Zo vergroot u uw kans op een Google Local Stack positie en bent u beter lokaal vindbaar

8 oktober 2019 11:13

Uit de zoektrends van Google blijkt dat vier op de vijf consumenten Google Zoeken gebruiken om lokale informatie te vinden. Bedrijven die bovenaan komen in de zoekopdrachten van Google worden door de meeste mensen gezien en zijn daardoor online goed vindbaar. Een belangrijk onderdeel van Google's zoekresultaten is de Local Stack, een overzicht met drie lokale bedrijven. Hoe zorgt u ervoor dat u met uw bedrijf in de Local Stack van Google terecht komt? Places.nl zocht het uit.

Wat is een Local Stack?

Local Stack is een overzicht in Google met maximaal drie lokale bedrijven die overeenkomen met de zoekopdracht die iemand in Google typt. In het overzicht staat de bedrijfsnaam van het bedrijf, het adres en de openingstijden. Het overzicht is gekoppeld aan een weergave uit Google Maps, zo kunnen mensen direct zien waar het bedrijf is gevestigd. Ter illustratie, als iemand de zoekopdracht 'Restaurant Nijmegen' in Google intypt krijgt diegene direct na de Google advertenties, het Local Stack overzicht te zien. In dit geval zijn dat: Humphrey's Restaurant Nijmegen, Toon en Restaurant Wally.

Voorbeeld Local Stack 'Restaurants Nijmegen'

Van Local Pack naar Local Stack

Door de jaren heen heeft Google veel veranderd in de zoekopdrachtenpagina. Voor het gebruik van de Local Stack werd er gebruik gemaakt van een Local Pack. In de Local Pack werden in totaal zeven lokale bedrijven getoond. Naast de bedrijfsvermelding werden letters weergegeven, contactgegevens en als men op de bedrijfsnaam klikte kwamen zij terecht op de website van het bedrijf. In 2015 is Google overgegaan op Local Stack. In Local Stack zijn maximaal drie bedrijven te zien, er worden geen letters meer naast de bedrijfsvermelding weergegeven, telefoonnummers worden niet meer vermeld en wanneer mensen op de bedrijfsnaam klikken komen zij terecht op een uitgebreider zoekresultaat en niet op de website van het bedrijf.

Hoe komt mijn bedrijfsvermelding in Google Local Stack?

Om de online vindbaarheid van uw bedrijf te verbeteren is het belangrijk om met uw bedrijf in de Local Stack te komen. U komt dan bovenaan in de zoekresultaten en bent beter vindbaar voor potentiële klanten. Er zijn verschillende manieren waardoor u meer kans heeft dat uw bedrijf in de drie-Pack getoond wordt.

1. Beheer uw Google bedrijfsprofiel

Ten eerste is het belangrijk om uw Google Mijn Bedrijf-account op orde te hebben. Met Google Mijn Bedrijf kunt u gemakkelijk een bedrijfsprofiel aanmaken en updaten. Het bedrijfsprofiel bestaat uit verschillende gegevens. Op het profiel worden adresgegevens weergegeven, openingstijden en contactgegevens. U kunt daarnaast foto's en een link naar uw website toevoegen. Onder uw bedrijfsgegevens staat een reviewoverzicht met Google-reviews die bezoekers hebben geplaatst. Via uw bedrijfsprofiel kunt u achterhalen hoe klanten uw bedrijfsprofiel vinden, waar ze vandaan komen en waar ze het profiel voor gebruiken. Het is erg belangrijk om deze informatie regelmatig te bekijken. Het Google Bedrijfsprofiel is het profiel waarmee u in de Google Local Stack zou kunnen komen. Zorg er dus voor dat het profiel altijd voorzien is van de juiste informatie.

2. Veel goede online bedrijfsvermeldingen hebben

Een bedrijfsvermelding bestaat uit informatie over uw bedrijf op een online kanaal. Bedrijfsvermeldingen staan bijvoorbeeld in zoekmachines, online gidsen, op social media en branche specifieke websites. Google Mijn Bedrijf is een van de belangrijkste bedrijfsvermeldingen op dit moment. Naast Google Mijn Bedrijf is het belangrijk om een actief account te hebben op social media, op city guides zoals Foursquare en TripAdvisor, op navigatie websites zoals Google Maps, Apple Kaarten en TomTom en tot slot zijn er nog veel branche specifieke websites zoals Openingstijden.nl. Zorg ervoor dat uw bedrijf niet alleen overal vindbaar is, maar zorg ook voor een goede bedrijfsvermelding. Een goede bedrijfsvermelding heeft voldoende recensies, een hoge waardering, professionele foto's en contactgegevens die up-to-date zijn.

3. Zorg voor congruentie in online bedrijfsvermeldingen

Zorg ervoor dat u in al uw bedrijfsvermeldingen dezelfde informatie gebruikt. Zo komt uw bedrijf professioneel en oprecht over. Gebruik dus overal dezelfde bedrijfsnaam, openingstijden en adresgegevens.

Top 7 Local Stack

Met behulp van bovenstaande stappen heeft u meer kans dat uw bedrijfsvermelding in de Google Local Stack wordt opgenomen. Aangezien er slechts drie bedrijven in de Local Stack worden opgenomen blijft de kans klein dat uw bedrijf hier tussen komt te staan.

Als het niet lukt om in de top drie van de Local Stack te komen is het van belang dat u in ieder geval in de top zeven van de Local Stack komt. Indien mensen op een van de bedrijven in de top drie klikken, komen zij namelijk in de Local Finder terecht waarin zij zeven vermeldingen van bedrijven te zien krijgen. Indien u hier zichtbaar bent, bent u ook al een stuk beter vindbaar dan andere bedrijven die daar niet in staan.

Bedrijfsvermelding Places.nl

Het kost tijd en is veel werk om een bedrijfsvermelding op verschillende zoekmachines, navigatiesystemen en websites bij te houden. Places Bedrijfsvermelding biedt hier een oplossing voor. Door een aanmelding bij Places Bedrijfsvermelding bent u direct zichtbaar bij de 12 belangrijkste zoekmachines, navigatiesystemen en andere websites waaronder Apple Maps, Google Maps, Uber, Foursquare etc. Vanuit één dashboard heeft u toegang tot al uw (online) bedrijfsprofielen en kunt u gemakkelijk informatie up-to-date houden. Via de prestatie rapportage krijgt u bovendien inzage in de prestaties van uw bedrijfsvermeldingen. Nog niet zeker of dit voor u nodig is? Op Places Bedrijfsvermelding kunt u eerst gratis bekijken hoe goed zichtbaar uw bedrijfsvermelding momenteel is.

Foto: Canva

Reacties