Grote veranderingen bij Zalando: webshop stopt per direct met affiliate marketing

Zalando heeft vorige week door middel van een nieuwsbrief laten weten dat het per direct met al zijn affiliate marketing activiteiten stopt. Het besluit was voor veel publishers onverwacht en kwam daardoor hard aan. Marketeers speculeren over de redenen voor Zalando om zo onverwachts te stoppen met deze vorm van marketing.
Affiliate marketing
Binnen een affiliate-programma geven adverteerders website-eigenaren de mogelijkheid een bepaald product of dienst te promoten in ruil voor een beloning per afgesloten lead of verkoop. Dit is gebaseerd op het principe van no cure no pay, dit houdt in dat een affiliate alleen wordt betaald als het daadwerkelijk tot een verkoop heeft geleid. De affiliate marketing activiteiten van Zalando waren ondergebracht bij Awin, een bureau gericht op deze vorm van marketing. Het bureau zal door de stop van Zalando een grote klant gaan verliezen.
Personalisatie
Zalando laat weten dat er momenteel organisatorische veranderingen plaatsvinden binnen de commerciële activiteiten. Een gevolg hiervan is dat alle affiliate marketing activiteiten per direct gestopt worden. Dit zal de samenwerkingen met veel bedrijven beïnvloeden. Zalando vertelt niet precies waarom de affiliate marketingactiviteiten zo abrupt gestaakt worden. Op verschillende nieuwswebsites is wel te lezen dat het bedrijf zich wat betreft marketing meer wil gaan inzetten op personalisatie. De webshop van Zalando is al sterk gepersonaliseerd en dit wil het bedrijf doorzetten in de marketingactiviteiten. Zalando gaat naast het stopzetten van affiliate marketing ook creatie- en productieteams samenvoegen. Hierdoor kunnen veel banen verloren gaan.
Toekomst
De onverwachte verandering van Zalando roept veel vragen op. Hoe zullen andere bedrijven in de markt hierop gaan reageren? Gaan zij ook hun affiliate-programma stopzetten of gaan ze juist de plek van Zalando opvullen?
Foto: Bigstock