Menu

Digital storytelling: het denkproces tot een succesvolle content strategie



Digital storytelling: het denkproces tot een succesvolle content strategie

Content marketing lijkt iets te zijn van de laatste tijd, maar bestaat in werkelijkheid al honderden jaren. Mensen zijn zich altijd al bewust geweest van de kracht van goede content. Al sinds de jagers en verzamelaars maakte men gebruik van visueel materiaal om verhalen te vertellen en informatie over te brengen. Tegenwoordig gebruiken mensen nog steeds visueel materiaal om verhalen te vertellen, maar vindt dat steeds vaker digitaal plaats. Omdat zichtbaarheid op internet nu steeds belangrijker wordt, neemt dus ook het belang van digital storytelling toe. Ondernemingen kunnen niet meer achterblijven. Ga aan de slag met een content strategie en vertel uw verhaal. Maar hoe pakt u dit aan?

Wat is digital storytelling?

Voor het digitale tijdperk vertelden mensen elkaar voornamelijk verhalen door middel van mondelinge en schriftelijke communicatie. Het vertellen van verhalen om zin te geven aan de wereld om ons heen wordt storytelling genoemd. Met de komst van het internet is de manier waarop mensen informatie met elkaar delen drastisch veranderd. Tegenwoordig hebben mensen veel meer communicatiemiddelen tot hun beschikking om met elkaar te communiceren. Deze communicatiemiddelen zijn veelal digitaal. Online chatten met spelers van dezelfde game, maar ook het delen van vakantiefoto's via Facebook behoren tot deze digitale communicatiemiddelen. Al deze vormen van digitale communicatie vallen onder de noemer digital storytelling.

Waarom is een content strategie zo belangrijk?

Een content strategie is een draaiboek waarin u vastlegt met welk doel u uw 'verhaal' wilt overbrengen aan uw doelgroep. Hierin heeft u ruimte om na te denken over welk doel u precies voor ogen heeft, op welke doelgroep u uw boodschap richt en waartoe u uw doelgroep wilt aansporen. U bepaalt hier dus nog niet het middel dat u gaat gebruiken om dit doel te bereiken. Een content strategie is echter niet te verwarren met content marketing. Content marketing is het creëren en verspreiden van content met een bepaald doel. Een content strategie gaat dus vooraf aan de daadwerkelijke content marketing. Voor u aan de slag kunt gaan met het produceren van content, bedenkt u eerst hoe u dat wilt gaan doen. Zowel content marketing als content strategieën vallen onder content management. Dit is het plannen, ontwikkelen, beheren, verspreiden, evalueren en behouden van content.

Een goed begin is het halve werk

Natuurlijk is het mogelijk om zonder content strategie toch content te creëren en te verspreiden. Maar waarom moet u er dan tóch eentje hebben? Met een content strategie zorgt u er voor dat al uw uitgaande communicatie één geheel is. Omdat u vastlegt welk doel u voor ogen heeft, wordt het gemakkelijker om concrete stappen te formuleren om dit doel te behalen. Zonder content strategie schiet u als het ware losse flodders, zonder dat u er uiteindelijk iets mee bereikt. Een goed begin is dus het halve werk. Maar waar moet u aan denken als u een content strategie gaat maken? Een goede content strategie staat stil bij wat u als bedrijf precies wilt vertellen, welke doelgroep u wilt bereiken en welke middelen u daarvoor in gaat zetten. Kortom, een goede content strategie bevat een antwoord op de vragen waarom, wie, wat, waar en wanneer. Places.nl neemt u aan de hand van een aantal concrete vragen mee door het denkproces tot een succesvolle content strategie.

Waarom?

Het eerste onderdeel van uw content strategie bestaat uit het bepalen van uw organisatiedoelstellingen. Hier denkt u dus na over wie u bent als bedrijf en wat u wilt bereiken. Wat is de meerwaarde van uw product of dienst? Waarom moeten klanten voor u kiezen? Maar denk ook na over de interne organisatiebehoefte. Kortom, waar streeft u naar als organisatie? Bent u bijvoorbeeld uit op naamsbekendheid, een betere reputatie of probeert u zich als thought leader te onderscheiden? Dit zijn allemaal vragen die van toepassing zijn op het 'waarom' van uw content strategie. Uw marketing strategie kan u helpen bij het formuleren van deze doelstellingen. Zodra u in kaart heeft gebracht wie u bent en waar u heen wilt is het gemakkelijker om de volgende stap te bepalen.

Wie?

In deze stap bepaalt u wie u met uw content strategie wilt bereiken. Een handig hulpmiddel is om uw gemiddelde klant te beschrijven. Dit worden 'buyer persona' genoemd. Hierin denkt u na over de kenmerken van de klant waar u uw boodschap op richt. Is uw klant voornamelijk man of vrouw? Richt u zich op een oudere of jongere doelgroep? Wat is de sociaal-economische status van uw gemiddelde klant? Ook is het belangrijk om te weten waarom klanten zaken met u doen. Probeer dus te bepalen wat de behoefte van de klant is. Voor welke doelgroep is uw product of dienst geschikt? Spreekt uw product mensen met bepaalde interesses aan? Biedt u een functioneel product of dienst aan of verkoopt u een luxe product? U gaat merken dat het in kaart brengen van uw gemiddelde klant het in het vervolg een stuk gemakkelijker maakt om de juiste boodschap over te brengen.

Wat?

Wanneer u heeft bepaald wat u wilt uitdragen en wie u met uw boodschap wilt bereiken is het tijd om aan de slag te gaan met de thema's waar u zich op wilt richten. In dit onderdeel van uw content strategie bepaalt u waar u zich op wilt focussen. Kortom, op welk gebied wilt u zich als expert bekend staan? Welk verhaal gaat u uw klanten vertellen? Wilt u informeren of entertainen? Gaat u inspelen op actualiteiten of gaat u zelf content produceren? Beeldmateriaal is een belangrijke factor in goede content. Bepaal dus van te voren hoe u dit gaat aanpakken. Besluit u video's te delen van YouTube of gaat u uw eigen foto's gebruiken? Welke actie moet de klant ondernemen na het lezen van de boodschap? Hoe gaan we de klant motiveren om tot deze actie over te gaan? Wat moet de klant weten om tot actie over te kunnen gaan? Het bepalen van het 'wat' zorgt er voor dat u content er uit gaat zien als één geheel. Dit geeft een professionele indruk en houdt het overzichtelijk en interessant voor de klant.

Waar en wanneer?

Hier gaat u verder in op de middelen die u gaat inzetten om uw gestelde organisatiedoeleinden te bereiken. In deze stap bepaalt u dus bijvoorbeeld welk medium u kunt gebruiken met welk doel en wanneer u deze het beste kunt inzetten om het beste resultaat te bereiken. Welke media zijn geschikt voor het uitdragen van uw boodschap? Past dit bij de organisatiedoeleinden die u voor ogen heeft? Welke media gebruikt uw doelgroep voornamelijk? Op welke momenten kunt u de grootste hoeveelheid klanten bereiken? Wat is de juiste frequentie om aan te houden? Wat is het budget dat ik beschikbaar heb? Door antwoord te geven op deze vragen creëert u een middelenmix die u kunt gebruiken bij het plaatsen van uw content.

U kunt in deze stap ook bepalen met welke frequentie u welke content plaatst. Door verschillende soorten berichten te plaatsen met verschillende frequenties houdt u uw publiek geboeid. Natuurlijk wilt u uw product verkopen, maar door social media als reclame kanaal te gebruiken, haken uw klanten gauw af. Zorg er daarom bijvoorbeeld voor dat u wekelijks relevante informatie verspreidt, conversaties met uw klanten start en af en toe leuke of inspirerende content plaatst. In deze stap geeft u dus niet alleen aan welke communicatiemiddelen u gebruikt om uw content te delen, maar ook de mate en frequentie waarin u dat doet. Een middelenmix zorgt dus voor een gedoseerde toestroom van informatie, die inspeelt op het gedrag van de klant.

Wanneer is een content strategie succesvol?

Als u alle voorgaande stappen heeft doorlopen is uw content strategie klaar voor gebruik! Deze laatste stap koppelt uw content strategie aan uw content marketing als geheel. Content marketing is het aan creëren en verspreiden van content met een bepaald doel. Door het vaststellen van uw content strategie staat dit doel nu vast. Het enige wat u nu nog rest is het creëren van de content en de verspreiding daarvan. Door de resultaten van uw content marketing te monitoren kunt u waar nodig blijven bijschaven en verbeteren. Meer informatie over monitoren vindt u in de eerdere blog over content marketing. Dit is dus een essentieel onderdeel van uw strategie. Denk in deze laatste stap van het proces eens na over de manier waarop u wilt meten of uw content strategie succesvol is. Wilt u uw succes meten aan de hand van uw winst of vindt u een betere vindbaarheid in de zoekresultaten belangrijker? Betekent succes het verdubbelen van uw aantal likes of de mate van interactie op uw bedrijfsprofiel? Door voor uzelf in kaart te brengen wat succes definieert, wordt het gemakkelijker om te bepalen waar nog ruimte is voor verbetering. Een handige tool die u kunt gebruiken bij het monitoren van uw resultaten is Google Analytics. Met Google Analytics kunt u niet alleen zien hoeveel bezoekers u heeft, maar ook wat de duur van de bezoeken zijn en welke pagina's bezoekers bekijken. Daarnaast kunt u in deze laatste stap ook een definitieve content kalender op stellen. Hierin kunt u bepalen op welke momenten u welke content plaatst. Deze doet dan dienst als leidraad bij het creëren en verspreiden van uw content.

Voorbeeld uit de praktijk

Stel, u heeft een bakkerij en u wilt zich onderscheiden in uw ambachtelijke bereidingswijze van cupcakes. Er zijn een aantal bakkerijen bij u in de buurt die ook cupcakes maken, maar u wilt u klanten laten weten dat ze bij u de mooiste en lekkerste cupcakes kunnen kopen. In uw content strategie bepaalt u dus eerst wat uw doelgroep is. U bent toevallig gespecialiseerd in het bakken van cupcakes voor kinderpartijtjes. Uw content moet dus vooral gericht zijn aan de ouders van jonge kinderen die zelf nog niet actief zijn op social media. Omdat uw cupcakes enorm voor de verbeelding spreken besluit u om vooral gebruik te maken van beeldmateriaal en dit uit te dragen op alle social media waarop u actief bent. Uw verwacht dat uw doelgroep vooral bestaat uit jonge moeders tussen de 25 en 35 jaar oud. U denkt daarom dat u het beste resultaat bereikt met social media als Facebook en Twitter, maar ook via Pinterest en Instagram denkt u een grote hoeveelheid cupcake fans te kunnen bereiken. U beseft zich heel goed dat cupcakes een luxe product zijn, dus u gaat zich vooral richten op de aantrekkelijkheid van de cakejes. Om mensen het water in de mond te doen lopen maakt u foto's en video's van hoogwaardige kwaliteit waarop de creativiteit en originaliteit goed tot uiting komt. Dagelijks plaatst u kleurrijke foto's van uw laatste creaties, maar u houdt uw klanten ook op de hoogte van de laatste weetjes op het gebied van cupcakes. Ook vraagt u de ouders van kinderen foto's te maken tijdens kinderfeestjes en deze op uw pagina te plaatsen zodat uw klanten zich een voorstelling kunnen maken hoe hun eigen feestje er uit kan zien. Daarnaast laat u ze zien hoe ze zelf ook aan de slag kunnen gaan als banketbakker en geeft u ze tips voor lekkere recepten. U houdt een wedstrijd waarin u klanten oproept met originele ontwerpen te komen, waarbij degene met het beste idee een doos cupcakes wint. Op deze manier houdt u uw klanten betrokken en zorgt u er voor dat ze wanneer ze een feestje te vieren hebben direct aan u denken. Meer informatie over uzelf onderscheiden als uniek MKB vindt u op de blog van Places.nl. Succes! Gaat u aan de slag met uw eigen content strategie? Neem dan voor meer informatie een kijkje op de blog van Places.nl voor meer informatie over content marketing. U leest hier bijvoorbeeld over hashtag strategieën die u kunt gebruiken om uw content hoger in de zoekmachines terecht te laten komen. Ook vindt u hier meer informatie over visuele marketing die u kunt gebruiken bij uw content strategie. Til uw content met deze tips naar het volgende niveau en wordt een expert op het gebied van digital storytelling!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek