Menu

Het belang van lokale vindbaarheid voor uw MKB

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Klant & Doelgroep

Het belang van lokale vindbaarheid voor uw MKB

Het belang van lokale vindbaarheid voor uw MKB

Voor u als ondernemer is het belangrijk om gevonden te worden door uw klanten. Vooral voor MKB'ers is lokale vindbaarheid belangrijk, aangezien het merendeel van het klantenbestand uit de regio komt. Denk bijvoorbeeld aan een kapper, taxibedrijf of de plaatselijke boekenwinkel. Ziet u het belang van lokale vindbaarheid ook in en wilt u weten hoe deze kunt optimaliseren? Hieronder vindt u een aantal handvaten die u hiermee kunnen helpen.

Groei aantal lokale zoekopdrachten

Lokale online vindbaarheid wordt steeds belangrijker. Dankzij technologische ontwikkelingen en het groeiend aantal mensen met een smartphone, zijn steeds meer zoekopdrachten via Google lokaal georiënteerd. Waarom zou iemand naar een landelijk bedrijf op zoek gaan als er ook in de regio gezocht kan worden waar iemand zich op dat moment in bevindt? Lokale zoekopdrachten leveren meer bezoekers op die ook echt de intentie hebben gebruik te maken van uw diensten. Potentiële klanten dus. Meer dan 40% van de mensen die een lokale zoekopdracht uitvoert bezoekt ook daadwerkelijk die winkel, en meer dan 20% doet een aankoop. Zorg dus dat lokale klanten u ook kunnen vinden!

Online lokaal vindbaarlokalevindbaarheid

Veel MKB'ers proberen lokaal klanten te bereiken via offline middelen. Hiermee worden flyers, advertenties in kranten en posters bedoeld in de hoop nieuwe klanten te bereiken en mond-tot-mond reclame te genereren. Dit kost vaak veel geld en moeite, terwijl veel mensen lokaal ook online te bereiken zijn. De laatste jaren richt bijvoorbeeld Google zich steeds meer op lokale vindbaarheid. Een goed voorbeeld hiervan is Google Places. Als u een bedrijf zoekt op Google is op veel mobiele apparaten uw locatie al bekend. Hiermee vindt Google, afhankelijk van uw zoekopdracht, automatisch de ondernemers die lokaal bereikbaar zijn. Veel grote organisaties helpen MKB'ers om de beoogde lokale markt online te bereiken. Denk hierbij aan organisaties als Google, mobiele apps, Telefoonboek.nl, maar ook social media als Facebook.

Zoekmachineoptimalisatie

Als iemand een lekke band krijgt, of plotseling op zoek is naar een restaurant in een bepaalde woonplaats zoekt diegene vaak op zijn telefoon via Google. Google sorteert dan relevante bedrijven die lokaal te bereiken zijn voor die persoon. Het is dus belangrijk dat in dit geval uw fietshandel bovenaan in de zoekresultaten komt. Des te groter de kans dat de klant terechtkomt bij uw bedrijf. U kunt als ondernemer via verschillende bedrijven zoals Telefoonboek.nl online gevonden worden op de lokale markt. Deze bedrijven zijn gespecialiseerd in zoekmachineoptimalisatie, waardoor u hoger kunt scoren in de zoekmachines. Met het instellen van zoekwoorden die belangrijk zijn voor uw bedrijf, vinden klanten u op de manier zoals u dat wilt. Heeft u een klusbedrijf? Klanten dan waarschijnlijk op de woorden klussen, klusbedrijf, verbouwing of reparatie. Door middel van het instellen van een advertentie in combinatie met zoekwoorden kunt u ervoor zorgen dat u bovenaan de zoekresultaten staat en klanten u lokaal nog beter kunnen vinden.

Uw eigen website

Klanten typen bij Google woorden in naar waar ze op zoek zijn. Bijvoorbeeld 'kapper Nijmegen'. Als u uw website optimaliseert naar de zoekwoorden waarop u gevonden wil worden, bent u beter vindbaar via Google. Daarnaast kunt u ook webpagina's met uw locaties of vestigingen maken, zodat Google deze kan vinden. Zorg ervoor dat de naam, adres en woonplaats van uw bedrijf op zoveel mogelijk pagina's van uw website te vinden is. Door het aanmaken van een Google Places account zorgt u ervoor dat deze informatie daarna ook weer bij Google terechtkomt. Hiermee kunt u ook Google Places koppelen aan uw website, zodat klanten gelijk op het juiste adres belanden.

googleplaces

Naast de inhoud van uw website, kunt u ook kijken naar waar uw website allemaal te vinden is. Hoe meer links er naar uw website te vinden zijn, hoe beter u vindbaar bent. Denk hierbij aan zakenrelaties die een link naar uw website plaatsen op hun eigen website. Daarnaast kunt u ook gebruik maken van diensten zoals Telefoonboek.nl en Openingstijden.com om uw eigen website nog zichtbaarder te maken. Het verkrijgen van meer links naar uw website wordt linkbuilding genoemd. Wilt u meer weten over linkbuilding?

Facebook

Niet alleen via uw eigen website, maar ook via Facebook kunt u veel lokaal bereiken. Zorg ervoor dat het voor de lokale markt relevant is om uw Facebook pagina te liken. Denk hierbij aan een like- en win actie, of het verbinden van lokaal nieuws aan uw onderneming. Creëer interactie met uw beoogde publiek en maak van uw onderneming lokaal een succes. Via Facebook en ook Twitter kunt u niet alleen zelf op zoek gaan naar klanten, maar ook uw concurrentie in de gaten houden. Probeer te analyseren waarom de ene concurrent het goed doet bij klanten, maar andere concurrenten minder bereiken via sociale media. Hier kunt u veel van leren over wat wel of juist niet te doen.

Lokale vindbaarheid & Telefoonboek.nl

Telefoonboek.nl is gespecialiseerd in het helpen van bedrijven om online goed vindbaar te zijn. Omdat Telefoonboek.nl bij veel zoektermen hoog in de zoekresultaten scoort, wordt er vaak op de link naar Telefoonboek.nl geklikt. Zorg er daarom voor dat al uw bedrijfsgegevens op Telefoonboek.nl juist en compleet zijn. U kunt uw gegevens toevoegen of aanpassen door het aanmaken van een account op Places.nl. Hier kunt u uw gegevens op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com zelf beheren. Telefoonboek.nl biedt ook mogelijkheden om extra op te vallen op een aantal zoekwoorden en plaatsen. Het uitbreiden van uw zoekwoorden- en plaatsen vergroot uw kans om gevonden te worden door nieuwe klanten. Telefoonboek.nl biedt voor iedere soort onderneming, klein of groot, verschillende mogelijkheden aan.

Reacties



Even geduld alstublieft...