Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Wereld Televisie Dag: 87 procent gebruikt een tweede scherm en mist advertenties



87 procent gebruikt een tweede scherm tijdens het tv-kijken.

We kijken al lang niet meer naar televisie zoals we dat vroeger deden. Veel mensen hebben tegenwoordig continu een smartphone, tablet of laptop voor handen die moeiteloos te gebruiken is. Hierdoor richten veel mensen zich tijdens het televisie kijken regelmatig op één van deze schermen. Uit onderzoek van Millward Brown blijkt dat dit tweede scherm-gebruik voornamelijk wordt benut als tijdverdrijf tijdens reclames. Contact onderhouden met vrienden via social media is de tweede meest genoemde reden. Dit is dus allemaal niet gerelateerd aan een tv-programma. In het kader van Wereld Televisie Dag dook Places in de mogelijkheden die dit tweede scherm biedt voor tv-adverteerders.

Wat doen we dan eigenlijk met ons tweede scherm?

Zoals gezegd is social media een belangrijke reden voor mensen om hun tweede scherm erbij te pakken. Uit dit vervolgonderzoek van Brown in de VS blijkt verder dat tijdens reclames in 82 procent van de gevallen de e-mail wordt gecheckt. Social media volgt met 71 procent. Tijdens tv-programma's ligt het percentage e-mail op 70 procent en social media op 64 procent. Slechts 7 procent zoekt tijdens reclameblokken na een op tv vertoonde reclame het product of merk op via het tweede scherm. Het directe effect van tv-reclames blijkt daarmee dus laag.

Adverteren via televisie steeds minder effectief

Het veelvuldig gebruik van het tweede scherm onder televisiekijkers, maakt het voor bedrijven steeds lastiger om aandacht te trekken met hun advertenties. Huidige klassieke televisiecampagnes worden daardoor minder effectief omdat het merendeel van de kijkers de reclames niet of nauwelijks meekrijgt. Hierdoor is niet alleen het directe effect van tv-reclames gering, ook het indirecte effect wordt kleiner.

Heeft het nog wel zin om te adverteren via tv?

Adverterende bedrijven vragen zich dan ook steeds vaker af of het nog wel zin heeft om te adverteren op televisie als mensen toch een smartphone of tablet gebruiken tijdens reclameblokken. Toch is hier nog altijd voldoende reden voor. Ten eerste gebruikt (nog) niet iedereen een tweede scherm tijdens televisiekijken. Daarnaast houdt het tweede scherm kijkers juist langer op de bank, waardoor ze tussendoor of in de achtergrond nog iets meekrijgen van wat er op tv gebeurt. Ook kunnen opvallende reclames de aandacht van de kijker juist weer naar de televisie trekken.

Tot slot heeft het tweede scherm de mogelijkheid om een tv-reclame te versterken of aan te vullen. Dit biedt adverteerders veel nieuwe mogelijkheden, bijvoorbeeld voor cross-mediale campagnes.

Adverteren op het tweede scherm biedt uitkomst

Doordat we nu weten waar de meeste televisiekijkers hun aandacht aan besteden tijdens programma's en reclameblokken, kunnen we er op inspelen. Onder andere Google, Facebook en Twitter bieden verschillende mogelijkheden om het tweede scherm van de televisiekijker te bereiken. Een aantal mogelijkheden worden hieronder kort beschreven.

Facebook
is met 8,5 miljoen gebruikers het grootste social media platform in Nederland. Het sociale medium biedt tal van advertentiemogelijkheden. Mensen die een programma 'liken' of erover praten worden opgenomen in de doelgroep voor Facebook adverteren. Deze doelgroep kan vervolgens gesegmenteerd worden op bijvoorbeeld leeftijd of geslacht, maar ook op apparaat. Zo kun je je advertentie bijvoorbeeld alleen richten op mobiele apparaten, wat in de meeste gevallen als tweede scherm dient.

Twitter
is de meest gebruikte app tijdens het tv-kijken. Hiermee kun je bijvoorbeeld tijdens een live-uitzending communiceren met mensen over de hele wereld die ook aan het kijken zijn. Tv-targeting speelt een prominente rol bij de advertentiemogelijkheden van Twitter. Je kunt als adverteerder namelijk direct een tv-programma selecteren als targeting. Het advertentieprogramma van Twitter neemt alle gerelateerde keywords en hashtags direct op in deze targeting zodat gebruikers direct en gericht worden bereikt.

Voor beide platformen is het mogelijk om een advertentieplanning te creëren, zodat advertenties alleen worden getoond wanneer de adverteerder dat wilt, bijvoorbeeld vóór, tijdens en na een uitzending van een programma. Ook voor bedrijven die niet op televisie adverteren, is social media een interessant advertentie-medium.

E-mail
Gericht adverteren aan televisiekijkers via e-mail is een stuk lastiger. De e-mailservice Gmail van Google, biedt via Gmail Sponsored Promotions de mogelijkheid om een advertentie te tonen in de mailbox van de gebruiker. Een koppeling met een tv-programma kan worden gemaakt door mensen te benaderen die mailen over het programma. Zij kunnen in een gerichte doelgroep worden opgenomen.

Tv-script

Nóg een manier om kijkers real-time te kunnen benaderen op hun tweede scherm, is het tv-script. Dit is een stuk javascript dat via Google Tag Manager op de website wordt geplaatst. Dit script kan via een aantal tools bepalen of de websitebezoeker een tv-kijker is. Er wordt bijvoorbeeld gecheckt of iemand binnen tien minuten na het tonen van een tv-commercial de website bezoekt. Zo kan een real-time audience worden opgebouwd waarmee adverteerders gerichter aan de slag kunnen.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek