Places logo
Menu

Google: met welke zoekwoorden zoekt mijn doelgroep?

Google: met welke zoekwoorden zoekt mijn doelgroep?

Eind 2013 publiceerde Google Nederland een overzicht van de meest gegooglede zoekwoorden. 'Facebook', 'Ajax', 'Netflix' en 'Selfie' kwamen vaak als zoekwoorden voor, en 'Hoe werkt Tinder?' was een van de meest voorkomende vragen in dat jaar. Zoekwoorden, ook wel keywords genoemd, worden gebruikt om via een zoekmachine als Google informatie over bijvoorbeeld een bedrijf op te zoeken. Voor u als ondernemer is het belangrijk om op de juiste manier gebruik te maken van deze zoekwoorden. In een paar simpele stappen kunt u de positie van uw website in Google al verbeteren. Hoe? Lees het in deze blog.

Zichtbaarheid in Google

Ruim 94% van alle zoekopdrachten op het internet wordt via Google uitgevoerd. Het is daarmee de meest gebruikte zoekmachine. De eerste pagina na een zoekopdracht in Google geeft 10 resultaten. Uit onderzoek blijkt dat 90% van alle bezoekers die zoeken, niet verder kijkt dan de eerste pagina. De overige 10% vindt geen goed resultaat op de eerste pagina en kijkt op de volgende pagina('s). Het is dus van groot belang dat uw website in de eerste 10 zoekresultaten terechtkomt. Zo trekt u meer bezoekers, en daarmee potentiële klanten naar uw website.

Wat zijn zoekwoorden?

Wanneer iemand via Google op zoek gaat naar een bedrijf, wordt een zoekopdracht uitgevoerd door het intoetsen van een of meerdere zoekwoorden in de zoekbalk. Hoe meer zoekwoorden er in de zoekopdracht worden gebruikt, hoe specifieker de zoekresultaten zijn. Het gebruik van één zoekwoord wordt 'short tail keyword' genoemd. Hierbij gaat het vaak om algemene zoekwoorden, zoals 'kapper'. Dit levert veel verschillende zoekresultaten op, waardoor ook de websites van concurrenten in de zoekresultaten verschijnen. Het gebruik van meerdere zoekwoorden wordt 'long tail keyword' genoemd. Bij een 'long tail keyword' gaat het vaak om drie of meer zoekwoorden, zoals 'kapper Nijmegen Oost'. De zoekopdracht wordt hierdoor specifieker en ondervindt minder concurrentie van andere websites.

Zoekwoorden selecteren

Om uw website hoog in de zoekresultaten van Google te laten verschijnen, moeten de zoekwoorden die mensen gebruiken in een zoekopdracht overeenkomen met de woorden in de teksten op uw website. Maar hoe weet u welke zoekwoorden mensen intypen?

Denk vanuit uw klant

Als ondernemer denkt u vanuit uw eigen professionaliteit en gebruikt u zoekwoorden die voor u bekend en vanzelfsprekend zijn. Uw potentiële klant gebruikt echter andere, vaak minder 'moeilijkere' zoekwoorden. Verplaats u daarom voor de juiste zoekwoorden in uw (potentiële) klant en denk vanuit voordelen, functionaliteiten en gebruiksgemakken. Bedenk waar uw bestaande klanten vaak naar vragen in e-mails of telefoongesprekken. Noemen klanten bijvoorbeeld vaker de zoekwoorden 'zalen Utrecht', of juist 'zaalverhuur Utrecht centrum', verwerk deze laatste zoekwoorden dan in de teksten op uw website.

Analyseer uw concurrent

Zoek in Google zelf eens op mogelijke zoekwoorden en bekijk welke concurrenten van uw bedrijf in de zoekresultaten verschijnen. Welke woorden gebruiken zij in hun teksten en de omschrijving in Google? Zodra u de zoekwoorden van uw concurrenten in beeld heeft, kunt u op uw eigen website andere, specifiekere zoekwoorden gebruiken, waarmee u uw bedrijf onderscheidt. Verwerk in uw teksten bijvoorbeeld de regio of plaats van uw bedrijf. Waarmee onderscheidt uw bedrijf zich nog meer van andere bedrijven? Probeer dit eenvoudig te verwoorden op uw website, zodat u voren komt in Google wanneer mensen zoeken naar deze kenmerken.

Voordelen zoekwoordenanalyse

Een zoekwoordenanalyse heeft een aantal voordelen. Ten eerste bent u er van op de hoogte met welke zoekwoorden potentiële klanten naar uw bedrijf zoeken, en kunt u met deze zoekwoorden inspelen op de positie van de zoekresultaten in Google. Dit wordt ook wel zoekmachineoptimalisatie of SEO genoemd. Ten tweede krijgt u met behulp van een zoekwoordenanalyse inzicht in de sterke en zwakke punten van uw website, door bijvoorbeeld verschillende zoekwoorden te testen. Door een goede analyse kunt u de juiste zoekwoorden inzetten, en trekt u meer potentiële klanten naar uw website. Uw website verschijnt dan hoger in de zoekresultaten van Google, en potentiële klanten bekijken uw website wellicht langer omdat ze de informatie vinden waar ze naar op zoek zijn.

Google Adwords Keyword Tool

Een zoekwoordenanalyse kunt u dus zelf uitvoeren, maar er bestaan ook tools die u kunt inzetten. Google biedt zo'n tool aan; de Google Adwords Keyword Tool. Hiermee kunt u als ondernemer precies zien hoe uw potentiële klanten zoeken en waar de kansen liggen voor uw bedrijf. U kunt met deze tool zoekwoorden invoeren die gerelateerd zijn aan uw bedrijf, product of dienst. Vervolgens presenteert de Google Adwords Keyword Tool de zoekwoorden die door uw potentiële klanten worden gebruikt. De zoekwoorden die hoog scoren worden vaak gebruikt. De zoekwoorden die laag scoren worden niet vaak gebruikt, en kunnen in de teksten op uw website beter worden vervangen door zoekwoorden die hoger scoren.

Google Analytics

Een tool die aansluit op de Google Adwords Keyword Tool is Google Analytics. Waar de Google Adwords Keyword Tool inzicht geeft in de score van bepaalde zoekwoorden, biedt Google Analytics de mogelijkheid om te bekijken hoe vaak uw website wordt bezocht voor en na het inzetten van bepaalde zoekwoorden. Daarnaast kunt u met Google Analytics zien wat de duur van een websitebezoek is geweest, of het om nieuwe of terugkerende bezoekers gaat, welke pagina's bezoekers bekijken en wanneer zij de website weer verlaten. Ook worden de belangrijkste kenmerken van uw websitebezoekers in beeld gebracht, zoals hun geboorteplaats, de stad waarin zij op dat moment zijn, hun type computer en browser. Met Google Analytics krijgt u dus inzicht in het gebruik van uw website. Voor zowel Google Adwords Keyword Tool als Google Analytics kunt u uw bedrijf gratis registreren. Het inzetten van de juiste zoekwoorden heeft dus invloed op het aantal bezoekers van uw website en een mogelijke groei van uw klantenbestand. Meer weten over het verhogen van uw zoekresultaten in Google? Lees dan ook eens over linkbuilding.

Zoekwoorden en Telefoonboek.nl

Telefoonboek.nl scoort met veel zoekwoorden hoog in de resultaten van Google en is een veel bezochte website. Zorg er daarom voor dat uw bedrijf ook zichtbaar is op Telefoonboek.nl. Door geheel gratis en vrijblijvend een account aan te maken op Places.nl kunt u uw bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com zelf wijzigen en beheren. Uw bedrijfsgegevens zijn dankzij Telefoonboek.nl direct zichtbaar in Google. Ook biedt Telefoonboek.nl advertentiepakketten met zoekwoorden en plaatsnamen, waarmee u nog meer potentiële klanten naar uw bedrijf trekt. Bekijk de mogelijkheden op Places.nl of neem telefonisch contact op met onze Service Desk (024-3555299).

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!