Menu

Uw klanten binnen handbereik met mobiel adverteren



Uw klanten binnen handbereik met mobiel adverteren

Door de invloed van internet, Social Media en Smartphones zijn marketing en adverteren in een sneltreinvaart veranderd. Nu de mobiele telefoon niet meer uit ons straatbeeld is weg te denken, wordt mobiel adverteren steeds belangrijker. De uitdaging voor u als ondernemer is om uw potentiële klant bij te houden en in te spelen op hun behoeften. Hieronder kunt u lezen wat mobiel adverteren inhoudt en hoe mobiel adverteren ook voor uw MKB kan.

Wat houdt mobiel adverteren in?

Door de toename in het gebruik van de mobiele telefoon door uw potentiële klanten wordt het belang van mobiel adverteren steeds groter. Tegenwoordig heeft iedereen een smartphone bij de hand en kan niemand meer zonder. Mobiel internet wordt veelvuldig gebruikt voor online shoppen, Social Media en het opzoeken van bedrijven of personen via Telefoonboek.nl. Ruim een op de drie zoekopdrachten naar uw bedrijf op telefoonboek.nl wordt inmiddels al vanaf een smartphone gedaan. Doordat uw potentiele klanten veel met hun telefoon bezig zijn is mobiel adverteren een goede mogelijkheid om met uw klanten in contact te komen. Maar wat houdt mobiel adverteren nou in? Mobiel adverteren is een vorm van online adverteren die zich richt op mobiele telefoons en tablets. De vormen van adverteren zijn hierbij afgestemd op de formaten en mogelijkheden van deze toestellen. Een groot voordeel van mobiel adverteren is dat er interactie mogelijk is tussen uw bedrijf en uw klanten. Mobiele telefoons zijn tegenwoordig altijd binnen handbereik, wat ervoor zorgt dat de gebruikers snel reageren op een advertentie of aanbieding. Op het gebied van mobiel adverteren zijn er veel mogelijkheden voor uw MKB.

Uw online vindbaarheid via mobiel

Een eerste uitdaging voor uw onderneming is het gebruiksvriendelijk maken van uw websites voor mobiele telefoons. Zorg ervoor dat een mobiele website heeft waarbij uw bedrijfsgegevens zoals uw adres en uw telefoonnummer eenvoudig te vinden zijn. Daarnaast is het voor mobiele gebruikers niet handig om veel te scrollen en de knoppen om door te klikken mogen niet te klein zijn. Op deze manier is het voor de smartphone gebruiker plezierig om uw website te gebruiken. Naast een mobiel vriendelijke website moet u zorgen dat uw bedrijfsgegevens makkelijk op internet te vinden zijn. Via telefoonboek.nl zoeken maandelijks ruim 5,5 miljoen Nederlanders naar gegevens van personen of bedrijven. Ruim een derde hiervan zoekt via een smartphone of tablet. Met een bedrijfsvermelding op deze website bent u makkelijk te vinden voor uw klant en benaderen ze u eerder.

mobiel-adverteren-voorbeeld2

Om het vinden van bedrijven of personen voor de mobiele gebruiker makkelijker te maken, beschikken ook Telefoonboek.nl en Openingstijden.com over een mobiele website en app. Via Places.nl heeft u als ondernemer de mogelijkheid om uw bedrijfsgegevens goed zichtbaar te maken op deze mobiele websites en apps. U kunt uw gegevens eenvoudig invullen. Hoe uitgebreider uw omschrijving hoe beter vindbaar u bent in onze zoekresultaten. Een andere mogelijkheid om goed zichtbaar te zijn op onze mobiele websites is een opvallende advertentie die zich aanpast aan de maten van de smartphone of tablet.

Typen mobiel adverteren

Mobiel adverteren biedt vele mogelijkheden voor het MKB. U als ondernemer kunt ervoor kiezen om een mobiele advertentie te plaatsen. Denk hierbij aan een advertentie zoals een banner of een tekstadvertentie die ook op internet te zien is. Het verschil van mobiel adverteren is dat uw advertentie specifiek is aangepast op het formaat en de mogelijkheden van een smartphone of tablet. Hieronder staan enkele vormen van mobiel adverteren omschreven.

Banner

Een banner is een visuele advertentie op de mobiele telefoon die op het scherm van uw potentiele klant verschijnt wanneer zij zich op een website bevinden. Deze advertenties zijn er in verschillende vormen en maten, zoals een tekstadvertentie een advertentie over het hele scherm, maar ook kleine video's zijn voorbeelden van banners. Soms worden deze banners als vervelend ervaren, maar op mobiele telefoons is het een hype. Uit onderzoek blijkt dat 60% van de mobiele internetters minimaal één keer per week op een banner klikt.

Click to call

Door nieuwe technologieën wordt het voor de klant makkelijker om met uw onderneming in contact te komen. Een voorbeeld is de click call knop, deze knop zorgt ervoor dat uw potentiele klant niet eerst naar uw website hoeft om uw nummer te vinden. Via websites als Telefoonboek.nl en Openingtijden.com kunnen uw klanten met een klik op de knop gelijk met u in contact komen zonder eerst naar uw website te gaan. Uw advertentie wordt getoond met gelijk uw telefoonnummer erbij. Met één klik op de knop kan er naar uw nummer gebeld worden. mobiel-adverteren-voorbeeld1

Plaatsgebonden advertenties

Een andere vorm van mobiel adverteren is het zogenaamde 'Location based profiling' of wel het plaatsgebonden adverteren. Deze vorm van adverteren geeft uw bedrijf uitstekende mogelijkheden om uw potentiele klanten te bereiken op basis van hun locatie. Ook telefoonboek.nl geeft u met deze manier van werken de mogelijkheid om uw klanten een gerichte advertentie of aanbieding te sturen naar hun mobiel wanneer ze bij uw MKB in de buurt zijn. Is iemand bij u in de buurt op zoek naar auto onderdelen dan zal via telefoonboek.nl automatisch de advertentie van uw autobedrijf op zijn of haar telefoon verschijnen. Emercelegt uit hoe dit precies werkt.

Meetbaar maken van uw advertenties

Een groot voordeel van adverteren via internet ten opzichte van offline adverteren is dat het erg goed te meten is hoe vaak uw advertentie gezien wordt. Met behulp van Google Analytics kunt u zelf gemakkelijk uw advertenties meten. Google Analytics is een gratis dienst van google die het mogelijk maakt om gegevens van uw website te verzamelen. U kunt het aantal bezoeken zien, de gemiddelde tijd die een bezoeker op uw website doorbrengt en hoeveel mensen verder kijken dan de eerste pagina van uw website. Via Google Analytics kan u dus ook zien hoeveel bezoekers u meer heeft na het plaatsen van een advertentie. Doordat internet het meten mogelijk maakt is op die manier ook onderzocht welke typen advertenties en banners het meest aantrekkelijk zijn voor uw klanten. Kleine banners en advertenties scoren het beste. Ook in advertenties waarbij interactie mogelijk is, het doorklikken naar de website het hoogst. De advertenties die niet gewaardeerd worden zijn advertenties die het hele scherm vullen of veel tekst hebben. Wanneer u een mobiele advertentie wil inzetten, denk dan goed na over de vorm en invulling ervan.

Mobiel adverteren, ook voor uw onderneming?

Mogelijk vraagt u zichzelf af of mobiel adverteren ook voor uw bedrijf is weggelegd. Het antwoord is: Ja! De mate van adverteren hangt echter geheel van uzelf af. Net zoals het belangrijk is dat u op internet goed gevonden kan worden, is het ook belangrijk dat u op de telefoon van uw klanten snel tevoorschijn komt. Een goed navigeerbare website voor op de mobiel en uw juiste gegevens op internet, via bijvoorbeeld Places.nl, zijn daarom voor elke organisatie van belang. Bent u enthousiast geworden en wilt u meer doen aan mobiel adverteren, doe dan eerst goed onderzoek. Laat u echter niet tegenhouden, want met mobiel adverteren bent u namelijk altijd binnen handbereik van uw klant.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek