Imago

Altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Jeroen Rutten
Imago
16 januari 2017

Dit zijn de best beoordeelde kledingwinkels

Ook in 2017 loopt men er graag netjes bij. Januari is bovendien een mooi moment om nieuwe kleding aan te schaffen. Nu de feestdagen voorbij zijn begint de sale-storm op te rukken. Tijd voor een dasje shoppen dus. Maar waar kun je het beste terecht voor een nieuwe winterjas of een paar hippe jeans? Telefoonboek.nl zette de tien best beoordeelde kledingzaken op een rijtje. Ratings Op Telefoonboek.nl kunnen bezoekers een rating toekennen aan het gezochte telefoonnummer. Hierbij kunnen zij de algemene indruk, service en prijs/kwaliteitsverhouding beoordelen. Een bedrijf moet minimaal tien van deze unieke beoordelingen hebben ontvangen om in aanmerking te komen voor deze lijst. Dames- en kinderkleding In de top tien van beoordeelde bedrijven in de categorie "kledingwinkel" komen vooral veel winkels voor die dames- of kinderkleding verkopen. De Grote winnaar is Trendy Me uit Eindhoven: deze winkel kreeg met gemiddeld een 10,0 de maximale beoordeling. Ook komen er veel kledingateliers voor in deze lijst. Bezoekers van Telefoonboek houden blijkbaar van op maat gemaakte kleding. Een goede regio om kleding te kopen is Zuid-Holland: maar liefst zes bedrijven uit de top tien komen uit deze provincie. 1.Trendy Me Eindhoven Gemiddelde beoordeling: 10,0 2.Baby- en kinderboutique El Globo Zwijndrecht Gemiddelde beoordeling: 9,9 3.De Capeline Hoeden Lekkerkerk Gemiddelde beoordeling: 9,7 4.Atelier High-D Dordrecht Gemiddelde beoordeling: 9,6 5.Sera Mode Katwijk Gemiddelde beoordeling: 9,5 6.Christine Mode Atelier Rozenburg Gemiddelde beoordeling: 9,5 7.Musak Rijen Gemiddelde beoordeling: 9,4 8.Stijl & Ambacht Raamsdonksveer Gemiddelde beoordeling: 9,4 9.Versteegh Jeans Katwijk Gemiddelde beoordeling: 9,4 10.Atelier Brigitte Zevenaar Gemiddelde beoordeling: 9,3

Jeroen Rutten
Imago
9 januari 2017

Dit zijn de best beoordeelde openbaar vervoerders

Het openbaar vervoer is een hekel puntje voor de gemiddelde Nederlander. Het is een branche die vaak te maken heeft met vertragingen, wijzigingen in de dienstregeling of technische gebreken, vaak buiten de macht van de vervoerder om. De klantenservice is dan ook een belangrijk onderdeel van deze bedrijven. Telefoonboek.nl onderzocht hoe goed haar bezoekers bedrijven in het openbaar vervoer beoordelen. Ratings Op Telefoonboek.nl kunnen bezoekers een rating toekennen aan het gezochte telefoonnummer. Hierbij kunnen zij de algemene indruk, service en prijs/kwaliteitsverhouding beoordelen. Gemiddeld genomen krijgen bedrijven in de categorie openbaar vervoer een beoordeling van 6,0. Een bedrijf moet minimaal tien van deze unieke beoordelingen hebben ontvangen om in aanmerking te komen voor deze lijst. Top vijf Wat opvalt is dat vervoermaatschappij Arriva goed is vertegenwoordigd in de top vijf: de vervoerder staat maar liefst drie keer in de lijst. Ook staat er, ondanks dat er ook een aantal vestigingen slecht telefonisch bereikbaar zijn, een kantoor van Veolia in de top vijf. De eerste plaats gaat naar Drive we Go uit Den Bosch, een bedrijf dat mensen taxiritten verschaft. Top vijf best beoordeelde bedrijven in "openbaar vervoer" 1.Drive We Go Den Bosch Gemiddelde beoordeling: 9,4 2.Arriva Personenvervoer Alblasserdam Gemiddelde beoordeling: 7,8 3.Veolia Transport Zoetermeer Zoetermeer Gemiddelde beoordeling:7,8 4.Arriva Personenvervoer Nes (gemeente Ameland) Gemiddelde beoordeling: 7,7 5.Arriva Personenvervoer Schelluinen Gemiddelde beoordeling: 7,7

Jeroen Rutten
Imago
5 januari 2017

Drie Koningen: de best beoordeelde snoepwinkels

Natuurlijk kunt u het snoepgoed voor uw kinderen gewoon in de supermarkt kopen, maar wilt u voor Drie Koningen nog extra groot uitpakken? Dan kunt u het beste een bezoekje aan de plaatselijke speciaalzaak brengen. Maar waar kunt u nu terecht voor de beste zoete versnapering? Telefoonboek.nl zette de best gewaardeerde winkels in de categorie "zoetwaren" voor u op een rij. Ratings Op Telefoonboek.nl kunnen bezoekers een rating toekennen aan het gezochte telefoonnummer. Hierbij kunnen zij de algemene indruk, service en prijs/kwaliteitsverhouding beoordelen. Gemiddeld genomen krijgen winkels in de categorie zoetwaren een beoordeling van 7,1. Een bedrijf moet minimaal tien van deze unieke beoordelingen hebben ontvangen om in aanmerking te komen voor deze lijst. Top tien Wat opvalt in de top vijf is dat hier geen in voor komen: Jamin is bijvoorbeeld niet vertegenwoordigd een deze lijst. Ook is er een gedeelde eerste én een gedeelde derde plaats: het Zeeuws Ministerie van Chocolade & Culinaire Zaken uit Middelburg en Snoep & Doe uit Dieren kregen allebei een 9,5; De Suikertante uit Lunteren en De Madeleine uit Breda kregen een 9,2. Het Zeeuws Ministerie van Chocolade & Culinaire Zaken is overigens een chocolaterie, en bij Snoep & Doe kunnen ook aan snoep gerelateerde feestjes worden georganiseerd. 1.Zeeuws Ministerie van Chocolade & Culinaire Zaken Middelburg Gemiddelde beoordeling: 9,5 2.Snoep & Doe Dieren Gemiddelde beoordeling: 9,5 3.De Suikertante Lunteren Gemiddelde beoordeling: 9,2 4.De Madeleine Breda Gemiddelde beoordeling: 9,2 5.Snoeperij De Bonte Koe Best Gemiddelde beoordeling: 8,9

Jeroen Rutten
Imago
3 januari 2017

Goede voornemens: Beste sportscholen van Nederland

2017, tijd voor een schone lei, frisse start, "een nieuwe jij" en meer van dat soort clichés. Stop met roken, ga gezonder eten en vooral: ga sporten! Allemaal leuk die voornemens voor het nieuwe jaar, maar waar kun je dan het beste terecht om je overtollige kilo"s kwijt te raken? Bij welke fitness wordt je ook daadwerkelijk fit? Bodybuilders in spé opgelet: Telefoonboek.nl zocht de boel uit en zette de vijf best beoordeelde sportscholen van Nederland voor je op een rij. Ratings Op Telefoonboek.nl kunnen bezoekers een rating toekennen aan het gezochte sportcentrum. Hierbij kunnen zij de algemene indruk beoordelen, de service en de prijs/kwaliteitsverhouding. Een bedrijf moet minimaal 10 van deze unieke beoordelingen hebben ontvangen om in aanmerking te komen voor deze lijst. Zwaargewichten Van de "zwaargewichten" in de fitnesswereld, grote ketens zoals Health City, Basic Fit en Fit For Free, ontbreken de meesten in de top tien. Een franchise die het wel (meerdere malen) tot in deze lijst heeft geschopt is Club Pellikaan. Verder betreft het hier vooral opzichzelfstaande zaken zoals Leeuwarden Training & Welness Center en Zumum Budget Fitness. Bereikbaarheid Ook qua telefonische bereikbaarheid scoren deze bedrijven erg goed: bij alle sportscholen in deze lijst zijn bijna geen telefonische klachten geregistreerd. Dit zijn de vijf best beoordeelde sportscholen van 2016: 1.Leeuwarden Training & Welness Center Leeuwarden Gemiddelde beoordeling: 9,9 2.Club Pellikaan Amersfoort Amersfoort Gemiddelde beoordeling: 9,2 3.Twizst Bunschoten-Spakenburg Gemiddelde beoordeling: 9,1 4.Club Pellikaan Goirle Goirle Gemiddelde beoordeling: 8,8 5.Zumum Budget Fitness and More Heerlen Gemiddelde beoordeling: 8,8

Jeroen Rutten
Imago
2 januari 2017

Huisartsen over het algemeen goed beoordeeld

Het contact met de huisarts en de doktersassistenten kan voor veel mensen nogal wat frustratie opleveren. Men voelt zich bij de lichamelijke klachten sowieso al niet fijn en wil daar zo snel mogelijk vanaf komen. Bovendien voelen de patiënten zich vaak onbegrepen wanneer andere klachten voorrang krijgen bij het inplannen van een spreekuur. Dan is het een extra kunst voor de huisarts of assistent om de patiënt tevreden te houden. Telefoonboek.nl heeft uitgezocht hoe huisartsen hierin gewaardeerd worden. Ratings Op Telefoonboek.nl kunnen bezoekers een rating toekennen aan de gezochte huisarts. Hierbij kunnen zij de algemene indruk en de service beoordelen. Gemiddeld genomen krijgen huisartsen een beoordeling van 7,2. Dat is vrij hoog voor een non-profitsector. Ter illustratie: gemeentehuizen krijgen gemiddeld een 4,8, belastingkantoren zelfs een 3,5. Je zou dus kunnen zeggen dat patiënten over het algemeen zeer tevreden zijn met hun huisarts. Beste scores Dat huisartsen toch erg goede scores krijgen toebedeeld, blijkt ook uit de lijst van best gewaardeerde huisartsen: bij de beste twintig komen geen rapportcijfers onder de negen voor. Hieronder staan de tien best gewaardeerde praktijken van Nederland: 1.Medisch Centrum Bleijerheide Kerkrade Gemiddelde beoordeling: 10,0 2.Huisartsenpraktijk Sleen Sleen Gemiddelde beoordeling: 9,7 3.Huisartsenpraktijk Arninkhof & Roelink Almelo Gemiddelde beoordeling: 9,7 4.Huisartsenpraktijk Koonings Breda Gemiddelde beoordeling: 9,7 5.Jolink en Van der Lugt huisartsen Apeldoorn Gemiddelde beoordeling: 9,7 6.Huisartsenpraktijk Zahawi Amsterdam Zuidoost Gemiddelde beoordeling: 9,7 7.M. Voerknecht, huisarts Bussum Gemiddelde beoordeling: 9,6 8.Heer Medisch Centrum Maastricht Maastricht Gemiddelde beoordeling: 9,5 9.Huisartsenpraktijk De Greef Stein Stein Gemiddelde beoordeling: 9,5 10.Y.M. Samandar huisarts Axel Gemiddelde beoordeling: 9,5

Jeroen Rutten
Imago
19 oktober 2016

Betaalde reviews: hoe zit dat?

Online reviews spelen een grote rol in de beslissing van een potentiële klant. Recensies van eerdere gebruikers van producten of diensten kunnen doorslaggevend zijn in het aankoopproces van nieuwe klanten. Sinds het opkomen van betaalde reviews zijn echter niet alle recensies online meer even betrouwbaar. Hoe zit dit nou precies? Places.nl zocht het voor u uit. Neppe reviews op Amazon De discussie waaide op door de situatie bij leverancier Amazon. hier verschenen steeds meer positieve reviews. Dit leek geweldig, want het verhoogde de omzet voor Amazon. Totdat zowel Amazon als de kopers erachter kwamen dat veel van deze reviews nep waren en soms zelfs aangeleverd door de fabrikanten zelf. Hierdoor daalde het vertrouwen van de klant in Amazon. Amazon probeert de review-schrijvers aan te klagen, maar door de anonimiteit kunnen zij niet vervolgd worden. Hoe zit dit in Nederland? Voor zover bekend worden er nog geen reviews verkocht voor op de websites van Nederlandse hoofdleveranciers. Op de meeste Nederlandse webwinkels moet je ingelogd zijn om een review te kunnen plaatsen over een product. Wel wordt er in Nederland met incentives gewerkt. Dit houdt in dat wanneer klanten een review plaatsen of meedoen aan klanttevredenheidsonderzoek, daar iets tegenover staat. Ook is het mogelijk om likes en volgers op Facebook en andere sociale media platformen te kopen. De meningen hierover zijn sterk verdeeld. Reputatie en vertrouwen Het lijkt misschien heel aantrekkelijk om u voor te doen als klant en positieve recensies over uw eigen bedrijf te schrijven. Dit is echter niet aan te raden. Als uw klanten hier achter komen kan dit zowel de reputatie als het vertrouwen in uw bedrijf beschadigen. Iets wat u waarschijnlijk wilt voorkomen. Places reviews Eerlijke reviews genereren van uw klanten is natuurlijk wel belangrijk. Via een Places Reviewpagina kunt u klanten uitnodigen reviews te plaatsen op een eerlijke en betrouwbare manier. Hiermee kunt u uw conversie verhogen, nieuwe klanten trekken en feedback ontvangen. Dit kan resulteren in een goede klantrelatie. Voor meer informatie kunt u onze website bekijken of ons bellen op 024-3555299, wij helpen u graag met het opzetten van een goede Reviewpagina.

Jeroen Rutten
Imago
7 oktober 2016

Reisbureaus nog niet uit de running

Consumenten staan nog steeds positief tegenover het boeken van een vakantie via reisbureaus. Dat blijkt uit onderzoek van Telefoonboek.nl naar de gemiddelde beoordeling van ondernemingen die op de website worden vermeld. Beoordeling Op Telefoonboek.nl staan 1,3 miljoen Nederlandse bedrijven, zoals taxibedrijven, telefoonwinkels en reisbureaus vermeld. Bezoekers kunnen hierbij bedrijven op een schaal van één tot tien beoordelen op algemene indruk, service en prijs/kwaliteitverhouding. Uit onderzoek blijkt dat ruim 18% van de ondernemingen in de reisbranche door consumenten is beoordeeld. Reisbureaus scoren daarbij gemiddeld een 7. De meeste reisbureaus zijn gevestigd in de provincie Noord-Holland. Het kleinste aantal reisbureaus is gevestigd in de provincie Drenthe. Aandachtspunten Een positieve online beoordeling door consumenten is goed nieuws voor ondernemingen in de reisbranche. Toch is er nog genoeg werk aan de winkel volgens Joost Nijensteen, Business Manager van Telefoonboek.nl: "Uit deze resultaten blijkt dat Nederland positief ingesteld is ten opzichte van reisbureaus. In deze branche is echter nog wel winst te behalen. Uit ander recent onderzoek blijkt namelijk dat veel reisbureaus telefonisch niet bereikbaar zijn en bijna de helft geen website bezit."

Jeroen Rutten
Imago
31 augustus 2016

Zuid-Hollandse telefoonwinkels slechtst beoordeeld

Van alle Nederlandse bedrijven in de telecombranche worden telefoonwinkels in Zuid-Holland, in vergelijking met andere provincies, het slechtst beoordeeld. Dat blijkt uit onderzoek van Telefoonboek.nl naar de gemiddelde beoordeling van ondernemingen die op de website worden vermeld. Zuid-Holland Op Telefoonboek.nl staan alle Nederlandse bedrijven, zoals beautybedrijven, bouwbedrijven en telefoonwinkels vermeld. Bezoekers kunnen hierbij bedrijven op een schaal van één tot tien beoordelen op algemene indruk, service en prijs/kwaliteitverhouding. Van de beoordeelde ondernemingen in de telecombranche heeft maar liefst 28% van de bedrijven in de categorie "telefoonwinkel" een gemiddelde beoordeling van onder de 5. Uit onderzoek blijkt dat telefoonwinkels in de provincie Zuid-Holland het slechtst worden beoordeeld. Van de slecht beoordeelde bedrijven is circa 19% gevestigd in de provincie Zuid-Holland. Verlies van omzet Een lage online beoordeling door consumenten blijft niet zonder directe gevolgen voor deze bedrijven. "Beoordelingen van anderen worden steeds belangrijker, zeker in ons huidige digitale tijdperk. Beoordelingen zijn een waardevol middel om klantfeedback in te winnen, maar kunnen ook potentiële klanten afschrikken indien deze laag zijn", stelt Joost Nijensteen, Business Manager van Telefoonboek.nl. "In Zuid-Holland ligt het aantal slecht beoordeelde telefoonwinkels opvallend hoog. Deze telefoonwinkels doen er goed aan deze feedback om te zetten in actiepunten, in het belang van de omzet."

Jeroen Rutten
Imago
25 augustus 2016

Telefoonwinkel door consument slechtst beoordeelde branche

Van alle branches worden telefoonwinkels het slechtst beoordeeld door consumenten. Maar liefst 28% van de ondernemingen in de categorie "telefoonwinkel" heeft een gemiddelde beoordeling van onder de 5. Dit blijkt uit een onderzoek van Telefoonboek.nl naar de gemiddelde beoordeling van bedrijven die op de website worden vermeld. Consumentenbeoordelingen Op Telefoonboek.nl staan alle bedrijven vermeld, zoals telefoonwinkels, banken en autobedrijven. Consumenten kunnen de desbetreffende bedrijven beoordelen op algemene indruk, service en prijs/kwaliteitverhouding op een schaal van één tot tien. Bij maar liefst 28% van de bedrijven in de categorie telefoonwinkel zijn scores aangegeven die leiden tot een gemiddelde score van onder de 5. Daarbij gaat het voornamelijk om vestigingen van Vodafone, KPN en T-Mobile. Verlies van omzet Deze lage beoordeling blijft niet zonder directe gevolgen. "In ons huidige digitale tijdperk worden (online) beoordelingen van anderen steeds belangrijker. Ratings zijn een nuttig middel om klantfeedback te verzamelen, maar kunnen in het geval van lage scores ook potentiële klanten afschrikken", stelt Joost Nijensteen, Business Manager van Telefoonboek.nl. "Het aantal slecht beoordeelde telefoonwinkels ligt dusdanig hoog, dat desbetreffende telefoonwinkels er goed aan doen deze feedback om te zetten in actiepunten. Dit kan van groot belang zijn voor de omzet.

Jeroen Rutten
Imago
30 mei 2016

Luister naar uw klant met Places Reviews

Feedback: gevraagd en ongevraagd krijgt u dit van uw klanten. Het liefst in de vorm van een compliment, maar ook een klacht kan nuttig zijn. Er zijn verschillende manieren waarop u feedback kunt krijgen. Places.nl vertelt u in deze blog welke manieren er zijn om feedback te krijgen. Lees verder voor tips, voordelen of nadelen van deze manieren! Enquête Een enquête is eenvoudig te maken en gemakkelijk te verzenden, en bovendien ook gemakkelijk te analyseren. Let er bij het versturen van een enquête wel op dat u het kort houdt. Als er teveel vragen zijn neemt de kwaliteit van de antwoorden af. Neem dus alleen effectieve en belangrijke vragen op. Stel rond de 5 vragen, maar zeker niet meer dan 10. Begin met open vragen, zo beperkt u klanten niet in hun antwoorden en er komen verrassende antwoorden uit. Stel er alleen niet teveel, dan verliest u weer de aandacht van uw klanten. Feedback formulier Voor het aankaarten van een klein probleem is een feedbackformulier een goed middel. Dit is bijvoorbeeld slim als er iets niet werkt op de website. Zorg ervoor dat het formulier eenvoudig en gemakkelijk werkt, zodat u geen feedback van uw klanten mist. Klanten zullen zo'n formulier sneller invullen dan dat zij naar de klantenservice bellen. Bovendien heeft u het probleem direct duidelijk op papier, en kunt u snel actie ondernemen. Klantcontact Als u iemand echt wilt bereiken, dan kunt u het beste met diegene in gesprek gaan. Bij enquêtes of e-mails mist u de context. Verder kunt u veel beter inschatten wat het gevoel van de klant is als u ook de stem van deze klant hoort. Data verzamelen kan bovendien bijvoorbeeld via een callcenter of online tool. Er zijn steeds meer mogelijkheden op het gebied van big data analyse waardoor het steeds makkelijker is om relevante informatie uit die gegevens te halen. Hier kunt u als ondernemer dan weer op inspelen. Social media Naast gevraagde feedback kunt u ook ongevraagd feedback krijgen, bijvoorbeeld via social media. Deze informatie is vaak ook openbaar beschikbaar voor anderen. Steeds meer gaan klanten hun ervaringen delen met (relevante) anderen. Dit kan via reviews, ratings of aanbevelingen. Klanten of toekomstige klanten hechten veel waarde aan de mening van anderen dan aan de (subjectieve) mening van het bedrijf zelf. De ongevraagde feedback van de klant heeft veel potentie om aankoopgedrag van mensen te veranderen. Het blijft nuttig om de feedback via sociale media in kaart te brengen, omdat het de wensen, verwachtingen, behoeftes en eisen van de klant in beeld brengt. Peil dus regelmatig wat klanten van uw bedrijf vinden. Met Places Reviews brengt u dit gemakkelijk in kaart, en reageert u bovendien in enkele klikken op geplaatste reviews. Vragen Heeft u vragen over Places Reviews? Neem dan contact op met onze klantenservie via het nummer 024 – 3555299. We helpen u graag verder!

Jeroen Rutten
Imago
6 mei 2016

Online reviews: cruciaal voor uw bedrijf

Klanten kunnen tegenwoordig uw bedrijf gemakkelijk beoordelen met online reviews. Bedrijfsreviews gaan bijvoorbeeld over de service, snelle afhandeling en bezorging. In een productreview beoordeelt de klant uw product. Deze reviews zijn belangrijker dan ooit. Van de consumenten die online kopen, houdt maar liefst 83% rekening met de online reviews. Hoewel het merendeel van de reviews positief is, zijn het juist de negatieve recensies die de meeste invloed hebben op de aankoopbeslissingen van uw klant. In deze blog geeft Places.nl u een aantal tips die u helpen met uw reviews. Eigen reviews schrijven Het klinkt erg verleidelijk om uw eigen reviews te schrijven en zo te zorgen voor alleen maar positieve beoordelingen, maar doe dit niet. Er zijn namelijk veel sites die uw reviews checken. Zo zijn er zelfs bureaus die zich bezighouden met het nakijken van reviews. Mocht het uitkomen dat uw reviews vervalst zijn dan kan het zijn dat klanten aan uw betrouwbaarheid gaan twijfelen. En dit vertrouwen is niet zomaar weer hersteld. Reageer op reviews Als u een negatieve review krijgt, reageer hier dan op. Ga niet tegen de klacht in, maar probeer met een oplossing te komen. Op deze manier laat u ook aan andere lezers zien dat u bereid bent om naar een oplossing te zoeken. Wilt u graag meer lezen over de afhandeling van negatieve reviews? Lees dan een van onze andere blogs over negatieve reviews. Natuurlijk ontvangt u liever positieve reviews. U hoeft niet alleen te reageren op negatieve reviews, een reactie op een positief bericht mag ook. U kunt de klant dan bedanken, zo laat u zien dat u op de hoogte bent van de geplaatste review en de tijd van de klant daadwerkelijk waardeert. Feedback vragen U kunt uw klanten vragen om feedback te geven. Vraag niet nadrukkelijk naar positieve berichten maar vraag de klant om oprechte feedback te geven. Anders zou uw vraag ook zeurend over kunnen komen. Bovendien zijn reviews met opbouwende kritiek ook nuttig voor u: aan de hand van deze informatie kunt u uw dienstverlening verbeteren. Er zijn verschillende manieren om reviews te verzamelen zoals email, via de factuur, of via een klanttevredenheidsonderzoek. Places Reviews De bovenstaande punten hebben alles te maken met het vertrouwen tussen u en uw klanten. Door reviews kunt u het vertrouwen met uw relaties verbeteren. Met Places Reviews kunt u makkelijk en overzichtelijk feedback ontvangen en reageren op geplaatste reviews. U kunt uw eigen unieke e-mailuitnodiging ontwerpen en deze versturen naar uw klanten. U heeft zelfs de mogelijkheid om uw reviews te delen via uw eigen website of social media. Meer weten? Neem dan contact op met onze klantenservice op het nummer 024 – 3555 299. We adviseren u graag op het gebied van reviews. Bezoek ook regelmatig de Places blogpagina voor meer tips voor ondernemers.

Jeroen Rutten
Imago
8 januari 2016

De anonimiteit van reviews

Als ondernemer heeft u er vast al wel eens mee te maken gehad: reviews. Klanten laten bericht achter op uw website, via Google, of via andere pagina"s met een beoordeling van uw bedrijf. Dit kan heel nuttig zijn voor de verbetering van uw diensten en voor het aantrekken van klanten. Een belangrijke kwestie bij reviews is de anonimiteit hiervan. Hoe anoniem wilt u uw reviews hebben? Places.nl geeft u een overzicht van de factoren die meespelen. Online identiteit Sinds de opkomst van het internet is er een nieuw begrip in de wereld gekomen: de online identiteit. Dit is de manier waarop mensen uniek herkenbaar zijn op het internet. De online identiteit is een rekbaarder begrip dan de normale identiteit, omdat mensen veel meer controle kunnen uitoefenen over wat ze wel en niet kenbaar maken. Dat geldt dus ook voor reviews, waar er gekozen kan worden voor verschillende mate van het achterlaten van echte gegevens. Ondernemers kunnen hierbij zelf nadenken over hoeveel gegevens zij van de reviewer willen vragen. Het waarborgen van de anonimiteit heeft zowel voordelen als nadelen. Voordeel van anonimiteit Klanten zullen zich vrijer voelen om een review te schrijven wanneer zij geen persoonlijke gegevens achter hoeven te laten. Dit komt onder andere omdat veel mensen bang zijn hun gegevens aan onbekenden te geven, waardoor dit al snel een drempel vormt. Ook kan het zijn dat klanten huiverig zijn een kritisch bericht achter te laten, omdat zij bang zijn hierop persoonlijk te worden aangekeken. Dit terwijl juist opbouwende kritiek u kan helpen uw bedrijf te verbeteren! Door niet teveel te vragen van de reviewer, wordt de kans dus groter dat hij of zij een waardevol bericht achterlaat. Nadeel van anonimiteit Aan de andere kant valt er ook wat voor te zeggen klanten toch te vragen hun gegevens achter te laten. Een reden hiervoor kan zijn dat u mensen met kritiek of suggesties hierna nog kunt contacteren om toelichting te vragen of uitleg te geven. Ook kunt u zelf de procedure met de betreffende klant in uw systeem opzoeken en nalopen waar er iets mis is gegaan. Daarnaast kan anonimiteit ervoor zorgen dat mensen onnodige reviews achterlaten, die geen waardevolle inhoud hebben of een onvriendelijke toon hebben. Door mensen hun naam in te laten vullen, zullen ze beter op hun woorden letten en een vriendelijker toon aanslaan. Dit kan de sfeer en associatie rondom uw bedrijf ten goede komen. Ook reviews invoeren? Wilt u ook online reviews ontvangen, maar heeft u hier nog geen mogelijkheden voor? Overweeg dan een Places Reviewpagina. Hier kunt u gratis en binnen een paar minuten een eigen reviewpagina aanmaken, waar klanten hun persoonlijke ervaringen met uw bedrijf kunnen delen. Neem voor meer informatie contact op met 024-3555299, we helpen u graag verder!

Jeroen Rutten
Imago
31 december 2015

Bereik meer klanten met behulp van reviews

Als u via internet een product bestelt, is de kans groot dat u voor het afrekenen even de reviews en ratings bij het product leest die door andere consumenten zijn achtergelaten. En met u velen. Consumenten geloven eerder wat andere consumenten zeggen over het product, dan dat ze het verkooppraatje van de ondernemer geloven. Ook als u een onderneming zonder webwinkel bezit, zijn reviews belangrijk voor het gezicht van uw bedrijf. Met reviews geschreven door de klant vergroot u het vertrouwen in uw bedrijf, zorgt u voor een positief imago en trekt u nieuwe klanten. Maar hoe krijgt u de klant zo ver een review achter te laten op uw website? In deze blog geeft Places.nl u een aantal tips die u helpen aan meer reviews. Tip 1: Nodig bestaande klanten uit via een unieke e-mail Als eerste stap in het verzamelen van meer reviews kunt u een persoonlijke uitnodiging sturen naar uw bestaande klanten. Daarin vraagt u hen om ervaringen met uw bedrijf achter te laten op de website. Een voorbeeld van een bedrijf dat gebruikt maakt van persoonlijke e-mailuitnodigingen is bol.com. Bestelt u een artikel bij de webwinkel, dan ontvangt u ongeveer een week na betaling een bericht in uw mailbox. Daarin wordt u gevraagd uw mening te geven over het bestelde product. Bol.com probeert het schrijven van reviews aantrekkelijk te maken door waardebonnen te verloten onder de klanten die hun mening geven. Beloont u uw klanten voor reviews, dan zullen zij eerder bereid zijn deze te schrijven. Tip 2: Nodig klanten uit via social media Op de Facebookpagina van uw bedrijf kan de klant in de zijbalk links een rating en/of recensie achterlaten. Roep uw klanten regelmatig op via posts op uw tijdlijn om een recensie te schrijven. Onder de Facebookreviews kunt u als paginabeheerder een reactie achterlaten. U bedankt de klant voor zijn positieve review of vraagt de klant telefonisch contact op te nemen vanwege zijn klacht. Reviews werven via social media gaat gemakkelijker dan via uw website; Facebookbezoekers zijn eerder geneigd hun mening te geven dan dat websitebezoekers dat doen. U deelt de Facebookreviews eenvoudig op uw website, zodat ook daar de bezoekers de klantervaringen kunnen lezen. Maar let op: de lage drempel van social media kan in sommige gevallen eerder negatieve dan positieve reviews uitlokken. Tips over het omgaan met klachten op social media leest u in deze blog. Tip 3: meld uw bedrijf aan bij Telefoonboek.nl Met een gratis bedrijfspagina op Telefoonboek.nl is uw bedrijf niet alleen online vindbaar, maar trekt u ook reviews aan. Als bezoekers op Telefoonboek.nl uw bedrijfsgegevens hebben gevonden, kunnen ze zijratings invullen en reviews schrijven. Heeft de "reviewer" een account aangemaakt, dan kunt u met hem in contact komen. In deze blog kunt u lezen hoe reviews op Telefoonboek.nl uw bedrijf een positief imago kunnen opleveren. Places Reviews Wilt u professionele ondersteuning bij het aantrekken van meer reviews? Schrijf u dan in via Places Reviews. In drie eenvoudige stappen maakt u gratis uw Places account aan, selecteert u het gewenste reviewpakket en stelt u uw persoonlijke Places Reviews pagina in. Met Places Reviews nodigt u bestaande klanten persoonlijk uit voor het plaatsen van een review en deelt u de reviews gemakkelijk via social media of uw eigen website. De Places Servicedesk is 24/7 telefonisch bereikbaar op 024-3555299 om al uw vragen te beantwoorden.

Jeroen Rutten
Imago
3 december 2015

Stimuleer aankopen met uw eigen reviewpagina

Het is bijna 5 december en dat betekent dat pakjesavond nadert. Maar wat als Sinterklaas nog niet voor iedereen cadeautjes in huis heeft? Dan kan hij aan de hand van online reviews gelukkig tijd besparen, en komt hij wellicht bij u terecht. In deze blog vertelt Places.nl u als ondernemer hoe belangrijk online uw reputatie nu echt is. Reviews Recensies zijn de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Wanneer we een vakantie boeken, een computer aanschaffen of dat nieuwe restaurant willen uitproberen, zoeken we steeds vaker online naar meningen van klanten die het product of de dienst al een keer hebben geprobeerd. In enkele klikken weten we dus of een product of bedrijf wel of niet aan te raden is. Aan de hand van deze ervaringen baseren wij vervolgens onder meer onze keuze. Een positieve review kan er dus voor zorgen dat de laatste Sinterklaascadeautjes bij u worden aangeschaft. Imago Omdat onze maatschappij constant digitaliseert, komen online uitingen over bedrijven steeds vaker voor. Tegelijkertijd worden ze ook belangrijker, want consumenten zien gemakkelijk of anderen positief of negatief over u spreken. Veel ondernemers staan wat sceptisch tegenover reviews en zijn bang dat personen die reviews achterlaten alleen maar negatieve ervaringen delen. Gelukkig blijkt uit onderzoek dat deze vrees ongegrond is. Slechts 2% van de personen die online recensies achterlaat, blijkt dit alleen maar op een negatieve manier te doen. De rest schrijft alleen maar positieve reacties, of wisselt positieve en negatieve reviews af. Positieve invloed Zoals al eerder gezegd, houden online recensies niet in dat er alleen maar negatieve reacties worden geplaatst over uw bedrijf. Een blije klant vormt namelijk uitstekende reclame voor uw bedrijf. Tot op zekere hoogte hebt u als ondernemer zelfs zelf in de hand hoe er online over u wordt gepraat. Zo kunt u bij Places.nl zelf uitnodigingen sturen naar uw klanten met de vraag of zij een review over uw bedrijf achter willen laten. Mocht u een negatieve review ontvangen, dan kunt u natuurlijk ook reageren. Bedenk dus dat reviews u voordelen kunnen bieden, zeker in de aankomende decemberdrukte! Bij Places.nl maakt u gemakkelijk uw eigen reviewpagina aan. Wilt u meer weten over de mogelijkheden om recensies achter te laten bij Places.nl? Kijk dan hier voor meer informatie of neem contact op met de klantenservice op het nummer 024-3555299.

Jeroen Rutten
Imago
23 oktober 2015

Hoe ga ik om met reviews?

Door het internet is het tegenwoordig altijd mogelijk om commentaar te leveren. Uw klanten maken daar tegenwoordig steeds vaker gebruik van en potentiele klanten kijken naar deze reviews om de beslissing te maken om voor uw bedrijf te kiezen. Maar hoe gaat u het beste om met deze meningen? Klanten Ja, uiteraard zijn het klanten die de reviews schrijven. Zij hebben een ervaring die zij willen delen over uw bedrijf. Veel bedrijven krijgen bij het woord "review" direct een onprettig gevoel terwijl dit niet nodig hoeft te zijn. Klanten kunnen ook reviews schrijven over een positieve ervaring die zij bij u hadden. Een positieve review doet goed voor het imago van uw bedrijf en is iets wat u graag wilt hebben. Positieve reviews winnen Als bedrijf wilt u natuurlijk zoveel mogelijk positieve reviews hebben. Er zijn wat trucs om u te helpen deze binnen te krijgen. Zo kunt u een verzoek tot review versturen een aantal dagen nadat u de opdracht van de klant heeft afgehandeld. Zorg dat u dit niet te snel doet, een klant kan dit als opdringerig ervaren. Wacht hier ook weer niet te lang mee, tegen die tijd is de ervaring van de klant weer weggezakt en zal deze wellicht niet meer goed kunnen oordelen over uw service. Het perfecte wapen Een garantie op slechts positieve beoordelingen bestaat niet, zo simpel is het. Maar soms komt het voor dat er reviews tussen staan die grof taalgebruik bevatten, ontzettend en onnodig negatief zijn of zelfs mensen die meerdere reviews plaatsen waardoor uw beoordeling wordt beïnvloed. Hiervoor biedt Places.nl u het perfecte wapen. Deze reviews controleren kost u namelijk een hoop tijd en wij onderhouden die geheel gratis voor u! Het enige hoeft te doen is uw bedrijfsvermelding compleet maken op onze website en u kunt direct reviews ontvangen. Hierna gaan wij ze controleren op taalgebruik en argumenten zodat alleen de logische en oprechte reviews zichtbaar worden. Zoals gezegd, een garantie op slechts positieve reviews kunnen wij niet geven, maar daar vertrouwen wij u mee. Wilt u meer informatie over onze service omtrent reviews? Neemt u dan gerust vrijblijvend contact op via 024 3555 299 of anders via info@places.nl

Jeroen Rutten
Imago
14 september 2015

Uw klant aan het woord met testimonials

U heeft zojuist een ontzettend positieve reactie gehad van uw klant waaruit het succes van uw bedrijf of product blijkt. Waarom zou u die alleen delen met uw collega's als uw (toekomstige) klanten er ook van op de hoogte kunnen zijn? Maak van uw klantenreactie dan nu een testimonial. Places zal u in onderstaande blog een beeld geven over testimonials en wat ze voor uw bedrijf kunnen betekenen. Wat is een testimonial? Een testimonial is een positieve klantenervaring die u op uw website kunt plaatsen. Deze klantervaring kunt u gekregen hebben via bijvoorbeeld de mail, via een videoboodschap waarin u klanten hebt geïnterviewd of via een review op uw website. Na toestemming van de desbetreffende klant kunt u van zijn of haar uitspraak een testimonial maken. Als u hier op de website van Places kijkt, ziet u een testimonial van één van onze klanten. Wat levert het u op? U kunt uzelf aanprijzen bij uw klanten, maar het is natuurlijk veel effectiever om dat uw klanten te laten doen. Lezen bezoekers van uw website reacties van klanten die positief zijn en de kwaliteit van uw bedrijf of dienst bevestigen? Dan zullen zij er sneller voor kiezen om gebruik te maken van uw diensten. Maar hoe plaatst u nu een goede testimonial? Hieronder vindt u een aantal tips! Een goede testimonial Het begint met het doseren van uw testimonials. Als u van plan bent om uw hele pagina vol te zetten met testimonials, kunt u er vanuit gaan dat het averechts zal werken. Teveel testimonials kunnen namelijk weer ongeloofwaardig overkomen. Vervolgens is het belangrijk dat uw testimonial specifiek gaat over uw product of dienst. 'Goede service!' is te algemeen en zegt eigenlijk helemaal niets. Zorg er dus voor dat er duidelijk wordt aangegeven wat er dan zo goed is aan welke servicedienst. Tot slot is het belangrijk dat u zo veel mogelijk informatie geeft in de testimonial. Hiermee wordt bedoeld dat de naam van het bedrijf, de dienst of het product zoveel mogelijk in de testimonial staan. Daarbij is het overtuigender als de volledige naam van de schrijver van de testimonial erbij staat in plaats van 'Anoniem'. Meer tips voor de perfecte testimonial vindt u in deze blog. Heeft u vragen over testimonials of het creëren ervan? Onze klantenservice helpt u graag verder. Neem gerust contact op via info@places.nl of 024 355 299.

Jeroen Rutten
Imago
12 mei 2015

Zo gaat u om met negatieve beoordelingen!

Iedereen met internetverbinding heeft tegenwoordig toegang tot alle informatie die er over uw bedrijf vindbaar is. Consumenten zijn geneigd hun mening over een bedrijf te delen via onder andere social media pagina's en forums en hun ervaringen met diensten en producten te uiten in reviews. Natuurlijk is het fijn indien er positief over uw onderneming geschreven wordt, maar uiteraard kan er ook wel eens een negatief bericht tussen zitten. Hoe gaat u daar als ondernemer mee om? Places.nl vertelt u meer. Reputatieschade voorkomen Aangezien maar liefst één op de twee consumenten de keuze voor een product van reviews laat afhangen is het belangrijk uw reputatie goed in de gaten te houden. Vanwege de vliegensvlugge verspreiding van informatie via het internet zouden negatieve uitingen uw reputatie kunnen schaden. Tenzij u hier slim op inspeelt natuurlijk! Probeer open een eerlijk met klanten te communiceren over problemen en oplossingen, zodat ook potentiële klanten geen negatief beeld van uw diensten of producten krijgen. Lees hier meer over transparantie als marketingtechniek. Webcare Veel bedrijven zijn actief op social media om zo nog beter in contact te zijn en blijven met klanten. Klanten kunnen zo'n social media pagina volgen, ze kunnen reageren op geplaatste berichten, nieuwsupdates delen en vaak ook zelf berichten plaatsen. Veel klanten vinden het fijn om klachten of problemen via een online forum te delen, zodat ze snel antwoord krijgen en andere klanten die wellicht hetzelfde probleem ervaren kunnen reageren. Het plaatsen van klachten op uw openbare pagina klinkt misschien niet aantrekkelijk, maar voor u als ondernemer hoeft dit niet per definitie negatief uit te pakken. Goede webcare komt juist betrouwbaar over! Voor klanten is het fijn om te zien dat u bereid bent om gelijk te hulp te schieten en in staat bent om problemen op te lossen. Reviews op Telefoonboek.nl Op Telefoonboek.nl kunnen klanten uw bedrijf beoordelen op verschillende aspecten, waaronder telefonische bereikbaarheid, de service, de prijs/kwaliteit verhouding en de algemene indruk van uw bedrijf door middel van het geven van een cijfer. Daarnaast kan de beoordeling ondersteund worden door een review. In deze review kunnen klanten schriftelijke feedback geven en de gegeven cijfers toelichten. Zo kan u als ondernemer precies zien wat de reden is voor het geven van een laag cijfer en daar uiteraard op inspelen. U als ondernemer kunt vervolgens reageren op een geplaatst bericht, en ook bezoekers kunnen een account aanmaken waardoor ze een melding ontvangen zodra u op het bericht gereageerd heeft. Wilt u meer informatie over de mogelijkheden van deze reviews? Neem dan gerust contact op via 024 - 3555 299 of info@telefoonboek.nl.

Jeroen Rutten
Imago
3 april 2015

Uitgelicht: reviews in maart 2015

Op vrijdag blikt Places.nl terug op de interessantste blogs uit een bepaalde categorie. Deze week is de categorie 'reviews' aan de beurt. Lees de leukste weetjes over reviews voor ondernemers! Reviews op Telefoonboek: geef het door! Eerder dit jaar introduceerde Telefoonboek.nl al online ratings.Door middel van de ratings kunnen bezoekers van Telefoonboek.nl laten weten wat zij van uw bedrijf vinden door middel van cijfers. Telefoonboek.nl introduceert nu ook online reviews. Uw klanten kunnen nu niet alleen via een cijfer laten weten wat ze van uw bedrijf vinden, maar ook door middel van schriftelijke feedback. Door positieve reviews krijgen uw potentiële klanten direct een goed beeld van uw bedrijf, bovendien kunt u als ondernemer ook direct inhoudelijk reageren! Ook aan de slag met de reviews? Lees de blog 'Reviews op Telefoonboek: geef het door!' Fake review protection: herkennen en tegengaan van valse online reviews Sinds kort meet Telefoonboek.nlmet haar nieuwe bedrijfsratingswat klanten vinden van uw bedrijf. Zo hebben de bezoekers van Telefoonboek.nl meteen een beeld van de mate waarin u bereikbaar bent en of u goede service verleent. Tegenwoordig wordt het aankoopgedrag van consumenten veelal beïnvloed door deze online ratings en reviews. Deze trend maakt het voor bedrijven noodzakelijk om positieve feedback van klanten te ontvangen. Helaas wordt er nog wel eens misbruik van gemaakt van de mogelijkheid tot het online beoordelen, en plaatsen bedrijven valse klantbeoordelingen op het internet. Lees in deze blog meer over valse online reviews, en wat ze betekenen voor u als ondernemer. Bedrijfsratings op Telefoonboek.nl: laat een goede indruk achter! Als ondernemer probeert u er natuurlijk voor te zorgen dat klanten een goede indruk hebben van uw bedrijf. Telefoonboek.nlmeet met haar nieuwe bedrijfsratings voor u wat klanten vinden van uw onderneming. Het gemiddelde cijfer dat klanten aan uw onderneming geven, komt bij uw bedrijfsvermelding te staan. Zo kunt u makkelijk tonen aan klanten dat u bereikbaarheid, service en kwaliteit hoog in het vaandel heeft staan. Hoe hoger klanten uw onderneming beoordelen, hoe groter de kans dat nieuwe klanten contact met uw opnemen. Wilt u weten waar u precies op wordt beoordeeld en hoe u uw rating kunt verbeteren? Lees dan verder! Lees de blog 'Bedrijfsratings op Telefoonboek.nl: laat een goede indruk achter!' Meer tips of blogs over andere relevante onderwerpen? Houd onze blogpagina in de gaten!

Jeroen Rutten
Imago
2 oktober 2014

Telefoonboek.nl reviews: zorg voor een positief imago!

Winkelen op het internet, wie doet het niet? De laatste jaren doen consumenten hun aankopen steeds vaker via internet. Daarbij spelen de klantervaringen met een bedrijf een grote rol, want maar liefst één op de twee consumenten laat de productkeuze van reviews afhangen. Positieve reviews zetten klanten aan tot kopen, dus een positief imago is belangrijk. In deze blog vertelt Places.nl u over de reviews op Telefoonboek.nl. Invloed van reviews Reviews zijn belangrijk voor uw bedrijfsimago. U kunt als ondernemer wel vertellen dat uw producten van uitstekende kwaliteit zijn, toch zullen consumenten elkaar eerder geloven dan u. Zij hebben namelijk niet als doel het product te verkopen, en zijn in die zin dus objectiever. Tips voor een positief imago Mond-op-mond reclame is één van de meest effectieve manieren om klanten te werven, en daarnaast de goedkoopste. Daarvoor moet uw bedrijf een goede indruk maken bij klanten. De volgende tips helpen u als ondernemer een positief imago te creëren: Bied klanten een complete merkbeleving. Door klanten het verhaal achter uw bedrijf tevertellen, raken zij sneller betrokken bij uw bedrijf. Een betrokken, loyale klant is niet alleen trouw aan uw bedrijf maar zal deze ook aan anderen aanraden. Wees vindbaar. Als klanten u niet kunnen vinden, zullen zij in veel gevallen overstappen naar de concurrent. Een gratis bedrijfsvermelding op Places.nl zorgt ervoor dat uw telefoonnummer en openingstijden gemakkelijk te vinden zijn. Reviews op Telefoonboek.nl Dagelijks schrijven honderden mensen reviews op Telefoonboek.nl. Hoe? Wanneer bezoekers van Telefoonboek.nlnaar bedrijven zoeken, komen ze mogelijk bij uw contactgegevens terecht. Bij uw bedrijfsvermelding kunnen zijratingsinvullen en reviews schrijven. Door deze beoordelingen krijgen bezoekers een geloofwaardig beeld van uw bedrijf en worden zij wellicht potentiële klanten. Een bezoeker die een review heeft achtergelaten, kan vervolgens een account aanmaken via e-mail of Facebook. Zo kunt u als ondernemer in contact komen met uw potentiëleklant en deze bijvoorbeeld persoonlijk bedanken. Geef het door Help uw bedrijf aan een goede online review! Attendeer uw klanten erop dat de mogelijkheid bestaat om uw bedrijf ratings en reviews te geven. Zo verhoogt u tegelijkertijd de klantbetrokkenheid. Places.nl biedt bedrijven de mogelijkheid om met een advertentieextra op te vallen op Telefoonboek.nlen Openingstijden.com. Daarmee kunt u uw bedrijfsvermelding uitbreiden en komt u bovenaan de zoekresultaten te staan via de door u gekozen zoekwoorden en -plaatsen. Meer informatie over online vindbaarheid, een bedrijfsvermelding of reviews? Neem dan gerust contact op via 024-3555 299 of info@telefoonboek.nl.

Jeroen Rutten
Imago
17 maart 2014

Herken en bestrijd valse online reviews

Sinds kort meet Telefoonboek.nl met haar nieuwe bedrijfsratings wat klanten vinden van uw bedrijf. Zo hebben de bezoekers van Telefoonboek.nl meteen een beeld van de mate waarin u bereikbaar bent en of u goede service verleent. Tegenwoordig wordt het aankoopgedrag van consumenten veelal beïnvloed door deze online ratings en reviews. Deze trend maakt het voor bedrijven noodzakelijk om positieve feedback van klanten te ontvangen. Helaas wordt er nog wel eens misbruik van gemaakt van de mogelijkheid tot het online beoordelen, en plaatsen bedrijven valse klantbeoordelingen op het internet. Lees in deze blog meer over valse online reviews, en wat ze betekenen voor u als ondernemer. Online reviews Ervaringen van klanten zijn een belangrijke factor in het aankoopproces van de consument. Op het internet bestaan er tal van websites waar consumenten hun mening geven over een product, dienst of bedrijf. Voorbeelden van reviewsites zijn Zoover, de Consumentenbond en Beslist.nl. De score van een bedrijf wordt weergegeven aan de hand van een rapportcijfer of een sterrensysteem. Ook is er vaak ruimte voor een reactie of review waarin mensen hun ervaringen met het product, de dienst of het bedrijf omschrijven. De online reviews zijn ook te vinden op fora, blogs, en social media. Als deze reacties overwegend positief zijn, is de kans groot dat de consument uw bedrijf vertrouwd en mogelijk overgaat op een aankoop. Bij veel negatieve reacties kan de consument echter gaan twijfelen over deze aankoop. De valse review De betrouwbaarheid van een review is helaas niet altijd vanzelfsprekend. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 10% van de reviews niet echt is. De review is in dat geval niet geplaatst door een klant die daadwerkelijk van het product of de dienst gebruik heeft gemaakt. Bedrijven huren steeds vaker mensen of andere bedrijven in om positieve reacties te plaatsen. Er is dan sprake van een valse review. Hiervoor worden meestal neppe profielen aangemaakt waarmee vervolgens reviews worden geplaatst. Er bestaan zelfs (illegale) bureaus die specifiek gericht zijn op het creëren van valse gebruikersaccounts om hiermee reviews te plaatsen. Deze bureaus kunnen door marketeers worden ingehuurd voor promotiedoeleinden. Zo kunnen Facebook likes en Google's '+1's' in pakketten gekocht worden en kunnen producten en diensten positief beoordeeld worden. Hierdoor lijkt de populariteit van een product of bedrijf groter dan het in werkelijkheid is. Een valse review plaatsen Hoewel op een aantal reviewsites wordt aangegeven dat alle reviews gecontroleerd worden, blijkt het plaatsen van valse reviews erg eenvoudig. Een registratie met een geldig e-mailadres is het enige wat nodig is om een reactie te kunnen plaatsen. Toch heeft een valse online review vaak een of meerdere van de volgende kenmerken: De registratiedatum van de 'valse' gebruiker is heel recent. Er worden veel uitroeptekens in een reactie gebruikt om de positieve beoordeling te onderstrepen. Ook zijn deze valse reviews vaak enerzijds té vaag of anderzijds té specifiek, waardoor het onwaarschijnlijk lijkt dat de persoon daadwerkelijk ervaring heeft met een product of dienst van het bedrijf. Een andere techniek die wordt toegepast is de 'vraag en antwoord' techniek. Hierbij stelt de neppe reviewer eerst een vraag als: 'wie heeft dit boek gelezen, ik ben erg benieuwd!'. Nog geen dag later wordt er vanaf een ander gebruikersaccount enthousiast gereageerd met: 'Ik heb het boek net uit, echt een geweldig boek', zonder daadwerkelijk in te gaan op de inhoud van het boek. Wanneer er technisch wat dieper in de reviews wordt gedoken, valt het soms ook op dat er tientallen identieke reviews op hetzelfde tijdstip, vanaf hetzelfde IP-adres worden verstuurd. Deze valse reviews worden soms ook geplaatst bij producten die nog moeten verschijnen (zoals boeken). Strafbaar? Omdat reviewsites alleen informatie doorgeven, kunnen deze vallen onder het niet-aansprakelijkheidsregime. Het is echter wel verplicht om actie te ondernemen wanneer er sprake is van duidelijke onrechtmatige beoordelingen. Ook kan er na een aankoop die is gebaseerd op misleidende informatie in een valse review, beroep worden gedaan op oneerlijke handelspraktijken. Klanten kunnen in dergelijke situaties hun geld terugeisen en het product retourneren. Omdat mensen veelal ook vertrouwen op de recensies die te vinden zijn op social media, wordt het betalen van personen die het bedrijf positief in het daglicht zetten ook daar steeds interessanter. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om echte berichten te onderscheiden van de valse, wat voor misleiding en verwarring kan zorgen. Om die reden is de Reclamecode Social Media in het leven geroepen.Volgens de Reclamecode Social Media (RSM) moet reclame herkenbaar zijn voor de consument.De RSM bepaalt dat reclamecampagnes op bijvoorbeeld Facebook en Twitter moeten worden voorzien van hashtags zoals #prom (promoted), #adv (advertised) of #sample. In een blog moeten de bedoelingen van de schrijver duidelijk gemaakt worden met zinnen als:'het bedrijf/merk stimuleerde mij tot dit bericht'.Ook is het volgens de RSM verboden om valse identiteiten aan te maken voor het verspreiden van berichten op social media. U mag dus geen nep-account aanmaken waarmee u positieve berichten over uw bedrijf plaatst op social media. Wat kunt u doen tegen valse reviews? Helaas zijn valse online reviews moeilijk te bestrijden. Er is bij webwinkels vaak geen controle op het invoeren van fictieve gebruikersgegevens en het is voor iedereen mogelijk om zich met een willekeurig e-mailadres aan te melden. Wel doen grote beoordelingssites steeds meer moeite om fake reviews te herkennen. Zij ontwikkelen steeds betere zogenaamde 'algoritmes' voor hun sites om fake reviews te herkennen op basis van zinsstructuur en woordgebruik. Mocht u als ondernemer een review tegenkomen waarvan u denkt dat deze onrechtmatig is, kunt u het beste eerst de reviewsite aanspreken. U kunt vragen om de betreffende review offline te halen. Wanneer de valse review inhoud bevat die betrekking heeft op uw bedrijf, kunt u een poging doen de NAW-gegevens van degene die de review heeft geplaatst op te vragen en het geschil in een privégesprek proberen op te lossen. Het aansprakelijk stellen van de dader in kwestie of de website is vaak lastig, omdat het niet eenvoudig is om aan te tonen dat er daadwerkelijk schade is opgelopen of dat er inkomsten zijn misgelopen. Het herkennen en bestrijden van fake reviews is dus erg lastig. Hier komt de keerzijde van de anonimiteit op het internet om de hoek kijken: het is heel gemakkelijk om op internet een andere identiteit aan te nemen. Het is dan ook moeilijk of soms zelfs onmogelijk om achter de ware identiteit te komen van persoon of partij die de valse reviews heeft geplaatst. Deze personen of partijen kunnen daardoor niet aangesproken worden op hun gedrag of aansprakelijk worden gesteld voor de aantasting van het bedrijfsimago. Onthoud echter wel dat 90% van de reviews wel van echte klanten komt, welke zeer waardevol voor uw bedrijf kunnen zijn. Wees dus op uw hoede als het gaat om valse reviews, maar focus vooral op de echte klanten en houdt ze tevreden!




Even geduld alstublieft...