier'. Onderzoek In totaal zijn 4676 bedrijven onderzocht in de categorie 'post en koerier' uit de database van Telefoonboek.nl. Daarbij is gekeken naar het aantal bedrijven in het bezit van een werkende website. Bedrijven met een URL, maar zonder werkende webpagina werden daarbij meegerekend als 'niet werkend'. Uiteindelijk bleek bij 2781 bedrijven sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 59,5%. Dat betekent dat het merendeel van de organisaties in de categorie 'post en koerier' online vindbaar is via een eigen bedrijfswebsite, maar dat is voor de overige 40,5% niet het geval. Deze bedrijven lopen door het ontbreken van een werkende website mogelijk klanten en daarmee omzet mis. Beveiliging Daarnaast is er ook nog gekeken naar het aantal websites met een SSL-certificaat. Hierbij bleek dat slechts 9,3% van de websites beveiligd is door middel van https en de ruime meerderheid (90,7%) van de websites hier niet door beveiligd is. Wel kan het zo zijn dat een gedeelte van de website waar met persoonsgegevens wordt gewerkt zich achter een (vaak externe) beveiliging bevindt. De hoofdwebsites daarvan zijn echter niet in het bezit van een SSL-certificaat. Gegevens die daar worden ingevuld zijn dus nog niet altijd beveiligd. Noodzakelijke ontwikkelingen Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat er nog een grote slag te slaan is voor bedrijven in de post en koerier sector. "Zeker met het oog op de huidige ontwikkelingen binnen deze sector is het van belang dat dit soort bedrijven meegaan met de digitalisering en hun dienstverlening hierop aanpassen. Het is daarbij noodzakelijk dat bedrijven een werkende website hebben en deze ook goed beveiligd zijn."

Marije Schiffelers
Uw website
20 juli 2017

60,1% van Nederlandse hoveniers aanwezig via eigen bedrijfswebsite

Soms is het tijd voor verandering en dat geldt ook voor uw tuin. Daarbij is het meestal verstandig om hulp in te roepen van een hovenier die u van professioneel advies kan voorzien. Zo geven hoveniers aan dat het najaar de beste periode is om een nieuwe tuin aan te leggen en is de nazomer bijvoorbeeld de beste periode om gras in te zaaien. Hoewel we nu in juli nog volop genieten van de zomer, is het verstandig om tijdig een hovenier te benaderen en een plan te maken. Om alvast inspiratie op te doen en zich te kunnen oriënteren over verschillende hoveniers met verschillende stijlen, is het belangrijk dat hoveniers een bedrijfswebsite hebben. Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van Nederlandse hoveniers. Onderzoek In totaal staan 168 hoveniers geregistreerd bij Telefoonboek.nl. Deze bedrijven werden onderzocht op het hebben van een werkende website. Bedrijven die in het bezit waren van een URL, maar zonder werkende pagina werden in dit onderzoek als 'niet werkend' meegerekend. Uiteindelijk bleek er bij 101 websites sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 60,1%. Daarmee is het merendeel van de hoveniers online aanwezig en vindbaar, maar is er voor de overige 39,9% ruimte voor verbetering. Responsive Naast het hebben van een werkende website, is er ook gekeken naar het bezit van een responsive design. Een responsive design zorgt ervoor dat een website automatisch meebeweegt met de grootte van het scherm waarop de website wordt getoond en brengt daarom vele voordelen met zich mee. Het invoeren van een responsive design zorgt er namelijk voor dat een website leesbaar en gebruiksvriendelijk is op elk apparaat dat gebruikt wordt. Daarnaast raadt Google een responsive design aan om de online vindbaarheid via zoekmachines te vergroten. Tot slot is een responsive website gemakkelijker te beheren, aangezien wijzigingen slechts één keer hoeven te worden doorgevoerd en niet meerdere keren zoals het geval is bij een aparte mobiele website. Het lijkt er dan ook op dat hoveniers met een werkende website zich bewust zijn van de voordelen van een responsive website. Zo bleek 99% van de werkende websites ook responsive te zijn. 'Percentages om trots op te zijn' Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat de uitkomsten van dit onderzoek goede resultaten tonen. "Hoewel er altijd ruimte voor verbetering is, mogen hoveniers trots zijn op deze percentages. Via een eigen bedrijfswebsite kunnen hoveniers zich namelijk onderscheiden van de concurrentie. Zo kunnen zij bijvoorbeeld 'voor-' en 'na-foto's' van tuinprojecten plaatsen en daarmee een duidelijke stijl neerzetten."

Marije Schiffelers
Uw website
20 juli 2017

Nederlandse hotels onvoldoende vindbaar via eigen website

Het gebruik van websites als Booking.com en Trivago lijkt steeds meer toe te nemen. Daarnaast zijn dit soort websites een populaire manier geworden om een hotel te boeken. Toch lijkt het belangrijk dat hotels ook een eigen website hebben waar potentiële klanten meer informatie kunnen vinden. Het hebben van een eigen bedrijfswebsite is dan ook een uitkomst voor hotels om meer specifieke informatie te verschaffen en kan daarmee de kans vergroten dat consumenten een boeking plaatsen. Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van Nederlandse hotels. Onderzoek In totaal werden 6.254 hotels uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht op een werkende bedrijfswebsite. Belangrijk is dat bedrijven in het bezit van een URL, maar zonder werkende website als 'niet werkend' werden beoordeeld in dit onderzoek. Uiteindelijk bleek er bij slechts 2.883 bedrijven sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 46,1%. Daarmee is minder dan de helft van de hotels in het bezit van een werkende website en kan daardoor potentiële klanten mislopen. Veel hotels zijn tegenwoordig onderdeel van een hotelketen waardoor het mogelijk is dat deze hotels geen afzonderlijke website hebben, maar zijn samengevoegd tot één bedrijfswebsite. Responsive Hotels met een werkende website zijn daarnaast ook getest op responsiveness. Wanneer een website een responsive design heeft, beweegt de website automatisch mee met de schermgrootte van het apparaat dat in gebruik is. Een responsive design zorgt er daarmee voor dat het gebruiksgemak en de leesbaarheid naar behoren is, ongeacht het apparaat waarop de website wordt getoond. In tegenstelling tot de resultaten van de werkende websites, doen hotels het erg goed wanneer het aankomt op het hebben van een responsive website. Zo heeft 98,3% van de hotels met een werkende website ook een responsive design. Waarschijnlijk zijn deze hotels zich bewust van de vele voordelen die een werkende en responsive website kan bieden. Een responsive website zal naar alle waarschijnlijkheid hoger in de Google ranking verschijnen waardoor klanten ook sneller op deze websites terechtkomen. Daarnaast zullen potentiële klanten deze websites langer en vaker bezoeken vanwege het gebruiksgemak en de leesbaarheid. Gehele plaatje Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat er voor het merendeel van de hotels nog een slag te slaan is. "Ondanks het toenemende gebruik van websites als Booking.com en Trivago is het van belang dat hotels het gehele plaatje aanbieden. Potentiële klanten willen zich vaak verder oriënteren en zijn daarbij op zoek specifieke informatie over een hotel. Het hebben van een werkende en responsive website kan daar een grote bijdrage aan leveren."




Even geduld alstublieft...