Menu

Concurrentieanalyse: ontdek andere spelers in het veld!

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Strategie

Concurrentieanalyse: ontdek andere spelers in het veld!

Concurrentieanalyse: ontdek andere spelers in het veld!

De concurrent. Een lastig begrip. Want wat maakt iemand een concurrent? Het is moeilijk om rekening te houden met competitie als u niet weet uit welke hoek deze komt. Onderzoekers zijn daarom al jaren bezig met het ontwikkelen van allerlei modellen om concurrenten in kaart te brengen en te analyseren. Deze modellen, ook wel concurrentieanalyses genoemd, kunnen u helpen om inzicht te krijgen in de strategieën van andere bedrijven in de branche. Places.nl heeft een aantal modellen geselecteerd en verwerkt in een handig stappenplan. Zo krijgt u snel inzicht in de andere spelers in het veld, zonder de hulp van een onderzoeksbureau!

Stap 1. Bepaal de koers van uw bedrijf

Hoe meer informatie u heeft over uw concurrenten, hoe beter u weet wat u moet doen om uw bedrijf te onderscheiden van de rest. Informatie is vaak snel te vinden, bijvoorbeeld op websites en in de media. Moeilijker wordt het als u uit al deze informatie moet kiezen wat bruikbaar is voor uw bedrijf en wat niet. Een concurrentieanalyse kan de oplossing bieden. Het helpt u bij het ordenen van informatie over uw competitie. Voordat u begint met het analyseren van uw concurrenten, is uw eigen bedrijf aan de beurt. Als u duidelijk voor ogen hebt wat uw bedrijf precies inhoudt en welke koers het vaart, is het zoeken naar concurrenten een stuk makkelijker. Zet daarom op papier wat de doelstellingen van uw bedrijf zijn, en hoe u deze wilt realiseren. Wat houdt uw merk precies in? Wie is uw doelgroep? Wat maakt uw bedrijf bijzonder? Een kort vooronderzoek onder uw klanten kan hierbij helpen. Laat hen bijvoorbeeld een enquête invullen, waarin u hen vraagt aan te geven hoe zij over uw bedrijf denken. Pas als u een duidelijk beeld heeft van uw eigen onderneming, kunt deze vergelijken met andere!

Stap 2. Identificeer uw concurrenten

U weet nu waar uw bedrijf staat. De volgende stap is het identificeren van uw concurrenten. Google is een handig middel om u daarbij te helpen. Bedenk een aantal zoektermen waarop u zelf graag gevonden wilt worden in online zoekmachines. Als u een autogarage in Utrecht heeft, gebruik dan bijvoorbeeld de zoektermen 'autogarage Utrecht', 'autoreparatie Utrecht' en 'tweedehands auto's Utrecht'. Het toevoegen van de plaatsnaam is belangrijk, omdat u daarmee de groep van concurrenten al wat kleiner maakt. Werkt u op landelijk niveau? Vervang de plaatsnaam dan door 'Nederland' of laat de plaatsnaam weg. Kijk vervolgens naar de eerste resultatenpagina die Google weergeeft. Afhankelijk van de omvang van uw onderzoek kunt u dit uitbreiden naar de eerste twee pagina's. Deel de bedrijven die naar boven komen in deze resultaten in twee groepen: directe en indirecte concurrenten. Het verschil tussen directe en indirecte concurrenten zit hem in de diensten of producten die het bedrijf aanbiedt. Zo is een andere autogarage in Utrecht een directe concurrent. Het bedrijf levert dezelfde diensten en richt zich op dezelfde doelgroep. Een indirecte concurrent biedt niet dezelfde diensten, maar kan wel (deels) als vervanging dienen voor uw bedrijf. Zo kan een benzinepomp een extra dienst aanbieden in de vorm van autoreparatie. Hoewel deze benzinepomp dus geen directe concurrent is, vervult hij -deels- dezelfde behoeftes van uw doelgroep. Daarmee is hij een partij om rekening mee te houden.

concurrentie

Stap 3. Selecteer 3 tot 5 grote concurrenten

U heeft nu een lijst van uw directe en indirecte concurrenten. Kies hier vervolgens 3 tot 5 bedrijven die naar uw eigen mening interessant kunnen zijn voor uw analyse. Dit verschilt per onderneming. Zo zal een lokale bakker vooral geïnteresseerd zijn in bakkers bij hem in de buurt, terwijl een grotere organisatie zoals een verzekeraar eerder kijkt naar andere Nederlandse verzekeraars die dezelfde verzekeringen aanbieden. Meer dan 5 bedrijven tegelijk analyseren is erg onoverzichtelijk, omdat u elke concurrent apart gaat bekijken aan de hand van een aantal punten. Als u de eerste 3 tot 5 concurrenten behandeld heeft, kunt u er natuurlijk altijd voor kiezen om de analyse nog een keer uit te voeren voor 3 tot 5 andere bedrijven.

4. Verzamel informatie

De concurrenten die u heeft geselecteerd, zijn de bedrijven waar u zich mee gaat vergelijken. Dit heet ook wel benchmarken. U gaat hiervoor op zoek naar relevante informatie over deze bedrijven. Bestudeer de website, lees persberichten en krantenartikelen en bekijk reclames die over het bedrijf gaan. Op deze manier vindt u naast praktische informatie, zoals productspecificaties ook, veel verborgen informatie. Let op de manier waarop het bedrijf zich neerzet, en welke strategieën er gebruikt worden om klanten te trekken. Kijk wel uit voor spionage: een werknemer eropuit sturen om informatie in te winnen bij de concurrent is strafbaar en vooral onethisch. Zolang u alleen informatie gebruikt die voor iedereen toegankelijk is, overtreedt u geen wetten.

5. Categoriseer de informatie

U heeft nu informatie over 3 tot 5 belangrijke concurrenten. De volgende stap is het structureren van deze informatie. In het bedrijfsleven wordt hier vaak het vierhoeken-model van Porter voor gebruikt. Met dit model analyseert u de concurrenten aan de hand van 4 'hoeken', of punten:

1. Missie en doelen

2. Strategie

3. Assumpties

4. Sterke en zwakke punten

Voor elke concurrent voert u deze analyse apart uit. Het resultaat is een beknopte samenvatting per concurrent.

Missie en doelen

Beschrijf de doelstellingen van de concurrent: wat wil het bedrijf bereiken? Wat vindt het bedrijf belangrijk? Deze informatie is vaak te vinden op de website. Veel bedrijven besteden zelfs een hele webpagina aan hun 'missie'. Ook als deze ontbreekt, is een missie makkelijk te achterhalen. Kijk bijvoorbeeld naar de slogan, of naar de beloftes die het bedrijf doet in reclames.

Strategie

Een strategie is de manier waarop een bedrijf zijn doelstellingen probeert te halen. Richt het bedrijf zich op een jonge doelgroep, of juist op alle leeftijdscategorieën? Van welke media maakt het gebruik? Welke prijzen/tarieven worden gehanteerd? De antwoorden op deze vragen vormen samen de bedrijfsstrategie.

Assumpties

De assumpties die een bedrijf heeft over zichzelf en de branche bepalen voor een groot deel zijn strategie. Een assumptie is de manier waarop een persoon of een bedrijf aankijkt tegen bepaalde dingen. Mensen hebben assumpties over zichzelf: 'ik ben een spontaan persoon', of over anderen: 'mijn collega weet veel minder dan ik'. Bij bedrijven werkt het net zo. Bedrijven hebben assumpties over zichzelf: 'wij zijn een vooruitstrevende organisatie', over andere bedrijven: 'mijn concurrent gaat niet met de tijd mee', of over een hele branche: 'er valt veel winst te behalen in onze branche'. Assumpties zeggen dus veel over de manier waarop een bedrijf naar zichzelf en de wereld kijkt. Deze kijk bepaalt voor een groot deel de bedrijfsstrategie, en is dus belangrijk voor uw concurrentieanalyse. Een voorbeeld: een bedrijf dat in de veronderstelling is dat het veel concurrenten heeft, zal harder zijn best doen om zich te onderscheiden dan een bedrijf dat denkt dat het weinig concurrentie heeft. Zoek daarom in de informatie die u gevonden heeft naar onderliggende assumpties. Hierdoor krijgt u meer inzicht in de keuzes die uw concurrent maakt.

Sterke en zwakke punten

Tot slot kijkt u naar de sterke en zwakke punten van uw concurrent. In welk opzicht presteert het bedrijf beter dan uw bedrijf, en op welke punten scoort u juist hoger? Is het bedrijf goed vindbaar op internet? Hoe gaat het om met social media? Reageert de concurrent snel op ontwikkelingen in de markt en in de economie? Heeft het bedrijf een goed imago? Maak voor elke concurrent een lijst met sterke en zwakke punten.

concurrentie1

Stap 6. Versterk uw eigen positie

U heeft nu inzicht in de doelstellingen, strategieën, assumpties en sterke en zwakke punten van uw belangrijkste concurrenten. Nu is het tijd om concrete stappen te gaan ondernemen. Doordat u nu veel meer weet over de andere bedrijven in de branche, bent u beter in staat om te reageren op hun acties. De sterke punten van uw concurrenten kunt u gebruiken om uw eigen bedrijf te verbeteren. Zijn uw concurrenten bijvoorbeeld erg goed online vindbaar? Verbeter dan ook uw eigen online vindbaarheid viaTelefoonboek.nl. Met een gratis vermelding op Telefoonboek.nl bent u namelijk beter vindbaar in zoekmachines. Door uw basisvermelding uit te breiden, of door een advertentie in te stellen, heeft u zelfs invloed op hoe hoog u in de zoekresultaten van Telefoonboek.nl staat. Zo blijft u uw concurrenten voor! Naast de sterke punten zijn ook hun zwakke punten zeer bruikbaar. Als een concurrent bijvoorbeeld weinig doet met social media, kunt u het social media-gebruik van uw bedrijf verbeteren. Zo onderscheidt u zich van uw concurrent én komt u dichter bij uw klanten.

Lees in dit artikel hoe u de inzet van social media van uw bedrijf kunt vergelijken met dat van andere bedrijven. Bovenstaande concurrentieanalyse kunt u zo vaak herhalen als u wilt. Hoe vaker, hoe completer de analyse! Het uitvoeren van het stappenplan kost relatief weinig tijd, en u bespaart de kosten van een duur onderzoeksbureau. Het grote voordeel van deze manier van analyseren is dat het u een totaalbeeld geeft van uw concurrenten. U identificeert uw concurrenten niet alleen; u analyseert ze ook grondig aan de hand van meerdere punten. Zo krijgt u inzicht in de werkwijze van andere bedrijven in de branche, en gebruikt u zowel de sterke als de zwakke punten om uw bedrijf te optimaliseren.

Wil u meer informatie over hoe Telefoonboek.nl u kan helpen met het verbeteren van uw positie tegenover uw concurrenten? Lees dan meer over het vergroten van uw online vindbaarheid met Telefoonboek.nl of neem dan vrijblijvend contact op via 024-3555299.

Reacties



Even geduld alstublieft...