Places logo
Menu

SEO: wat is het en waar moet ik op letten?

SEO: wat is het en waar moet ik op letten?

Als ondernemer heb je vast wel eens gehoord van SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie. Misschien heb je al een website, maar lukt het niet om hier steeds meer bezoekers naartoe te krijgen. Wil je weten hoe jou dit wel lukt? We vertellen het je in dit artikel.

Wat is SEO nou eigenlijk?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Hiertoe behoren alle werkzaamheden die uitgevoerd worden om ervoor te zorgen dat de website hoger in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google komt te staan. SEO is dus ontzettend belangrijk om goed gevonden te worden.

SEO bestaat uit drie onderdelen, namelijk content, autoriteit en techniek. We zullen ieder onderdeel behandelen, zodat jij na het lezen van dit artikel precies weet waar je op moet letten.

SEO content

De belangen van de bezoeker zijn prioriteit voor Google, en daarom is het ontzettend belangrijk dat jouw content het antwoord is op de vraag van de bezoeker. Je moet dus de juiste content creëren. Doe een zoekwoorden onderzoek via bijvoorbeeld Google Adwords en kom erachter op welke termen jouw klanten zoeken. Door deze zoekwoorden te verwerken in de content op je website, kom jij hoger in de zoekresultaten te staan.

Verwerk de zoekwoorden in de volgende onderdelen:

  • Titel: verwerk het zoekwoord in de titel, het liefst vooraan. Zorg ervoor dat je titel tussen de 30 en 60 karakters bevat.
  • H1 en H2 headings: H1 is de eerste kop van de pagina. Per pagina mag er maar één H1 gebruikt worden. H2 headings zijn de subkoppen.
  • Body: dit is de tekst van de pagina. Probeer het zoekwoord 2 tot 3 keer per 500 woorden voor te laten komen. Zeker niet meer dan dat.
  • Afbeeldingen: zorg ervoor dat je het zoekwoord vermeld in de alt tekst en de bestandsnaam van de afbeelding.
  • Interne links: voeg links naar andere pagina's binnen jouw website toe.
  • Meta description: de meta description is de omschrijving van de inhoud van de pagina. Dit is het stukje tekst dat onder de titel staat in de zoekresultaten. De meta description zorgt er niet voor dat jij hoger in de resultaten komt te staan, maar heeft wel invloed op hoe vaak er op jouw link wordt geklikt. Als het zoekwoord hierin vermeld staat, zien bezoekers het als relevante content.

SEO autoriteit

Je creëert autoriteit door ervoor te zorgen dat externe websites naar jouw website linken. Dit worden backlinks genoemd. De SEO autoriteit geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar Google jouw website vindt.

De autoriteit van de backlinks wordt bepaald aan de hand van:

  • De autoriteit van de website die naar jouw website linkt
  • De hoeveelheid links op de pagina waarop de backlink staat
  • De relevantie van de backlink

De backlinks die jouw website ontvangt moeten kwalitatief, betrouwbaar en relevant zijn. Wanneer dit niet het geval is, kan het zelfs de SEO autoriteit van jouw website verlagen.

Technische SEO

Dit is het verbeteren van de technische aspecten van jouw website. Hierbij moet je met de volgende onderdelen rekening houden:

1. De laadsnelheid van de website
Bezoekers raken gefrustreerd als een webpagina niet snel wordt geladen. En aangezien Google de bezoeker een optimale ervaring wil bieden, komen webpagina's die snel laden hoger in de zoekresultaten.

2. De website bevat geen 404-pagina's
Ook hier gaat het weer om de optimale ervaring voor de bezoeker. Door ervoor te zorgen dat jouw website geen dode links bevat, kom je hoger in de zoekresultaten.

3. De website is veilig
Het is belangrijk om je website te beveiligen. Dit doe je door een https verbinding toe te voegen. Hierdoor worden de wachtwoorden en andere belangrijke gegevens van je bezoekers beschermd.

4. De leesbaarheid van de website
Google moet jouw website kunnen lezen om deze te kunnen indexeren en dus in de zoekresultaten te tonen. Dit doet Google via een zogenaamde crawler. Zorg er dus voor dat jij achter de schermen hebt aangevinkt dat Google jouw website mag crawlen.

5. Vermijd duplicate content
Je spreekt van duplicate content als dezelfde content op twee of meerdere pagina's staat. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen interne en externe duplicate content. Bij interne vind je dezelfde content op dezelfde website en bij externe staat dezelfde content op verschillende websites. Hierdoor komt jouw website lager in de zoekresultaten te staan.

We begrijpen dat SEO niet zomaar gedaan is, er gaat natuurlijk veel tijd in zitten. Tijd die jij wellicht niet zomaar hebt. Toch is SEO ontzettend belangrijk om meer bezoekers te krijgen en dus om meer omzet te kunnen draaien. Wij van Places.nl helpen je graag. Klik hier om te kijken welke diensten wij aanbieden en doe gelijk de gratis SEO check om te kijken hoe jouw website ervoor staat.

Ook interessant

Gratis adviesgesprek?We bellen je terug!

Wil jij een gratis adviesgesprek met een van onze online adviseurs op een door jou gekozen tijdstip? Vul dan je telefoonnummer in en wij nemen vrijblijvend contact met je op!

callme callme
Kies datum/tijd



Je wordt momenteel gebeld op:


Toets 1 om in verbinding te komen met ons.
Wij hopen je goed van dienst te zijn! Bedankt voor je aanvraag
Je wordt rond gebeld op:

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!