Deze 14 online locaties vergeten ondernemers vaak



Deze 14 online locaties vergeten ondernemers vaak

Een betere (lokale) online vindbaarheid begint als ondernemer bij jezelf. Je kunt een hoop zelf doen om je lokale online vindbaarheid te verbeteren, maar hier nemen ondernemers vaak niet de tijd voor. Een gemiste kans, want Google hecht namelijk meer en meer waarde aan juiste en consistente online gegevens en zal je hiervoor belonen. Onjuiste en verschillende informatie van jouw bedrijf kan zelfs vervelende gevolgend hebben: Google ziet je als onbetrouwbaar en je wordt lager in de zoekresultaten geplaatst. Dit wil je voorkomen! Ga dus zelf aan de slag met het verbeteren van je zichtbaarheid op verschillende online kanalen. Wij noemen er alvast 14.

Tip: Google zelf eens naar je bedrijfsnaam en bekijk de eerste 50 zoekresultaten eens. Wat zie je? Staat er onjuiste informatie? Of informatie die je niet had verwacht? Probeer deze gegevens zoveel mogelijk naar je hand te zetten. Probeer dit (minimaal) eens per kwartaal te doen, zodat er geen informatie van jouw bedrijf online staat waar je zelf niet van af weet.

#1 Google Mijn Bedrijf

In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. 95% van alle zoekopdrachten in 2019 zijn gedaan via Google. Met Google Mijn Bedrijf stel je een bedrijfsprofiel op die mensen tegenkomen wanneer ze googlen naar je bedrijfsnaam en soms categorienaam in de buurt. Laatst schreven we een artikel over Google Mijn Bedrijf, daar kun je meer informatie vinden over dit nuttige kanaal.

#2 Apple Maps

Apple Maps lijkt heel erg op Google Maps en daarmee Google Mijn Bedrijf. Enorm veel mensen hebben een telefoon van Apple. Onder jongeren is het zelfs het meest populaire smartphone merk op de markt. Door op de kaarten van Apple Maps te verschijnen, zien heel veel Apple gebruikers jouw bedrijf omhoog komen in hun zoekopdrachten.

#3 TomTom

Eén van de meest populaire manier van navigeren, is via TomTom. Wanneer mensen de weg op gaan, tikken zij het bedrijf of adres in waar ze naartoe willen gaan en komen zo veilig op hun bestemming aan. Het is interessant voor veel bedrijven om zich hiervoor aan te melden. Vindbaarheid op navigatie is namelijk erg handig voor mensen die voor het eerst naar jouw bedrijf toe willen gaan.

#4 Telefoonboek.nl

Op Telefoonboek.nl kunnen ondernemers hun bedrijf aanmelden. Je kunt je profiel compleet maken met bijvoorbeeld je website en bedrijfsomschrijving. Klanten kunnen naast informatie over jouw bedrijf ook reviews en ratings achterlaten. Als je je bedrijf wilt aanmelden voor Telefoonboek.nl, dan kan dit door je op Places.nl aan te melden. Hiernaast wordt je dan ook meteen zichtbaar op Openingstijden.com.

Tip: Zie je reviews staan op telefoonboek.nl over jouw bedrijf? Beantwoord dan zowel de positieve als negatieve reviews. Dit zorgt voor een betere online reputatie en online vindbaarheid.

#5 Openingstijden.com

Een van de belangrijkste onderdelen van de informatie over je bedrijf, zijn vaak de openingstijden. Veel klanten zoeken continu naar de openingstijden van bepaalde winkels zodat zij niet voor dichte deuren komen te staan wanneer ze besluiten een bezoekje te plegen bij de zaak. Wanneer je openingstijden op Openingstijden.com staan, ben je beter online zichtbaar.

#6 Ozoo.nl

Ozoo is een register met uiteenlopende informatie, waaronder bedrijfsinformatie. Ozoo toont ook bedrijfsinformatie op basis van de Kamer van Koophandel. Je kunt je hier gratis aanmelden en deze gegevens naar je hand zetten. Probeer de informatie gelijk te maken aan de andere kanalen.

#7 Facebook

Facebook is al lang niet meer alleen een medium voor consumenten die met hun vrienden willen chatten. Veel bedrijven zitten tegenwoordig ook op het social medium. Naast volgers krijgen en die op de hoogte houden van leuke dingen die er in het bedrijf gebeuren, kan je evenementen aanmaken voor je klanten en veel informatie over je bedrijf kwijt. Het is een goed medium om je online zichtbaarheid te verhogen omdat Facebookpagina's bij veel zoekopdrachten omhoog komen.

#8 Here

Net als Google en Apple Maps is Here een aanbieder van online kaarten zodat mensen onderweg hun route kunnen volgen naar hun eindbestemming. Goed vindbaar zijn op websites als Here is heel belangrijk voor de vindbaarheid van je bedrijf in het algemeen.

#9 Drimble

Drimble is net zoals Ozoo een openbaar kanaal waar gegevens van bedrijven wordt getoond. Ook hier kan je jouw bedrijf gratis aanmelden en de vermelding compleet maken met een bedrijfsomschrijving. Zorg er voor dat je hier de zoekwoorden in terug laat komen waar je op gevonden wilt worden.

#10 Navmii

Navmii is een gratis routeplanner die werkt op verschillende producten van Apple. Denk hierbij aan de iPhone, iPod en iPad. De app is zelfs offline te gebruiken en wordt wereldwijd door 24 miljoen bestuurders gebruikt.

#11 De Telefoongids

De Telefoongids is net zoals Telefoonboek.nl een openbaar register van personen en bedrijfsinformatie. Ook hier kun je je gratis aanmelden. Zorg er dus voor dat je dit doet, zodat je consistente informatie toont op het internet van jouw bedrijf.

#12 Uber

Tot een paar jaar geleden kende niemand in Nederland Uber. Het leek een dienst uit een ver land, maar inmiddels is het al in verschillende steden te gebruiken. Uber werkt als een soort taxi service waarbij iedereen zich als chauffeur kan aanmelden. Met Uber kan je als bedrijf auto's regelen voor je klanten die ze naar het bedrijf brengen. Hierdoor heb je een standaard taxiservice van en naar je bedrijf! Daarnaast biedt Uber de mogelijkheid het woon-werkverkeer van je medewerkers te versimpelen.

#13 Waze

Ook Waze is een gratis navigatie app. De app werkt in real time waardoor de aangegeven route zich aanpast aan de dingen die er op dat moment gebeuren. Bij files op de weg, stuurt Waze je dus de andere kant op om zo toch sneller te zijn. Ook hier is het van belang om aangemeld te zijn bij Waze omdat het je bezoekers dan snel en makkelijk naar jouw bedrijf kan leiden.

#14 Foursquare

Tot slot hebben we Foursquare. Deze app laat je inchecken bij de locatie waar je bent. Ben je bijvoorbeeld in de bioscoop, dan kan je via deze app laten zien aan iedereen dat je daar bent. Op die manier houd je je vrienden op de hoogte van wat je doet en je locatie. Als mensen bij jouw bedrijf zijn, kan je ze dus de mogelijkheid geven zich in te checken. Dit zien hun vrienden dan en zo krijg jij meer naamsbekendheid.

Tip: zorg er voor dat je in ieder geval dezelfde bedrijfsnaam, adres, contactinformatie en openingstijden toont op de verschillende kanalen. Google zal je hiervoor belonen! Geeft het kanaal je ook de mogelijkheid om een bedrijfsomschrijving te plaatsen? Zorg er dan voor je dat hier een uniek stukje tekst plaatst. Kopieer en plak dus niet dezelfde tekst op ieder kanaal. Google heeft namelijk een hekel aan gekopieerde teksten.

En zo zijn er nog veel meer kanalen waar je op gevonden kunt worden. Heb je nu toch het idee dat al deze online plaatsingen een beetje veel werk is voor jou alleen? Dan kan Places.nl je uit de brand helpen. Met Places Bedrijfsvermelding zorgt Places ervoor dat jouw bedrijf bij een aantal zoekmachines en navigatiesystemen staat aangemeld en daarmee dus beter vindbaar is voor je klanten. Ook kan je vanuit één dashboard al deze bedrijfsvermeldingen beheren, zonder dat je naar alle 14 online locaties hoeft te gaan.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek