Menu

Brandbuilding: vertel het verhaal van uw bedrijf!

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Strategie

Brandbuilding: vertel het verhaal van uw bedrijf!

Brandbuilding: vertel het verhaal van uw bedrijf!

Klanten kopen niet alleen producten omdat ze die nodig hebben. Zij werken, net als uw bedrijf, aan een imago. Dit doen zij onder andere door producten te kopen die bij hen passen. Het is dus zaak dat uw bedrijf aansluit op de waarden van uw klanten. Nog belangrijker is het communiceren van deze waarden. Dit heet brandbuilding. Brandbuilding is het creëren en verspreiden van een sterk imago waar klanten zich mee identificeren. Een onmisbaar onderdeel van uw ondernemingsplan!

Merkassociaties

Productreclame is belangrijk, omdat het klanten informeert over de voordelen van het product, met als doel de verkoop te stimuleren. Toch blijkt het bedrijfsimago vaak doorslaggevend te zijn voor de verkoopcijfers. Al is de kwaliteit van de producten nog zo hoog, een bedrijf met een slecht imago maakt zelden winst. Een imago bestaat uit de gevoelens, associaties en verwachtingen die klanten hebben ten opzichte van een bedrijf. Deze ontstaan uit hun eigen ervaringen, die van anderen en verhalen uit de media. Hoewel deze verhalen niet van uw bedrijf komen, kunt u ze wel sturen. Dit doet u door middel van brandbuilding: het opbouwen van een sterke merknaam met positieve associaties. Ondanks dat brandbuilding een belangrijk onderdeel is van het marketingplan, steken veel ondernemers er weinig tijd en geld in. Dit komt doordat het effect van brandbuilding niet direct zichtbaar is, en daarmee ook niet direct meetbaar. Het opbouwen van een naam heeft tijd nodig. Ondernemers zijn geneigd meer aandacht te besteden aan reclames waarvan het effect makkelijk meetbaar is. Productreclame krijgt daarom al snel voorrang. Maar als we kijken naar de succesvolle bedrijven, zien we dat brandbuilding misschien wel belangrijker is dan productreclame. Twee goede voorbeelden zijn die van Coca-Cola en Activia.

Coca-Cola

Maar weinig van de reclames van dit miljardenbedrijf gaan over de frisdrank zelf. Coca-Cola probeert vooral associaties op te roepen, zoals gezelligheid, vriendschap en avontuur. De consument koppelt deze associaties aan het merk Coca-Cola, en identificeert zich vervolgens met het merk. Het gaat dus niet zozeer om de cola zelf, maar eerder om het gevoel dat het merk Coca-Cola oproept. Het is dit gevoel dat klanten aanzet tot het kopen van Coca-Cola. Dit wil overigens niet zeggen dat de kwaliteit van de cola er niet toe doet. Imago en kwaliteit moeten beide in orde zijn en elkaar aanvullen.

Activia

Activia

Een ander voorbeeld is dat van Activia. Nu de Olympische Winterspelen eraan komen, hebben zij een reclame gelanceerd waarin het Nederlands Olympisch team in een schaatspak van Activia aan het trainen is. Hiermee verbindt Activia de waarden sportiviteit en gezondheid aan het merk. De yoghurt zelf komt wel in beeld, maar er wordt verder geen specifieke informatie over gegeven. Consumenten leggen echter wel de link tussen de yoghurt en gezondheid. Het draait dus om het gevoel dat een merk bij mensen oproept. Wat een product daadwerkelijk inhoudt, komt op de tweede plaats.

Brandbuilding toepassen

Er is niet één beste manier om te werken aan uw bedrijfsimago. U kunt zich bijvoorbeeld richten op een krachtige slogan en huisstijl, of op interne zaken zoals gedragscodes voor uw personeel. Het is hierbij belangrijk dat u goed voor ogen hebt wat voor bedrijf u wilt zijn. Waar wilt u zich mee identificeren en wat vindt u belangrijk? En niet te vergeten: wie wilt u aanspreken? De waarden sportiviteit en avontuurlijkheid kunt u gebruiken voor een jong publiek. Betrouwbaarheid en ervaring passen beter bij een oudere doelgroep. Bedenk een slogan die duidelijk maakt waar uw bedrijf voor staat. Dit hoeft geen directe link naar uw product te zijn. Zo heeft Coca-Cola lange tijd de slogan 'Enjoy Life' gebruikt. Vergeet ook de rol van uw medewerkers niet. Zij zijn het visitekaartje van uw bedrijf en zijn daardoor voor een groot deel verantwoordelijk voor het bedrijfsimago. Als zij gemotiveerd zijn en hart voor de zaak hebben, dragen zij de bedrijfswaarden automatisch uit naar de klant. Lees hier hoe u uw medewerkers kunt motiveren.

Communiceer uw verhaal

Een goed verhaal is weinig waard als het niet gehoord wordt. Denk daarom na over manieren om uw boodschap te verspreiden. Ook het communicatiemiddel moet namelijk aansluiten bij uw imago. Als u een jong publiek enthousiast wilt maken, bereikt u waarschijnlijk meer met Twitter dan met brievenpost. Wilt u deskundig en ervaren overkomen? Dan werkt een formele brief weer beter. Maak gebruik van onderstaande tips om een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken.

1. Huur een professional in

Een sterk logo en een bijpassende slogan zijn belangrijke elementen van brandbuilding. Zij moeten in één oogopslag duidelijk maken waar het bedrijf voor staat. Sterke logo's en slogans komen meestal niet uit de lucht vallen. Vaak heeft u zelf wel ideeën, maar beschikt u niet over de juiste middelen om die uit te voeren. Wees daarom niet bang om geld te besteden aan een extern bureau dat uw huisstijl, logo en slogan onder handen neemt. Een dergelijk bureau is gespecialiseerd in het ontwikkelen van een eigen stijl en heeft bovendien een frisse kijk op uw bedrijf.

2. Verbeter uw vindbaarheid

U kunt er niet meer omheen. Het internet is dé plek om een boodschap over te brengen. Dit kan alleen als klanten u kunnen vinden. Sites zoals Telefoonboek.nl helpen u met het vindbaar maken van uw bedrijf. Vermeld zoveel mogelijk informatie, zodat u hoger in de zoekmachines verschijnt. Ook kunt u online klanten benaderen door middel van advertenties, banners en korte filmpjes op Youtube.

3. Maak een website

Klanten luisteren allang niet meer alleen naar de buurvrouw of de verkoper in de winkel. Voordat ze iets kopen, zoeken ze op internet naar informatie. U kunt hierop inspelen door een toegankelijke website te maken. Hier kunt u klanten een impressie geven van uw bedrijf, bijvoorbeeld door middel van een introductiefilmpje. Vermeld uw website ook op andere pagina's met uw bedrijfsgegevens, zoals Places.nl.Omdat steeds meer mensen internetten met hun smartphone, moet u niet vergeten om een mobiele versievan uw website te maken.

4. Wees niet bang voor social media

Social media waren aanvankelijk bedoeld als sociale netwerken voor vrienden en familie. Ze zijn echter ook heel effectief om klanten te benaderen. Veel bedrijven gingen u al voor, door een Twitter, Facebook- en LinkedIn-account aan te maken. Het voordeel van social media is dat gebruikers uw berichten kunnen delen met anderen. Dat betekent gratis publiciteit! Let wel op dat u uw accounts up-to-date houdt. Dagelijks worden er miljoenen berichten verstuurd via social media. Een wekelijkse tweet is dus niet genoeg. Daarnaast zijn de opbrengsten van social media makkelijk meetbaar. Met Google analytics kunt u precies zien hoeveel meer websitebezoekers social media hebben opgeleverd.beurs

5. Ga de straat op!

Regel niet alles vanuit uw werkplek, maar zoek uw klanten op! Bezoek beurzen, scholen en evenementen om mensen bekend te maken met uw bedrijf. Verbind uw naam aan organisaties die aansluiten op het beeld dat u mensen wilt geven. Steun bijvoorbeeld een goed doel, en plaats dit op uw website. Hiermee creëert u een maatschappelijk betrokken imago.

Sta achter uw bedrijfswaarden

Brandbuilding heeft dus alles te maken met de waarden van uw bedrijf. Welk gevoel wilt u oproepen bij uw klanten? Welke associaties moeten zij hebben bij de bedrijfsnaam? Naast een sterk verhaal en een goede slogan is het belangrijk dat u deze goed communiceert. Internet, waaronder social media, biedt hiervoor veel opties. Wees niet bang om geld en tijd te investeren in brandbuilding. Als u zelf weinig tijd heeft, kan een gespecialiseerd bureau uw brandbuilding verzorgen. Vergeet de rol van uw werknemers niet: in hun omgang met klanten moeten uw bedrijfswaarden naar voren komen. Tot slot is het belangrijk dat u zelf achter uw bedrijfsverhaal staat. Werk daarom aan een imago waarin u ook uzelf herkent. Een bedrijf met een goed imago is een bedrijf met mensen die in het bedrijf geloven. Hoe zit het met het imago van uw bedrijf? Kijk eens op deze website, vol tips over het opbouwen van een merknaam.

Reacties



Even geduld alstublieft...