Menu

Uw eigen webshop in tien stappen



Uw eigen webshop in tien stappen

Wilt u een eigen winkel beginnen? Tegenwoordig hoeft u zich niet meer alleen te richten op een fysieke winkel. Een webshop of een combinatie van beide behoort ook tot de mogelijkheden. Maar het opzetten van een webshop vraagt ook de nodige voorbereiding. In deze blog legt Places.nl u uit hoe u in tien stappen uw eigen webshop opzet.

Stap 1: Schrijf een ondernemingsplan

Wilt u van uw webwinkel een succes maken? Dan is het schrijven van een ondernemingsplan een vereiste bij het opzetten van uw webshop. Hiermee laat u zien welke producten u wilt gaan verkopen, waarom dit een goed idee is en binnen welke termijn u denkt winst te gaan maken. Ook is het belangrijk om de markt te onderzoeken, is er wel behoefte aan een nieuwe webshop met de producten die u wilt gaan verkopen? Door marktonderzoek te doen wordt er onder meer duidelijk naar welke producten vraag is.

Stap 2: Kies de juiste bedrijfsnaam

Het bedenken van een goede bedrijfsnaam kan lastig zijn. Misschien heeft u een leuke bedrijfsnaam verzonnen, maar is deze niet meer beschikbaar? Het is belangrijk om een goede bedrijfsnaam te verzinnen; zowel de naam en het logo moeten voor herkenning zorgen bij klanten. Hoewel ondernemers vrij zijn een naam te kiezen, zijn er aan het vastleggen van een naam wel enkele voorwaarden verbonden. Als vuistregel geldt dat uw bedrijfsnaam duidelijk, aantrekkelijk en gemakkelijk te onthouden moet zijn.

Stap 3: Bouw de website

U kunt op verschillende manieren een website bouwen. Er zijn genoeg programma"s om een website mee te maken. Vergroot u graag de online vindbaarheid van uw bedrijf? Dan is een Places Website geschikt voor u.

Indien u een beperkte kennis van websites heeft, kunt u er ook voor kiezen om een professioneel bureau in te schakelen voor het opzetten van uw webwinkel. Dit kost u meer geld dan als u het zelf zou doen, maar zorgt wel voor minder zorgen en u kunt zich focussen op de rest van de webshop.

Stap 4: Bepaal uw betaalmethoden

Als webshopeigenaar moet u er ook voor zorgen dat er verschillende betaalmethoden zijn. Zodoende kan de klant zelf kiezen uit diverse betaalmethoden. De populairste betaalmethoden zijn iDEAL, PayPal, betaling via creditcard, PayDutch, Paysafecard en Notabox.

Stap 5: Verzorg de hosting

Met het bouwen van een goede website bent u er nog niet. De volgende stap is het online zetten van de website, zodat hij bereikbaar is voor de klant. De meeste mensen besteden dit uit aan een hostingprovider. Wanneer u besluit de hosting voor eigen rekening te nemen, is het van belang dat u voldoende capaciteit beschikt om alle bezoekers aan te kunnen.

Stap 6: Presenteer aantrekkelijke content

Iedere website bestaat uit tekst en beeld, oftewel content. Gebruiksvriendelijkheid is een belangrijk aspect. U moet natuurlijk voorkomen dat potentiële klanten hun producten bij een concurrent gaan kopen.

Een eenvoudig ogende webshop waar alles gemakkelijk te vinden is wordt meer gewaardeerd dan een trendy webshop die steeds vastloopt. Mensen kiezen voor een webshop die snel is en waar zee gemakkelijk kunnen bestellen.

Stap 7: Hanteer de juiste prijs

Het bepalen van de juiste prijsstrategie is een lastig aspect, vooral op internet waar de concurrentie groot is. Om uzelf te onderscheiden van de andere webshops is het kiezen van een juiste prijs-kwaliteitsverhouding van groot belang.

Stap 8: Houd u aan de regels

Om online producten te verkopen moet u aan belangrijke voorwaarden voldoen. Het bestelproces moet aan alle regels voldoen. Ook moet er te allen tijde een orderbevestiging gestuurd worden en mogen er voor de klant geen onduidelijkheden bestaan over de vervolgprocedure. Zorg er ook voor dat klanten in het geval van vragen gemakkelijk met uw bedrijf in contact kunnen komen.

Stap 9: Handel klachten professioneel af

Hoewel u het graag vermijdt, kan er natuurlijk wel eens iets mis gaan bij het afhandelen van een bestelling, en dan krijgt u te maken met een ontevreden klant. Probeer klachten altijd op een zo goed mogelijke manier af te handelen, want in deze tijd heeft u al snel negatieve publiciteit te pakken. Kunt u wel wat tips gebruiken over hoe u omgaat met negatieve reviews? In deze blog leest u enkele handige tips!

Stap 10: Presenteer uw bedrijf

Uw webshop is online, en uw doelstelling lijkt behaald. Maar daadwerkelijk items uit uw webwinkel verkopen gaat niet vanzelf. Weten uw klanten ook waar ze terechtkunnen? Zorg ervoor dat uw webshop gemakkelijk online vindbaar is. Besteed bijvoorbeeld aandacht aan online advertenties. Wist u dat u ook gemakkelijk klantfeedback kunt verzamelen? Met Places Reviews heeft u inzicht in wat er speelt onder klanten.

Kunt u vrijblijvend advies gebruiken? Neem dan contact op met onze klantenservice op het telefoonnummer 024 â 3555 299. We helpen u graag verder!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek