Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Goed management, wat is dat eigenlijk?



Goed management, wat is dat eigenlijk?

Er wordt door personeel vaak gesproken over goed of slecht management. Maar wanneer weet je als werknemer of manager dat er sprake is van goed management? En is hier een eenduidig oordeel over te geven? Places Nieuws onderzocht het en keek naar een aantal kenmerken die vaak als belangrijk worden beschouwd voor een goed management.

Management

Onder het management wordt vaak het managementteam (MT) van een bedrijf verstaan. Dit team bestaat meestal uit een aantal leidinggevenden van verschillende afdelingen en disciplines. Gezamenlijk heeft het managementteam de verantwoordelijkheid voor het beleid van het bedrijf. Maar welke kenmerken zorgen ervoor dat een management als goed wordt beschouwd. Aangezien dit nogal abstract is, is het wellicht goed om te kijken naar kenmerken van succesvolle managementteams.

Kenmerken succesvol managementteam

Hoewel er niet één duidelijke omschrijving is van een succesvol managementteam zijn, lijken er wel een aantal kenmerken te zijn die bijdragen aan het succes van een dergelijk team.

Concrete doelen

Zonder concrete en duidelijke doelen zal een managementteam niet veel kans van slagen hebben. Pas wanneer er sprake is van een of meerdere doelen die het MT wilt behalen, zal kan hier naar gehandeld worden. Het is daarom belangrijk dat deze doelen, vaak op langere termijn, op een objectieve en concrete manier worden vastgesteld en beschreven. Wanneer iedereen op de hoogte is van deze doelen en hier een overeenstemming over is, zullen alle teamleden zich hiervoor inzetten en zal dit het succes ten goede komen.

Rolverdeling

Niet alleen het stellen van duidelijke doelen draagt bij aan het succes van een MT, maar ook een goede rolverdeling lijkt essentieel. Een duidelijke rolverdeling zorgt er namelijk voor dat er effectief en efficiënt wordt gehandeld, aangezien iedereen zich bewust is van zijn rol en verantwoordelijkheden. Zo heeft Belbin negen teamrollen ontwikkeld die elkaar aanvullen of versterken en nodig zijn om prestaties te behalen. Deze rollen kunnen gebruikt worden bij het vormgeven van het MT. Onderstaand zijn de verschillende rollen benoemd:

1.De Bedrijfsman

Taken omtrent organiseren en omzetten van ideeën naar concrete werkzaamheden

2.De Brononderzoeker

Taken omtrent zoeken naar nieuwe ideeën, ontwikkelingen en contacten

3.De Plant

Taken omtrent zoeken naar oplossingen en opdoen van inspiratie

4.De Monitor

Taken omtrent analyseren en evalueren van problemen en oplossingen

5.De Vormer

Taken omtrent aansturen, richting geven en doelen aanscherpen

6.De Voorzitter

Taak om gehele proces aan te sturen en controle te behouden

7.De Zorgdrager

Taken omtrent voorbereiding en ervoor zorgen dat plan nageleefd wordt

8.De groepswerker

Taken omtrent bevorderen van evenwicht en harmonie binnen team. Focus op communicatie

9.De specialist

Taken omtrent inhoud van doelstellingen en teamleden voorzien van kennis

Communicatie is key

Naast het stellen van concrete doelen en het gebruik van een duidelijke rolverdeling, is de wijze van communicatie essentieel. In een team wordt samengewerkt en het is daarbij van groot belang dat alle leden goed met elkaar communiceren en zaken bespreken indien nodig. Het is daarom aan te raden om vaste overlegmomenten in te plannen. Daarnaast is belangrijk dat er een "open" sfeer wordt gecreëerd waarbij men niet bang is om te vertellen wat hij of zij denkt. Om dit te realiseren is een professionele en respectvolle houding naar collega"s noodzakelijk.

Succesvol aan de slag

Hoewel er natuurlijk meerdere factoren meespelen die kunnen bijdragen aan het succes van een Managementteam, is het belangrijk dat bovenstaande punten in acht worden genomen. Deze punten lijken namelijk de basis te vormen voor een goede start en kunnen bij gebrek juist een negatieve impact hebben. Want uiteindelijk geldt nog altijd dat het geheel groter is dan de som der delen!

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties