Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

How-to: het maken van een succesvolle bedrijfsfilm



Bedrijfsfilm maken

De laatste jaren is gebleken dat video marketing een effectief en snel groeiend medium is. Het bekijken van online video's neemt dan ook bijna tot 80 procent van het totale internetverkeer in. Dit is een belangrijke reden waarom het voor bedrijven interessant is om te investeren in een bedrijfsfilm. Met een bedrijfsfilm kan een organisatie producten of diensten onder de aandacht van de doelgroep brengen. Een bedrijfsfilm werkt daarnaast goed om mensen te prikkelen en om klanten een duidelijk beeld over je bedrijf te geven.

Na het lezen van al deze voordelen wil je natuurlijk het liefst meteen aan de slag met het maken van een bedrijfsfilm. Places.nl heeft daarom voor je uitgezocht waar je rekening mee moet houden.

  • Wat wil je vertellen?

Voordat je aan de slag gaat met filmen, is het belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben wat je wilt vertellen in je video. Wil je een product uitgebreid laten zien of wil je echt een verhaal vertellen? Maak een keuze en kies één duidelijke verhaallijn. Bij het bedenken van een verhaallijn moet je rekening houden met de doelgroep. Welke groep mensen gaan jouw video zien en wat sluit aan bij hun wensen?

  • Met wie samenwerken?

Om een professionele bedrijfsfilm te produceren is het verstandig om met een externe partij samen te werken. Let er bij het kiezen van een partner op dat je op dezelfde golflengte zit en met elkaar overweg kan. Daarnaast is het handig om je even in de prijs te verdiepen, een laag uurtarief is niet altijd de beste optie. Bekijk portfolio's van verschillende bedrijven en beslis daarna met welke partij je in zee wil gaan.

  • Soort video: real-life of animatie?

Om complexe zaken eenvoudig uit te leggen, kun je het beste gebruik maken van animatie. Hierbij is het belangrijk dat je een goede voice-over inzet met een pakkende tekst. Een video kun je het beste inzetten wanneer je de kijker meer wilt betrekken bij je merk of product. Afwisseling in beeld en onderhoudende content zorgt ervoor dat de kijker langer blijft kijken. Dit geldt zowel voor video als animatie.

  • De ideale lengte van een bedrijfsfilm

De ideale lengte van een bedrijfsfilm hangt af van het soort film dat je maakt. Wordt de video ingezet voor het eerste-klanten-contact? Maak dan een video die niet langer is dan twee à drie minuten. In deze video moet snel duidelijk worden waarvoor de bezoeker bij je bedrijf terecht kan. Bezoekers die opzoek zijn naar specifieke informatie op je website zijn wel geïnteresseerd in langere video's. Het moet uiteraard wel interessant blijven.

  • Hoelang duurt het voordat de bedrijfsfilm klaar is?

Elke filmproductie kent drie fases: voorbereiding, realisatie en terugkoppeling (en oplevering). In de voorbereiding wordt afgesproken hoe de film eruit gaat zien. Bij de realisatie is bekend hoe het traject precies gaat verlopen en hoeveel tijd alles in beslag gaat nemen. De terugkoppeling kost doorgaans de meeste tijd. Wie moeten de bedrijfsfilm allemaal zien en goedkeuren en wie beslist of de film goedgekeurd wordt? Wanneer deze lijntjes kort zijn, kan de film zo snel mogelijk opgeleverd worden.

  • Promoten bedrijfsfilm

Als je in zee gaat met een externe partij is het ook slim om te checken of zij je begeleiden in het traject na het maken van de video. Om een video onder de aandacht te brengen moet er namelijk meer gebeuren dan het alleen op een YouTube-kanaal zetten. Sommigen video-partners kunnen je helpen om je video onder de aandacht van je doelgroep te brengen.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek