Menu

De voordelen van een goede marketingmix: het AIDA-model



De voordelen van een goede marketingmix: het AIDA-model

Er zijn tegenwoordig zoveel tips en trucs voorhanden die u vertellen hoe u het beste uw marketingstrategie op kunt zetten, dat u door de bomen het bos niet meer ziet. Places.nl heeft daarom een stappenplan om het u een stuk gemakkelijker te maken. Aan de hand daarvan zet u zo uw eigen marketingmix op papier.

Wat is een marketingmix?

Een marketingmix is een instrument om er voor te zorgen dat u als bedrijf uitstraalt waar u voor staat. Het geeft u de mogelijkheid om uw bedrijf een gezicht te geven dat past bij de wensen van uw klanten. Helaas is hier geen kant-en-klare succesformule voor; een marketingmix is voor ieder bedrijf anders. Een marketingmix bestaat uit meerdere onderdelen die u gezamenlijk kunt inzetten ter ondersteuning van uw marketingstrategie. Het opstellen van zo'n strategie heeft verschillende marketing gerelateerde doeleinden. Zo kunt u bijvoorbeeld een gezicht creëren voor uw onderneming dat uw klanten herkennen, er voor zorgen dat meer mensen uw nieuwsbrief lezen, de opbrengsten uit advertenties verhogen of uw naamsbekendheid vergroten. Wilt u weten hoe u zelf een marketingmix samenstelt? Places.nl legt uit hoe dit het beste kunt doen aan de hand van een stappenplan.

Hoe kunt u een marketingmix toepassen?

Het hebben van een marketingmix is natuurlijk niet voldoende. Zodra u voor u onderneming een koers heeft bepaald, laat u dit terugkomen in alle aspecten van uw onderneming. U creëert op deze manier een eigen huisstijl. Uw marketingmix kan op verschillende manieren terugkomen. U kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om uw bedrijf online te promoten, maar ook offline kunt u uw boodschap laten terugkomen. Zorg ervoor dat potentiële klanten uw bedrijf herkennen. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door een eenvoudig, maar duidelijk logo te ontwerpen. Ook kunt u uw naamsbekendheid vergroten door visitekaartjes te verspreiden of promotieproducten aan te schaffen. Om klanten op de hoogte te houden van uw producten is het erg belangrijk om zowel online als offline bereikbaar te zijn. Een website is een goed middel om uw klanten op de hoogte te houden. Vermeld daarom duidelijk uw adresgegevens, alsmede links naar uw website en Social Media pagina's. Een goede website heeft niet alleen een overzichtelijke lay-out, maar is ook goed vindbaar via zoekmachines.

Waarom is het belangrijk om een marketingmix te hebben?

Uw potentiële klanten worden dagelijks gebombardeerd met een ongelofelijke hoeveelheid informatie. Er komt reclame binnen via de e-mail, u wordt er mee geconfronteerd in bushokjes en zelfs als u 's avonds op de bank uw favoriete serie kijkt ontkomt u niet aan sluipreclame. Mensen worden daardoor steeds selectiever in datgene waar zij hun aandacht besteden. Als ondernemer moet u daarom steeds creatiever en innovatiever te werk gaan om hun boodschap over te brengen. Een goede marketingmix kan u daarbij helpen. Het kan u helpen om de aandacht te trekken en uw potentiële klant over te halen tot actie.

Het AIDA-model in vier stappen

Een voorbeeld van een overzichtelijk marketingmodel dat makkelijk is in gebruik is het AIDA-model. Het AIDA-model is een veelgebruikt model als het om marketing gaat. Dit model kan u helpen bij het ontwerpen van een succesvolle advertentie. Daarnaast geeft het AIDA-model ook inzicht in het proces dat de klant doorloopt, voordat een aankoop wordt gedaan. Er wordt hierbij onderscheid gemaakt in vier fasen: attention, interest, desire en action. Als u de aandacht van uw potentiële klant weet te trekken en interesse weet vast te houden is de kans groot dat de klant uiteindelijk tot aankoop van uw product overgaat. Als uw potentiële klant deze vier fasen succesvol heeft doorlopen, is uw reclamecampagne geslaagd.

Trek de aandacht van uw potentiële klant

Om een advertentie succesvol te laten zijn moet eerst de aandacht van uw potentiële klant worden getrokken. Het doel van deze stap is dan ook om de aandacht te vestigen op uw product of dienst. Dit kunt u doen door gebruik te maken van opvallende kleuren, teksten, beeld en geluid of door een originele boodschap. Een goede slogan blijft hangen en zorgt er voor dat er de aandacht van de potentiële klant is getrokken.

Maak uw potentiële klant geïnteresseerd

Nadat u de aandacht op uw advertentie heeft weten te vestigen, probeert u er voor te zorgen dat de consument geïnteresseerd raakt in uw product of dienst. Dit doet u door te wijzen op de positieve aspecten die uw product met zich meedraagt. Dit kan door middel een belofte, toegevoegde waarde of aantrekkelijke aanbieding. Denk hierbij aan een voordelige korting, interessante leveringsvoorwaarden of goede garantieregeling.

Creëer behoefte naar uw product of dienst

De interesse van uw potentiële klant kan uiteindelijk leiden tot een verlangen naar het product. Ook kan het er voor zorgen dat het product een sterke voorkeur ten opzichte van andere producten geniet bij de consument. Uw reclame heeft er voor gezorgd dat uw klant overtuigd is geraakt van de waarde van uw product en tot actie over wil gaan. Dit doet u door de voordelen van uw product of dienst duidelijk naar voren te laten komen in uw advertentie. Ook kunt u de potentiële klant proberen over te halen door uw merk aan een bepaalde emotie of waarde te koppelen. Dit kan er voor zorgen de potentiële klant uw merk met een bepaalde toegevoegde waarde verbindt. Denk aan een luxe, doelmatigheid of milieuvriendelijkheid.

Zorg voor de aanschaf van uw product of dienst

Actie staat voor het aanschaffen van het desbetreffende product. Dit is de laatste fase in het AIDA-model met als doel uw klant aan te zetten tot het kopen van uw product. Om de klant in staat te stellen uw product aan te schaffen, moet de klant weten waar uw producten te koop zijn. Dit doet u door de consument te informeren over uw verkooppunten. Als bedrijf kunt u een bedrijfsvermelding aanmaken op Telefoonboek.nl om beter vindbaar te zijn voor potentiële klanten. Ook kunt u in deze fase klanten laten aanmelden voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief of brochure. Het is dan in het vervolg veel makkelijker om de klant te bereiken. Deze zogenaamde Call-to-Actions kunt u al inzetten in de vorm van een simpele tekstlink. Op de Mediact.nl vindt u meer voorbeelden van hoe u uw consumenten het beste tot actie kan aansporen.

Wat zijn de voordelen?

Een marketingmodel stelt u in staat uw doelstellingen onder te verdelen in meerdere aspecten. Dit heeft als voordeel dat u op deze manier gemakkelijk kunt bepalen wat het effect is van elk individueel onderdeel voor uw onderneming. Op deze manier kunt u gemakkelijk doelstellingen bijschaven of toevoegen, wanneer u merkt dat u niet tevreden bent over de resultaten. Marktonderzoek door middel van bijvoorbeeld enquêtes of polls is een goede manier om er achter te komen of uw klanten tevreden zijn over uw producten of diensten. Aan de hand hiervan kunt u uw marketingmix gemakkelijk evalueren en waar nodig veranderingen doorvoeren. Tegelijkertijd is het voor al uw werknemers duidelijk waar u als organisatie voor staat en wat u naar uw klanten toe wilt uitstralen. U kunt dan gezamenlijk werken aan een betere organisatie. Op Marketingology.nl vindt u enkele voorbeelden van reclamecampagnes die er in zijn geslaagd de aandacht te trekken. Maar ook met uw MKB is het mogelijk om met minder middelen zo'n succesvolle reclamecampagne op te zetten. Op Frankhussmann.nl vindt u voorbeelden van kleine ondernemers die met een relatief klein budget er in zijn geslaagd een groot aantal mensen te bereiken.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek