Places logo
Menu

Klantendag: zet uw klanten vandaag in het zonnetje

Klantendag: zet uw klanten vandaag in het zonnetje

Op 19 maart is het nationale klantendag. Een dag waarbij u uw klanten in het zonnetje kan zetten en iets extra's voor ze kan doen, simpelweg omdat ze uw klant zijn! Een klantendag is een uitstekende tool voor uw sales-, PR- of marketingstrategie. De persoonlijke aandacht voor uw klanten tijdens Klantendag is iets wat de relatie met uw klanten kan verbeteren en binding creëert. Klantgerichtheid zorgt voor business, als u persoonlijke aandacht aan uw klanten geeft krijgt u daar iets voor terug. Maar hoe organiseert u succesvolle een klantendag? Places.nl helpt u alvast op weg.

Klantendag organiseren

Als u een klantendag wilt organiseren voor uw klanten kan daar behoorlijk wat bij komen kijken. U moet eerst duidelijk hebben in wat voor vorm de klantendag moet plaatsvinden. Wilt u graag een actieve of juist informerende dag? U zou ook met een klantendag nieuwe klanten kunnen aantrekken. Laat elke genodigde bijvoorbeeld een introducé meenemen en bepaal vooraf hoeveel nieuwe leads u wilt binnen halen. U zou ook als doelstelling kunnen hebben om juist uw nieuwe product of dienst aan uw klanten te introduceren.

Doelgroep

De belangrijkste doelgroep zijn natuurlijk uw klanten. Maar niet elke klant is hetzelfde en brengt u evenveel geld. Maak daarom een selectie van klanten (bijvoorbeeld op basis van omzet) en beslis welke klanten prioriteit hebben. Zodra u eenmaal de klanten hebt bepaald, kunt u afhankelijk van uw budget de overweging maken om werknemers (plus partners), leveranciers, aandeelhouders, of andere relevante personen uit te nodigen. Als u eenmaal weet voor wie u iets gaat organiseren kunt u ook gemakkelijker het budget bepalen.

Uitnodiging

Kies voor een originele uitnodiging voor uw klantendag, en doe dit bij voorkeur per post. Personaliseer uw mailingen waar mogelijk. Het is ook handig om na te denken hoe uw klanten zich moeten aanmelden voor de dag, is er een speciale aanmeldingswebsite of moeten ze u een mailtje sturen? Stuur ook net voor de klantendag een mail naar uw klanten waarin u aangeeft dat u er zin in heeft, en hoopt op een geslaagde relatiedag en wellicht de route omschrijving meestuurt.

Tijdens de klantendag

Zorg tijdens de klantendag voor subtiele reclame van uw producten of diensten op de locatie. Zorg voor een persoonlijk ontvangst en maak badges voor uw relaties. Het is natuurlijk leuk als u start met een kort welkomstwoord waarin u vertelt dat u het niet gaat hebben over geweldige diensten of producten maar dat het beleven van een mooie dag voorop staat vandaag. Denk na of u graag een leuke goodiebag aan uw klanten wilt geven en begroet uw klanten met een handdruk bij de uitgang.

After Sale

De klantendag was naar uw mening een groot succes, maar hebben uw klanten dat ook zo ervaren? Verpak op een leuke manier een enquête, met bijvoorbeeld foto's van de dag of de Powerpoint van de bedrijfspresentatie en vraag hoe de klant de dag zelf heeft ervaren. Houd het kort en vraag naar een quote, zodat je deelbare content hebt voor social media en de website.

Verras uw klanten

U kunt natuurlijk ook op een andere manier uw klanten bedanken. U zou ook uw klanten kunnen verrassen met een leuk cadeautje of bedankkaartje. Het hoeft maar een klein gebaar te zijn, zolang het maar puur en echt is, dan wordt het vanzelf groot. Eetbare cadeau's doen het altijd goed. U zou ze ook een onverwachte upgrade kunnen geven of korting op de kassabon.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!