Menu

Tips om een unieke mkb-onderneming te zijn

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Strategie

Tips om een unieke mkb-onderneming te zijn

Tips om een unieke mkb-onderneming te zijn

Onder de term mkb vallen ondernemingen met maximaal 250 medewerkers. In Nederland valt 99% van deze bedrijven onder deze categorie. Het is dus niet gemakkelijk om als mkb'er de kop boven het maaiveld uit te steken. Omuw mkb van de rest te onderscheiden, is het noodzakelijk dat u ontdekt wat u uniek maakt. Of dat u iets unieks creëert, door u te richten op de sterke punten van uw bedrijf. In deze blog vindt u enkele tips om uw unieke eigenschappen te ontdekken, en om deze in te zetten om een uniek mkb te zijn.

Tip 1. Ontdek uw 'waarom'

De Engelse auteur Simon Sinek merkte een patroon op in de meest succesvolle bedrijven en organisaties: allemaal hadden ze een authentieke passie en een sterk geloof in wat ze deden. Daarbij ontdekte hij dat succesvolle ondernemingen van binnenuit naar buiten werkten, en zich onderscheidden door hun 'waarom'. Het 'waarom' is niet wat uw doelen zijn, maar wie u bent, wat u uniek maakt en wat u met uw klanten wilt delen. In zijn boek 'Begin met het waarom: de gouden cirkel van ondernemen' legt Sinek uit wat het 'waarom' inhoudt, aan de hand van voorbeelden van onder andere Apple, Martin Luther King en de Wright Brothers. U kunt uw 'waarom' ontdekken door zo snel en eerlijk mogelijk antwoord te geven op vragen als:

  • Waar bent u van nature goed in?
  • Wat zijn de uitdagingen, moeilijkheden en tegenslagen die u heeft verwonnen? En hoe is u dat gelukt?
  • Stel dat u al het geld van de wereld zou hebben, en alle tijd. Welke drie dingen zou u dan doen?
  • Wat onderscheidt u van anderen?
  • Als u de kans zou krijgen een boodschap over te brengen aan een groot publiek, wie zou uw doelgroep zijn en welke boodschap zou u overbrengen?

Antwoorden op deze vragen vormen voor u uw 'gouden cirkel' van ondernemen en geven u dus een idee wat uniek is voor u en uw organisatie. Een compleet overzicht van de vragen en meer informatie over het boek van Simon Sinek vindt u hier.

Tip 2. Concurrentieanalyse

Door goed te kijken naar uw concurrenten kunt u elementen ontdekken die anderen niet bezitten, maar u wel. Door middel van een concurrentieanalyse vindt u onder andere de sterke en zwakke plekken van uw concurrenten. U kunt daarop inspelen en zich zodoende daarin sterk en uniek maken door een zogenaamd unique selling point (USP) te ontwikkelen. Uw USP beantwoordt de vraag waarom klanten bij u zouden moeten kopen en niet bij iemand anders. Om u een idee te geven van een unieke eigenschap van een bedrijf of product, nemen we het merk Dove als voorbeeld.

Dove begon ooit als zeepfabrikant met absolute reiniging als eigenschap. Dat bleek niet hun USP te zijn, omdat er meerdere zeepfabrikanten op de markt zijn die hetzelfde aanbieden. Het echte succes kwam nadat Dove gepositioneerd werd als een merk dat hydraterende producten aanbood voor de droge en gevoelige huid. Door een hydraterende créme aan alle producten toe te voegen, onderscheidde Dove zich van andere verzorgingsproducten zonder hydraterende functie.

Tip 3. Bouw een sterk imago

Als ondernemer heeft u unieke kwaliteiten en kennis in bezit, waar uw doelgroep naar op zoek is. U kunt uw mkb uniek maken door aan de hand van uw USP's een sterk onderscheidend imago te creëren en te verspreiden naar klanten. Uw imago is van belang, u maakt immers constant een indruk op (mogelijke) klanten. Zij kopen producten die bij hen passen. Het is dus aan u de taak om met uw bedrijf aan te sluiten op de waarden en verwachtingen van uw klant. Met brandbuilding creëert en verspreidt u een sterk imago waar klanten zich mee identificeren. Veel ondernemers investeren echter weinig in hun brandbuilding omdat het resultaat hiervan niet direct meetbaar is. Klik hier voor tips om met brandbuilding ook het verhaal van uw bedrijf te vertellen.

Tip 4. Specialiseer

In een grote groep mkb'ers is het niet gemakkelijk om een unieke positie te creëren. Veel bedrijven proberen een brede doelgroep tegemoet te komen door een uitgebreid assortiment aan producten of diensten te bieden. Dat is een aantrekkelijke strategie, maar u kunt zich onderscheiden van de massa door juist specialistisch te werk te gaan: als u zich op een nauwe doelgroep richt bent u de absolute expert en uniek in uw vakgebied. De kans is groot dat klanten dan naar u toekomen vanwege uw specifieke expertise, en daarbij de concurrent overslaan die van alles slechts een beetje weet.

Tip 5. Benader klanten op persoonlijke wijze

Juist als uw onderneming niet zo groot is, kunt u klantgericht ondernemen. Consumenten met een vraag of probleem blijken vaak op zoek te zijn naar een dialoog. Als lokale mkb'er heeft u meer mogelijkheden om uw klanten persoonlijk te benaderen dan in grote organisaties. U kunt uw onderneming dus laten uitblinken door zakelijk te werk te gaan, maar klantvriendelijkheid daarbij altijd voorop te stellen. Leer dus uw klant kennen, onderhoud het contact met uw klant en laat zien dat u de klant waardeert, bijvoorbeeld door korting te geven of een online actie te starten. In het verlengde hiervan ligt het zogenaamde contentmarketing, waarbij u content verspreidt waarmee u een relatie met uw klanten onderhoudt. Het gaat dan niet zozeer om het promoten van uw eigen diensten, maar om uzelf als deskundige neer te zetten. Dat doet u bijvoorbeeld door via social media artikelen te verspreiden waarin u kennis deelt. Of door advies te geven wanneer u op social media kanalen een vraag ziet verschijnen. Een andere mogelijkheid is het publiceren van stappenplannen waarmee klanten een probleem kunnen oplossen. Op die manier is de kans groot dat u de klant interesseert en dat deze u onthoudt, waardoor deze sneller bij u terug zal komen.

Tip 6. Wees zichtbaar

Heeft u uw brandbuilding op orde en heeft u bovenstaande tips opgevolgd, dan is het zaak om in contact te komen met potentiële klanten. U kunt uw bedrijf nog zo goed positioneren, maar als uw klanten u niet kunnen vinden heeft u een probleem. Zorg daarom voor een goede vindbaarheid. Zorg ervoor dat uw een eigen website heeft en dat uw gegevens overal op het internet vindbaar zijn, zodat klanten contact met u kunnen opnemen. Meld u zich daarom aan op websites zoals Telefoonboek.nl, zodat u beter vindbaar bent in zoekmachines.Wanneer u een gratis account aanmaakt, kunt u uw bedrijfsgegevens zelf toevoegen of aanvullen.Door uw basisvermelding uit te breiden, of door een advertentie in te stellen, kunt u er zelfs voor zorgen dat u boven al uw concurrenten te vinden bent. Een andere manier om uw zichtbaarheid te vergroten en uw unieke eigenschappen te tonen is om uw netwerk te vergroten: met een uitgebreid netwerk zijn er meer schakels die naar u verwijzen en wordt de kans dat klanten u weten te vinden vergroot. Uw digitale zichtbaarheid vergroot u onder andere door profielen aan te maken op social media zoals Facebook en Twitter. Daarnaast kunt u YouTube inzetten om filmpjes over uw mkb verspreiden. Ten slotte kan adverteren via social media extra bijdragen aan uw zichtbaarheid.

Tip 7. Onderneem duurzaam

Maatschappelijk verantwoord ondernemen staat inmiddels hoog op de agenda binnen veel grote organisaties, maar in de mkb-sector zijn er nog relatief weinig bedrijven die hier aandacht aan besteden. Een mogelijke verklaring hiervoor is een gebrek aan financiële middelen en tijd. Daarnaast is de druk vanuit de omgeving voor mkb'ers minder groot dan voor grote bedrijven. Media en non-gouvernementele organisaties (NGO's) richten zich voornamelijk op grote bedrijven. Dat weinig mkb'ers duurzaam ondernemen is een gemiste kans, want als ondernemer draagt u een voorbeeldfunctie en kunt uw steentje bijdragen aan de maatschappij. Bovendien worden consumenten steeds milieubewuster en hechten zij hier steeds meer waarde aan. Als milieuvriendelijk ondernemende mkb'er kunt u zich dus onderscheiden van de grote groep bedrijven in Nederland die zich hier nog niet mee bezig houden. Dat hoeft niet eens zo ingewikkeld te zijn. Letten op uw computergebruik, apparatuur op stand-by zetten wanneer het niet gebruikt wordt en milieuvriendelijke producten aanschaffen zijn enkele mogelijkheden. Tips om milieuvriendelijk te ondernemen vindt u hier.

Tip 8. Blijf op de hoogte

Als u op de hoogte bent van de ontwikkelingen op mkb-gebied om u heen, kunt u beter inspelen op de markt. Voorbeelden hiervan zijn de integratie van social media in het productontwikkelingsproces, ICT-trends zoals de ontwikkeling van mobiele websites en internationalisering van het mkb. De nieuwste ontwikkelingen en ervaringsverhalen van andere mkb-ondernemers vindt u bijvoorbeeld in Ondernemen!. Ook op Places.nl vindt u regelmatig artikelen met betrekking tot mkb-marketing. Ook banken kunnen u als mkb'er waardevolle informatie verstrekken. Door middel van sectorprognoses, een blik op het komende jaar, licht bijvoorbeeld de Rabobank toe wat de huidige ontwikkelingen en trends zijn per sector. Zo wordt er voor 2014 groei verwacht in de exportgerichte sectoren, maar krimp in de consumentgerichte sectoren. Daarnaast wordt in de mkb-visie door de Rabobank de kansen voor ondernemers in het mkb belicht. U kunt zich als mkb'er dus wel degelijk van uw concurrentie onderscheiden. Door eerst van binnen uit na te gaan wat uw kracht is en hierna te kijken in welke opzichten u vergeleken met uw concurrenten uniek bent en uitblinkt, vindt u de elementen die nodig zijn voor het bouwen van een sterk imago. Nadat dit proces voltooid is, kunt u zich richten op het onderhouden van klantrelaties. Contentmarketing kan u daar zeker bij helpen en vergroot daarnaast uw zichtbaarheid. Maar als u zich eenmaal weet te onderscheiden, is het ten slotte van groot belang dat u zich over recente mkb-ontwikkelingen informeert. Aan de hand van verwachte trends kunt u zich blijven ontwikkelen enkunt u uw concurrentie voor zijn. Ook u kunt nu een uniek mkb zijn.

Reacties



Even geduld alstublieft...