Places logo
Menu

Met deze app heb je geen dagticket meer nodig, maar betaal je per minuut voor uitjes

Met deze app heb je geen dagticket meer nodig, maar betaal je per minuut voor uitjes

Pretparken, sauna's en musea: leuke plekken voor een dagje uit. Zo'n dagje uit is niet goedkoop, vooral als je maar voor een paar uurtjes een museum induikt of even die ene nieuwe achtbaan wil uitproberen. Zonde om zoveel geld uit te geven als het om een spontaan bezoek gaat. Gelukkig is daar vanaf nu een oplossing voor: de app Tapperuse laat je per minuut betalen voor uitjes.

Hoe werkt Tapperuse?

De app is gratis te downloaden voor iOS en Android. Als je de app gedownload hebt, zie je diverse locaties waar je heen kunt, zoals een pretpark, museum of een sauna. Je hoeft geen toegangskaartje te kopen, maar gaat 'tappen' (betalen per minuut). Dit houdt in dat je inklokt als je de locatie inloopt en uitklokt als je weer weggaat. Je doet dit door middel van een klik in de app, vandaar de benaming 'tappen'. Overigens houdt de app ook via jouw gps-signaal bij of je nog op de locatie bent. Na je bezoek betaal je via AfterPay alleen voor de tijd die je aanwezig was. De app vraagt transactiekosten van 75 cent per bezoek en je kunt per bezoek maximaal vijf anderen meenemen.

Geïnspireerd op Yellowbrick

De app is bedacht door de voormalig directeur van parkeer-app Yellowbrick, Wilbert Witkamp. Die mobiele parkeer-app laat je per minuut betalen en dat is de inspiratie geweest voor Tapperuse. Hij geeft aan dat parkeren per minuut al helemaal ingeburgerd is en ook in andere sectoren willen mensen steeds vaker alleen betalen voor dat wat ze afnemen (pay per use).

Gat in de markt

Uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt bovendien dat de groep die op deze manier incidenteel naar vrijetijdslocaties zou gaan drie keer zo groot is dan de mensen die er nu een hele dag voor uittrekken. Er zou dus zeker markt zijn voor dit systeem. Tapperuse wil in de toekomst ook diensten als fietsverhuur gaan faciliteren en daarnaast zijn er nog veel meer sectoren die wellicht per minuut zouden willen afrekenen om zo meer mensen te trekken.

Tarief aangepast aan drukte

De app werkt al op een aantal locaties, waaronder Bobbejaanland, Avifauna, Sea Life, de sauna's van Select Wellness Group en evenementen zoals het LINDA. Festival. Voor iedere locatie kun je in de app de actuele prijs per minuut zien. Is het niet zo druk? Dan kunnen de locaties zelf de prijs per minuut verlagen. Ze kunnen de prijs per minuut ook verhogen als het juist wel druk is, zo kunnen bedrijven goed inspelen op de markt.

Jongeren en gezinnen

Als je eenmaal binnen bent wijzigt jouw prijs per minuut echter niet meer en betaal je nooit meer dan de dagprijs. Dat past bij de visie van hedendaagse consument, die echt niet wil betalen voor iets waar ze geen gebruik van maken. Een van de belangrijkste doelgroepen zijn jongeren, die vaak een beperkt budget hebben. De app is ook ideaal voor gezinnen die geen tijd of zin hebben om een hele dag naar een pretpark of museum te gaan.

Foto: Pixabay

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Places Lokale SEO!