Places logo
Menu

Location Based Marketing: wat is het precies en hoe zet u het in als ondernemer?

Location Based Marketing: wat is het precies en hoe zet u het in als ondernemer?

Nederlanders gebruiken hun mobiele telefoon gemiddeld 90 tot 160 minuten per dag, wat neerkomt op 23 dagen per jaar. Verrassend is dit niet, aangezien de mobiele telefoon tegenwoordig niet meer weg te denken is en overal mee naartoe wordt genomen. Echter, het inzien van locatiegegevens is een ontwikkeling die in de laatste paar jaar is opgekomen. Locatiegegevens zijn toegankelijker geworden en tegenwoordig kunnen producenten van apps deze gegevens gebruiken om consumenten te traceren (mits zij hier toestemming voor hebben gegeven). Marketeers speelden hier slim op in en introduceerden Location Based Marketing (LBM).

Wat is het?

Zoals de naam al zegt is LBM gebaseerd op de fysieke locatie van een individu. Doordat een gebruiker een app toestemming geeft tot zijn locatie, kan een bedrijf gerichter en relevanter adverteren. Zo krijgt de gebruiker bijvoorbeeld een melding met verschillende aanbiedingen en acties als zij een bepaald bedrijf passeren. Naast het onder de aandacht brengen van acties kan een app natuurlijk ook inzicht geven in welke bedrijven of restaurants er op dat moment in de buurt zijn van de gebruiker.

Hoe werkt het?

Het inzetten van LBM kan op verschillende manieren. Hieronder worden de bekendste manieren toegelicht.

iBeacons technologie

Deze technologie werd in 2013 geïntroduceerd door Apple. iBeacons zijn kleine apparaten die Bluetooth-signalen van een telefoon opvangen en op deze manier kunnen bepalen waar iemand zich bevindt. Dit maakt het mogelijk om op elk moment relevante informatie te versturen zoals aanbiedingen of een routebeschrijving, mits de bedrijfsgerelateerde app gedownload is op de smartphone. Dit is ook meteen het grootste nadeel van deze technologie, de app van uw bedrijf moet namelijk wel interessant en relevant genoeg worden gevonden door consumenten om te downloaden. Dit hoeft niet in alle gevallen problematisch te zijn, veel gebruikers zullen bijvoorbeeld aangeven dat ze de Schiphol-app relevant vinden. Echter, dit gevoel zullen minder consumenten hebben over een app van de plaatselijke drogist. Kleine bedrijven die gebruik willen maken van deze technologie, maar waar consumenten minder geneigd zijn om een app te downloaden, kunnen een samenwerking met een app zoals Scoupy aangaan. Scoupy toont kortingsacties (gebaseerd op locatie) aan gebruikers in verschillende categorieën.

Geofencing

Deze technologie gebruiken bedrijven om een gebied af te zetten, en vervolgens kan worden ingesteld dat de gebruiker een melding krijgt als deze het gebied betreedt of verlaat. De grootte van dit gebied kan variëren van één winkel tot een hele stad. Geofencing maakt, in tegenstelling tot iBeacons, geen gebruik van een Bluetooth-verbinding om de locatie van gebruikers te traceren, maar van WiFi-netwerken en GPS signalen.

Hoe zet u het in?

Navigatie

Door het verzamelen van locatiegegevens kan de app route-informatie geven aan gebruikers. Dit is vooral handig in winkels of op plekken waar mensen gemakkelijk verdwalen. Een voorbeeld van een bedrijf die iBeacons inzet met dit doel is Schiphol. De app kan door middel van de locatie van gebruikers ze gemakkelijk naar hun gate begeleiden. Dit zorgt voor een verbeterde klantervaring.

Delen van informatie

De technologie kan ook worden gebruikt om informatie te delen met gebruikers. Dit kan variëren van aanbiedingen tot meer algemene informatie over een product. Het Glow Festival in Eindhoven maakte hier gebruik van door gebruikers meer informatie te geven over de kunstenaar en het kunstwerk waar ze zich het dichtst bij bevonden. Ook kan gevraagd worden aan consumenten om feedback te geven op hun ervaring wanneer ze de winkel of het evenement verlaten. Aan de hand van de gegeven feedback kan een bedrijf zien waar de verbeterpunten liggen.

Analyse

Tot slot kunnen locatiegegevens van klanten een bedrijf inzicht geven in het winkelgedrag. Zo kan precies worden gezien wat voor route zij in een winkel lopen, op welke plekken ze de meeste tijd doorbrengen en hoe vaak ze een winkel bezoeken. Bedrijven spelen hierop in met speciale aanbiedingen voor vaste klanten.

Locatie delen op social media

Een van de meest voor de hand liggende vormen van LBM is het "inchecken" op sociale media zoals Facebook of Instagram. Doordat uw klanten met hun vrienden delen dat zij bij uw bedrijf zijn, wordt het bereik vergroot. Echter, dit wordt in de praktijk niet heel vaak gedaan. Het aanmoedigen van inchecken op sociale media wordt in de praktijk vaak gedaan door restaurants, door klanten eerst in te laten checken via Facebook voor ze de WiFi kunnen gebruiken.

Hoe online vindbaar is uw bedrijf? Ontdek het gratis via de zichtbaarheidscheck.

Foto: Bigstock

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!