Menu

In 4 stappen een succesvol online netwerk met LinkedIn



In 4 stappen een succesvol online netwerk met LinkedIn

Netwerken is noodzakelijk voor uw onderneming en daar kunnen Social Media u goed bij helpen. Vooral LinkedIn biedt vele mogelijkheden voor uw bedrijf, omdat u hiermee een online netwerk kunt opbouwen. U kunt namelijk gebruik maken van LinkedIn om connecties aan te gaan met andere ondernemers, connecties aan te gaan met potentiële klanten, deel te nemen aan groepen, groepen te beheren en vacatures te plaatsen. Places.nl legt u in vier stappen uit, hoe u LinkedIn op een succesvolle manier kunt inzetten voor uw bedrijf.

Stap 1: Het aanmaken van een bedrijfspagina

Voordat u aan de slag kunt met uw bedrijfspagina op LinkedIn, heeft u een persoonlijke pagina nodig. Heeft u deze nog niet aangemaakt? Ga dan naar de website van LinkedIn. Vervolgens kunt u een bedrijfspagina aanmaken in LinkedIn, die gekoppeld is aan uw persoonlijke pagina. Op deze manier kunt u vanuit uw bedrijf groepen aanmaken, deelnemen aan groepen, vacatures toevoegen en relevante informatie plaatsen op LinkedIn.

De bedrijfspagina maakt u aan door te klikken op 'voeg een bedrijf toe' onder het kopje 'bedrijven'. Vervolgens kunt u de bedrijfsnaam en het e-mailadres van uw bedrijf toevoegen. U krijgt ontvangt vervolgens op uw e-mail een bericht en vanuit dat bericht kunt een wachtwoord kiezen voor het LinkedIn-account van uw bedrijf. Vanaf nu kunt u gewoon inloggen met dit account en gebruik maken van LinkedIn via uw bedrijf. Kijk hier voor meer informatie over het beginnen van een bedrijfspagina op LinkedIn.voorbeeld-linkedinStap 2: Een volledig bedrijfsprofiel

Wat heel belangrijk is op LinkedIn, is een compleet en professioneel profiel. LinkedIn is namelijk een dynamisch online visitekaartje. Een volledig profiel maakt een goede eerste indruk. Een eerste indruk is maar één keer gemaakt, dit geldt ook op LinkedIn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het bedrijfslogo als 'profielfoto', dit maakt een professionele indruk. Daarnaast kunt u invullen wat voor soort bedrijf u heeft, uw bedrijfsgrootte en sinds wanneer uw bedrijf bestaat. Naast deze gegevens kunt u een website toevoegen. Dit is goed voor uw online vindbaarheid, aangezien LinkedIn wereldwijd meer dan 200 miljoen gebruikers heeft. Wat een belangrijk onderdeel is voor een volledig profiel, is een duidelijke bedrijfsomschrijving. Denk hier goed over na, want dit is het eerste wat andere gebruikers zullen lezen over uw bedrijf. Naast het invullen van uw bedrijfsgegevens, kunt u contactgegevens toevoegen, zoals uw e-mailadres. Door het toevoegen van uw e-mailadres, kunnen andere gebruikers gemakkelijker contact met u opnemen, doordat e-mailen een laagdrempelige vorm van communiceren is. U kunt uw e-mailadres invullen in uw profiel, dit is een gratis functie.

Stap 3: Het opbouwen van een netwerk

Wanneer u stap 1 en 2 gevolgd heeft, is uw LinkedIn profiel compleet. Nu een representatieve bedrijfspagina heeft op LinkedIn, is het van belang om uw netwerk op te bouwen.

Vrienden/bekenden benaderenuitnodigen-contacten-linkedin

Voor het opbouwen van uw netwerk is het belangrijk om een 'connectie' aan te gaan met de mensen die u al kent. Het is handig om hiervoor uw contacten vanuit uw e-mailadressen te gebruiken. U kunt dan zien wie van uw contacten in uw e-mail LinkedIn gebruikt en u kunt hen dan met één druk op de knop uitnodigen om een connectie aan te gaan met u, zoals u ook in de afbeelding ziet. Lees hier meer over het opbouwen van uw online netwerk op LinkedIn.

Maak deel uit van groepen

Naast het aangaan van connecties, kunt u ook deel uit maken van een groep. Binnen een groep komt u dan in contact met anderen en wordt er informatie uitgewisseld over de gedeelde interesses. Als u in uw LinkedIn profiel onder het kopje 'groepen' kijkt, kunt u klikken op 'groepen die u misschien interesseren'. LinkedIn stelt dan een aantal groepen aan u voor op basis van uw profiel. U kuntzichzelf dan gemakkelijk aanmelden voor een groep door op 'lid worden' te klikken. Ook kunt u zelf een groep creëren, door te klikken op 'groep maken'.

U kunt uw connecties gemakkelijk bekijken in uw 'network statistics'. Hierin ziet u hoeveel mensen er in uw eerstegraads connecties zitten, hoeveel mensen er in uw tweedegraads connecties zitten en hoeveel mensen er in uw derdegraads connecties zitten. De mensen in uw eerstegraads connecties zijn de mensen met wie u direct een connectie hebt en die u dus kent. De tweedegraads connecties zijn alle connecties van uw eerstegraads connecties. Deze informatie is van groot belang bij het gebruik maken van uw netwerk. In de afbeelding ziet u hier een voorbeeld van. Dit account heeft 182 eerstegraads connecties, maar het netwerk spreidt zich bij de tweedegraads connecties al uit tot 20800 contacten.

Als bedrijf kunt u daarnaast ook berichten plaatsen om uw netwerk te vergroten. U kunt hier bijvoorbeeld melden wanneer er een interessante bijeenkomst plaatsvindt, maar u kunt ook blogs of slideshows plaatsen. Deze kunnen gedeeld worden door uw netwerk, of connecties kunnen aangeven dat ze het bericht interessant vinden. Zo kunnen tweedegraads en derdegraads connecties uw berichten ook zien en heeft u een groter bereik.vacatures-linkedinStap 4: Het gebruik maken van uw netwerk

Nadat uw LinkedInpagina gemaakt en verspreid is, kunt u overgaan op stap 4: 'gebruik maken van uw netwerk'. U kunt op veel verschillende manieren gebruik maken van uw online netwerk, bijvoorbeeld via groepen, via tweedegraads connecties of via vacatures.

Tweedegraads contacten

De kracht van uw netwerk ligt in uw de tweedegraads contacten ligt. Dit zijn de contacten van uw contacten. Dit is dus een groot netwerk van mensen die wellicht interessant voor uw bedrijf zijn en die u kunt bereiken via mensen die u al kent. Als u een bedrijf, persoon of potentiële klant heeft gevonden die interessant is voor uw bedrijf, geeft LinkedIn aan via welke connecties u deze kunt bereiken. Via deze gezamenlijke connectie kunt u dan in contact komen met bijvoorbeeld nieuwe klanten. U kunt via LinkedIn vragen of de gezamenlijke connectie u met elkaar in contact brengt, maar het is ook aan te raden om dit buiten LinkedIn om te doen. Op die manier gebruikt u LinkedIn alleen voor het zoeken van interessante mensen voor uw onderneming, maar legt u het contact nog steeds persoonlijk.

Vacatures

Ten slotte is LinkedIn een handige tool om vacatures te zoeken en te plaatsen. U kunt een vacature plaatsen door te klikken op 'vacatures' en vervolgens 'vacature plaatsen'. LinkedIn plaatst dan de vacature uit naam van uw bedrijf. U kunt hier precies aangeven wat de functie inhoudt. Mensen die vacatures zoeken, kunnen u dan vinden via hun tweedegraads connecties. Op deze manier kunnen zij reageren op de vacature. Bij het plaatsen van de vacature kunt u aangeven op welke manier geïnteresseerden contact met u kunnen opnemen.

Aanbevelingen

Het is belangrijk dat u geen direct resultaat verwacht. LinkedIn is vooral bedoeld om zakelijke relaties op te bouwen en het gaat nog steeds om menselijk contact. Wanneer u in het echt op een netwerkevenement aanwezig bent, verwacht u ook niet dat iedereen meteen klaar staat om u aan nieuwe klanten te helpen. Verwacht dit dus ook niet van LinkedIn, want als u investeert in uw connecties, profiteert u hier vanzelf op een later moment van. Het is bijvoorbeeld mogelijk om mensen of bedrijven aan te bevelen op LinkedIn. Het is aan te raden om dit ook te doen, want wanneer u mensen aanbeveelt, zult u dit later ook een keer terug krijgen. Kijk hier voor meer inspiratie om uw online netwerk voor uw bedrijf in te zetten.

LinkedIn & Telefoonboek

Wanneer u het beste uit uw LinkedIn-account wilt halen, is het belangrijk dat potentiële klanten uw bedrijf goed kunnen vinden.U kunt bijvoorbeeld onderaan uw e-mails een link naar uw LinkedIn-account plaatsen. Maar ook kunt u ervoor kiezen om uw LinkedIn-pagina aanuw bedrijfsvermelding op Telefoonboek.nltoe te voegen. Zo is uw bedrijf nog beter online vindbaar. U kunt dit gemakkelijk en geheel gratis doen door een account aan te maken op Places.nl. Uw LinkedIn-pagina en andere nuttige informatie over uw bedrijf staan dan vermeld op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Kijk als voorbeeld van een bedrijfspagina op LinkedIn ook eens op de LinkedIn pagina van Telefoonboek.nl. Veel succes met uw online netwerk!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek