Hoe berekent u de kostprijs?
Als ondernemer biedt u producten of diensten aan, maar hoe bepaalt u nou voor welke prijs u deze aan klanten aanbiedt? Hiervoor moet u allereerst de kostprijs berekenen. De kostprijs bestaat uit de totale kosten die u als ondernemer moet maken voor het maken of leveren van een product of dienst. Dit is wat anders dan de vraagprijs: de prijs die u uiteindelijk voor uw product of dienst vraagt. Maar hoe stelt u de kostprijs vast? Places.nl vertelt het u in deze blog.
Variabele kosten
U kunt de kostprijs op verschillende manieren bepalen. U kunt bijvoorbeeld voor een bepaalde periode, zoals een kwartaal, uw toekomstige inkoopbeleid bekijken. Stel dat u een houtbewerkingsbedrijf runt, dan bekijkt u hoeveel u per houtsoort of andere materialen af wilt gaan nemen en verwerkt u dit in de administratie. Daarna stelt u voor ieder product de variabele kosten, de kosten die afhankelijk zijn van een toename of afname in productieomvang, vast. Voorbeelden van variabele kosten zijn inkoopprijs, transportkosten, importkosten en verzendkosten, maar ook calamiteitenkosten zoals reparaties kunnen ingecalculeerd worden. Als u meerdere producten of diensten levert, is het verstandig om de variabele kosten naar verhouding per product of dienst in te delen.
Vaste kosten
Na de variabele kosten berekent u de vaste kosten. Onder vaste kosten vallen bijvoorbeeld de kosten voor uw pand, opslagruimte, verzekeringen, marketing en auto- en reiskosten. Heeft u personeel in dienst? Dan vallen ook de loonkosten onder de vaste lasten. De vaste kosten verdeelt u over de producten of diensten die uw onderneming aanbiedt. De optelsom van deze kosten kunt u delen door het aantal producten of diensten, waardoor voor ieder product of dienst de vaste lasten even hoog zijn. U kunt de vaste lasten ook naar afdeling indelen en vervolgens naar ratio hoeveel het product of dienst gebruikmaakt van die afdeling. Dan verschillen de vaste lasten per product of dienst.
Stappenplan kostprijsberekening
- Tel alle variabele kosten op die u per kwartaal maakt voor een product of dienst.
- Bereken de vaste lasten voor het product of dienst voor het kwartaal.
- Tel deze kosten bij elkaar op: u heeft dan de inkoopwaarde.
- Bereken hoeveel producten u in dat kwartaal gaat inkopen.
- Deel de inkoopwaarde door het aantal producten of diensten: u houdt dan de kostprijs per product of dienst over.
Deze kostprijs is de minimale prijs die u moet vragen om geen verlies te draaien. Als u winst wilt maken, zult u per product of dienst ook een winstpercentage vast moeten stellen.
Valkuilen
Veel ondernemers schatten de kostprijs te laag in, omdat ze voordelig willen zijn ten opzichte van hun concurrenten. Klanten en opdrachtgevers komen misschien wel op uw koopje af, maar voor uzelf zullen die voordelige prijzen niet lang werken. Bovendien wilt u toch ook niet uw prijs ineens verhogen? Sommige ondernemers stemmen hun kostprijs teveel af op het gemiddelde in de branche, maar komen dan vaak zelf niet goed uit op financieel gebied. Een iets hogere prijs kan duiden op kwaliteit en professionaliteit en daar is niets mis mee.
Places bedrijfsvermelding
Voordat u uw producten of diensten kunt verkopen, moet uw onderneming natuurlijk wel vindbaar zijn voor uw klanten. Een Places bedrijfsvermelding kan u hierbij helpen. Deze vermelding maakt u eenvoudig en gratis aan via Places, waardoor u vindbaar bent voor onze 6,6 miljoen bezoekers per maand via Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Daarnaast biedt Places uitgebreide advertentiepakketten om nóg beter op te vallen. Wilt u meer weten? Bel naar 024 – 3555 299. Wij helpen u graag verder!
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen