Menu

Het opbouwen van klantrelaties



Het opbouwen van klantrelaties

Een goede relatie met uw klant zorgt voor een betere klanttevredenheid. Het is belangrijk om het vertrouwen van de klant te winnen en een band met deze klant op te bouwen. Waarom is dit vertrouwen zo belangrijk, en hoe bouwt u eigenlijk een goede vertrouwensrelatie op? Places.nl heeft voor u de antwoorden.

Het belang van het opbouwen van klantrelaties

Er is een enorme diversiteit aan producten en diensten waar uw potentiële klant uit kan kiezen. Dit betekent dat u met talloze andere bedrijven moet concurreren om te zorgen dat die klant toch bij u gaat kopen. Echter, het binnenhalen van uw klanten alleen is niet genoeg meer. Als bedrijf is het goed om contact te leggen en een relatie op te bouwen met uw klanten. Zo blijven uw klanten terugkomen en krijgt u een betrouwbaar imago. Daarnaast zorgt een goede klantrelatie voor positieve mond-tot-mond reclame, oftewel gratis publiciteit.

Hoe kunt u uw klantrelaties verbeteren?

Leer uw klant kennen

Het is belangrijk om in kaart te brengen wie uw klanten precies zijn. Hoe beter u weet tot wie u zich richt, des te groter de kans dat uw boodschap aankomt. Wat drijft uw klant en wat zijn de wensen van uw klant? Er zijn verschillende manieren om erachter te komen wie uw klanten zijn. Bijvoorbeeld door het houden van enquêtes of interviews. Zo kunt u vragen naar de wensen en interesses van uw klant en of uw klant nog tips heeft voor uw bedrijf. Dit kan bijvoorbeeld door het sturen van een online vragenlijst. Hoe meer u weet, hoe makkelijker het voor u is om in te spelen op de behoeftes van uw klanten. Een andere manier om uw klanten te leren kennen is door uw klanten te volgen op sociale media, zoals op Twitter en Facebook.

Onderhoud het contact met uw klant

Wanneer u weet wie u klant is, is het belangrijk dat u het contact met deze klant niet verwaarloost. Wanneer u met uw klanten in contact blijft komen ze bij de volgende aankoop weer bij u terug. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door eens in de zoveel tijd een digitale nieuwsbrief te sturen. Komen er belangrijke gebeurtenissen of acties aan? Laat het de klant weten. In veel gevallen levert een investering in uw huidige klanten weer extra omzet op.

Benader uw klant op een persoonlijke manier

Wanneer u uw klant op een persoonlijke manier aanspreekt, krijgt uw klant het idee dat er naar hem wordt geluisterd en dat hij belangrijk is voor uw bedrijf. Uw klant voelt zich beter geholpen als u weet wie hij is. Wanneer uw klant zich beter geholpen voelt leidt dit weer tot positieve mond-tot-mond reclame, en dat is wat u wilt! Een voorbeeld van het tonen van persoonlijke interesse is het sturen van een attentie of een persoonlijke aanbieding op de verjaardag van uw klant.

Voorkom klachten en los problemen vroegtijdig op

Klachten voorkomen is altijd beter, maar áls er een klacht komt neem deze dan bloedserieus. Maak het voor uw klanten gemakkelijk om klachten in te dienen. Dit kan door een goed bereikbare klantenservice die bijvoorbeeld telefonisch of via de mail beschikbaar is. Als klein bedrijf heeft u misschien geen klantenservice. Een goed alternatief is het hebben van een contactformulier op uw website. Klanten kunnen hier hun klachten, vragen of opmerkingen invullen, waarop u uw bedrijf kunt verbeteren. Klachten die op een snelle en goede manier worden behandeld zorgen voor een betere klantenbinding.

Laat zien dat u de klant waardeert

Laat zien dat u blij bent dat uw klant voor u kiest en dat u hem zeer waardeert. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door uw vaste klanten kortingen te geven of door middel van een spaarpuntensysteem. Het voordeel van een spaarpuntensysteem is dat het uw klant aanspoort om bij u terug te komen. Een ander idee is het houden van een open dag. Met een open dag gunt u uw klanten een kijkje achter de schermen en leren ze uw bedrijf beter kennen.

Inzetten van sociale media

Het internet biedt vele mogelijkheden om uw klantrelaties makkelijk te onderhouden. Het internet heeft als voordeel dat er interactie mogelijk is tussen u en uw klant. Dit zorgt ervoor dat uw klant op een gemakkelijke en laagdrempelige manier feedback kan geven. Laat de klant merken dat deze feedback erg belangrijk voor u is. Zo voelt de klant zich betrokken bij het bedrijf. Sociale media is niet alleen gemakkelijk om uw klanten op de hoogte te houden, maar het is voor u ook mogelijk om op de hoogte te blijven van uw klanten. Ontdek wat er speelt bij uw klanten en pas uw product of dienst hierop aan.

Twitter en Facebook

Twitter en Facebook zijn ideale sociale netwerksites om het gesprek met de klant aan te gaan en de klant op de hoogte te houden van ontwikkelingen binnen uw eigen bedrijf. Op Twitter kunnen uw klanten uw bedrijf volgen en zo precies zien wat er speelt rondom uw bedrijf. U kunt ook uw klanten volgen en er zo achter komen wat er belangrijk is voor uw klanten. Hier kunt u lezen wat Twitter allemaal voor u kan doen met betrekking tot klantbinding.

Google+

Ook Google+ is een handig hulpmiddel om in te zetten bij het onderhouden van uw klantrelaties. Een optie is om sociale kringen te maken waarin u uw klanten kunt indelen. Om in contact te komen met uw klanten kunt u als bedrijf een Google+ community opzetten om zo uw klanten beter te leren kennen en meer kennis te verkrijgen over de interesses van uw klanten. Hier leest u meer over hoe u Google + kunt inzetten voor uw bedrijf. Het is belangrijk dat uw sociale netwerken gemakkelijk te vinden zijn. Vermeldt deze bijvoorbeeld op uw website en Telefoonboek.nl. Wanneer u een account heeft op Places.nl kunt u gemakkelijk uw sociale media links op Telefoonboek.nl plaatsen. Als u bijvoorbeeld uw Facebook-pagina wilt toevoegen, dan kunt u de link die bovenaan in de URL-balk staat van uw pagina kopiëren en deze link invullen achter het Facebook logo in Places.nl.


Delen:



Reacties