Minder dan 30 procent van de websites van onderzochte accountants blijken niet goed beveiligd
De leiders van de Nederlandse accountancy-markt bestaan uit grote, internationale spelers als Deloitte, EY (voorheen Ernst & Young), PwC en KPMG. De grootste op dit moment is Deloitte, met een omzet van bijna 900 miljoen euro in 2017 en ruim 5.000 medewerkers. De klassieke accountant staat al tijden onder druk vanwege digitalisering. Bij digitalisering hoort online en bij online hoort een goed werkende en veilige website. Places Nieuws zocht uit of deze websites beveiligd zijn en goed werken. De cijfers zijn gebaseerd op gegevens van Telefoonboek.nl.
Nog geen 30% van de websites is beveiligd
Een goede website is een veilige website. Op Telefoonboek.nl zijn er in totaal 2054 accountants geregistreerd met een werkende website. Hiervan zijn er slechts 591 beveiligd. Je kunt een beveiligde website herkennen aan de URL. Deze begint met 'https://'. De 's' staat voor secure wat het Engelse woord voor veilig is.
Wat houdt die veiligheid in?
Een beveiligde website (https) geeft drie veiligheidsgaranties: integriteit, echtheid en versleuteling. Integriteit van een website wil zeggen dat uitgewisselde gegevens op de website niet kunnen worden onderschept door derden. Echtheid betekent dat de website origineel is geen vervalsing van bijvoorbeeld cybercriminelen. Ten derde geeft versleuteling (data encryptie) aan dat de verbinding tussen de webbrowser en webserver veilig is. De websitebeveiliging heet SSL wat staat van Secure Sockets Layer.
Gebrek aan SSL-certificaat kan potentiële klanten afschrikken
Ook accountants zijn steeds actiever online. Met name voor contactgegevens en informatie zoeken potentiële klanten steeds vaker online naar accountants. Onbeveiligde websites kunnen deze bezoekers afschrikken en ervoor zorgen dat ze de website verlaten of zelfs een negatieve associatie krijgen met je bedrijf. Met een SSL-certificaat beveilig je, je website en maak je dit zichtbaar voor klanten.
Responsieve websites
Naast het aantal beveiligde websites is ook gekeken naar de mate van gebruiksvriendelijkheid van deze website. Hieruit blijkt dat van de 1663 onderzochte website, 545 website gebruiksvriendelijk zijn. Deze gebruiksvriendelijkheid staat beter bekend als responsiviteit. Een website is responsive als het zich aanpast aan het scherm waarop de bezoeker de website bekijkt. Tegenwoordig browst meer dan de helft van de mensen via een tablet of smartphone. En dit neemt in de toekomst nog verder toe. Met deze toename neemt ook het belang van een veilige en responsieve website. Of dit voor jouw website het geval is, kun je eenvoudig controleren via verschillende websites.
Foto: Pixabay
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen