Menu

Het magische cijfer negen: de juiste prijs?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Sales

Het magische cijfer negen: de juiste prijs?

Het magische cijfer negen: de juiste prijs?

Psychologische prijzen, een fenomeen waar u als ondernemer vermoedelijk mee bekend bent. Zo doet het getal 9 in prijzen vaak wonderen en verkoopt u minder wanneer u een valutateken voor uw prijs zet. Dit zou komen doordat een valutateken mensen extra bewust maakt van het feit dat hun aankoop geld gaat kosten. Wilt u dit ook eens testen, haal dan het euroteken in uw webshop weg en vervang dit door 'EUR'. Places.nl vertelt u in deze blog meer over de psychologie achter prijzen.

Het magische cijfer negen

Dat het cijfer negen een psychologische werking heeft wist u waarschijnlijk al. Maar wist u ook al dat het effect van het cijfer negen afhankelijk is van het soort product of dienst dat u koopt? Ons brein gebruikt twee verschillende systemen om keuzes te evalueren. Wanneer we informatie gemakkelijk en oppervlakkig verwerken baseren we ons op gevoelens. Wanneer we ons brein meer uitdagen door bepaalde zaken te vergelijken of kritisch te oordelen baseren we ons op cognitie. Doordat ronde prijzen of getallen om ons heen vaker voorkomen dan exacte prijzen of getallen, verwerkt ons brein ronde getallen gemakkelijker. Dit betekent dus dat ons brein exacte getallen verwerkt op basis van cognitie en ronde getallen op basis van gevoel.

Hedonistisch of utilaristisch

Een hedonistische aankoop is een aankoop om ontspannen van te genieten, zoals een vakantie of een mooie nieuwe tas. Een utilaristische aankoop is een aankoop op basis van producteigenschappen of een kritische beoordeling, zoals een usb-stick. Mensen beoordelen hedonistische aanbiedingen op basis van gevoel en utilitaristische aanbiedingen op basis van cognitie.

De juiste fit tussen prijs en product

Bestaat er dus een relatie tussen het type product en de prijs? Uit onderzoek blijkt dat dat inderdaad het geval is. Hedonistische aankopen met een ronde prijs en utilitaristische aankopen met een exacte prijs leiden tot betere evaluaties. De consument gaat eerder over tot aankoop, schat de kwaliteit van het product hoger in en verwacht meer tevreden te zijn met zijn aankoop. De juiste 'fit' tussen prijs en product leidt dus tot toegevoegde waarde voor de winkelier!

In de praktijk

Deze theorie kunt u zelf als ondernemer eenvoudig toepassen. Welk type product biedt u aan? Een product om van te genieten, of een kritische aankoop op basis van bepaalde eigenschappen? Pas daar dan de prijsstelling op aan. Hierdoor verwerkt de consument de prijs onbewust zo optimaal mogelijk, wat leidt tot een psychologisch beter gevoel.

Adverteren via Places

Die klanten moeten u natuurlijk wel eerst kunnen vinden. Een bedrijfsvermelding via Places maakt u eenvoudig en gratis aan. Zo bent u vindbaar op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com en bereikt u 6,6 miljoen potentiële klanten per maand. Daarnaast biedt Places uitgebreide advertentiepakketten om nóg beter op te vallen. Meer weten? Bel naar 024 â 3555 299. Wij vertellen u graag meer over onze services!

Reacties



Even geduld alstublieft...