Dit zijn de mogelijkheden van de Digitale Werkplaats en Academy van Google

Google blijft ook in 2018 de absolute marktleider op het gebied van zoekmachines. Uit de Search Engine Statistics 2018 van Smart Insights bleek dat Google een marktaandeel van maar liefst 75% heeft. Mocht je als ondernemer online gevonden willen worden, is het dan ook belangrijk om rekening met Google te houden. Uit onderzoek van de Search Engine Watch blijkt dat eenderde van de zoekenden in Google op het eerste zoekresultaat klikt. Bovenaan de Google zoekresultaten staan is dan ook wenselijk voor elke website-eigenaar. Maar hoe kom je daar? Er zijn online talloze blogs te vinden over zoekmachineoptimalisatie en de algoritmes van Google. Ook bieden ontelbare bedrijven Google cursussen aan. In dit artikel lichten we toe welke Google cursussen je waar kunt volgen en hoe je hier voordeel mee kunt doen.
Offline versus digitaal
Als je in Google zoekt op 'Google Cursus' komt u een groot aantal bedrijven tegen die allemaal verschillende Google cursussen aanbieden. En aangezien (bijna) alleen de zon voor niets op komt, moet je hier vaak meerdere honderden euro's voor betalen. Natuurlijk kan het fijn zijn om persoonlijke begeleiding te krijgen bij het leren van de fijne kneepjes van Google, maar toch is dit niet de beste optie. Google biedt namelijk zelf heel veel informatie gratis aan. Verdiep je eerst in dit aanbod voordat je een dure cursus gaat volgen. Om je te helpen hebben wij twee mogelijkheden van Google voor je op een rijtje gezet: Google's Digitale Werkplaats en Google's Academy.
Google's Digitale Werkplaats
Speciaal voor ondernemers, werkzoekenden en studenten heeft Google de digitale werkplaats opgericht. Hier kun je leren over 26 verschillende onderwerpen, die in de hedendaagse digitale wereld relevant zijn, van profiteren van zoekopdrachten en social media tot contentmarketing en je online bedrijfsstrategie. Aan het eind van ieder hoofdstuk moet je vragen beantwoorden. Denk je al genoeg te weten over het onderwerp? Dan kun je het lesmateriaal eenvoudig overslaan en gelijk naar de vragen gaan. Als je alle 26 onderwerpen door hebt genomen, ontvang je uiteindelijk een certificaat. Volgens Google duurt het behalen van het certificaat gemiddeld acht uur. Ben je enthousiast geworden? Google biedt ook nog bonusmateriaal aan in de digitale werkplaats, bijvoorbeeld over cyber security of programmeren. De Google Digitale Werkplaats is een goede mogelijkheid om meer basiskennis over Google op te doen.
Google Academy
Voor een wat diepere kennis van Google en de uitgebreide mogelijkheden die het te bieden heeft, bestaat de Google Academy. Ook hier kun je verschillende cursussen volgen en certificaten behalen. De cursussen hebben verschillende lengtes en sommige kunnen wederom afgesloten worden met een certificaat. Zo heb je bijvoorbeeld cursussen van slechts één over de basisvaardigheden van webdesign of over branding, of erg verdiepende cursussen die wel acht uur in beslag nemen. Bij de Google Academy kun je de onder andere de volgende certificaten behalen:
- Adwords Fundamentals: hier leer je de basisvaardigheden van SEA, oftewel Search Engine Advertising. Hier gaat het om adverteren in Google, wat je vaak boven de zoekresultaten ziet staan.
- Digital Sales Certification: in deze cursus leer je niet alleen je producten of diensten te verkopen, maar ook om een relatie met je klant op te bouwen via Google
- Google Analytics: in de beginners en gevorderden cursus van Google Analytics leer je niet alleen hoe je statistieken van jouw website kunt verzamelen, maar ook hoe je de data moet interpreteren en hoe je meer bezoekers naar je website kunt trekken
- Mobile Sites Certification: hier leer je hoe je websites optimaliseert voor mobiele gebruikers
Foto: Pixabay