Menu

Online advertenties: wat? waar? hoe?



Online advertenties: wat? waar? hoe?

Hoewel veel ondernemers wel 'iets' met online advertenties willen doen, is het voor een groot deel van de ondernemers nog onbekend terrein. Online vindbaarheid en zichtbaarheid is voor veel ondernemers belangrijk, maar het ontbreekt soms aan kennis of aan tijd om er eens helemaal in te duiken. Want in welke vormen komen online advertenties voor? Wat betaalt u voor een online advertentie en via welk medium kunnen advertenties het beste verspreid worden? Lees verder voor de antwoorden op enkele basisvragen over online advertenties.

Wat zijn online advertenties?

Online advertenties zijn anders dan advertenties in de papieren krant. De intentie is oorspronkelijk hetzelfde: meer blootstelling en aandacht voor uw product, dienst of bedrijf. Online advertenties zijn er in alle soorten en maten. Eén van de bekendste online advertenties zijn banners. Een banner is vaak een bewerkte afbeelding met tekst, vaak door een vormgever gemaakt naar uw wensen. Dit kan een bewegende afbeelding zijn, maar ook een stilstaande afbeelding wordt vaak gebruikt om de aandacht te trekken. De banner wordt geplaatst op websites die het gewenste publiek trekken, om zo het internetverkeer (traffic) naar uw eigen website te verhogen. Voor een online advertentie moet uiteraard ook betaald worden. De wijze waarop het kostenplaatje hiervan wordt berekend gaat meestal op één van de volgende drie manieren:

  • Het aantal keer dat de advertentie is 'gezien'. Hiermee wordt het aantal keren dat iemand op de pagina waar de banner opstaat is geweest bedoeld. Dat kunnen unieke bezoekers zijn, of er wordt in 'pageviews' geteld. Vóór het plaatsen van de advertentie wordt een afspraak gemaakt qua prijs.
  • Het aantal keer dat er op de banner geklikt wordt. Achter de banner kunt u een link zetten naar uw website of gewenste pagina waarop het publiek uitkomt. Het aantal keer dat mensen op die banner geklikt hebben kan gemeten worden en dus kan er bijvoorbeeld per klik ook een prijs aan vast zitten.
  • Het aantal 'transacties' dat de banner heeft opgeleverd. Hierbij betaalt u als adverteerder per actie die een bezoeker uitvoert. Bijvoorbeeld het registeren voor een nieuwsbrief of het aanschaffen van een product. Dit wordt ook wel affliate marketing genoemd.

Bepaal wat wilt u bereiken met uw advertentie

Alvorens een online advertentie in te stellen is het handig om na te gaan wat u met uw advertentie wilt bereiken. Op basis van uw gewenst resultaat dient u natuurlijk uw advertentie in te richten. Probeer duidelijk op papier te zetten wat uw doelen zijn en hoe u deze wilt bereiken. Wilt u bijvoorbeeld meer bezoekers op uw website? Direct meer producten verkopen, en welke producten specifiek? Of wilt u bijvoorbeeld meer inschrijvingen voor uw nieuwsbrief, zodat u uw bezoekers kan binden aan uw bedrijf.

Waar gaat de advertentie naartoe?

Met online adverteren probeert u publiek naar een website te sturen. Veelal uw eigen website, waar er meer informatie over de actie of over uw organisatie staat. Zorg ervoor dat deze informatie juist en actueel is. Niets is zo jammer als veel internetverkeer naar uw website halen, maar dat het daar vastloopt door een website die niet goed werkt of erg onduidelijk is ingericht. Het is daarnaast ook belangrijk dat bezoekers via een smartphone of tablet uw (mobiele) website kunnen bezoeken. Uw website is altijd de fundering van een goede online reclamecampagne.

Stel een budget vast

Zorg ervoor dat u van tevoren een budget heeft vastgesteld met wat u maximaal wil uitgeven aan de online campagne. Let erop dat u een goede online campagne niet onderschat. Voordat u het weet heeft u een onverwacht enorm succesvolle campagne, maar zit u met flinke kosten te kijken vanwege veel kliks of transacties. Het is erg lastig om van tevoren in te schatten hoe uw campagne gaat lopen, dus probeer altijd afspraken te maken met de partij waar u de advertentie bij instelt. U kunt zich hierover natuurlijk ook laten adviseren door bedrijven die daarin gespecialiseerd zijn. Probeer een online campagne ook niet te overschatten. Zet niet direct een streep door de campagne wanneer u niet direct het gewenste resultaat behaalt. Bij online adverteren ziet u meestal pas na enkele weken of maanden hoe succesvol uw advertentie is geweest. Ga met deze instelling ook de campagne in, dan voorkomt u teleurstellingen.

Welk medium moet u gebruiken?

Uw online advertentie kunt u op verschillende manieren zenden naar uw gewenste publiek. Dit kan op websites van andere organisaties, via Google en natuurlijk ook via social media. Wat voor u het juiste medium is, ligt aan uw doel en uw publiek.

  • Heeft u een specifieke doelgroep die bijvoorbeeld zich vaak bevindt op een bepaald soort websites, dan kunt u daar naar de advertentiemogelijkheden informeren. De soort websites zijn bijvoorbeeld nieuwssites zoals Nu.nl, informatiesites zoals Telefoonboek.nl of andere bedrijven die een soortgelijke doelgroep hebben.
  • Wilt u uw doelgroep via Google bereiken, dan moet u zich afvragen waar uw doelgroep op zoekt via Google. Op die manier kunt u op dergelijke zoekwoorden een advertentie instellen en komt u bovenaan de zoekresultaten. Advertenties op Telefoonboek.nl werken op een soortgelijke manier. Telefoonboek.nl zorgt ervoor dat u op Telefoonboek.nl bovenaan in de zoekresultaten komt en beter vindbaar bent via Google.
  • U kunt ook adverteren via social media zoals Facebook en Twitter. Via Facebook kunt u zeer specifiek gerichte advertenties instellen omdat Facebook natuurlijk erg veel weet over haar gebruikers. Interesses, locaties en andere gegevens. Via Twitter kunt u een zogenaamde 'promotional tweet' instellen die ook bij gebruikers in de tijdlijn verschijnt. Bevindt uw doelgroep (bijvoorbeeld jongeren) zich veel op dergelijke social media kanalen dan is het zeker een optie om daar een advertentie in te stellen.

Wilt u uw online vindbaarheid en zichtbaarheid vergroten? En wilt u boven uw concurrenten staan op Telefoonboek.nl? Op Places.nl en ook op onze blog pagina vindt u meer informatie over adverteren op Telefoonboek.nl. Ook kunt u bellen naar 024-3555299, wij geven u graag advies.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek