Places logo
Menu

Met Giving Tuesday voor de boeg, vergroot Youtube de beschikbaarheid van Youtube Giving tools

Met Giving Tuesday voor de boeg, vergroot Youtube de beschikbaarheid van Youtube Giving tools

Deze tools hebben nu nog Amerikaanse namen als Fundraisers, Community Fundraisers en Super Chat for Good. Aanstaande dinsdag is de zevende editie van Giving Tuesday, waarmee het jaarlijkse wereldwijde Giving Season wordt ingeluid. Daartoe heeft Youtube besloten om deze tools aan meer organisaties en campagnemakers beschikbaar te stellen.

Hoe werkt Youtube Giving?

Goede doelen en collectanten kunnen met deze tools campagnes opzetten en embedden naast livestreams en video's. De tools zijn voorzien van een knop waarmee volgers en fans direct geld kunnen doneren. Dit is voorzien van een systeem waarmee Youtube zelf de logistiek en betalingen afhandelt. Zo kunnen campagnemakers eenvoudig een online platform creëren voor hun goede doel en wordt het voor donateurs makkelijk om te doneren.

Vooralsnog alleen beschikbaar in de VS

De tools zijn nog bijna allemaal beta-versies en tot nog toe alleen beschikbaar in de VS. Het platform geeft aan dat de tools in de beta-periode zitten alvorens ze wereldwijd worden geïntroduceerd en beschikbaar zijn. Youtube benadrukt dat het haar inspiratie voor het bouwen van de tools heeft gehaald uit 'you', waarmee het refereert aan de impact die een individu heeft in samenwerking met anderen in geval van bijvoorbeeld een crisis of vervelende gebeurtenis.

Giving Tuesday

Dinsdag 27 november is het Giving Tuesday. Deze jaarlijkse dinsdag na Thanksgiving, dat altijd op de vierde donderdag van november plaatsvindt, staat wereldwijd in het teken van 'geven'. Daarbij staat de kracht van social media en samenwerking centraal. Het is een beweging die in 2012 werd gecreëerd door het Belfer Center for Innovation & Social Impact in New York. De beweging moedigt organisaties, bedrijven, families en individuen aan om iets goeds te doen voor anderen.

Giving Season

Dit jaar is de zevende editie die zoals elk jaar het Giving Season inluidt. Giving Season heeft zijn naam te danken aan de ruim 30% van alle wereldwijde donaties die jaarlijks in de laatste maand van het jaar plaatsvinden. Ook Black Friday en Cyber Monday liggen in lijn met de beweging

Hieronder worden de Youtube Giving-tools kort toegelicht.

Fundraisers: Deze tool stelt Youtube-gebruikers en gekwalificeerde non profit-organisaties in staat om een campagne te starten direct naast hun video's en live-streams. Met een doneerknop kunnen fans eenvoudig geld doneren aan gebruikers die geld willen ophalen voor een bepaald eigen doel of aan goede doelen.

Community Fundraiers: Ook lanceerde Youtube Community Fundraisers, dat net als Fundraisers beschikbaar is voor Youtube-gebruikers en gekwalificeerde 501(c)(3) non profit-organisaties. Deze tools stelt meerdere gebruikers in staat om één collectant te ondersteunen.

Campaign Matching: Deze tool laat campagnemakers en gebruikers gerelateerde campagnes zien om zo nog meer fans te verzamelen voor de goede doelen. Hiermee stimuleren ze communities.

Super Chat for Good: Als laatste lanceerde Youtube de mogelijk om geld in te zamelen tijdens een livestream en in speciale video's. De tool werkt net als andere Super Chats waarbij je een bericht kunt plaatsen bij je donatie welke vervolgens in de chat wordt weergegeven.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!