Het belang van een positieve Digital Employee Experience binnen uw bedrijf.



Het belang van een positieve Digital Employee Experience binnen jouw bedrijf.

Niets is vervelender voor een medewerker dan om 9:00 uur achter zijn bureau te gaan zitten, met tegenzin zijn computer op te starten om vervolgens drie uur lang te worstelen met de bedrijfssystemen. In het werkende leven is de synergie tussen werknemers en technologie enorm belangrijk geworden. Zo belangrijk dat digital workplace expert James Robertson in 2018 zijn eerste artikel schreef over het fenomeen van de Digital Employee Experience en hoe belangrijk dit is bij het (de)motiveren van de medewerkers binnen een bedrijf. Het is dan ook de vraag welke gevolgen uw huidige technologiebeleid heeft op de mensen binnen uw bedrijf. In dit artikel leest u er alles over.

De totale Employee Experience

Waar bedrijven al jaren proberen in te spelen op de optimale klantbeleving, wordt er pas sinds kort gefocust op hoe een medewerker de technologische transformatie beleeft. Want wat ervaart een medewerker eigenlijk allemaal binnen de organisatie en in hoeverre komt dit overeen met de verwachtingen die hij van tevoren gemaakt had? De Employee Experience (EX) is de overeenkomst tussen de verwachtingen en behoeften van de werknemers en het beeld dat het bedrijf daarvan heeft. De EX bestaat ruwweg uit drie onderdelen:

  • Een goede fysieke werkomgeving die inspireert en energie opwekt
  • Een fijne organisatiecultuur
  • Een duidelijke technologische omgeving

Een goede EX zorgt ervoor dat medewerkers 's ochtends met plezier uit bed komen om naar hun werk te gaan. Dit leidt tot een betere werksfeer en daarmee ook tot betere resultaten, wat doorvertaald kan worden naar klanten. Want: gemotiveerde medewerkers zorgen voor gemotiveerde klanten.

Wat is de DEX?

De Digital Employee Experience (DEX) is een onderdeel van EX. In een notendop is de DEX de manier waarop het bedrijf digitaal te werk gaat en welke effecten dit heeft op de werknemers. De interactie tussen medewerker en de systemen waar het bedrijf mee werkt is cruciaal voor een bedrijf. Hiermee valt of staat een groot deel van de efficiëntie en productiviteit van de hele organisatie. De technologie binnen het bedrijfsleven is inmiddels niet meer weg te denken. We doen er simpelweg al ons werk mee. Een goede samenwerking tussen mens en technologie is een vereiste die continu gemonitord zal moeten worden.

De technologische werkomgeving

Het bedrijfsleven rust steeds meer op technologie. Er is bijna geen enkel bedrijf meer dat er niet afhankelijk van is. Het is belangrijk dat de medewerkers deze technologieën snappen en ermee om kunnen gaan. Wanneer de organisatie wil innoveren op technologisch vlak, maar de medewerkers zijn hier niet klaar voor, zal dit de DEX niet ten goede komen. Hetzelfde geldt als de medewerkers juist wél klaar zijn voor de volgende stap, maar het bedrijf bij oude of minder goede systemen blijft. Om een kleine schets te maken van waar de technologische werkomgeving allemaal uit bestaat, zijn hieronder enige onderdelen opgesomd:

  • Pc's op de werkplekken
  • Laptops die vanuit het bedrijf aan werknemers worden geleend
  • Smartphones die vanuit het bedrijf aan werknemers worden geleend
  • Het HR systeem
  • Het intranet
  • De managementsystemen
  • Apps
  • Software

En hoe ziet de ideale DEX eruit?

Wanneer we streven naar het ideaalbeeld van de DEX, streven we naar een harmonische balans tussen medewerker en technologie. Omdat de DEX nog een relatief nieuw en ongrijpbaar begrip is, zijn er geen stappenplannen beschikbaar die simpelweg gevolgd kunnen worden om de Experience te verbeteren. Dit is voor nu nog vooral een zoektocht samen met de medewerkers. Door te luisteren naar waar zij behoefte aan hebben, kan een bedrijf naar verbetering toewerken. Wanneer een bedrijf pas echt luistert naar het geluid van de werknemers, kan de DEX gerealiseerd worden.

Laatste tip voor het streven naar de perfecte DEX

Dat de perfecte DEX nog niet vastgelegd is op papier, betekent niet dat uw bedrijf de perfecte DEX niet kan bereiken. Als u inmiddels heeft besloten de DEX aan te pakken binnen uw bedrijf, dan zijn er enkele tips die nog meegegeven kunnen worden.

  • Maak gebruik van een digitale workspace. Hiermee kunnen medewerkers hun technologische vaardigheden ontwikkelen en tegelijkertijd kunt u als manager feedback krijgen op punten die wellicht nog verbeterd mogen worden.
  • Ga echt met uw werknemers in gesprek om samen tot een verbeterde Digital Employee Experience te komen, want dit is niet een design dat het management kan maken zonder met de medewerkers zelf in contact te komen.
  • En tot slot: probeer het gewoon. We bereiken niks als niemand het probeert.

Foto: Canva


Delen:



Reacties