Menu

Maak slim gebruik van trending topics en bereik potentiële klanten

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Social Media

Maak slim gebruik van trending topics en bereik potentiële klanten

Maak slim gebruik van trending topics en bereik potentiële klanten

Om uw potentiële klanten online te bereiken is het belangrijk dat u weet waar uw potentiële klanten naar opzoek zijn. U moet dus op zoek gaan naar populaire zoekwoorden op het internet, ook wel trending topics genoemd. Wanneer u weet waar uw klanten naar zoeken, dan kunt u zorgen dat u op het juiste moment, op de juiste plaats bent. Op het moment dat u iets toe kunt voegen aan de discussie over een trending topic, komt uw bericht al snel bij veel potentiële gebruikers op het netvlies! Eén van de manieren om hier achter te komen is om de trending topics per kanaal te analyseren. In deze blog leest u hoe u de trending topics van uw doelgroep kunt achterhalen, en wat u daar als ondernemer mee kunt doen.

Wat zijn trending topics?

Een trending topic is een populair onderwerp op het internet. Tot een aantal jaren geleden werd met het trending topic een populaire term op Twitter bedoeld. Deze zijn te vinden met zijn met een hashtag (#) voor het woord. Ten tijde van de Olympische Spelen werd er bijvoorbeeld veel getwitterd met #Sotsji en #Olympics. Wanneer er vervolgens op een van deze wordt termen gezocht, worden alle berichten weergegeven waarin deze termen voorkomen. Tegenwoordig wordt ook buiten Twitter veel gesproken over trending topics. Dit zijn onderwerpen waar op dat moment online veel over gesproken wordt. Dit kan dus ook een populair zoekwoord in Google zijn, of een Facebookpagina of -bericht met veel likes. Een voorbeeld van een trending topic op dit moment is bijvoorbeeld 'Oekraïne', of 'Vacature'. Als ondernemer kunt u uw voordeel doen met deze trending topics. Het is de kunst om uit te vinden wat de trending topics van uw doelgroep zijn. Wanneer u weet waar zij naar zoeken, kunt u ervoor zorgen dat ze bij u uitkomen. Heeft u bijvoorbeeld een beautysalon en wordt er met oog op de naderende lente veel gezocht op French Manicure voor teennagels? Zorg dat u een bericht plaatst op uw website of één van uw social media kanalen. Ook kun u een blog schrijven of een aanbieding van French Manicure plaatsen op bijvoorbeeld Beste.nl. U bent dan dáár, waar uw doelgroep het zoekt! U weet nu wat trending topics zijn en wat ze voor uw bedrijf kunnen betekenen. Maar hoe komt u er achter wat de trending topics zijn waar u echt iets mee kunt? Hier hebben verschillende kanalen verschillende tools voor.

1. Google Trends

Google Trends is een dienst van Google die via lijsten en grafieken inzicht geeft in wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht in Google. Hierbij kan ook een vergelijking worden gemaakt tussen steden, landen en talen. Wanneer u bijvoorbeeld zoekt op French Manicure, ziet u precies wanneer er het meest wordt gezocht op deze zoekterm (in de lente en zomer), dat er in Limburg het meest wordt gezocht op deze term en dat dit vaak het geval is in combinatie met de woorden 'art' en 'gel nagel'. Met Google trends kunt u precies zien op welke zoekwoorden het meest werd gezocht, en waar in de wereld, waar in Nederland of waar in uw regio deze trend is ontstaan. Deze mogelijkheid om lokale trends te achterhalen zijn vooral voor ondernemers die op lokaal niveau opereren interessant. Wanneer u weet wat binnen uw doelgebied het meest gezocht wordt, kunt u hier op uw website of via social media op reageren. Degene die hierna op dit onderwerp zoekt vindt dan ook uw reactie of bericht over dit onderwerp. Een slimme manier om met uw potentiële klanten in contact te komen!

2. Twitter

Twitter is misschien wel het meest efficiënte platform om trends te ontdekken. Een actueler medium bestaat er niet, en daarnaast biedt het de mogelijkheid om eenvoudig met gebruikers te discussiëren over trending topics. Er zijn verschillende manieren om de trending topics te ontdekken. Een mooie tool is Trendsmap.com, een programma dat trendsmaptrending topics per regio toont. U kunt inzoomen op uw eigen regio, of juist een hele andere plek in de wereld. Bij Trendsmap kunt u verschillende abonnementen afsluiten, waarbij ze trending topics voor u in kaart brengen en u een bericht sturen wanneer een bepaalde term in uw regio wordt genoemd. Heeft u bijvoorbeeld een restaurant in de regio Wezep? Dan krijgt u een berichtje wanneer iemand Twittert met de woorden 'restaurant' en 'Wezep' in het bericht. De prijzen per pakket verschillen van € 70 tot € 135 per maand. Op de website zijn een aantal voorbeeldanalyses te vinden van trending topics voor een aantal verschillende opdrachtgevers. Echter, er zijn ook goedkopere oplossingen. Een gratis website die de trending topics van Twitter weergeeft is Twimmer.com. U vindt hier de landelijke top van 100 trending topics van het laatste uur, de laatste 4 uur, de afgelopen weken en de afgelopen maand. Met deze gegevens weet u wat er rondgaat op Twitter in Nederland, en kunt u daar op inspelen met uw blogonderwerpen of andere berichten!

3. Facebook

Ook op Facebook is het waardevol om in te gaten te houden waar uw doelgroep zich mee bezighoudt, zodat u daar met uw berichten op in kunt spelen. Voorheen bestond hier nog geen tool voor, maar begin dit jaar bracht Facebook het bericht naar buiten dat ze iets nieuws hebben ontwikkeld: Trending. Trending is een nieuwe tool die interessante en relevante posts en statusupdates voor u weergeeft. Deze lijst wordt voor u geselecteerd op basis van de interesses, statusupdates en berichten van u en uw vrienden of de mensen die uw pagina hebben geliked. Tot op heden is deze tool beschikbaar in De Verenigde Staten, Engeland, Canada, India en Australië, maar binnenkort zal deze ook op de Europese Facebook verschijnen.

FacebookTrending

In bovenstaande afbeelding ziet u hoe Trending eruit ziet. Per trending topic staat er het onderwerp, en daarachter een korte omschrijving van de context. Zo krijgt u genoeg informatie zodat u een goede inschatting kunt maken of het iets voor u en uw bedrijf is of niet. Wanneer u op één van de trending topics klikt wordt u doorgeleid naar de Facebookpagina of -bericht die erbij hoort. Deze tool kan ontzettend handig voor u zijn wanneer via Facebook veel contact heeft met uw doelgroep. Omdat deze trending topics mede worden afgesteld op de interesses van uw vrienden, weet u dankzij deze lijst dus waar uw doelgroep zich mee bezighoudt. Wanneer u dit weet kunt u hier met uw berichten weer op inspelen, bijvoorbeeld met een leuke like-en-win actie!

Plaats waardevolle informatie

Als ondernemer is het waardevol om de trending topics op Google, Twitter en Facebook in de gaten te houden. Deze trending topics bevatten namelijk belangrijke informatie over waar uw doelgroep zich mee bezighoudt. Wanneer u weet waar uw doelgroep zich mee bezighoudt kunt u daar op inspelen en dus in contact komen met uw doelgroep! Ga alleen niet lukraak informatie over trending topics plaatsen, maar zorg ervoor dat u een inhoudelijke bijdrage levert aan de discussie. Af en toe een ludieke like-en-win actie is leuk, maar door trending topics serieus in te zetten als marketinginstrument vergroot u de kans dat u meer contact krijgt met uw potentiële klanten!

Reacties



Even geduld alstublieft...