Menu

Visuele marketing voor uw bedrijf

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Online Marketing

Visuele marketing voor uw bedrijf

Visuele marketing voor uw bedrijf

Het is koud en doodstil in de hoge bergtoppen van de Chamonix-bergen in Zwitserland. Snowboarders en skiërs klunen omhoog, om de ultieme uitdaging aan te gaan; freestylen in een woestijn van stenen en sneeuw.

Wat heeft dit met u te maken? Deze film is onderdeel van Red Bulls marketing strategie. Door middel van visuele prikkels probeert Red Bull haar consumenten een bepaald gevoel te geven. Red Bull geeft je vleugels, maakt het onmogelijke mogelijk en staat garant voor spectaculaire omstandigheden. Jaarlijks pompt Red Bull miljoenen in het maken van films en foto's als deze. Dit doen ze met maar één doel; meer blikjes Red Bull verkopen. En dat werkt. Ook voor u als ondernemer kan visuele marketing iets betekenen. Uw budget zal misschien iets minder groot zijn dan dat van Red Bull, maar dat betekent niet dat u visuele marketing links moet laten liggen. In deze blog leest u hoe u zelfs de camera van uw telefoon onderdeel kunt maken van uw visuele marketingstrategie.

Wat is visuele marketing?

Simpel gezegd is visuele marketing een vorm van marketing waarbij gebruik wordt gemaakt van beeld. Dit kunnen foto's, video's of infographics zijn. Een infographic is een visuele weergave van tekst en cijfers, en combineert tekst en beeld op een vaak kleurrijke manier. Betekent visuele marketing dan echt alleen beeld? Nee, in principe zijn visuele en tekstuele marketing niet strikt van elkaar gescheiden, en vormen ze juist een sterke combinatie. Sommige foto's zijn sprekend genoeg, bijvoorbeeld een foto van uw bedrijfspand op de homepage van uw website. Zeker wanneer de bedrijfsnaam op de voorgevel staat, dan weet iedereen dat het gaat om een foto van uw bedrijf. Andere foto's hebben daarentegen juist tekst nodig omdat anders niet duidelijk is wat er wordt afgebeeld. Dit zijn bijvoorbeeld foto's van producten die u verkoopt, maar waar de productspecificaties bij genoemd moeten worden. Op deze manier kan er creatief gecombineerd worden met afbeeldingen en video's bij tekst, of juist andersom. Dit gebeurt dan ook rijkelijk. De huidige enorme visuele marketing explosie beperkt zich niet alleen tot de filmpjes van Red Bull. In iedere blog, website of presentatie zitten tegenwoordig afbeeldingen, video's of infographics. Denk alleen al aan de snelle revolutie in visuele platforms als Pinterest en Instagram. Steeds meer ondernemers gebruiken deze visuele vormen van Sociale Media om hun bedrijf of product te promoten.

visuele marketing

Waarom kiezen voor visuele marketing?

Allereerst zeggen beelden meer dan duizend woorden. Al in de oudheid, voordat mensen konden lezen en schrijven, communiceerden mensen met beeld. Ook vandaag de dag lezen artikelen waar afbeeldingen in zijn verwerkt niet alleen prettiger, de lezer begrijpt de inhoud vaak sneller. Een tweede reden om voor visuele marketing te kiezen is dat afbeeldingen en video's vaker worden gedeeld. Dit houdt in dat visuele content vaker wordt ge re-tweet en vaker wordt gedeeld via Facebook. Dat scheelt weer voor u, uw informatie wordt extra goed verspreid op het internet! Een derde reden om gebruik te maken van visuele marketing is om een 'rumour around the brand' the creëren. Dit houdt in dat een bijzondere foto's of video's vragen of discussie oproept, wat enigszins met uw bedrijf of product te maken heeft. Bijvoorbeeld de net iets te sexy Bavaria jurkjes. Met afbeeldingen van dames in deze jurkjes creëert Bavaria een sfeer die aansluit bij hun marketingstrategie; een jeugdig, sexy biermerk.

Verschillende vormen van visuele marketing

Foto's

De meest bekende en eenvoudige vorm van visuele marketing is het gebruik van foto's. Soms zijn foto's op zichzelf al duidelijk genoeg om een bericht te kunnen vormen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Red Bull. Deze foto's en video's zijn zo sprekend dat ze zonder tekst al een bepaalde sfeer overbrengen. Als ondernemer kunt u foto's en andere afbeeldingen gebruiken om uw doelgroep iets duidelijk te maken. Wanneer u bijvoorbeeld een foto van een nieuw product op uw website of Facebook-pagina post, weten uw potentiële klanten direct dat ze dit product bij u kunnen aanschaffen. Ook kunt u foto's gebruiken om uw teksten aantrekkelijker te maken. Een leuke foto van het bedrijfspand of het team maakt de tekst over uw bedrijf een stuk persoonlijker om te lezen. Daarnaast is het prettiger om een lange tekst te lezen met hier en daar een afbeelding, dan zonder. Bij het plaatsen van de afbeeldingen is het echter wel belangrijk dat u goed nadenkt over waar en waarom u deze plaatst. Ze moeten een aanvulling zijn op de tekst, en dus niet lukraak wat gezellige foto's die niets met het onderwerp te maken hebben. Wanneer u dit wel doet kan het onsamenhangend en onprofessioneel overkomen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Infographics

Zoals gezegd is een infographic een visuele weergave van tekst en cijfers. Dit kunnen bijvoorbeeld uw jaarcijfers zijn, of een visuele weergave van de verschillende producten die u aanbiedt (zie voorbeeld van Starbucks hieronder). De kracht van een infographic is dat complexe informatie op een simpele manier weergegeven kan worden. Daarnaast is het mogelijk om de boodschap op een originele en innovatieve manier over te brengen. Wilt u bijvoorbeeld onderzoeksgegevens presenteren? Of ontwikkelingen binnen uw bedrijf over de afgelopen jaren? Een infographic laat deze gegevens op een leuke en duidelijke manier zien. Bovendien zijn mensen productiever wanneer ze iets te zien krijgen, dan wanneer ze moeten lezen. Kortom, genoeg redenen om eens te experimenteren met uw eigen infographic!

Video's

Als laatste de vorm van visuele marketing waar deze blog mee begon; video's. Ook het gebruik van video's in komt steeds vaker voor in de marketingstrategie van bedrijven. Video's kunnen op allerlei manieren worden ingezet. Het kan zijn voor het bekendmaken van uw product of dienst, maar ook ter kennismaking van uw bedrijf an sich. Mensen krijgen zo een goed beeld van wie u bent en dat creëert een zekere vorm van betrokkenheid, iets wat veel gewaardeerd wordt. Door middel van het gebruik van video kunt u goed een bepaalde sfeer overbrengen. U kunt muziek en andere geluidseffecten gebruiken om de kijker écht mee te nemen en zijn aandacht erbij te houden. In eerste instantie lijkt het maken van een video veel tijd en geld te kosten. Echter, dit hoeft niet het geval te zijn. Een kort en krachtig filmpje dat de kijker binnen twee minuten duidelijk maakt waar ze u voor moeten bellen, is zo gemaakt. De video vakvrouw kan u helpen bij het maken van zo'n korte film. Hier kunt u tevens een gratis e-boek downloaden over hoe u uzelf het beste in beeld kunt brengen in uw film.

De belangrijkste tips

Enthousiast geworden over het gebruik van visuele media? Dan hier een aantal belangrijke tips die u kunt meenemen bij het implementeren ervan.

1. Maak een plan

Voordat u begint met posten is het belangrijk dat u heeft bepaald wat u precies wilt plaatsen. Welke sfeer moeten de beelden met zich meebrengen? Welk gevoel wilt u de kijker meegeven? Hoe vaak wilt u visuele media gaan gebruiken? Een paar keer per week of slechts enkele keren per maand? Maak eventueel een schema met om te voorkomen dat u uw potentiële klanten niet overstelpt met visuele marketing, verdeel de taken over verschillende mensen. Zo creëert u diversiteit in de verschillende posts.

2. Fysieke visuele marketing

Foto's en infographics zijn leuk voor online gebruik, maar u kunt er ook uw winkel of kantoor leuk mee aankleden. Hang bijvoorbeeld een mooie foto van uw pand of van de oprichters van het bedrijf in de aankomsthal. Ook een infographic kan een informatieve vorm van aankleding zijn. Boeiende informatie over uw bedrijf is leuk voor bezoekers om te zien, en kan extra betrokkenheid opleveren.

3. Gebruik Social Media

Post bijvoorbeeld eens foto's van uw personeel, producten of kantoor op uw Facebookpagina. Op deze manier geeft u de klant een kijkje achter de schermen en betrekt u de klant meer bij uw bedrijf. Daarnaast kunt u hier ook een leuke actie van maken waardoor uw foto extra wordt gedeeld. Maak er bijvoorbeeld een 'like en win' actie van, of laat mensen raden wat of wie er op de foto staat. Op deze manier komt uw foto ook op de Facebook-pagina terecht van de mensen die erop reageren. En houd het dan niet bij Facebook, maar gebruik ook visuele kanalen van Social Media. Voeg bijvoorbeeld buttons van Pinterest, Tumblr en Instagram toe aan uw website. Wanneer uw bezoekers op deze buttons klikken, komen ze bij uw foto's terecht zodat bezoekers snel een visuele indruk krijgen van wie u bent en wat u doet. Dit maakt uw website persoonlijk en dus aantrekkelijk.

4. Gebruik de camera van uw smartphone

impressiewinkelEén van de grote voordelen van Visual Social Media is dat het plaatsen van foto's en video's geen hoge kosten met zich mee hoeven te brengen. De camera op uw eigen telefoon is waarschijnlijk zo geavanceerd dat u met dit apparaat prima foto's en video's kunt maken en die u kunt gebruiken in uw visuele marketingstrategie. Gebruik filters op bijvoorbeeld Instagram om net een persoonlijk tintje aan de foto's te geven. Of vraag klanten middels een leuke Facebook-actie om foto's te posten van uw bedrijf op de Facebook pagina. Dit zorgt voor extra interactie met uw klanten, en levert ook nog eens nieuw materiaal op! In het begin is het lastig in te schatten wat leuke foto's zijn om te delen via uw pagina's. Ter inspiratie kunt u eens een kijkje nemen op de volgende Instagrampagina': Restaurant De Schat te Nijmegen en de Hema. Zij posten foto's die een indruk geven van hun producten en de dagelijkse zaken die zich in het bedrijf afspelen.

5. Gebruik Infographics

Of dit nu de eerste keer is dat u van infographics gehoord heeft of niet, maak er gebruik van; presenteer uw bedrijfscijfers of andere cijfermatige informatie op deze leuke en eenvoudige manier. Wanneer u uw doelgroep meer betrekt bij de voortgang van uw bedrijf zullen (potentiële) klanten zich meer verbonden voelen met uw bedrijf. De website Visual.ly is een handige tool om zelf mooie infographics te maken.

6. Plaats een visuele inhoud bij uw bedrijfsvermelding

Wanneer u uw bedrijf vindbaar wilt maken via Telefoonboek.nl kunt u bij Places een account aanmaken en uw bedrijfsgegevens toevoegen. Wanneer u kiest voor een uitgebreide bedrijfsvermelding om uw vindbaarheid te vergroten, kunt u foto's' en video's toevoegen. Deze worden weergegeven bij uw bedrijfsvermelding. Dit komt sterk en professioneel over, en degene die u zoekt krijgt direct een beeld van wie u bent en wat u doet. De kans is groot dat deze potentiële klant u dan sneller benadert dan wanneer u alleen uw adresgegevens weergeeft. Genoeg redenen om te beginnen met het gebruik van visuele marketing naast uw gebruikelijke verbale posts. Het is niet eenvoudig, maar al doende leert men. Gebruik uw camera, probeer eens wat, en met behulp van bovenstaande tips moet het zeker lukken!

Reacties



Even geduld alstublieft...