Menu

Trendrapport: consumenten sluiten steeds vaker abonnementen af op goederen

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Insights

Trendrapport: consumenten sluiten steeds vaker abonnementen af op goederen

Steeds meer bedrijven verkopen producten of diensten in abonnementsvorm.

Europese huishoudens geven gemiddeld 130 euro per maand uit aan abonnementen, hieronder vallen zowel abonnementen op tastbare zaken (de krant) als abonnementen op digitale diensten (Spotify, Netflix). Voor jongeren ligt dit bedrag een stuk hoger. Dit kan terug te wijten zijn aan het feit dat deze generatie meer tijd doorbrengt op internet en daardoor meer kennis heeft van de mogelijkheden om via dit medium abonnementen af te sluiten. Daarnaast heeft deze groep een kleiner inkomen, waardoor zij waarschijnlijk de voorkeur geven aan spullen huren in plaats van fysiek aanschaffen en een hogere prijs betalen.

Waarom stijgt het aantal abonnementen?

De stijging in het aantal abonnementen is toe te schrijven aan een aantal factoren. Ten eerste veranderen de voorkeuren van consumenten voortdurend. Consumenten zijn op zoek naar iets waar ze niet te veel tijd aan hoeven te besteden (bijvoorbeeld naar de winkel rijden) en aangezien de inkomens stijgen zijn zij bereid om daar een hogere prijs voor te betalen. Voor jongeren geldt het tegengestelde: aangezien zij minder te besteden hebben, betalen zij liever een aantal keer een lager geldbedrag. Zo worden de vaak duurdere goederen ook voor hen toegankelijk. Producten worden door de technische ontwikkelingen steeds complexer, waardoor consumenten minder snel geneigd zijn om deze aan te schaffen. Bij deze producten bieden abonnementen een oplossing: de consument kan het product uitproberen tegen een lagere prijs en krijgt zo inzicht of het product iets voor hem is. Twee factoren zijn bepalend bij de keuze om een product daadwerkelijk aan te schaffen of een abonnement af te sluiten: de toegevoegde waarde en de prijs. Consumenten kijken in welk geval ze duurder uit zijn en welke extra"s zij krijgen bij het afsluiten van een abonnement (gratis bezorging, installatie). Op basis hiervan wordt een keuze gemaakt.

Soorten producten

Een aantal producten kennen al langer de een huurmogelijkheid voor consumenten. Voorbeelden hiervan zijn een lease-auto en een wasmachine. de laatste jaren is dit bij steeds meer producten geïntroduceerd, wat in eerste instantie geen producten zijn die eenvoudig verhuurd kunnen worden. De voornaamste oorzaken hiervoor zijn dat een product onhandig te vervoeren is, vaak uitverkocht is in een fysieke winkel, het vaak moet worden aangeschaft of het erg prijzig is. Het gemak bij het afsluiten van een abonnement voor producten is dat het aan huis wordt bezorgd en dat het product niet uitverkocht kan raken zoals in een fysieke winkel.

Good case practices

Een aantal producten hebben succesvol ingespeeld op deze ontwikkeling. HP introduceerde het "Instant ink" programma, waarvoor consumenten een maandelijks bedrag betaalden gebaseerd op het aantal pagina"s dat in een maand werd geprint. Hierdoor werd het probleem dat de meeste consumenten voorheen ervoeren, namelijk geen inkt hebben op het moment dat zij moesten printen, opgelost. Het nieuwe systeem hield namelijk bij hoeveel inkt een consument had verbruikt en zo werd er een nieuwe cartridge opgestuurd wanneer de andere leeg was. HP profiteerde ook van dit nieuwe programma, aangezien het inzicht kreeg in het gebruiksgedrag van consumenten en hier de nieuwe printers op aan kon passen.

Boldking, een producent van scheermesjes, haakte op deze trend in naar aanleiding van de klachten die consumenten hadden over scheermesjes. Zij vonden scheermesjes prijzig en ergerden zich dat deze niet in de supermarkt zelf te koop waren, maar achter de counter. Daarom besloot het bedrijf om maandelijks een pakket met scheermesjes thuis te bezorgen aan consumenten tegen een redelijke prijs. Boldking bood met dit product een oplossing voor de ergernissen van consumenten en vereenvoudigde hiermee het aankoopproces.

Deze trend wordt in de komende jaren wellicht door meer bedrijven doorgevoerd. Zo biedt HelloFresh al verschillende abonnementen aan waarbij consumenten elke week één keer of vaker een doos met verse producten en bijbehorende recepten kunnen verwachten. Consumenten hoeven verder zelf geen boodschappen meer te doen en zij kunnen toch een gezonde maaltijd op tafel zetten. Hoewel dit voor HelloFresh uiterst succesvol is, zal dit lang niet bij alle producten werken. Is dit iets waar u als ondernemer over nadenkt? Laat het weten in een reactie!

Foto: Bigstock

Bron: ING Trendrapport: Now that we subscribe to music, are tools and toiletries next?

Reacties



Even geduld alstublieft...