Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Minder dan helft drukkerijen heeft eigen website



Minder dan helft drukkerijen heeft eigen website

Het festivalseizoen is weer in volle gang. Zo komen er nog een aantal grote festivals aan zoals Solar Weekend Festival en Lowlands. Daarnaast zijn er elk weekend ook tal van kleinschalige festivals te vinden. Voornamelijk voor de kleinere festivals wordt er volop geflyerd om bezoekers aan te trekken en bekendheid te creëren. Voor deze festivals is het belangrijk om op tijd flyers en posters te bestellen. Om online te kunnen vergelijken welke drukkerij hiervoor de beste keus is, moeten drukkerijen wel een eigen website hebben. Telefoonboek.nl vroeg zich dan ook af of Nederlandse drukkerijen hierop inspelen en onderzocht het aantal werkende websites.

Onderzoek

In totaal werden 3308 drukkerijen uit de database van Telefoonboek.nl onderzocht op het bezit van een werkende website. Hierbij werden bedrijven in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' beschouwd. Uiteindelijk bleek er bij 1503 drukkerijen sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 45,4%. Dit betekent dat minder dan de helft van de Nederlandse drukkerijen online vindbaar is via een werkende website. Daarmee lijkt er voor een groot gedeelte nog ruimte voor verbetering. Wel kan het zo zijn dat deze drukkerijen online vindbaar zijn via social media pagina's of als bedrijfsvermelding.

Responsive

Naast het hebben van een werkende website, zijn de bedrijven getest op responsiveness. Een responsive design zorgt ervoor dat een website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van het apparaat dat gebruikt wordt. Zo blijft een website leesbaar en gebruiksvriendelijk, ongeacht het apparaat waarop deze getoond wordt. Daarnaast kan het hebben van een responsive design de online vindbaarheid van bedrijven vergroten en kan dit een aantal plaatsen schelen in de Google ranking. De resultaten laten zien dat drukkerijen het erg goed doen als het aankomt op responsiveness, in tegenstelling tot het percentage van werkende websites. Zo heeft 94% van het aantal drukkerijen met een werkende website ook een responsive design. Deze bedrijven lijken zich daarmee bewust te zijn van de vele voordelen die een werkende en responsive website met zich meebrengt.

Gemiste kansen

Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat drukkerijen zonder werkende website potentiële klanten en daarmee verkopen mislopen. "Zeker tijdens het festivalseizoen zullen er veel partijen zijn die flyers en posters willen afdrukken. Men gaat dan online op zoek naar drukkerijen om de prijs en kwaliteit te vergelijken. Zijn drukkerijen niet online vindbaar, dan lopen zij hoogstwaarschijnlijk en onnodig klanten mis."


Delen:



Reacties