Deze 5 tips helpen u als ondernemers om uw online zichtbaarheid te verbeteren



Deze 5 tips helpen u als ondernemers om uw online zichtbaarheid te verbeteren

Voor steeds meer branches geldt dat online marketing cruciaal is voor hun succes. Inmiddels begint zo'n 70% van de consumenten hun zoektocht op internet en komen bekende social media kanalen met steeds meer handige tools voor bedrijven. Steeds meer mogelijkheden die het steeds makkelijker zouden moeten maken, toch?

De vele tools maken het in principe eenvoudiger om op de juiste manier online actief te zijn. Het vergt echter niet alleen veel tijd om de kanalen en tools goed te onderhouden, ook zijn concurrenten steeds actiever. Dit leidt tot een belangrijke uitdaging als het gaat om online zichtbaarheid; hoe zet ik de middelen op een effectieve manier in? In dit artikel geven we u 5 tips waarmee u uw online zichtbaarheid kunt verbeteren.

Waarom aandacht geven aan online zichtbaarheid?

Zoals aangegeven is de kans steeds groter dat consumenten hun zoektocht naar producten en diensten via een zoekmachine of social media beginnen. Hoe sneller zij in deze zoektocht uw bedrijf zien, hoe groter de kans dat ze uw producten of diensten zullen overwegen.

Er bestaat natuurlijk altijd een kans dat uw producten en diensten niet helemaal overeenkomen met wat de consument zoekt. Door goed zichtbaar te zijn op de plekken waar uw doelgroep langskomt tijdens haar reis, verkleint u deze kans. Deste groter de kans dat u op het juiste moment verschijnt op het pad van uw doelgroep.

Zichtbaarheid en vindbaarheid

Vindbaarheid en zichtbaarheid lijken erg op elkaar. Toch is er een belangrijk verschil. Vindbaarheid begint bij zichtbaarheid. Vindbaarheid gaat over de zichtbaarheid in het geval van een zoektocht of -opdracht terwijl er bij zichtbaarheid niet direct sprake is van een zoektocht of -opdracht.

Op deze plekken wordt je dus gezien zonder dat er een directe intentie achter zit. En juist daarom is online zichtbaarheid zo belangrijk. Het zorgt ervoor dat u onbewust een positie creëert in het hoofd van uw doelgroep, zodat ze sneller aan u denken en u ook sneller zullen zien wanneer zij op zoek zijn naar uw product of dienst.

5 tips die u helpen om uw online zichtbaarheid te verbeteren

Wees authentiek

De vele tools en kanalen maken het steeds moeilijker om authentiek te zijn en ook authentiek over te komen op de doelgroep. Dat ligt niet per se aan u als ondernemer. Maar uw concurrenten komen met een steeds beter verhaal en uw doelgroep ziet zoveel, dat u steeds minder opvalt.

Toch is authenticiteit een van de belangrijkste factoren om goed online zichtbaar te zijn. Niet alleen zijn zoekmachines gevoelig voor authentieke content, uw doelgroep zal zich een eerlijk en betekenisvol beeld vormen van uw bedrijf. Mits u dus oprecht bent, al uw online activiteiten creëert vanuit uw identiteit en visie en duidelijk maakt waar u voor staat, wint authenticiteit op de lange termijn altijd van concurrenten die niet authentiek zijn.

Zorg voor een website die gezien en goed gevonden wordt

We weten allemaal dat een website een online visitekaartje is. Het is het online platform waar andere online activiteiten vaak omheen worden gebouwd. Daarom is het belangrijk dat u zichtbaarheid bent bij relevante zoekopdrachten. Pas dan bent u ook in staat om goed online vindbaar te zijn.

SEO en SEA

Er is al jarenlang een strijd gaande om de bovenste plekken in zoekmachines. Dit kan op twee manieren. Via advertenties in zoekmachines, waar je vaak betaald per keer dat er op jouw advertentie wordt geklikt, of via het optimaliseren van je webpagina's zodat de zoekmachine je simpelweg goed kan vinden via haar algoritme.

Affiliate marketing
Als uw doelgroep actief is op bepaalde websites en u deze doelgroep naar uw website wilt halen, kunt u overwegen om affiliate marketing te gebruiken. Affiliates zijn niet anders dan advertenties die in ruil voor een vergoeding door websites of andere online media worden geplaatst.

Gebruik social media doelgericht

Je hoort ondernemers wel eens zeggen: ''we hebben Facebook'' en ''we gebruiken Youtube''. Daar begint het natuurlijk pas mee. Je benut social media pas goed wanneer je doordachte, en daar is ie weer, authentieke content plaatst. Maar misschien nog wel belangrijker is of u goed weet waar uw doelgroep zich bevindt en welke content zij leuk vinden.

Gericht gebruik maken van social media betekent dat u goed weet wat uw doelgroep leuk vindt. Social media gebruikers vinden het over het algemeen leuk wanneer bedrijven op een vermakelijke manier vertellen wie ze zijn en waarom hun producten en diensten goed zijn. U kunt zelf op zoek gaan naar uw doelgroep door bijvoorbeeld hashtags te volgen of zichtbaar worden met betaalde campagnes. Hiermee kunt u gericht een steeds groter aantal likers en volgers opbouwen.

Ook gebruikt u social media gericht wanneer u echt weet waarom u bepaalde kanalen inzet en wanneer u een duidelijke strategie heeft die in lijn ligt met uw bedrijfsdoelen. Vervolgens kan waardevolle content en een duidelijke planning u het resultaat geven dat u zoekt.

Gebruik multimediale content

Teksten doen het nog altijd goed online, mits ze relevante inhoud hebben en daarmee antwoord geven op de zoekopdrachten van uw doelgroep. Maar het zou goed kunnen dat uw doelgroep zich veel beter leent voor video's.

Het beste is vaak om af te wisselen in de content. Dit stelt u vaak ook in staat om meerdere kanalen met elkaar te integreren. U kunt uw video's bijvoorbeeld linken aan uw Youtube-kanaal of naar webinars en artikelen op uw website linken via uw social media kanalen.

Vergeet lokale aanwezigheid niet

Wat misschien niet iedereen doorheeft, is dat steeds meer zoekopdrachten lokaal gerelateerd zijn. Consumenten voegen namelijk steeds meer locatie-gerelateerde termen toe aan hun zoekopdrachten.

Daarnaast is het belangrijk dat u, zeker als kleinere ondernemer, lokale bijeenkomsten en evenementen bezoekt. Vaak is het de doelgroep die fysiek het dichts bij uw onderneming staat die het eerste aanhaakt. Deze mensen bevinden zich vaak ook online. Ze stellen u in staat om de zichtbaarheid van u en uw content te vergroten.

Foto: Canva


Delen:



Reacties