Google Mijn Bedrijf: Verbeter je lokale vindbaarheid



Lokale SEO via Google Mijn Bedrijf

Ook in een bewogen jaar als 2020 starten er volgens het KVK elke maand nog duizenden bedrijven in Nederland. Al deze ondernemers hebben de ambitie om een succes te maken van hun eigen bedrijf. Maar waar begin je? Een goede (lokale) online vindbaarheid (SEO) is een cruciale (gratis) stap die ondernemers kunnen zetten op hun weg naar succes. Echter bestaat de kans dat je als lokale (beginnende) ondernemer denkt dat je hier niet genoeg budget voor hebt of kennis. Dat hoeft echter nog niet te betekenen dat je zelf geen stappen kunt zetten in het verbeteren van deze online vindbaarheid. Google Mijn Bedrijf is bijvoorbeeld een gratis middel die je kunt inzetten die bijdraagt aan het verbeteren van je online vindbaarheid bij lokale zoekopdrachten. Hier lees je wat lokale SEO is en hoe je Google Mijn Bedrijf kan inzetten voor jouw bedrijf.

Wat is SEO?

Als lokale ondernemer is het zeer interessant om getoond te worden bij (lokale) zoekopdrachten, aangezien dit jouw bedrijf een prominente positie in Google geeft op het juiste moment. Om vindbaar te zijn in de organische (niet betaalde) zoekresultaten dien je over een technisch goede website met sterke content en autoriteit te beschikken. Deze facetten kun je ook wel samenvoegen tot één begrip: zoekmachine optimalisatie (SEO). Het doel hiervan is om er voor te zorgen dat je website zo hoog mogelijk scoort in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Een uitmuntende SEO doe je niet binnen één dag, maar vraagt veel kennis en langdurige inspanning.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO kan helpen om de online vindbaarheid te verbeteren bij personen die naar diensten of producten in de buurt zoeken. Lokale SEO is erg effectief met zoekopdrachten die locatiegestuurd zijn, vooral via smartphones. Stel je eens voor dat rondfietst in Nijmegen en onderweg je band knapt. In zo'n situatie pak je waarschijnlijk je smartphone en google je iets in de richting van 'fietsenwinkel in de buurt'. Jij bent dan een potentiële klant voor een fietsenwinkel in Nijmegen. Google weet dit natuurlijk en wil er dus voor te zorgen dat er fietsenwinkels getoond worden in Nijmegen die een band kunnnen plakken. Echter kan Google dit alleen als fietsenwinkels in Nijmegen er zelf voor gezorgd hebben dat ze online duidelijk maken dat ze een fietsenwinkel zijn in Nijmegen (met alle daarbijhorende diensten). Hieronder de stappen die je kunt nemen om dit duidelijk te maken aan Google.

Google Mijn Bedrijf: de eerste stap om de lokale vindbaarheid te verbeteren is door het inrichten van een Google Mijn Bedrijf pagina. Meer over Google Mijn Bedrijf lees je verderop in dit artikel.

Content en techniek: door je huidige content te herschrijven en het toevoegen van relevante content draag je bij aan lokale vindbaarheid. Als fietsenmaker in Amersfoort kunt je een mooie website hebben, maar wanneer je plaatsnaam niet of nauwelijk wordt vermeld dan wordt je hierop ook niet gevonden. Zorg er daarom voor dat in de url (adresbalk) een plaatsnaam staat. Bij meerdere vestigingen kun je per vestiging een locatiepagina maken (bijvoorbeeld fietsenmaker-amersfoort en fietsenmaker-utrecht). Richt je content lokaal in door middel van Markup Adressen, een Geo sitemap en het schrijven over lokaal nieuws of evenementen. Vergeet ook niet om een technisch goede website te hebben. Een snelle website zorgt ook voor een betere SEO.

Linkbuilding: is een van de belangrijkste SEO technieken, aangezien Google aan de hand van binnenkomende links bepaald hoe belangrijk jouw website is en hoe hoog deze uiteindelijk wordt gevonden in de zoekresultaten. Google kijkt dus naar de naar je website wijzende links als aanbevelingen van anderen. Hoe meer relevante aanbevelingen (links), hoe hoger de 'autoriteit', en hoe belangrijker de website. Let wel, hierbij gaat kwaliteit boven kwantiteit. Je kunt beter enkele tientallen goede relevante links naar je website hebben, dan honderden van spammy websites. Als fietsenwinkel wil je namelijk liever een linkje van een blog over fietsen naar je website, dan van een blog over baby-voeding.

Er bestaan diverse bedrijfsvermelding websites zoals Telefoonboek.nl waar je je gratis kunt registreren. Places.nl kan dit voor je regelen. Je ontvangt dan een backlink van deze websites.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is de perfecte basis die je kunt leggen wat betreft lokale SEO. Dit is een (gratis) dienst van Google waarje je bedrijf kunt aanmelden. Zodra je bedrijf hier is aangemeld weet Google dat jij als bedrijf bestaat en vooral ook waar je gevestigd bent. Dit resulteert er in dat je prominenter zichtbaar bent iemand naar je bedrijf zoekt in Google en Google Maps. Daarnaast verhoogt het de kans aanzienlijk als iemand naar een bedrijf in de buurt zoekt zoals die van jou. En nog een mooi voordeel: je bent al snel je concurrenten voor, want circa 50% van alle bedrijven heeft er nog geen. Geen zin om zelf een Google Mijn Bedrijf aan te maken? Laat Places.nl het dan voor je doen, scheelt een hoop tijd!

Juiste informatie is cruciaal

Voor Google draait het eigenlijk maar om één ding: de juiste informatie tonen op het juiste moment aan de bezoeker. Daarom is het ook logisch dat Google steeds meer waarde hecht aan juiste en consistente informatie van bedrijven. Als jij verkeerde of verschillende informatie van jouw bedrijf op het internet zet, is Google eigenlijk een beetje in de war. Hierdoor 'straft' Google jouw bedrijf en wordt de kans kleiner dat jouw bedrijf getoond wordt binnen de zoekresultaten. Met Google Mijn Bedrijf kun je er voor zorgen dat je volledige en juiste informatie toont aan (potentiele) klanten. Denk aan je openingstijden, telefoonnummer, website en producten en services. Het is raadzaam om in de bedrijfsomschrijving de zoekwoorden waarop u gevonden wilt worden te benoemen en ook diensten toe te voegen. In het geval van bovenstaande fietsenwinkel is het daarom belangrijk om als dienst 'banden plakken' toe te voegen. Hiermee vergroot je de kans als iemand hierop zoekt in de omgeving van Nijmegen, dat jouw bedrijf getoond wordt.

Je kunt dit als vertrekpunt nemen voor alle andere kanalen waar je informatie kan tonen van jouw bedrijf. Wil je jouw bedrijfsinformatie in één keer versturen naar meerdere kanalen? Vraag dan een gratis zichtbaarheidscheck aan bij Places.nl.

Leer je doelgroep kennen

Google Mijn Bedrijf helpt je direct om je doelgroep beter te leren kennen. Zo krijg je informatie over welke zoekwoorden personen veel gebruiken in Google (Maps) en daarmee jouw bedrijf vonden. Dit is weer belangrijke informatie die je kunt gebruik voor bijvoorbeeld op je website. Daarnaast kun je ook zien hoeveel personen jouw bedrijf hebben gebeld of jouw foto's hebben bekeken in de zoekresultaten van Google. Deze inzichten zijn al enkele dagen nadat je je bedrijf hebt aangemeld beschikbaar. Ideaal dus!

Reviews, Reviews en nog eens Reviews

Het ontvangen van reviews blijft een belangrijk onderdeel van een goede (lokale) online vindbaarheid. Online beoordelingen geven potentiële klanten niet alleen inzage in sterke en zwakke punten van je bedrijf, het geeft ook een sterk signaal af naar Google in hoeverre een bedrijf succesvol is. Hoe meer Google-reviews, hoe sterker je positie in de zoekresultaten. Moedig klanten daarom aan om een beoordeling achter te laten op je Google Mijn Bedrijf pagina. En zorg er voor dat je zowel positieve als negatieve reviews beantwoord. Naast Google zijn er ook nog andere websites waar reviews getoond worden, zoals Telefoonboek.nl. Wil je al deze reviews via één portaal beheren? Dat kan je doen via Places Reviews.

Ga aan de slag!

Belangrijk om te weten is dat Google Mijn Bedrijf geen wondermiddel is die er voor zorgt dat je direct op alle gewenste zoekwoorden bovenin Google komt te staan, maar het helpt zeker. Het inrichten van lokale SEO is een duur wedstrijd zonder eindsprint naar de finishlijn en Google Mijn Bedrijf helpt hierbij. Het zorg dragen voor een optimale lokale vindbaarheid is een never ending story. De volgende stap is om hier mee bezig te gaan en je website aan te passen en te blijven optimaliseren. Ben je op zoek naar inspiratie om in te spelen op het lokale zoekgedrag van klanten? Lees dan dit artikel met handige tips & tricks! Onthoud: een website die lokaal beter vindbaar is leidt tot meer relevante bezoekers én meer omzet.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek