Hoe verbeter ik mijn lokale vindbaarheid met Google Mijn Bedrijf?



Hoe verbeter ik mijn lokale vindbaarheid met Google Mijn Bedrijf?

Volgens de Kamer van Koophandel (KvK) was er in 2019 sprake van een recordaantal startende ondernemers. Al deze ondernemers hebben dezelfde ambitie op gebied van online vindbaarheid: bovenaan de zoekresultaten staan. Als lokale (beginnende) ondernemer bestaat de kans groot dat u geen gespecialiseerd online marketing team zoals de techgiganten Bol.com of Coolblue.com tot uw beschikking heeft. Dat hoeft echter nog niet te betekenen dat u zelf geen stappen kunt zetten in het veroveren van uw online positie. Het succes hangt af van verschillende factoren. Met deze stappen bent u optimaal lokaal vindbaar voor uw klanten!

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is een gratis zakelijke dienst van Google waarbij u uw bedrijf beter zichtbaar kan maken door een bedrijfsvermelding aan te maken. Door u aan te melden profiteert u onder andere van:

  • Een bedrijfsvermelding in Google Maps;
  • Het toevoegen van uw openingstijden;
  • De mogelijkheid tot ratings & reviews;
  • Wordt u lokaal zowel online als offline beter gevonden.

Dit betekent dat wanneer iemand een plaatsnaam in combinatie met een zoekwoord intypt (bijvoorbeeld bakkerij Amersfoort) op basis van de persoon zijn locatie een aantal suggesties in omgeving in de zoekresultaten worden getoond.

Lokale vindbaarheid is essentieel

Als lokale ondernemer is het zeer interessant om getoond te worden in lokale zoekopdrachten, aangezien het u een prominente positie in Google geeft. Ter vergelijking, om vindbaar te zijn in de organische zoekresultaten dient u over een website met sterke content te beschikken en vaak een uitgebreide search engine optimization campagne (SEO). Dit begrip is ook wel bekend onder de term zoekmachine optimalisatie, wat in feite alles is om ervoor te zorgen dat uw website zo hoog mogelijk scoort in de organische zoekresultaten (ook wel gratis genoemd) van zoekmachines. In dit artikel leest u hoe u uw bedrijf online beter vindbaar maakt.

Wat houdt lokale SEO in

Lokale SEO kan u helpen om uw lokale vindbaarheid te verbeteren. Lokale SEO werkt met zoekopdrachten die via mobiele devices worden gedaan, zoals de smartphone. Stelt u eens voor dat u op de fiets stapt en onderweg de band knapt. In zo'n situatie pakt u waarschijnlijk uw smartphone en googelt u naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker in de buurt. Consumenten doen soortgelijke specifieke zoekopdrachten, waarna ze ook zoekresultaten verwachten die relevant zijn in zo'n bepaalde situatie. Google speelt hier slim op in, door lokale zoekresultaten te tonen. U kunt hierop aanhaken met de volgende stappen:

  • Google+ Bedrijfspagina: de eerste stap om uw lokale vindbaarheid te verbeteren is door het inrichten van een Google+ Bedrijfspagina (Google Mijn Bedrijf), uw bedrijf te claimen bij Google en de gegevens regelmatig te onderhouden (indien wijzigingen zich voordoen). Het is raadzaam om in de bedrijfsomschrijving de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden te benoemen. De weergave kan per beroep en stad verschillen en wordt voortdurend verbeterd. Neem de moeite om uw profiel zo volledig mogelijk in te vullen, waardoor consumenten gemakkelijk kunnen vinden of bereiken.
  • Website Optimalisatie: door uw huidige content te herschrijven en het toevoegen van relevante content draagt ook bij aan uw lokale vindbaarheid. Als fietsenmaker in Amersfoort kunt u een mooie website hebben, maar wanneer uw plaatsnaam niet of nauwelijk wordt vermeld dan wordt u hierop ook niet gevonden. Zorg er daarom voor dat in de url (adresbalk) een plaatsnaam staat. Bij meerdere vestigingen kunt u per vestiging een locatiepagina maken (bijvoorbeeld fietsenmaker-amersfoort en fietsenmaker-utrecht). Richt u content lokaal door middel van Markup Adressen, een Geo sitemap en het schrijven over lokaal nieuws of evenementen).
  • Google Adwords: is een online-advertentieprogramma van Google waarmee bedrijven advertenties kunnen instellen via zoekcampagnes, bannercampagnes, videocampagnes, shopping-campagnes en appcampagnes. In tegenstelling tot SEO, maakt Google Adwords deel uit van SEA: Search Engine Advertising. Hiermee wordt het betaald adverteren in de zoekmachine bedoeld. Met Google Adwords kunt u regionaal of provinciaal adverteren en campagnes lokaal opzetten met een daaraan vastgesteld budget. U kunt hiermee al aan de slag voor slechts tien euro per week.
  • Linkbuilding: is een van de belangrijkste SEO technieken, aangezien Google aan de hand van uw links bepaald hoe belangrijk uw website is en hoe hoog u uiteindelijk wordt gevonden in de zoekresultaten. Google kijkt dus naar de naar uw website wijzende links als aanbevelingen van anderen. Hoe meer aanbevelingen (links), hoe belangrijk uw website. Er bestaan diverse bedrijfsvermelding websites zoals Telefoonboek.nl waarvoor u zich gratis kunt registreren.
  • Beoordelingen: tot slot is het van belang om zoveel mogelijk reviews en ratings te verzamelen. Online beoordelingen geven potentiële klanten niet alleen inzage in sterke en zwakke punten in uw bedrijf, het geeft ook een sterk signaal af naar Google in hoeverre een bedrijf succesvol is. Hoe meer Google-reviews, hoe sterker uw positie in de zoekresultaten. Moedig uw klanten daarom aan om een beoordeling achter te laten op uw Google Mijn Bedrijf pagina.

Na het lezen van dit artikel heeft u een idee gekregen van lokale SEO en enigszins bekend met de basisvaardigheden. Het inrichten van lokale SEO is duur wedstrijd zonder eindsprint naar de finishlijn. Het zorg dragen voor een optimale lokale vindbaarheid is een never ending story. De volgende stap is om hier mee bezig te gaan en uw website te aan te passen en te blijven optimaliseren. Bent u op zoek naar inspiratie om in te spelen op het lokale zoekgedrag van uw klanten? Lees dan dit artikel met handige tips & tricks! Onthoud: een website die lokaal beter vindbaar is leidt tot meer relevante bezoekers én meer omzet.

Foto: Canva


Delen:



Reacties