Rijd jij veel voor je werk? Rekeningrijden lijkt weer een stapje dichterbij
Automobilisten die veel kilometers maken, staan steeds positiever tegen een vorm van rekeningrijden. Dit blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Volkskrant. Meer dan de helft van de CDA en VVD-kiezers koos voor een vorm van rekeningrijden. Onder de 3.262 volwassen Nederlanders die werden ondervraagd, zei 58 procent vóór een vorm van rekeningrijden te zijn. Twintig procent was tegen. Rekeningrijden wordt al sinds de jaren tachtig geblokkeerd door de Nederlandse politiek. Door dit onderzoek lijkt Nederland weer een stapje dichterbij rekeningrijden. De meerderheid van de bevolking ziet het namelijk anders dan de tweede kamer.
Verschillende taks
Er is vooral veel steun voor de vlaktaks. Daarbij betalen automobilisten meer naarmate ze meer kilometers rijden, ongeacht waar of wanneer. Een spitstaks, waarbij je meer betaalt tijdens spitsuren en buiten de spits, krijgt de minste steun. Een derde variant is de ecotaks, waarbij schone auto's minder betalen dan vieze auto's. Het is opvallend dat deze drie varianten van rekeningrijden populairder zijn dan het huidige systeem van de vaste motorrijtuigenbelasting. In het onderzoek hebben de onderzoeken woorden zoals kilometerheffing, vlaktaks of rekeningrijden niet gebruikt. Het zijn namelijk beladen politieke termen en kunnen keuzes beïnvloeden.
Klimaatdoelen
Bovendien zijn de klimaatdoelen van 2030 niet haalbaar zonder kilometerheffing. Dit blijkt uit de analyse van onderzoeksbureau Revnext. We willen de CO2-uitstoot terugdringen met 49 procent minder uitstoot in 2030. Het is van belang om te kijken naar de mobiliteit. Als we niet naar de mobiliteit kijken, wordt CO2 teruggedrongen op andere gebieden zoals wonen of voedsel. Volgens de ANWB namen in 2018 de files met twintig procent toe door de verbeterde economie. Er wordt verwacht dat deze trend zich voortzet en het aanleggen van extra wegen zal het probleem niet oplossen en juist zorgen voor meer uitstoot.
Randvoorwaarden
Veel ondervraagden stellen wel randvoorwaarden bij de invoering van rekeningrijden. Zo moet het openbaar vervoer beter en goedkoper worden, zodat het een goed alternatief voor de auto kan bieden. Veel Nederlanders denken dat rekeningrijden een succes kan worden mits de overheid in staat is om zo'n systeem technisch goed in te voeren. Met deze uitkomsten is het belangrijk dat het kabinet doorpakt met een breed onderzoek naar de effecten van betalen naar gebruik op zowel de doorstroming en CO2-uitstoot. Als de meerderheid van de Nederlanders positief tegen rekeningrijden staat is het van belang dat het kabinet dit meeneemt.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen