Places logo
Menu

Versla uw concurrent en onderscheid uzelf van uw concurrentie!

Versla uw concurrent en onderscheid uzelf van uw concurrentie!

Als ondernemer weet u het als geen ander: u bent niet de enige speler in uw sector. Om u heen vindt u andere spelers en concurrentie ligt op de loer. Wat is precies een concurrent, en hoe gaat u om met concurrentie? Places.nl vertelt het u in deze blog.

Direct versus indirect

Bedrijven kunnen op vele manieren een concurrent voor u zijn. Het is voor u als ondernemer prettig om te weten met wie u op de concurrentiemarkt rekening moet houden. De ene concurrent is namelijk de andere niet.

De directe concurrent - Dit zijn bedrijven die gelijkwaardige producten of diensten aanbieden. Heeft u een outdoorzaak? Dan is een andere grote kampeer- en outdoorzaak in een naastgelegen stad of dorp uw directe concurrent.

De indirecte concurrent - Dit zijn bedrijven die een alternatief aanbieden dat lijkt op uw product of dienst. Deze bedrijven kunnen als vervanging dienen voor uw bedrijf. Een warenhuis in de buurt die een kleine afdeling met outdoor kleding heeft is geen directe concurrent, maar vervult wel deels dezelfde behoeftes van uw doelgroep. Dat maakt hem een indirecte concurrent en daarmee een partij om rekening mee te houden.

Zo verslaat u uw concurrentie

Concurrentie neemt in vrijwel alle markten toe. Daarnaast worden ook veel producten of diensten gekopieerd of komen ze gewoon veel overeen. Ondernemers moeten zich daarom tegenwoordig snel bewijzen en kijken hierdoor met name naar het prijswapen om marktaandeel veilig te stellen of te groeien. Dit kan betekenen dat er een wedstrijd op de markt ontstaat, met als gevolg dat bedrijven uit de race stappen en verliezen. Echter zijn er ook ontsnappingsroutes, kansen voor bedrijven om toch te winnen en de concurrentie te verslaan:

1. Denk out-of-the-box

Het is verstandig om ook eens een risico te nemen en in te haken op actualiteiten. Ontdek wat uw concurrenten allemaal doen en probeer daar juist van af te wijken.

2. Richt u op een kleinere, specifiekere doelgroep

Als u met tien andere bedrijven om precies dezelfde klanten vecht, dan kunt u meer klanten binnenhalen door op een kleinere, specifiekere doelgroep te focussen. Een klein rekenvoorbeeld: als er 10 ondernemingen zijn die 1000 klanten willen binnenhalen, dan zal een bedrijf gemiddeld 100 klanten krijgen. Als u in die 1000 klanten een speciale groep klanten ontdekt met een specifieke wens, bijvoorbeeld 350 van de 1000, dan kunt u meer dan 100 klanten binnenhalen door te gaan focussen op deze 350 potentiële klanten in plaats van de volledige 1000.

3. Bedenk iets wat uw concurrenten een achterstand oplevert

Soms spreekt men van een oceaan waarin nog niemand zwemt. Wanneer uw bedrijf daar een duik in neemt kunnen er met uw vruchtbare, nieuwe ideeën een heleboel klanten aangesproken worden. Hiermee laat u uw concurrentie in ieder geval achter zich.

4. Maak minder kosten

De manieren om geld te besparen verschillen per onderneming. Minder kosten maken is natuurlijk iets waar iedere ondernemer blij van wordt. Dit is tevens één van de manieren om uw concurrentie te verslaan. Onderzoek precies waar u kosten aan maakt en wat dit voor u oplevert, zoek uit waar u op kunt besparen en tegelijkertijd wel de kwaliteit behoudt. Is er daarnaast een manier waardoor u iets zelf zou kunnen doen waar eerst een betaalde kracht mee bezig was? Of kunt u tijd efficiënter besteden, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een telefoondienst?

5. Haal meer uit uw klanten

Vaak hoeft u niet meer klanten te hebben om meer winst te kunnen maken, er zijn altijd wel slimme methodes te bedenken waarmee u meer uit uw klanten kunt halen. Hiervoor zijn verschillende tips, te beginnen met een klant iets extra"s proberen te verkopen op het moment dat ze willen betalen. Dan is de portemonnee al getrokken en is de kans groter dat ze nog iets kopen. Daarnaast is het vaak zo dat wanneer u op een betrouwbare manier uw producten of diensten aanbiedt en verkoopt, klanten vertrouwen in u en uw onderneming krijgen en zo sneller bij u terug komen. Uiteraard moet de markt waar uw bedrijf zich in bevindt wel geschikt zijn om dit te doen.

6. Maak een SWOT-analyse van uw eigen bedrijf

In een SWOT-analyse beschrijft u vier punten, namelijk sterke en zwakke punten en kansen en bedreigingen. Het gaat om interne factoren van u als ondernemer, uw bedrijf of de product of dienst die u aanbiedt. Een voorbeeld is dat u zeer creatief bent, maar dat u het lastig vindt om ideeën te concretiseren. Een ander voorbeeld is dat uw dienst door nog 15 andere ondernemingen wordt aangeboden, maar dat uw product wel van de hoogste kwaliteit is. Bij kansen en bedreigingen gaat het erom dat u ook kijkt naar de invloeden van buitenaf, de externe factoren. Een kans kan een verandering in de markt zijn, maar een verlaging van de prijs van een concurrent kan weer een bedreiging zijn.

Een andere mogelijkheid is om een concurrentieanalyse te maken. Het doel hiervan is om een volledig beeld te creëren van de (concurrentie)markt waarin uw bedrijf zich bevindt. Met een goede concurrentieanalyse kunt u sneller inspelen op veranderingen.

Onderscheid uzelf van uw concurrentie met Places

Wilt u ook out-of-the-box denken en daarmee ontsnappen aan uw concurrenten? Maak dan gebruik van de gratis (kostenbesparende!) diensten van Places. Wilt u meer weten? Bel vrijblijvend naar onze klantenservice op 024-3555299. Wij helpen u graag verder!

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!