Places logo
Menu

Monowinkels en superspeciaalzaken in opkomst

Monowinkels en superspeciaalzaken in opkomst

De pepernotenwinkel, pindakaaswinkel, popcornwinkel en nu zelfs een Duo Penotti winkel. De monowinkel, ofwel de superspeciaalzaak, is duidelijk in opkomst. Maar waar komt deze trend vandaan? Places.nl vertelt het u in deze blog.

Het internet

Monowinkels specialiseren zich slechts in één product. En dan niet in bijvoorbeeld kleding, maar in een product dat normaal gesproken gewoon in de supermarkt ligt tussen een ontelbare hoeveelheid andere producten. De superspeciaalzaak is niet helemaal nieuw, in 2012 kwamen de eerste superspeciaalzaken op. Denk maar aan winkels die alleen kaarsen of zeep verkopen, of macarons. De belangrijkste succesfactor van de superspeciaalzaak? Het internet: de monowinkel moet ook online aanwezig zijn om het te kunnen redden.

Beleving

Echter, online aanwezigheid is niet afdoende. Voor de fysieke retail wordt 'beleving' in de winkel namelijk steeds belangrijker. Service en beleving zijn precies de kernbegrippen die passen bij de monowinkel. Een mooi, apart assortiment in een intieme en persoonlijke winkel. Daar ligt de kracht van de superspeciaalzaak.

Zo is de monowinkel eigenlijk ook begonnen, als een manier voor grote bedrijven om zichtbaarder te zijn en binding te krijgen met de klant. Vroeger was er bijvoorbeeld een Douwe Egberts-winkel. Tegenwoordig zijn de meeste monowinkels eigendom van kleine ondernemers.

Amsterdam

Buiten de grote steden is er voor de superspeciaalzaken wellicht onvoldoende publiek. Monowinkels moeten dus niet overschat worden. De meeste superspeciaalzaken vestigen zich in Amsterdam: leuk voor de toeristen. Of de doorsnee Nederlander nu zit te wachten op winkels met zo'n beperkt aanbod is een tweede. Monowinkels zijn namelijk vaak emotiewinkels waar u binnenloopt voor de sfeer, niet omdat u ergens naar op zoek bent. Amsterdam is in dit opzicht een internationale etalage. Toeristen van over de hele wereld, maar ook uit eigen land, komen erop af voor de sfeer en het winkelaanbod.

Aanbod

Wat betreft het beperkte aanbod: dat valt misschien ook wel weer mee. De monowinkel biedt maar een product, dus binnen dat product moet wel verscheidenheid geboden worden. Dus niet alleen allerlei smaken popcorn, maar ook popcornrepen, popcornijs etcetera. De pepernotenwinkel biedt bijvoorbeeld vijftig verschillende smaken. Dat bleek succesvol: de pepernotenwikel is sinds eind vorig jaar verspreid over verschillende grote steden.

Service

Service is niet alleen voor de monowinkel belangrijk, maar voor iedere ondernemer. Met Places Antwoordservice biedt u optimale service aan uw klanten doordat uw zakelijke telefoon 24/7 wordt beantwoord. Wij beantwoorden uw telefoon wanneer u zelf niet bereikbaar bent, staan uw klanten deskundig te woord en sturen u direct een bericht van elk gesprek. Zo biedt u uw klanten de service die zij van u gewend zijn en loopt u geen omzet meer mis.

Heeft u interesse? Probeer onze antwoordservice dan nu 30 dagen gratis! Bel voor meer informatie naar 024-3506953. Places adviseert u graag vrijblijvend over de mogelijkheden om de telefonische bereikbaarheid van uw bedrijf te vergroten.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!