Menu

Messengers voor bedrijven: geschikt voor persoonlijk contact?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Ontwikkelingen in de markt

Messengers voor bedrijven: geschikt voor persoonlijk contact?

Messengers voor bedrijven: geschikt voor persoonlijk contact?

Vrijwel ieder bedrijf heeft naast een telefoonnummer ook een account op Facebook of Twitter om klanten zo snel mogelijk te woord te staan. Op deze social media platformen kan een bedrijf aan een grote groep personen laten weten waar het bedrijf mee bezig is. Voor een wat persoonlijker contact was vroeger de brief perfect, maar dit is nu wat ouderwets. Zouden na de e-mail messengers hier een goede opvolger van kunnen zijn? Places.nl onderzoekt de mogelijkheden.

Waarom messengers?

Een messenger is een dienst waarmee u direct met uw klant in contact komt. Zo is er Facebook Messenger, maar ook WhatsApp of Telegram kunnen prima voldoen als kanaal om direct contact met uw klanten te onderhouden. Het gebeurt steeds vaker dat bedrijven via messengers klanten helpen of reclame maken. Het voordeel is dat u niet continu telefonisch bereikbaar hoeft te zijn, maar op een moment dat het u uitkomt op de binnengekomen berichten reageert. Ook maakt het gebruik van een messengerdienst u flexibeler, omdat u niet meer steeds achter de telefoon zit. Het is sinds korte tijd zelfs mogelijk om WhatsApp te gebruiken vanaf de computer, gewoon tijdens het beantwoorden van de e-mail. Dit is alleen mogelijk als u over de telefoonnummers van uw klanten beschikt. Heeft u deze informatie in uw klantenbestand, dan kunt u dus via WhatsApp met uw klanten communiceren. Als klanten het idee hebben dat ze snel bij u terecht kunnen wanneer zij dat willen, zullen zij u bedrijf positiever beoordelen. Tevreden klanten komen bij u terug en zullen sneller uw bedrijf aanraden aan kennissen. Zo trekt u gemakkelijk nieuwe klanten aan, zonder ervoor uit uw stoel te komen.

Skype voor zakelijk gebruik

Ook het gebruik van videodiensten als Skype is in korte tijd erg toegenomen. Waar vroeger Skype vooral werd gebruikt om gezellig bij te kletsen met familie die in het buitenland woont, wordt Skype steeds vaker gezien als een zakelijk communicatiemiddel. Zo kunt u via Skype net als bij andere messengers berichten naar uw klanten sturen. Ook kunt u Skype gebruiken voor een zakelijke meeting als niet alle deelnemers van dit overleg tegelijkertijd op dezelfde plek kunnen zijn.

Telefonische bereikbaarheid

Als ondernemer weet u dat het lastig is om altijd bereikbaar te zijn. In de huidige maatschappij wordt dit vaak wel van u verwacht. Het gebruik van messengerdiensten kan dus zeker voordelen bieden, mits u over de contactgegevens van uw klanten beschikt. Een andere oplossing voor dit probleem is de Places Antwoordservice. Met deze dienst bent u altijd bereikbaar en mist u geen telefoontje meer. Een telefoniste op afstand neemt voor u de telefoon aan en belt volgens een door u vastgesteld script. Zo bent u altijd bereikbaar. Wilt u op de hoogte worden gehouden van meer informatie omtrent ontwikkelingen op het gebied van social media? Hou de blog van Places.nl dan goed in de gaten! Ook in 2015 zullen wij u voorzien van een dagelijkse dosis ondernemerstips!

Reacties



Even geduld alstublieft...